Jordenergi
Hej alla healare! :-)
För mig har den ena "pseudo"vetenskapen efter den andra, hamnat i ett helt nytt dager av olika anledningar. Börjar starkt misstänka att alla ni "paranormala" faktiskt inte alls bara driver med oss, eller ens lider av några hallucinationer…
Då jag även har börjat ana att inte heller alla "slagrute-nördar" fjärmar sig från någon verklighet, utan precis tvärt om, ställer jag frågan:
Hur mycket av era förmågor tror ni har att göra med de energier som finns i jorden, och ständigt strömmar ner från kosmos!? Är det dessa som ni "helt enkelt" utnyttjar, för att åstadkomma de "övernaturliga" underverk ni utför!?
Ja, eller på vilket ev. ANNAT sätt skulle ni beskriva att jordenergi har för alla era bedrifter, om dessa energier i alla fall till viss del har betydelse i sammanhanget!?

Hm - ska det inte bli någon respons på detta!? Är det inte just strålning från kosmos och jord som ni arbetar med!?

Ska jag tolka uteblivna svar som att jag kommit in på lite affärshemligheter!? ;-)
Visst kan jag läsa att ni talar om kroppsliga energier av olika slag. Fast jag skulle gärna vilja att ni sätter in dessa i ett sammanhang. Om psynliga kroppsliga energier finns, så har väl dessa i högsta grad att göra med de jordiska och andra energier som slagruteentusiaster pratar om. Skulle inte någon vilja sätta era egna ord på hur det här fungerar lite VETENSKAPLIGT. I mina ögon måste det väl vara ÄN mera intressant att diskutera - i alla fall av och till - hur det är MÖJLIGT att de "utföranden" ni gör som till synes bryter mot naturlagarna, faktiskt ändå FUNGERAR. Gör det detta, så är det väl förstås bara så att det är vi som inte har full koll på alla naturlagar. Ja, hur fungerar de naturlagar som gör healing möjligt!?

Knepigt… Förstår verkligen inte att inte någon vill svara på detta… Om ni anser att frågan är dum, kan väl någon bara säga det, och kort i så fall också förklara varför…
Är inte ORSAKEN till paranormala förmågor, MERA intressant, än alla ständiga UTFÖRANDEN!? Ja, för det är väl inte bara BÅG det ni håller på med!?
Sista chansen detta - sen har ni nog gått miste om en potentiell intressent och därmed även intressespridare…

Hejsan Bengt-Ove.. Tyvärr så har jag inte varit inne så mycket på sidan förren nu den senaste veckan, och har då missat ditt inlägg.. Naturligtvis så tycker jag det är otroligt intressant ämne som du tar upp då ju jorden är ett magnetfält med olika poler av energi.
Själv så känner jag att det jag gör när jag healer är inte att utnyttja ng energi, utan tillgodose energin på ett bra sätt. Jag är öppen för att kanalisera och tillföra jorden-och univesums energier till allt levande.
Jag kan också benämna att i mina tankar, så är alla healers då vi mer eller mindre dagligen använder oss av jordenergier och kosmos energier. Alla magnetfält som kommer inifrån moder jord och alla energier som kommer från vårt himelska universum är skapade för att vi ska fungera. Den energin kan också skapa balans i oss. Det är just det som jag vill erbjuda.
Vi kan genom olika tänkande skapa obalanser , men även genom ett specifikt negativt levene dra på oss obalanser,, detta kan hjälpas upp och rättas ut med rätt tänkade och vår jords och universums energier. Vi har all energi som en stämgaffel för oss på jorden.. Om vi inte kan/vill tillföra energi och positivitet, så förblir vi också obalanserade.
Jag vet min verklighet och mina upplevelser och jag förmedlar och hjälper personer som också är öppna för mitt sätt att tänka och jobba. Som healer har man ett enormt ansvar, precis som alla har som jobbar med människor.
Jag tycker att ämnet är intressant, och som jag ser på det så har jag gjort ett val att jobba med detta och jag ser otroliga resultat. Det är också det som driver mig vidare..
Paranomala gåvor, eller utvecklade sinnen som jag kan benämna det, är också ett intressant ämne. Jag har genom hela mitt liv alltid kunna känna, höra och se,, idag 35 år senare så kan jag även förvalta det på rätt sätt.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Tusen tack Maria! Ursäkta att jag blev lite grinig här till sist… :-)
Här kommer många reflektioner och frågor till dig eller egentligen vem som helst som vill svara. Plitar ner en siffra i samband med varje reflektion eller fråga, för att förenkla en ev. respons… Vet att det är lite mycket. Kanske du/ni kan svara i omgångar!?
Jo, men visst är det intressant! Tror inte för ett ögonblick på övernaturliga förmågor. Med detta inte sagt att jag inte tror på healing eller annat "paranormalt". Dock att om "paranormaliteter" verkligen fungerar, så är i alla fall min utgångspunkt att de i så fall gör det, för att NATURLAGARNA är som de är.
1. Fast det är väl just så som ALLA ni ser det också…
Varför skulle inte en hel del naturlagarna ha en karaktär som medför att vi inte har sinnen att uppfatta dem alla…
2. Ja, eller kanske man ska betrakta just paranormala förmågor som healing och andra som använder sig av olika osynliga energier, som ett (sjätte) SINNE. Ja, ett sinne som de flesta eller många av oss har, men som till skillnad från de andra sinnena, för de flesta måste träna upp, för att ens uppfattas!?
Du vill inte säga att du "UTNYTTJAR" någon ("osynlig") energi.
3. Förstår inte varför du inte vill säga det. Kanske du vill utveckla varför du inte vill säga "utnyttjar"!?
4. Om du hur som helst säger att du STYR (kanaliserar) någon form av energi - ska jag tolka dig här, att du verkligen MENAR att det är just en eller flera av de 360 "osynliga" energislag som finns, som SLAGRUTEFOLK talar om, och som någon eller några då menar sig har kartlagt!?
5. Får jag också fråga: Misstänker du att det också är någon av dessa energier som den civilisation som byggt bl.a. Egyptens pyramider använt sig av, för att verkligen kunna bygga dessa (som vi nu levande människor med den teknik vi har, uppenbarligen inte skulle kunna)!?
6. Skulle DU eller någon du känner till inom "branschen", kunna styra någon eller några osynliga energier, för att - om inte lyfta stenar på flera ton, men i alla fall få föremål på något gram, att förflytta sig!?
En stor del av alla sjukdomar beror (ju) på att vi äter en annan föda än den som evolutionen anpassat oss till. Ja, detta är hur som helst den helt otvetydiga erfarenheter som vi som prövat på det här med stenåldersinspirerad kost (och haft tillräckligt tålamod och låtit invänta vissa övergångsproblem), har. Ja, många sjukdomar och dålig fysisk och psykisk funktion beror på brist på vissa näringsämnen, och för stort intag av andra födoämnen, som vi helt enkelt får för mycket av (utifrån vad vi är anpassade till)… Med denna bakgrund av min förförståelse, undrar jag följande:
7. Anser ni att ni healare även kan komma tillrätta med sjukdomar eller nedsatt fysisk eller psykisk funktion, ÄVEN i de fall orsaken till "besvären" i fråga, är kommet just av brist eller "överintag" (enligt ovan)!? T.ex., om någon har överdimensionerade inflammationer, p.g.a. att personen får i sig för mycket omega 6 i förhållande till omega 3; Kan ni även åstadkomma hälsoförbättringar knutet till just detta problem!?
En nyfiken och vetgirig Bengt-OLOV

Putt
jadu Bengt-Olov det var inte lite med funderingar och jag hänger inte riktigt med men jag kan ge det ett försök;)
För det första så har den här sidan varit på sparlåga under sommarmånaderna så det är därför det inte blivit svarat.
Jag ska berätta hur jag ser det hela och tänker.
Alla människor kan heala, mer eller mindre, men det är några som har verkligt bra kanaler, gåvor, det är dom man läser om. All beröring gjord av kärlek är healing. En tröstande kram sätter tex igång läkning inom oss. Varför många av dagens människor inte säger sig kunna heala tror jag beror på vår omvärld. Det ses på med skepticism och det undantrycks. Vi lever i ett väldigt intensivt samhälle där vi trubbas av. Nyheternas hemskheter berör oss inte lika mycket t.ex. Fantasi är något som bara barn får ha och inte vuxna vilket jag tycker är en otroligt korkad inställning.
Vi vet inte allt om forntidens arbetssätt eller hur lång tid det egentligen har tagit att bygga pyramiderna. Det fanns hantverk förr som idag ingen kan alls. Pyramiderna har jag för mig är byggda efter currylinjer? och det finns mycket i vår historia som jag tycker känns märkligt som inte är paranormalt. Hur kunde de veta att det var planeter och hur de cirklade och i vilken ordning utan att ha dagens moderna teleskop.
Tillbaka till healning. Allt innehåller energier och energier vet vi från fysiken att de förbrukas inte utan omvandlas i all evighet.
I kroppen har vi meridianer med akupunkturpunktur som kan mätas ut med en elektrisk mätare, det handlar om energier även där. Vi är byggda av atomer och varje atom har elektroner alltså har vi en mätbar energi.
När jag healar så kan jag aldrig förutsätta att något ska försvinna eller lindras. Jag som kanal adresserar energin på ett ungefär vart den ska ta vägen. jag kan likna mig själv med en sömmerska som lagar och lappar trasiga kläder. jag lappar och lagar trasiga energifält så att energiflödena kan flyta fritt i kroppen. Hur detta går till har jag ingen som helst aning men att det fungerar gör det så jag känner inte att jag behöver analysera i minsta detalj. Jag tror på det och de som har fått har upplevt olika saker allt från ingen förändring till stor förändring.
Jag äter LCHF och jag har viss utbildning inom näringsbiten plus allt som man lärt sig de senaste åren med den nya kosten. Vissa saker går inte ersätta och det har jag heller aldrig menat att det gör men om det är en funktion i kroppen som inte är bra så kan man visst få det att fungera med hjälp av healing enbart. beror felfunktionen på felaktig kost eller annat så kommer ju felaktigheten alltid att finnas kvar men den kanske inte märks så mycket för kroppen fixar det ändå. Förstår du mitt resonemang där?
Ett brutet ben med utstuckna pipor kan inte läggas tillrätta enbart med healing men läkandet av benet kan bli så mycket bättre om den får regelbunden healing.
Jag har ju mitt överätande och sockerberoende som jag kämpar med och med hjälp av healing kan jag komma åt innersta kärnan som utlöst beteendet. Kroppen minns allt den varit med om och det påverkar både fysiskt och psykiskt. Jag kan komma tillrätta med mitt problem med hjälp av kostomläggning och en himla massa jobb från mig själv men jag kommer inte åt kärnan till problemet som kan handla om otillräcklighet, en taskig uppväxt med misshandel eller varför inte år av mobbing.
Jag utnyttjar inte universums energier utan låter dem jobba och göra nytta genom mig som kanal. Universums energier finns till för alla och vi får omedvetet healing från den.
Sen om man väljer att tro eller inte tro är ju upp till var och en. Placeboeffekten är ju heller inte att förakta och det är ju iallra högsta grad självhealing.
Nu tar jag natten! Gonatt

Tack Korseett för ditt utförliga svar! :-)
Förstår att ni är rätt nöja med att det faktiskt FUNGERAR det ni gör. Nog också för att ni aldrig fått och aldrig skulle få några anslag för forskning att tala om för att bevisa hur fan det hela fungerar. (Det lär ju knappast finns några ekonomiska incitament för detta hos de stora ekonomiska intressena som bekostar vår forskning.) Fast jag har nästan lite svårt att tro er om ni säger att ni själva inte är intresserade exakt hur det faktiskt går till, även på detaljnivå. Ja, om inte annat för att få folk att inte uppfatta detta som flum, om det nu inte är det… I vilket fall som helst så skulle det väl te sig lite mera seriöst, om ni i alla fall brydde er om hur det går till!? :-) NÅN av er borde väl i alla fall veta!? Tycker ni inte att mina frågor och invändningar är befogade!? Skriver lite grinit så här MEDVETET, alltid irriterar det väl någon tillräckligt för att avge ett svar!?
OK, du har nu ändå svarat så bra du kunnat Korseett, och dessutom gjort det BRA! :-) Tack! Fast ett par saker återstår förstås som jag bara MÅSTE fortsätta kräva bättre svar på. Ni andra får förstås GÄRNA hjälpa till också:
OK, det är energierna INOM människorna (eller djuren) som ni i alla fall tar FOKUS på (att "rätta till")… För att kunna påverka dessa inre kroppsliga energier med era blotta tankar, utan ens behöva vara i samma rum som patienten (ja utan ens behöva befinnar er på samma kontinent!?), är det alltså då som ni låter "universums" alla energier jobba!?
Vilka energier är det du/ni tänker på då!? Någon av de 360 som slagrutefolk talar om!?
Skulle någon av er med starka förmågor, faktiskt kunna få t.ex. en pingisboll - ett nytt exempel här - (består också av energier) som ligger på ett slätt bord, att börja rulla!? Går energierna att använda ÄVEN på sådant sätt, i alla fall för en del av er!?
Slagrutefolk lämnar jag därhän för där har jag ingen erfarenhet. Men jag vet att så kallat vanligt folk åxå kan söka med slagruta, så jag tror inte att det krävs någon speciell gåva för just det.
Det har ju gjorts studier på bönens verkan, positiva sådana. Bön och healing är samma sak, det vill säga intentionens kraft, och den är inte att underskatta. När en person vill en annan gott genom tankens kraft så händer det något. Fast exakt vad vet jag inte. Jag vet bara att det skapar gynnsamma effekter i energivågorna.
Jag vet lika lite om vad som exakt händer som när kärleken spökar. För vad är kärlek, hur fungerar den? Hur mäter man det?
Det är svårt att svara precist på dina frågor då det inte finns nog och tillförlitlig forskning inom detta område. Troligen för att tex healing fungerar olika på precis varje människa eller djur. Jag som healer kan aldrig förutsäga vad som ska hända min klient. Sådant får man se under behandlingens gång eller efteråt.
Hela grejen med denna utövning, detta flum som somliga vill kalla det, är just att känna tillit. Tillit kräver ett totalt släppande av alla måsten och varför. Måsten och varför hör hemma i vetenskapens värld. Förmodligen eller allraste säkert är det därför vi så kallade andliga aldrig kommer att få forskningsanslag för vad vi gör. Det är helt enkelt för flummigt i alla de som kallar sig vetares ögon.
Men i min värld måste inte allt ha en förklaring. För mig får saker bara hända utan värsta pådraget och braskande rubriker. Allt jag gör och upplever måste inte granskas under lupp. Att vistas i dessa energier är faktiskt väldigt befriande och det är inte lika med världsfrånvänt. Det är bara ett annat sätt att tänka.
I kärlek//Eva

Tack Eva-Lena! :-)
Nädå, menar inte att det krävs någon gåva för att gå med slagruta. Hänvisade bara till de energier som finns som slagrutefolket fångar upp med sina nerver… Om det är med energier som NI jobbar, så borde det väl vara en av alla dessa hänvisade, tänker jag… Fast gud vet hur många olika energier det kan finnas, som inte går att mätas…
"Förmodligen eller allraste säkert är det därför vi så kallade andliga aldrig kommer att få forskningsanslag för vad vi gör. Det är helt enkelt för flummigt i alla de som kallar sig vetares ögon."
Om det hade funnit några ekonomiska intressen i detta (förutom hos en och annan av småföretagare - NI), så kan vi nog vara säkra på att allt detta redan skulle ha varit vetenskapligt bevisat, allt "flum" till trots… När dessa "hälsokurer" nu tvärtemot är ett HOT mot de stora "ekonomiska" krafterna i vårt "ekonomiska" system (försäljning av patentbelagda piller), så är står det väl klart vad anledningen till de uteblivna forskningsanslagen är!?
OK, så böner ska ses som till viss del samma sak som healing!? Är det kanske också samma energier som är orsak till telepati, om nu inte heller detta är något påhitt!?
Nej, finns det verkligen ingen vedertagen förklaring om hur allt går till på detaljnivå, så finns det väl inte…
Ja, fast finns det ändå någon av ER som i alla fall har FUNDERINGAR vad som händermer på "detaljnivå", eller om någon av era kollegor runt om i världen har kommit fram till något, så ska ni veta att jag fortfarande är nyfiken! :-)
Ja jag är intresserad av hur det egentligen går till men det är lite svårt för en lekman att förstå sig på och kunna utföra tester. Egentligen är det ju massor av saker som fungerar men vi inte förstår men så kommer nån på något. Men kan vi verkligen vara säker på att det är så det är?
Sedan det här med tester är ju svårt eftersom de testerna är gjorda för testning av mediciner. Där går det att ha dubbelblinda tester men inte så fort det gäller något annat än mediciner. En person vet ju om den får samtalsterapi, massage eller akupunktur så där föll den ena blindgrejen. Enkelblinda tester går ju och då får ju forskaren inte reda på vem som fått vad utan får väl göra sina tester och utläsningar och sedan få reda på vem som fick vad.
Och hur många undersökningar faller på målsnöret idag egentligen och som friseras? Hur många forskare prövar en syntes och sedan ser den falla i bitar hur mycket man än trodde på det och våga erkänna att det inte gick att bevisa, finns det idag? alltså riktigt ärliga? med statistik kan påvisa och utläsa vad som helst, det känner vi ju till sedan innan.
Men som sagt det är svårt med att vetenskap och behandlingar som inte är av tablettknaprarkaraktär.
Men ytterligare en sak som försvårar att utforska en viss metod är ju det att all beröring gjord av omtanke ger läkande effekter i kroppen så vad är vad egentligen?
Då undrar jag vad telepati är och hur folk i gemen definierar telepati? När jag säger telepati, vilket jag mer än sällan gör, vad tror då den "oinvigde" att jag säger och menar?
Jag kan fånga upp tankar och tänka det som någon sedan säger, ordagrannt. Vare sig det gäller en person jag pratar med eller tittar på ett TV-program. Men jag kan aldrig i förväg veta att det var så, att jag fångade upp en tanke alltså. Jag vet bara i efterhand att det skedde, när någon sa just det jag tänkte på. Och då kan det kanske tänkas att; ja men det kan ju alla. Och det är rätt, alla kan. Eller att det är en slump. Men jag gör det så ofta att jag inte längre kan bortse från det fenomenet.
Och som korseet säger så är all beröring och även tankar gjorda av omtanke healing. Så om du ber en bön eller ger handpåläggning kvittar, bara intentionen är den rätta och kommen ur hjärtat. Voilá, ett helande av något slag sker.
Sedan är jag personligen inte så värst intresserad av att studera dessa fenomen och mirakel på detaljnivå. Jag är nöjd med att det fungerar och även nöjd med att det fungerar olika varje gång.
I kärlek//Eva
*s* inte undra på att jag tyckte ordet syntes såg så fel ut men mitt i det allmänna hjärnsläppet kom jag inte på varför.. men nu vet jag, hypotes är det jag menar ju!