healing alt. massage
Jo jag har en del funderingar kring taktil massage,vanlig massage och healing/reiki…..Vad är skillnaden och vad påverkar vad?
Jag har fått healing och den kände jag kraftigt av efteråt/runt hjärttrakten,har även fått taktil massage som ju endast ska vara lätt beröring och hade då spänningshuvudvärk hela dan efter,vid massagen som ju kändes mest kände jag inget efteråt….hmm jag undrar har de olika formerna olika syften eller vad??
vanlig massage mjukar upp muskler och ligament.
taktil massage är en massageform som inte ska göra ont vid behandlingstillfället. Den ska få kroppen att slappna av genom metodiska strykningar.
healing påverkar kroppens energier och kan påverka så starkt att läkning kan ske, sjukdomar kan botas och leder och muskler lägger sig till rätta.
Av alla dessa kan du få rejäla utrensingar som huvudvärk, springa på toa, trötthet osv. Eller ingen alls. Därav en av orsakerna till att man ska dricka mycket vatten efter en behandling.
Men även massage i alla dess former ger en form av healing.
Ja det har olika syften. En muskelknuta kan masseras upp och om inte orsaken till att man får knutan elimineras så kommer den tillbaka igen och igen och igen. Orsaken kan man få bort med hjälp av healing som går mer på djupet.
Kroppen talar till dig. Överallt finns det kopplingar mellan psykiska och fysiska problem med kroppen. En person med ont i den nedre delen av ryggen oroar sig ofta för ekonomin tex. Till och med kotorna står för olika delar av kroppen.
Sedan om du har fått olika utrensingsymtom beror ju också på hur mycket som terapeuten fått loss i din kropp. Ju mer desto större efterverkningar upplever jag.
Hoppas att det svarade något på din undran
/Karin

Jag ser det också som korseett. Så det finns inte mycket mer att tillägga. :-)
Vänligen MariaJ
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör