sei heki ängel
Godmorgon på Er! Här i Piteå är det en underbart vacker vinterdag. Solen skiner och gör så att den vita snön gnistrar och glimmar. Men nu ska jag inte skriva om vädret utan tänkte visa er min sei heki ängel jag har gjort. Jag lärde mig reiki healing av Irma Gustavsson, en av Sveriges äldsta reikmastrar. Hon själv introducerades av Vanja Wanja Twan från Canada som tog in reikin i Sverige någon gång
under mitten av 1980-talet. Det var Hawayo Takata som gjorde Wanja till reikimaster. I alla fall så påstod min gamla läromästare Irma att det var inte tillrådligt att visa reiki healingens symboler öppet. Varför vet jag egentligen inte…fick något luddigt svar om att det inte var bra. Har trotsat hennes rekommendationer med råge:-) Har till och med målat sommargardiner i vardagsrummet med powertecknet på!
Har ni hört något om att det inte skulle vara bra att visa reikisymbolerna öppet?
Jättefin skapelse
Men på din fråga säger jag vet ej, hoppas någon annan vet. Kram, kram

Tanken med reikin är för mig att bredda dessa kunskaper till alla medmänniksor. Dessa symboler har ju kanalsierats eller kommit till en man , som i sin tur fick i uppdrag att föra dessa vidare.
Jag kan svara såhär att jag vet en man som öppet visar alla symboler och tecken i en bok, han visar allt som är värt att veta om just reiki. Jag lånade nämligen den boken av en vän, som berättade att hon läst om reiki. Jag vet inte om man kan använda dessa symboler utan att ha blivit initerad, men det vet säkert andra kunnisga personer här inne.
Jag tror att man måste initeras för att effekten i symbolerna ska fungera, då man gör reikin. Men jag är långtifrån säker på detta..Intressant fråga !!
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Jag funderar också över om alla kan använda sig av symbolerna eller bara vi som är initierade? Det är ju så att alla kan lära sig ge healing men min reikimaster Irma förklarade att det var nödvändigt att bli initierad så man blev en kanal för den universiella energin och inte tömde sig på all energi själv. Fick en känsla under kursen (gick den 2000) att hon tyckte det skulle vara lite "hemlighetsmakeri" kring symbolerna. Vem som helst skulle inte få tillgång till dem utan bara vi invigda. Men jag kanske har fel. Jag tycker att ju fler som får tillgång till healing desto bättre. Eller hur?

Jag kan ju förstå att man ska gå ng form av kurs el, utbildning på det, för att vara just en ren kanal. När man använder sig av reikin så ska alla veta att man gått igenom ett speciellt koncept som står för just reikin. Så om jag ger reikihealing till ng så ska de veta att jag gått igenom en viss praktik och kunnande innan jag utför healingen. Detta är för att både jag som utövare och min kund ska veta att jag har kunskap om det jag gör. Genom det så känner sig också kunderna tryggare.
Att vara ren kanal är för mig även rena tankar. Oavsett vilken grad man är i så har man fått ta del av reikins sätt att leva. Man lär sig ordspråk, positioner, övningar för att utvecklas och mycket mer. Det tror jag är viktigt.
Vänligen MAriaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör