Aromaterapeutisk massage
Jag köpte en bok i går om olika massager, och fastnade just för arom massage, och alla dessa olika oljor som dom använder, det låter jättehärligt. Har ni provat att få det någon gång eller gett till någon, detta är något jag skulle vilja lära mig
Här är lite info om dom olika oljorna..
Angelika- Lugnande, bra för matsmältningen.
Citron- Uppfriskande, stimulerande, antiseptisk..
Citronella- Bra mor smärta och värk. Fungerar oxå som myggmedel. Används inte under graviditet..
Jasmin-Upplyftande, avslappnande
Tea-tree- Svampdödande, antiseptisk.
Petitgrain- Lugnande, antidepreesiv
Kamomill- Avslappnande, antiinflammatorisk
mm, mm
Jag ger något som heter Änglamassage och jag har gått steg 1 för Anna-Lena Vikström och vi hade kursen på Öland hemma hos en deltagare.I änglamassage blandar man etersik olja med basoljan och man känner av vad som passar personen.Så varvar man massage och healing.Helt underbart att både ge och få!
Änglamassage kommer från aromaterapin, och under denna massagen hjälper änglarna till!
Ja, det har jag hört om, och låter helt underbart
Jag har många gånger funderat på att pröva aromaterapi/massage, men inte kommit så långt.
Fast jag har använt mig av olika eteriska oljor för hemmabruk på olika sätt, som t ex när jag haft ont i kroppen.
Lavendel har funkat för mig, smärtstillande och lugnande. Och så rosmarin, som också är smärtstillande samt värmande, den ökar blodgenomströmningen i muskler och leder. Den är mer uppiggande.
Och om jag varit lite, hrrm, förstoppad i magen, så har jag masserat magen med eterisk olja av apelsin. :-)
Jag har varit på taktil massage vid två tillfällen och det var en fantastisk upplevelse. Jag har nog aldrig varit så avslappnad i hela mitt liv.
Hon använde visserligen eteriska oljor, men det är väl en annan sak med aromaterapi-massage, eller? Vet inte vad som räknas som vad riktigt. :-)
#4 Jag tror det är ganska så liknande, men är inte helt säker, men det ska vara en mjuk och lugnande, där man jobbar med strykningar och inte på djupet
Man kan använda eteriska oljor i annan massage också om man vill.
Oljorna är väldigt användbara på många sätt; massage, i badet, i aromalampa, vid värk.Tänk bara på att blanda dropparna med en basolja typ rapsolja när de ska användas på kroppen.De är alldeles för starka att få på huden.
Lavendel är den enda man kan använda enbart utan att blanda ex på myggbett
Droppa några droppar lavendel på kudden om du har svårt att sova!
Använd patchouli eller ylang ylang i aromalampa när du känner för lite kärlek.Man har makt med sådana oljor!
#6 Tack för bra tips
Ängla massage skulle jag vilja prova…. Det lät underbart….
Jag jobbar med aromamassage och det är verkligen kraftfullt. De eteriska oljorna har ju även healingeffekter och vissa är mer allmänna än andra.
Jag skulle hellre rekommendera sesamolja som bärare till de eteriska oljorna om man ska massera. Det är gott glid i den. Sedan så föredrar jag att använda olivolja istället för rapsolja för skillnaden är att olivoljan är en fetare och mer allround olja än rapsen som är en torrare olja.
#10 Jag har alltid använt en färdig blandning av raps- och tistelolja till massage, och den passar mig bra.Man får prova sig fram så man får den som känns bäst.
Huden är ju olika också både hos den som ger massagen och den som får den.
Men alltid bra med tips!
Jag läste oxå i boken att det kunde blandas med druvkärneolja, mandelolja ,sojaolja
Ja, så var den taktila massagen jag var på; lugna strykningar, inte som med annan "vanlig" massage jag provat tidigare, där massören riktigt arbetade med musklerna.
Har man ont i kroppen så kan det ju vara bättre med taktil massage, för mig var det mycket skönare med den taktila än den vanliga. Både under och efter. :-)

Inom aromaterapin är det de eteriska och vegetabiliska oljorna man arbetar med. Jag har fått lära mig ett 80-tal olika eteriska och ett 10-tal vegetabiliska, jag använder dock inte alla.
När jag ger en aromamassage så blandar jag olja specifikt till kunden. Jag utgår från ev problem, fysiska och emotionella. Ibland använder jag mig av kinesiologi, jag frågar kroppen som ska behandlas. Det kan bli från 1 upp till 4 olika oljor. I den klassiska aromamassagen används alltid 3 oljor och man blandar efter toppton, mellanton och baston, ungefär som en parfym.
Själva massagen är mjuk och med långa, långsamma drag, hela kroppen masseras in med oljan. Den klassiska aromamassagen är strikt, dvs den ska alltid se likadan ut oberoende av vilken terapeut du går till. Nu är det inte så eftersom vi alla är unika som terapeuter så blir också våra behandlingar unika. Själva behandlingen tar drygt en timme.
Numera har jag inkluderat aromaterapin i alla mina behandlingar, på ett eller annat sätt. Oljorna finns där, dom används för det mesta i aromalampan och i olika massageformer. En del drag och grepp från aromamassagen hänger också med till andra behandlingsformer.
För mig är aromaterapi ett helhetskoncept som jag använder varje dag, i mina behandlingar och hemma till mig och min kropp.
Så, FiaH, jag kan verkligen rekommendera en utbildning i aromaterapi.
/Susanne
Tack för denna informationen
Ja, jag är faktisk sugen på att lära mig mer om detta. Vet du någon bra utbildning, i närheten av skåne/Blekinge……// Fia

Jag tror min lärare, Rosanna Antonsdotter är på gång att starta en utbildning i Landskrona. Jag träffar henne nästa vecka (hon är i Thailand nu) ber att få återkomma.
/Susanne
Tack snälla =)