Healing iFokus

Healing

Etikettupplevelser
Läst 567 ggr
MariaJ
0

Att leva medvetet

Jag tänker varje dag på att jag ska leva medvetet, men hur många människor gör det egentligen ? Jag försöker att känna efter i min kropp hur det känns när jag går, eller hur jag upplever en måltid då jag äter. Ibland sitter man framför tv och äter kvällsmat för att man vill se ett visst program, och det kan man väl göra ibland…men inte alltid. Det tror inte jag i alla fall. Man kan ibland också stå och prata med ng som berättar en sak för en, men när samtalet är slut så minns man bara hälften av vad samtalet har varit. Det skrämmer mig lite,, vad gjorde jag och vad tänkte jag på då hon pratade med mig ??  hhmmm.. detta är nog väldigt vanligt att man är såhär i en stressad miljö.. Det är därför jag ville skriva detta.

TÄNK PÅ :

När man går så kan man känna hur det känns i benen, i fötterna, i ryggen när man går.

När man äter så känn vad det smakar. Känn konstistensen, och känn hur du tuggar och sväljer maten.

När man pratar med någon, så var där. Lyssna, känn och förstå vad som diskuteras. Var i nuet, inte i andra tankar.

Vad har ni för tankar om detta ?? Känner ni igen er ??? Skriv också berätta om olika händelser eller liknade upplevelser som ni haft..

Lev här och nu, och lev medvetet

Kram MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Erika-A
0

Du har helt rätt Maria! Att leva mer i nuet istället för att jäkta framåt hela tiden. Alla borde leva mer för stunden och nuet så kanske dem inte skulle känna sig så stressade! Det du nämner kallas ju bl.a Mindfulness. Bra artikel!

Kram Erika

[Chakra]
0

Tycker om den här artikeln, och jag lever medvetet sen en ganska lång tid.Rättare sagt; jag kan inte stressa för då säger kroppen ifrån.Jag måste ta det mesta lugnt.

Man hör ofta att många inte ser hur naturen ser ut, de hör inte fåglarna, utan stressar runt mest, känner en massa måsten.
Dessa måsten har jag också haft förr, men sen jag förstod vad som var viktigt för mig finns de inte längre.

Har mer att berätta men det blir så långt.

elsa-linnea
0

I detta sammanhang skulle jag vilja rek. boken " fri från stress med mindfulness" av Åsa Palmeron ragnar och Katarina Lundblan.

Ha en bra dag!

Ann

MariaJ
0

Tack för tipset. Jag ska kolla upp det.. :-)

Kram MariaJ.-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör