Healing iFokus

Healing

Etiketthealing-allmänt
Läst 2226 ggr
MariaJ
0

Placeboeffekten

Jag skulle vilja skriva några ord om placeboeffekten. Detta kan vara ett bra diskussionsunderlag, då vi alla ser på healingen och effekterna på olika sätt. Vi har ju hört denna benämningen i flera olika samanhang, och det är ju även en benämning som kommer upp vid healingens verkan.

Placebo betyder: "jag vill behaga" och ordet har även en motsats som då benämns med nocebo, som betyder: "lat, jag vill skada".

Placebo

Detta begrepp har att göra med att kroppens signaler till hjärnan ger en positiv effekt på en behandling. Man tror att man medicineras för att må bättre och då gör man det även om man  tex, får sockerpiller istället för antidepressiva. Tankesättet blir positivare och det startas en positiv energi i kroppen. Man kan vidga denna tanke med att säga att placebo kan ge ett gott tillfrisknande, för att orka ta sig ur en viss situation eller ett sjukdomstillstånd.

Placebo och Healing

Vi har ju hört healingen också benämnas som en placeboeffekt, och då vill jag nog säga att jag inte ser på healingen med placeboeffekten. Jag vill nämna att jag har behandlat väldigt många med mycket goda resultat, och det är allt ifrån personer med fysiska åkommer, värk, skador till depressioner och de allra flesta av dem har fått ett bra tillfrisknande. Det som jag ser då jag tillför healing är ju hur energienra i kroppen förändras och hur flödet öppnar upp. genom att rensa ut och få ett flöde i kroppen så löser vi också upp sjukdomstillstånd. Det kan ju komma personer till mig som är skeptiska, men healingen fungerar ändå. Det som händer är ju att inte alla ser och känner förändringen själva.

Varför tar jag upp detta med placeboeffekten ? Jo det är för att alla som kommer in här inte är så insatta i healingens verkan och kanske de kan känna att healingen är ett påhitt som folk tror på. För mig är det helt och verkligt. Jag har sett resultat på så många personer så oavsett om det är placeboeffekten eller energierna som hjälper till… så är det ingen skillnad. Det viktigaste för mig är att människan får må bra och trivas i sin kropp och själ. 

Nocebo

Detta är en motsats till den positva verkan som vi ser hos placeboeffekten. Detta är de människor som upplever biverkningar då de behandlas för något. De kan behandlas med sockerpillar, men ändå få biverkningar av det. De kan gå till både psykiska och fysiska bieffekter på en medicin som inte alls ger ng verkan. Dessa personer reagerar i sina tankar och därmed försätter en känsla i kroppen. Här kan vi även här benämna att det säkert finns personer som fått healing, och sen upplever någon form av åkomma efteråt som de vill sätta i samband med healingeffekten. Detta ligger ju inom varje person. Både placeboeffekten och noceboeffekten.

Skapar vi våra sjukdomar genom våra tankar ?????

Healingen jobbar med hela människan, så alla effekter kan lösas upp och lyftas fram. man ska hantera alla känslor och alla upplevelser, det är det som healingen vill göra.

**Jag vill tillägga att detta är mina egna ord om placeboeffekten**

Vad har ni för tankar om detta ?? Hur ser ni på healingen verkan ?

Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Lurvtass
0

Jag anser så här: att så länge placeboeffekten kan hjälpa mig med mindre åkommor som inte kräver läkarvård, så varför inte. Så länge resultatet blir positivt så borde det ju vara något… ja, positivt. :)

Fenomenet i sig kan nog både vara positivt och negativt, allt beroende på hur resultaten används. Hoppas ni förstår mig…

/L

janh
0

Hej Maria! Det var en mycket intressant fråga som vi alla bör vara uppmärksamma på. Jag tror att vi genom våra tankar kan rusa åt vilket håll som helst. Vi kan ju träna oss på att tänka goda och ickedömande tankar. Ha det gott och må väl Jan.

MariaJ
0

Jag vill gärna lyfta fram benämningen eftersom det ju förekommer i flera olika samanhang, och så inom healingen. Vet inte om samtalsämnet är lite tabubelagt, eftersom inte fler har skrivit. Min åsikt är ju ändå att jag vet vad jag gör som proffessionell healer och jag vill absolut att personer som kommer till mig ska må bättre i längden.

Genom att berätta för klienterna om hur healingen påverkar kroppen, så skapar man naturligtvis en positiv tanke omkring healingen redan där. När vi då har skapat en positiv tanke omkring healingens effekt, så startar vi ju också en positiv effekt i kroppens energicentras. Positiva tankar, startar positiva energier.

Under behandligen kan också klienten känna hur saker händer i kroppen. Vissa får en väldigt djup avslappning, medans andra känner mycket mer. Så visst händer det saker i kroppen….Och det är ju INTE placeboeffekten.. 

Jag håller med om att det är ett känsligt ämne att lyfta fram, men jag tycker att allt kan diskuteras och framför allt vore det intressant om hur våra healer är inne ser på detta. . Jag känner nämligen att det kan vara flera olika saker som gör att klienten mår bättre och bättre…. och kanske en liten del kan vara just placeboeffekten. Vad vet vi, eller någon annan människa om det… INGET  ??

Att tillföra livskraft, och ge en positiv inblick i healingens verkan.. det kan nämligen göra underverk ibland.Kyss

Jag skriver inte att healing botar,

utan att det ger en fin energirensning  och påfyllnad i kropp och själ.

Kram MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör