Björkaska ??
Hej !
Är det nån som vet nått om björkaska och vad det är bra för och gärna lite mera om det
Tack!
Ninna
Oj, jadu, jag det finns mycket om Björkaskan, detta är lite
Historia och Legender!
Björkens healande kraft är kanske mest känd från vikingarna och deras runa "Bjarka" som betyder björk. Bjarka-runan är vikingarnar "hälso-runa" och de hade olika ritualer för att tacka och hedra björken för dess healande krafter.
I legender om trädets krafter står björken för förnyelse, att födas på nytt, att börja på en ny resa, en ny väg både fysiskt och spirutiellt. Eftersom björken renar och berikar jorden där den växer så att andra växter kan blomma ut, har den alltid varit förknippad med rening, vitalitet och förnyat liv.
Man kan göra eget avkok av björkaskan och inta som ph- balanserande kur…
Det finns massor av spännande att läsa om detta, men det var lite iallafall. Kram Fia
VAR finns det massor av spännandse att läsa?? :)
Källhänvisning tack!
#2 Bla Örtaboteket!!!
Jag har hört att en dekokt på björkaska ska kunna ge ordentliga utrensningar - någon som har provat det?
Utan att ha läst på tänker jag direkt på rening.
Använde man inte aska, vatten och sand förr när man skulle skura sina trägolv eller är jag helt ute och cyklar nu?
Dekokt på askan ger utrensning…………
Hmmm. ska man vara nära toa tro
!
Skämt å sido, jag tror man ska vara väldigt försiktig med intagande av ask -avkok