Healing iFokus

Healing

Etiketterstenarkristaller
Läst 11499 ggr
shintaida
0

Bergkristallens kraft?

Äger ett silverarmband med några stycken infattade bergkristaller.

Fick en mycket stor lust att börja använda helt plötsligt, när det legat i smyckeskålen så länge. 

Min fråga är;

VAD är bergkristallens kraft? Dess mening/uppgift, så att säga?

Förstår Ni hur jag menar?

Med Stjärnljus // Shintaida

[Mariann]
0

De symboliserar människans växt- från oklarhet till klarhet och från omedvetenhet till kosmisk medvetenhet.

De rymmer alltings sanning och visdom och ger oss en känsla av gudsnärvaro.

De förstärker  energierna omkring oss. De kan fokusera och överföra energi.

De kan lagra tankar och tankeformer, därför kan man be dom om att sända specifika vibrationer som man programmerat dom med.

Glad Mariann

ps . jag har ett par små kristallspetsar som örhängen, de programmerar jag ofta!!! Där hänger dom å dinglar o sprider den vibration jag bett dom om…i

Opal
0

Bergkristallen är en av de vanligaste healingstenarna. Den hjälper till att fokusera och förstärka fysisk, mental och känslomässig engeri.

Den renar, helar och ger energi.

Den leder energi från dig. Kristallen kna rena din omgivning, genom att ta bort negativ energi ur luften.

Att bära kristallen tät intill kroppen skyddar dig från vardagens stress.

shintaida
0

GUD, vad det låter bra!

Inte konstigt att jag känt behov av att bära dom!

Tack kära ni, för informationen!

*puss i pannan*

shintaida
0

#1 Ave-Solis!

Vad programmerar Du dem med? Vanliga jordnära saker eller känslosaker?

[Mariann]
0

Joo jag brukar först rensa dom under rinande vatten samtidigt ber jag om att Ärkeängeln Mikaels änglar rensar de från det som inte fyller nått syfte. Sedan ber jag till Kristus o kristalldevan för just dessa spetsar att fylla dom med ljus, och kärlek. Fyllas med det som jag behöver… jag ber också om att detta ljus denna kärlek sprids till alla människor jag möter, att de kan uppleva den universella kärleken o ljuset. Kristus ljuset o kärleken = Det Nya Livet.

Ungefär så brukar jag göra….

Jag gillar ju ljusarbete… det som jag ger kommer också tillbaks!

För att FÅ måste man GE först!

Så ser jag på det…

Kärlekskramar Mariann

[Hellas]
0

Jag kan inte stenars/kristallers betydelse särskilt väl men för mig är Bergskristallen otroligt energirik och en Allround sten som är programerbar!!

Har jag bara möjlighet till att köpa och äga en sten så blir det definitivt en obearbetad bergskristall.
Tätt därefter kommer Amnetisten.

FiaH
0

Jag är inne i en kristall period, bara dras till dom, ja inte alla med många, och vid olika tillfällen. Dom har hjälpt mig mycket den sista tiden, en bergkristall har jag alltid på mig, då även med andra stenar, har även en under huvudkudden, en fantastisk sten tycker jagOskyldig

Alvljus
0

Jag brukar tänka som så att bergskristallen har samma energier som kosmos, vibrerar på samma nivå eller hur man ska säga. Därför är den så bra att använda när man vill neutralisera eller nollställa energi, hela, rena, lösa upp blockeringar i energiflödet i kroppen och på andra sätt återställa energiflödet till det ursprungliga, rena. Den påverkar kropp, själ och ande och hjälper oss att finna balansen igen.

Brokenfether
0

Jag har min bergskristall i handen nästan varje natt när jag lägger mig. Känns tryggt på något sätt.

Vill höra med er här…min 9 åriga son tyckte om min Bergskristall och vill ha en egen. Är det OK att låta barn ha en sån sten? Fundersam

[Mariann]
0

Mina ungar har haft mångastenar av olika slag. Vet att jag skickade med sonen en flourit när det var dags för prov!

Glad Mriann

Alvljus
0

#9 Kristaller har ju en väldigt naturlig energi, jag kan inte tänka mig att det kan skada på något sätt. Om han tycker om bergskristall så är den förmodligen bra för honom. Min dotter (7 år) samlar på Kristaller, hon har säkert 30 st. :) Hennes favorit är rosenkvarts.

Med Kristaller så fungerar deras helande verkan så att det aldrig blir mer än du klarar av.

Brokenfether
0

Tack för era svar,nu känner jag att jag lugnt kan köpa han en egen..Skrattande

FiaH
0

Mina barn är också förtjusta i stenar, min 8 åriga dotter har både en bergskristall och en ametistGlad

[trumman]
1

Hej Healing iFokus. Ny här :)

Den enda kristall jag, egentligen, bryr mig om är bergskristallen och vill därför dela med mig av en sak jag skrivit runt den här då ni verkar dela mitt intresse, och fascination för, denna vackra klump.

(Eftersom det är shamanism jag sysslat med i alla år så är det ur den "vinkeln" artikeln är skriven.)

----------------------------------------------------------------- 

Kvarts är ett av den kontinentala jordskorpans vanligaste mineral. Den finns i nästan varje geologisk miljö och är minst en av komponenterna i nästan varje klipptyp. Det är också den som varierar sig mest i färg och form så varje individ är unik.

Exemplaren skiljer sig beroende på färg & skugga. Varianter såsom pyramidal, prismatisk, druzy, twinned, sceptered/spira, phantomed/dimmig, tillspetsad, belagd, microkristallisk, stalaktitisk, geoidal, bunden i s.k. cluster osv finns. Flera kombinationer av dessa producerar hundratals av enastående möjligheter.

Av den kontinentala jordskorpans mineralogiska sammansättning utgör kvarts 11 volym-%. Mineralet är ofta gråvitt och halvgenomskinligt men kan förekomma i ett flertal färgvarianter. Ibland förekommer kvarts som glasklar sk bergkristall, violett ametist, gul citrin , vit mjölkkvarts, röd rosenkvarts eller svartbrun rökkvarts eller "röktopas". (susning.nu)

I animistiska kulturer (och på vissa håll även idag) var shamanerna ”heliga vetenskapsmän” som med hjälp av exstastekniker reste i andevärlden och återkom med visioner, budskap, och energi till bot och bättring. Bergskristallen hjälpte ofta till med att t. ex. Se/få klarsyn och som ”behållare” för onda andar shamanen besegrade.

Bergskristall användes ofta i invigningsritualer
  Shamanens invigningsprocess beskrivs ibland som en slags egodöd och som en återfödelse in i en “kropp av ljus” (kraft) - i loppet av denna process svaldes-, eller på annat sätt fördes det in Kristaller i shamanens kropp. Andre traditioner involverar att “sjunga” ett stykke kristall in i pannan eller hälla “flytande quartz” över kandidatens kropp.

Joseph Campbell beskriver shamanska invigningsriter från olika kulturer i hans bok Primitive Mythology: _”Australienska shamaner (Men of High Degree) blir utvalda av medlemmar ur stammen. Shamanerna går in i en helig grotta och lägger sig att sova. Medan de sover, kommer en ande og genomborrar kandidaten med ett osynligt spjut genom nacken som genomborrar tungan och lämnar ett hål stort nog att få ett lillfinger igenom.

Ett annan andespjut genomborrar kandidatens huvud från öra till öra. Kandidaten faller ned död och blir buren ned i den djupaste delen av grottan, där andarna lever. Andarna tager ut hans inälvor och ersätter dem med ett nytt set som består av bergskristaller. Den nya shamanen återkommer till stammen, nästan sinnessjuk.”_

Aboriginska shamaner kunde också skicka in skärvor av bergskristall i folk och fä, och som med nåjdernas ganning kan anledningen vara ”svart” eller ”vit”; han sänder bergskristallerna med intention att göra ”gott eller ont”, beroende på shamanens intention.

Att använda bergskristallen i dag
  Bergskristall är för många ett quintessentiellt shamanskt kraftobjekt – den är bla den enda ande som behåller samma form konstant i vår värld og andevärlden (Harner). Den beskrivs ofta som ”solidt ljus” och som ett axis mundi, mellan jord och himmelrike. Den kan ge shamanen klarsyn att se genom skuggor och illusioner och kan bevara de onda andar shamanen besegrat och/eller sugit ur en människa.

Det finns många olika tekniker för att, om man känner det behövs, rena Kristaller från ”negativ energi”. För mig har det fungerat utmärkt att hiva in den i en öppen eld, eller gripa den med en tång och hålla den i flammorna en stund. Då försvinner skiten i den snabbt! Andra svär vid metoden att lägga den i saltvattensbad i solen ett dygn, andra gräver ned den i jorden eller liknande. Harner skriver i sin The Way of the Shaman, att den kan tvättas i rinnande vatten (flod eller fors) långt från människor, sättas fast i toppen på en pinne och satt i solen.

Hur använder Du bergskristallen - har du någon speciell teknik i ditt arbete med kristallen?

Shamanisera mera!

FiaH
0

Först vill jag hälsa dig varmt välkommen till oss, och tacka för det du skrivit, mycket spännande, Kram Fia

FiaH
0

Ja det finns ju många sätt att rena kristallen på, men än jag visste, för mig handlar det nog inte om på vilket sätt jag gör det, blåsa, rinnande vatten, jag fyller den med positiv energi, till det syfte jag vill använda den till, om det är rätt vet jag inte, men för mig känns det bra, men det är alltid roligt att lära sig nya sätt

[trumman]
0

Ja, lära är livet, och man lär av livet.

Jag ser på det så här, med rening: Vet man hur man ska jobba utan att "skita ner sig" och sina verktyg så slipper man hela den där reningsbiten också. Rätt skönt tycker jag.

[trumman]
0

En vän till mig, Azurit, är mycket kunnig (skolad tom) i sten och kristall och hade följande att tillföra min artikel då jag la ut den på ett annat forum:

"Bergskristallen har som ovan nämnts en massa helt otroliga egenskaper. Tänkte att jag skulle fylla i några till…

Kvarts tillhör det trigonala kristallsystemet. Detta innebär att en bergskristall egentligen bara har tre sidor. Det hexagonala (sexsidiga) tvärsnittet beror på tvillingbildning och är alltså egentligen två Kristaller som vuxit i varandra.

Det finns högervridna, vänstervridna och raka bergskristaller. Detta avgör man genom att titta på kristallens pyramidala terminering (toppen altså). Om det sitter en liten extra yta till höger om ytan som når ända till toppen (alla gör inte det) så är kristallen "högervriden". Detta beror på att bergskritallens atomstruktur går som en spiral. Högervridna Kristaller har alltså högervridna spriraler.

Atomstrukturen är också uppbyggd så att man kan se hela kristallen som en enda stor molekyl. Inom kemin kallas det fackverksmolekyl.

Bergskristallen "skjuter" konstant ut en energistråle ur spetsen. Denna stråle kan man hitta med slagruta och öppnar upp för många roliga expriment. Man kan till exempel rikta en bergkristall mot en annan och på så sätt ändra riktning på strålen. Då bergkristall används som skydd mot strålning från dataskärmar så riktas strålning åt ett annat håll. Kristallen absorberar alltså inte upp strålningen.

Från kristallens topp och rakt ner genom den så går bergskristallens optiska axel. Detta är en riktning i kristallen som inte bryter ljuset. Om ljus riktas in i kristallen från något annat håll så bryts ljuset upp i två strålar.

Om man tittar rakt ner genom denna axel genom ett polariserande filter så kan man se ett färgspel (interfernsfärg). Om man efter det placerar en glaskula utan spänningar ovanför så får man fram en figur. Den här figuren är bergskristallen ensam i naturen (vad vi vet iaf) om att ha. Figuren ser ut som ett kryss med en cirkel i mitten.

Man kan ju då tänka sig att man tittar rakt ner i spiralen som sjuter ut den här energistrålen. Cirkeln i mitten borde ju då va hålet utifrån den kommer men det har jag inga vetenskapliga belägg för."

FiaH
0

Tack för du delade med dig, jätte intressant läsningSkrattande

KallaMigMimmi
0

Tack trumman och alla andra som skrivit berättat om bergskristalen! det var precis vad jag behövde höra.

Jag tittade in här för att jag på något vis hadde en dragning till min bergskristal som jag fått av en god vän men inte hittat någon användning för den. 

Det konstiga var att när jag hittade den och tog den i min hand var det som den förtärkte alla smärtor och kännslor, så som ni beskrev. Igår la jag den ifrån mig för jag tyckte det var obehagligt. men nu har jag den i min hand och det känns som att den drar ut..ja all negativ energi.

några frågor: hur ofta renar ni era kristaler? fungerar den som den ska även om spetsen är skadad?

Tacksam för svar MVH mimmi

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

[trumman]
0

Fungerar en bil som är rostig eller som saknar strålkastare, fungerar en människa med bara en arm, fungerar trädet utan dess krona…

Hellre lära sig jobba utan att skita ner sina små samlarstenar än behöva hålla på och "rena" dom efter en massa konstiga idéer om saltbad, nedgrävning, månljus eller blod eld och vatten …tycker jag :)

FiaH
0

#21 Det har du fullständigt rätt i trumman==

Alvljus
0

Enda gången jag renar mina Kristaller är om andra har hållit på med dem, då brukar jag skölja dem och ev rena med salt (om de tål de, alla Kristaller tål inte salt).

Min grundinställning är att allt i naturen (inklusive människan) renar sig själv, utan att man behöver göra något. Problemet är att hur vi lever idag. Vi samlar på oss en massa föroreningar, obearbetade trauman mm och jag tror det är för att vi komplicerar livet så och lever det på ett sätt som är onaturligt och obalanserat. Därför klarar inte kropp och själ alltid av att balansera sig själv längre utan vi blir istället sjuka på olika sätt. Det är min tanke i varje fall.

Hursomhelst ser jag sällan något behov av att rena mina stenar, särskilt inte bergskristallen. Som trumman så klokt säger så är det viktiga att lära sig att arbeta med sina redskap (och sig själv!) på ett bra sätt, och då behövs inte reningen i lika hög grad tror jag.

[trumman]
0

Ang det här med rening.. jag har verkligen svårt att se hur en sån stark och uråldrig ande som bergskristallen skulle skulle bli "nersmittad" av ngt så banalt och kraft-löst som en människas "dåliga vibbar" eller obearbetade traumer.

Jag har dessutom ALDRIG sett bevis på att ngt skulle vara orent och behöva rening bara man har använt det, eller ngn annan tagit på grejerna. Därimot måste jag ibland rensa skiten ur saker som jag använder att DRA UT skit med ur folk. Men då är det ju en annan sak…

Mvh, T

Alvljus
0

#24 Ja. Jag vill bara förtydliga att jag menar att det är vi -människor- som är i obalans p g a att vi lever så onaturligt, många av oss - alltså inte kristallerna. =)

[trumman]
0

Det förstod jag Alvljus, men det är ju just det där med att kristallerna (uråldriga andar!) skulle vara så kraft-lösa att dom kan bli "nedsmutsade" av våra tillkortakommanden som jag finner otroligt.

Mvh, T

KallaMigMimmi
0

När jag renade/skölde av stenen så bad jag till ängeln mikeals. men då kom ett annat namn upp Zakarias? säjer det er något?jaja iaf

Har läst allt jag hittat om dena lilla sten och tycker det är väldigt intressant. Förstår nu vad min lärare menade när hon sa att den skulle hjälpa mig med mn andliga utväckling. det är som att de utväklas med mig.

Sedan läste jag om att den har "minne" och kan hjälpa att komma ihåg. Den hjälpte mig inte att komma ihåg var jag la min almenaka. men när jag har md mig den och kommer ihåg vad jag planerat att göra.

KallaMigMimmi
0

Vill ni berätta hur ni använder er sten/stenar? jag menar inte hur, vet att det inte är något för nybörjare att ge sig in på /mimmi

Zelma
0

Hej, allihop. Sökte upp denna tråd med anledning av att jag ville finna svar på en fråga jag har.

Denna tråd är gammal men det är väl innehållet i den som är viktigt, eller hur? Glad

Nu till saken: Jag har nyligen införskaffat några stenar, bergkristall, ametist och rosenkvarts.

Den ena bergkristallen är ett hängsmycke format till en ängel. Har burit den på mig i några dagar och jag har börjat få alla möjliga konstiga kroppsliga symptom. Jag har haft/har huvudvärk, känner mig nedstämd, ryggont, illamående, enorm trötthet m.m. Har även drömt lite sanndrömmar om vardagliga saker som ska hända. Jag har börjat förstå att kristallen renar mig just nu, om jag ska tolka andras förklaringar på vad stenens förmåga innebär.

Det var inte förrän jag börja söka svar på mina kroppsliga symptom som jag kom att tänka på att söka i forumet istället för att söka på någon hälsosida. Kan jag ha rätt i min fundering, om att bergkristallen renar mina energier? Nästa fråga, ska jag fortsätta bära den även om jag känner att jag inte riktigt mäktar med all denna förändring? Tacksam för svar!

Lynxx
0

Min healer laddar dem varje ggn ja e dit (ca var 3:e vecka). Har testat effekten före & efter med hjälp av pekare & skillnaden e väldigt stor.

Den funkar bra för att ge energi & balansera mina problem (utbränd - elkänslig) orsakade av mina amalgamfyllningar (kvicksilverförgiftning). Ja har den på mig dygnet runt.

I mitt fall funkar den stavformade bäst.

[trumman]
0

#30 Hur kan du veta att det verkligen är kristallen som gör det?

Mvh, T

Lynxx
0

#31 - Ja  tar bara å lägger kristallen en bit ifrån mig & testar med pekarna.

Utan - reagerar de inte förrän på nära avstånd.

Med - börjar de snurra på fler meters avstånd.

Flera som har samma problem som jag (amalgamförgiftning &/eller elkänslighet) har blivit mycket bättre sedan de började anv. bergskristallen.

------

Vi testade åxå med att prova å lägga olika Kristaller från topp till tå - ja kände att det började pirra i pannan direkt när den (irkon?) lades dit. Samma sak där när vi testade med & utan - väldig skillnad på pekarnas reaktion.

Ingen dramatik för att rena/neutralisera kristallen heller - bara att hålla den över ett tänt ljus en liten stund - sedan laddar min healer den med hjälp av ngn symbol - funkar hur bra som helst.

PAX TECUM

[trumman]
0

Ok. Tack för svar!

Mvh, T