Alkohol och healing?!
Jag skulle gärna höra era åsikter när det gäller detta!
Hade i helgen en diskussion med en vän om alkohol och healing. Han anser att det inte är fel att ge eller sända healing,med alkohol i kroppen. Inte så att min vän,ger healing när han är full.Men tycker att det okej att ge healing efter ett par glas vin/öl. Själv tycker jag man inte ska vara påverkad av alkohol (eller någon annan drog ) Sedan vet jag inte hur det påverkar healingen,kanske den inte påverkas negativt av alkohol??
Det gäller också när man länkar
Intressant att höra era åsikter om detta!!
Kram//molly
Jag håller nog med dig molly! För mig känns det inte rätt, jag själv tar inte ens ett glas vin, ens vid tolkning av kort. Varför kan jag inte säga, men jag känner inte att det hör ihop.Kram Fia

Vid 2 tillfällen för några år sen har allt annat än nyktra kvinnor med healingförmåga bett att få heala mig, själv lindrigt nykter.
Båda gångerna massivt energipåslag så jag nyktrade till rejält.
Vad det säger för eller emot frågan om healing & alkohol vet jag inte, ville bara berätta 
Fel och fel, nej, jag tror inte det är farligt, men jag tror man har mindre fokus, och mindre balans med sig själv. Sov gott alla

Healingenergin påverkas inte av alkohol men frågan är vilket omdöme man har när man är berusad?
Precis som du skriver i #2 så brukar reikihealing av en berusad person leda till att denne blir nykter men om healern har druckit alkohol finns det en risk för att reikienergin blir oren, dvs påverkad av healerns tankar och känslor.
Helt fel anser jag. Man ska ha respekt för energin och healingen - och inte blanda ihop det med alkohol. Dessutom som Perla skriver så förlorar man omdömet med alkohol i kroppen. Där spriten går in så går vettet ut. Alkohol fungerar kemiskt i kroppen så att hjärnan får syrebrist. På så sätt är det inte förenligt med något andligt arbete. Anser jag, men detta med alkohol och att säga nej till det brukar vara känsligt och en riktig brandfackla…..Konstigt nog!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag tycker inte att alkohol och healing hör ihop. Man ska vara nykter när man ska hjälpa en människa så att man vet vad man håller på med.
Jag vet några som har druckit vin och sedan gjort en seans. Hua, man vet aldrig vilka eneriger dom drar ner till sig. Detta har dom gjort flera gånger.

Jag tycker det är en självklarhet att inte blanda alkohol med healing och arbete. Dels pga ens omdöme samt med tanke på klienten om det skulle hända något eller det kommer in en neg. energi.
Det sägs att alkohol öppnar upp våra sinnen mer pga alkoholhalten. Vi kan även bli lurade av energierna om vi inte är skärpta.
För mig är det nolltolerans. Det är dels om det skulle hända något antingen med mig eller klienten samt så är ju detta mitt jobb. Man är väl inte onykter på jobbet?
Mvh LisaL

Att vara påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel vid healing eller medialt arbete är för mig helt uteslutet. Jag har en regel och den innebär att om jag ska behandla eller arbeta medialt genom privata-grupp sessioner, då ska jag inte vara påverkad av något bersusningsmedlel som kan komma att förändra mitt omdömme.
Det är ett stort ansvar att arbeta med människor, och att gå in och heala eller arbeta medialt i ett sånt tillstånd är omdömmeslös anser jag.
Om vi sitter på en lite sluten fest och man har druckit några glas vin, så är det så lätt att personer kommer in på den mediala disskussionen. Detta beror nog just på rädslor eller på att man släpper alla hämningar då man blir berusad. Nyfikenheten stiger och rädslorna släpper då man är berusad. Man är inte en ren kanal och kan inte visualisera och ta till sig det om kommer på ett bra sätt.
Detta är hur jag ser på det. Kram och ljus MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Jag måste kanske förtydliga att jag anser att alkohol och andra droger inte hör samman med healing eller medialt arbete. För mig är det dessutom otänkbart då healing och medialt arbete ingår i min verksamhet och jag av respekt för andras liv inte skulle utsätta dem för något som jag inte har någon kontroll över.
Inom vissa grenar av shamanism är det dock vanligt att använda sig av droger för att försätta sig i tillstånd där man lättare kommer i kontakt med energier från andra dimensioner och upplever parallella verkligheter. Detta är inget man exprimenterar med på egen hand utan det sker under mycket kontrollerade former och övervakas av alltid av en vägledare/mentor som vet vad som kan gå snett och hur man ska gå tillväga om något oförutsett inträffar.

Hej andlighet och alkohol hör inte ihop för mig i alla fall. Att ha seanser när man är onykter eller med onykter publik känns väldigt oseriöst.
Fest är fest och då kan man göra andra saker, dansa och sjunga till exempel.
ljus Rose
Intressant, om än gammal, diskussion - får jag lägga mig i? :)
Ska man se till det historiskt, det här med alkohol/droger och helande och bot, så brukade de flesta former av botare och helare i traditionella kulturer använda sig av ngt slags, vad vi kallar, berusningsmedel.
Nepalesiska shamaner t.ex. kan dricka så mycket som 7-8 liter alkohol om dagen då de jobbar shamanskt. Skillnaden är att de läser vissa mantra över alkoholen så att den blir "helig bensin (läs: drivmedel)" istället för den sinnesberövande sluddervätska den är i vår kulturs drickande.
Botare i Sverige förr i tiden ville ofta att man skulle ha med sig en kvarting sprit eller så; en del av den kanske användes till att spå med, men en hel del åkte ner i strupen på'rom också för att de kanske skulle kunna Se klarare, eller för att det skulle underlätta det förändrade medvetandetillstånd det krävdes för att jobba med det de gjorde.
Att alkohol och droger "inte hör samman med healing och medialt arbete" är på det viset fel, eftersom bevisligen så går det utmärkt, rätt tränad, att använda det på det viset. Att det sedan inte är ngt för alla, och speciellt inte för merparten av folk i vår kultur kanske, är en annan femma.
Det var Perla som skrev att hon inte "av respekt för andras liv skulle utsätta dem för något som jag inte har någon kontroll över," och där är vi inne på ngt viktigt. Det är ju just kontroll, som de här människorna HAR, de som använder t.ex. alkohol i sitt helandearbete, då de arbetar så - så för dom är det ingen risk att ngt skulle gå snett. Men för de flesta i vårt land, och supa sig full och börja "heala" någon skulle nog i de allra flesta fall sluta i kaos och mer sot än bot.
Inget att rekomendera medandra ord.
Sen är Skogskraft inne på ngt intressant här i #2 då han skriver att han "båda gångerna [upplevt] massivt energipåslag så jag nyktrade till rejält." Det där har jag märkt också nämligen och det är på ngt vis en tacksam, och behövlig, säkerhetsventil tror jag. Krafterna slåss ju om herravälde i kroppen, och eftersom alkoholormen är en rätt svag kraft ändå så förlorar den snabbt då annan andekraft gör sig gällande.
(Om man nu inte jobbar med just alkoholen som kraft vill säga. Då är det ju en annan sak.)
Det finns mycket att säga i det här ämnet och kanske har jag väckt den björn som sover här men… vi får se.
Sen vill jag säga att jag tycker det är sunt att så många av er tar avstånd från att jobba påverkade!

Intressant inlägg. :)
Du skriver att nepalesiska shamaner kan dricka upp till 7-8 liter alkohol om dagen då de jobbar shamanskt och det kan jag inte bestrida. Det jag betvivlar är dock att den alkoholen skulle ligga på de 40% som vi har på den alkohol vi i Sverige kan köpa på Systemet även om de läser mantran över den innan de brukar den. :)
Nu vet jag inte hur nepalesiska shamaner jobbar men jag vet att det finns olika typer av s k shamanistiskt arbete och att det är vanligt att shamanen i en del traditioner använder sig av alkohol eller andra droger för att sätta sig i kontakt med andarna, vilket inte behöver vara detsamma som att de jobbar med healing just då de är kraftigt berusade.
När det gäller alkohol och shamantraditioner så har jag läst någonstans att det i olika samhällen förekom att man helt enkelt söp ner shamanen för att han skulle få visioner om framtiden. (Det kan jag tänka mig fungerade bra eftersom det i mångt och mycket handlar om att koppla bort det rationella intellektet när man vill sia om framtiden. På den tiden var också byarna små, alla visste allt om alla och vad som var på gång att hända som skulle ha betydelse för alla i byn.)
I en del indianstammar skiljer man på att jobba som medicinman och som shaman. Om jag förstått det rätt så jobbar den förstnämnda med läkande örter som grund och andarna som hjälpare medan den sistnämnde förlitar sig helt på den information som förmedlas via andevärlden. I båda fallen hände det rätt ofta att folk dog under eller efter behandlingen vilket då ofta förklarades med att personens spirit inte var den rätta.
"Det jag betvivlar är dock att den alkoholen skulle ligga på de 40% som vi har på den alkohol vi i Sverige kan köpa på Systemet"
Där har du en poäng; jag vet inte vad spriten ligger på där men den smakade då rävpiss iaf, så mycket kan jag tala om :) den värmde gott på 4000 meters höjd tillsammans med en kopp kaffe och de där underbara "varma borden" de har uppe i bergen.
"När det gäller alkohol och shamantraditioner så har jag läst någonstans att det i olika samhällen förekom att man helt enkelt söp ner shamanen för att han skulle få visioner om framtiden."
Intressanta saker, kommer du ihåg vilka samhällen det rörde sig om? Vilket folk?
"Nu vet jag inte hur nepalesiska shamaner jobbar men jag vet att det finns olika typer av s k shamanistiskt arbete och att det är vanligt att shamanen i en del traditioner använder sig av alkohol eller andra droger för att sätta sig i kontakt med andarna (…)"
Nepalesiska jankri (shamaner) använder en hel del olika saker i sitt arbete :) Antropologen, författaren och etnobotanikern Christian Rätsch tar upp mer än 300 olika substanser i sin bok "Tantra and Shamanism in the Himalayas".
Men ska vi tala om det arbetet skulle jag av respekt be att vi slutar kalla det droger, eftersom det rör sig om heliga plantlärare, utan enteogener är väl det akademiska namnet på det nuförti'n.
Till enteogenernas Tre Stora räknas: peyote (kaktus), ayahuasca (lian) och psilocybin (svamp).
"(…) vilket inte behöver vara detsamma som att de jobbar med healing just då de är kraftigt berusade."
Nej, det stämmer ju - men ofta är det så. I spanien (tror jag det var), bland deras goda häxor är det vanligft att de jobbar efter kraftigt intagande av rom och en par stora cigarrer.
"I en del indianstammar skiljer man på att jobba som medicinman och som shaman."
Ok, det visste jag inte. Men vilka indianstammar är det du talar om, och var kan jag läsa mer om denna praksis?

Det jag har läst gällde ett antal samhällen bildade av s k naturfolk men jag har även hört berättas att det var vanligt inom den samiska traditionen som fanns här i Sverige för ett antal år sedan.
Det mesta av den information jag har kommer ifrån de indianer jag har träffat in persona och den information jag har läst mig till kommer jag inte ihåg alla exakta källangivelser till. En del information går det iaf att få på bl a den här webbsidan:
http://www.freespiritsofsweden.com/passet/fakta/native_am/native.html
Ok… samhällen bildade av sk naturfolk O_O ??
…och de indianer som du talat om detta med var från vilket/vilka Folk?

o_o ????

Förtydligar meningen i inlägg #14, andra stycket.
Det mesta av den information jag har om indianer…osv…