Se på helheten
Att se varje del av helheten kan vara avgörande i olika situationer. Jag har själv varit med om flera olika saker, där avgörandet över hur jag tolkar händelsen faktiskt varit just AVGÖRANDE för hur jag skulle hantera och gå vidare.
Jag kan se med perspektiv på flera saker, men just nu så är jag själv inne i en fas, där jag ska rensa upp och gå in i nya utmaningar. Att se sina möjligheter i en svårt situation är ibland otroligt svårt, emn ibland den enda lärdom som ger resultat.. så visst prövas vi alla i olika roller på jorden.
jag måste lära mig att släppa min roll som "hönsmamma". Så fort jag ser ett avvikande betéede hos min pojkar så tror jag att något är fel. Det ÄR INTE fel.. det är deras utveckling. Jag har öppnat ögonen och vill nu se deras förändring, jag vill följa med deras flöde och inte sätta käppar i hjulet pga min oro..
Kan ni se något som gör att ni lär er att se helheten i samanhang ?? Hur påverkar det er och vad har ni gjort åt det??
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
hu vilken svår fråga Maria!
Att våga släppa taget och lita på att det går bra eller kommer att gå någorlunda bra är nog en svår sak för många föräldrar. Jag är inte förälder själv så jag har svårt att se från det perspektivet.
Men jag tänker på hur djurens honor gör när de ska få ungarna att lära sig och att växa upp. De är inte snälla direkt. Puttar ungarna i vattnet för att lära dom att simma t.ex. Eller när Älgkorna skjuter bort sina tidigare kalvar för att de som komma skall. Utveckling till självständiga individer och inte göra dem till förälderberoende som vuxna.
Det kommer att gå bra Maria. Det som sker det sker och med en lärdom på kuppen i värsta och bästa fall.
*kram*