Från kärlek-hat...
En nära vän till mig berättade att han läst Hjalmar Söderbergs roman, Doktor Glas och han ville citera några tänkvärda ord ur boken. Jag vill här skriva min tolkning på det…och såhär blev det..
EGOT i oss kan vara på så många sätt. Egot vill inte mäta sig med ingenting, utan vill ha något. Egot förträngs om vi lever i kärlek. Egot tynar bort mer och mer men Vad skapar vi inom oss om vi inte får våra behov tillfredställda ? Hur hanterar vi vårt egot, i förhållande till våra känslor ? Hur blir vi om vi inte får kärlek.
KÄRLEK är något som vi först vill ha. Det är det renaste som finns och det behöver vi för att fyllas oss och för att må bra. Alla behöver kärlek, närhet, ömhet, beröring för att utvecklas på ett rätt sätt..Att få kärlek ska vara en själklarhet, men så är det tyvärr inte för alla.
Får vi inte det så….
UPPSKATTNING då.. vi kan skapa oss massor med kunskaper och få ett bra jobb, eller så kan vi ha ett fint hus eller umgås i de bra kretsarna för att uppskattas. Vi vill ju bli sedda oavsett. Om vi inte får den kärleken som vi behöver så blir vi nu sedda. Jag menar inte att alla som är högutbildade eller som har ett fint hus skulle känna att de inte fått kärlek, men jag tror däremot att det finns många som inte fått det..
Går inte det så……
Att vara FRUKTAD ,, vi skapar en situation omkring oss där vi vill bli fruktade. Då får vi uppmärksamhet och blir sedda genom det. Vi kan också skapa en identitet omkring det. Att vara fruktad styrs ju av egot och egot vill ju ha något..
Om inte det räcker så…..
Så kan man skapa ett liv där man vill bli HATAD. Man utför handlingar där man blir sedd, men hatad. Då får ändå egot sitt för att man får uppmärksamhet. Att vara hatad är bättre än att inte vara något alls..
Jag tycker att man kan se ett mönster här i detta och om jag uppfattat min vän rätt så skrevs denna boken i början på 1900-talet. Jag anser att det ligger mycket i det,, och att det kan vara ng som man kan ta med sig.
Alla vill ha kärlek, får man inte det så blir man hellre uppskattad än ingenting, sen går man till kategorin frukad, sen hatad….
Människor skriker alltså efter kärlek,.. eller hur ???
ALLA ÄR VÄRDA AT T ÄLSKAS. ALLA ÄR VÄRDA EN BERÖRING OCH ETT ÖMHETSBEVIS FÖR ATT BLI SEDDA OCH VARA VIKTIGA. ALLA ÄR VI VIKTIGA. Annars tar gärna egot över och vill skapa ng för att vi ska bli sedda…
Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Hej Maria (och alla andra)!
På min anslagstavla på jobbet har jag ett citat från Hjalmar Söderberg, det måste vara detta du menar:
Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad,
man vill ingiva människorna någon slags känsla,
själen fryser i tomrummet och vill kontakt till varje
pris som helst….

Hejsan Eva.. Ja, det måste vara samma. Jag har formulerat den enligt mitt tänkande och hur jag ser på den. 
Ha det bäst.. Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Det är så sanna ord så.. Tack Maria och Eva
visst är det sanna ord men egot har ju ändå betydelse för oss för egot är ju jag och om inte jaget finns, vad eller vem är jag då?
Fundera på den ni! 
Tack för bra ord! Bekräftande!
stämmer mkt bra på mig:):),I ett familjhem där jag bodde blev jag inte bra behandlad:):)
#6 Va bra att du kanske förstod vad det egentligen handlar om. Jag tror att du kan söka och söka, men inom dig blir du aldrig hel, om du inte får rätt verktyg att jobba med, och mycket kärlek förstås. Hoppas du tar till dig lite av detta, och fundera lite innan du kastar in dig i något du kanske inte innerst inne vill egentligen. Hoppas du förstår mig på rätt sätt. Ha en bra kväll. Kram Fia
Ja, jag ska försöka:) men kan inte lova nått:(
#8 Man har alltid ett val, och det valet gör man enbart för sig själv och ingen annan. Men ta med dig dessa rader..
Hej Healing i fokus! Kikar in till er och finner en massa intressant läsning, bl.a annat den här! :)
Väl mött//W
#10 Va kul, önskar dig varmt välkommen. Kram Fia