Meditation med Om eller Aum
Dessa är ord kan användas för att försätta sig i ett meditativt tillstånd. Det sägs vara en materalisering av universums ljud. Genom att upprepa detta rytminska ord då man andas rätt, dvs… långt ner i magen.. så kan man förstärka sin kontakt med sitt inre jag.
Om man inte känner sig bekväm med just de orden så kan man själv känna vilket som passar. Det bör vara ett ord som känns rätt i munnen och som kan bli rytmiskt. Man kan använda sig av det ord som känns bra just för dagen också.
Genom att upprepa detta ordet, så stänger du ute sinnet ( tankarna) från din meditation. Du låter endast kontakten med dig själv vara viktigast. För att skapa en inre kontakt så krävs det en viss träning.
Om du precis har börjat eller vill börja meditera så kan jag rekommendera dig att ev söka dig till en meditationsgrupp, där du kan bli vägledd,, samt att man kan prata och få respons på det som man känner attt man vill dela med sig av.
Varje meditation är ens egen, och det finns inget som säger att man ska eller bör dela med sig.. Det är din andliga upplevelse. Men det kan vara skönt ibland att prata om det, om man är osäker eller har funderingar på hur man upplevde meditationen.
Hur många av er mediterar regelbundet ? Hur mediterar du/ni då ? i grupp eller själv ? Vilket föredrar du ?
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Jag mediterar både i grupp och själv hemma, det jag tycker är bra är att man i grupp kan lyfta fram vissa saker och upplevelser efter meditationen om man vill det förstås. Man höjer ju oxå varandras energier när man är tillsammans. I grupp blir det varannan vecka samt hemma när tillfälle ges. Jag har aldrig mediterat med rytmiska ord, men det kommer kanske, det är inget som dragit mig i nuläget…

Jag mediterar i grupp o hemma, varierar rätt mycket hur ofta. Men flera gånger i veckan.
kram
hemma flera gånger i veckan men olika hur djupt jag går in för det.i grupp när jag har möjlighet,det blir starkare känsla och syner då.det räcker att man är 2 personer för att det ska märkas.jag undrar varför det blir starkare upplevelser när man är i grupp.någon som vet?
Jag mediterar i grupp, har precis börjat så hemma har det inte blivit något än är väl lite feg på den pungten. men det kommer säkert det med.
Jag brukar både meditera på lite olika vis och så mantrar jag.
De flesta mantran jag använt börjar med Om/Aum och de har olika innebörder och inrikting.
Just nu kör jag med ett mantra som är en slags tillbedjan till Tara som representerar 'god hälsa' i stort sätt:
"Om Tare Tutare Ture Swaha"
De jag använt mig mest av tidigare är:
"Om Namah Shivaya"
"Om Mani Padme Hum"
och Naturligtvis Aum/Om - brukar variera utalet utifrån känslan.
det jag undrar: måste man säga ordet högt eller räcker det med att tänka det?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det räcker att du ljudar det inom dig.. Jag gör båda delar. ibland så känner jag för att ljuda det och även i grupp så blir det kraftfullare om man ljudar tillsammans. Härligt !!
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
tack så mycket för svaret! Som jag trodde då, det var ju bra! 
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen