Reiki ,, jag blir förvirrad??
Det finns tydligen mycket inom reikin. Bla, det som heter Attraktions Reikin, money reiki, aurareki, kramisk reiki, keltisk reiki, gold reiki DNA reiki osv.. Ja, listan kan göras lång. Men vad jag undrar är ju nu då .. Är inte reikin endast en ren och ljus energi som går in och healar där den behövs ? Kan vi nu också använda den i andra syfte. Är det någon som hört talas om det ?? Om man skulle initeras i alla dessa så innebär det ju flera hundra symboler och samt flera stycken olika initeringar.. Jag får inte ihopa det !!!!
För mig låter deta mycket märkligt.. hhhmmm men jag är helt öppen för att förändra mig om ni kan hjälpa mig att se meningen med de olika benämningarna.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Jag har oxå samma funderingar som du Maria :) ..Skulle oxå vilja veta mer om det du skriver :)

Hej Maria
Det är många som lagt till en massa saker o sen döpt om Reikin till nåt annat. Så jag tycker du om du vill kan strunta i detta o ge ren Reiki.
Reiki är Reiki inget annat….i ursprungsreikin finns fyra symboler. Sen har vi i västerlandet lagt till några till som används vid initieringar,
Jag har KarunaReiki också, 8 symboler till o den kan jag se en viss mening med. Symbolerna används för olika saker.
Plus Teramai som jag inte använder…
Allt beror ju på hur nyfiken man är på mer, ett tveäggatt svärd dock. Man kan bli kursnarkoman. Söka fler o fler kurser o kickar…
Maria ju mer du ger Reiki desto renare blir du som kanal. Läsa tycker jag kan inspirera. Men helst böcker, på nätet finns det så mycket info och vad är vad. Rekommenderar dock www.reiki.org
kram Rose
#2 Tack! Bra skrivet :)

Ja, jag håller med!
Men du är ju i särklass, Ros-Mari
Kramis
Catarina

Tack snälla Rose.. jag är så glad att vi har kunniga människor här inne på forumet. Jag kan också tycka att kundalinin verkar intressant, men när man kommer in på både Aura reiki, money reiki eller karmisk reiki.. då kan jag enligt MITT tycke se att det har gått lite överstyr..
Jag har iNGEN erfarenhet av dem, så om det finns någon som har gått på någon sådan initering, så skulle jag gärna vilja höra om det:-)
Jag tränar så mycket jag kan och upplever min reiki starkare och starkare för varje dag. Det är fantastiskt att uppleva bara 3-5 sekunder..sen är reikin i händerna.. helt fantastiskt !!
Med Glädje
// MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

tackar
Ja det är en djungel där ute med allt möjligt. Så det gäller att känna sig fram. Jag har ju fått en del initieringar, ett tag fick jag många gratis på nätet. Det kan bli ett sökande efter att öka kraften, men jag tror det bästa är att utöva Reiki så kommer det av sig självt.
Min mediumlärare säger alltid "make it simple" alltså att inte krångla till saker o ting. Känner att samma sak gäller Reiki eller annan healing. Att man låter energin flöda utan att fundera en massa…
kram Rose

Jag tror också som din lärare Rose.. Make it simple !! För det är trots allt en ren, ljus, och helande energi…
Kramis
Carpe Diem
Maria Johnsson
#7 Har du börjat med reiki Maria? vad roligt! Ja, du borde inte ha några problem med att få energin att ta den rätta formen, eller vägen kanske jag borde säga..;) Går du någon kurs just nu, eller..?
;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det är våra personliga (mänskliga) tillkortakommanden (eg. brist på tillit) och behov av att prestera som drivit fram behovet av att rikta reiki till speciella områden (aura, kundalini, money, karma, etc).
När man använder reikienergin så verkar den på det plan/område som du behöver läka.
Om man upplever det som att man problem med t ex pengar (apropå moneyreiki) så kan det vara kopplat till en omedveten rädsla för att inte få det man behöver av livet vilket i sin tur hör hemma i rotchakrat. Men för att rädslan (som påverkar hela livet) skall släppa kanske halschakrat behöver balanseras först.
Allt sådant funderande slipper man när man jobbar med reiki. I reiki är principen att ju mindre du själv gör desto större utrymme finns det för reiki att verka i kroppen som ska helas.

"make it simple" och även "less is more" är talande för hur just reiki fungerar bäst. :)

…efter min första reikikurs så var det en klok kvinna som sa till mig "Läs nu inte för mycket"… Jag tror hon har rätt, för ju mer man läser dessto svårare blir det. Så jag håller med RosMarin90 och vår lärare KIS (Keep it simple)… Det är nog ord man (läs jag) ska ta till mig ofta i mitt liv…
Goda ord att njuta av!
Catarina

Ja, Ingalena jag går reiki 1 nu.. helt fantastiskt ju 
Carpe Diem
Maria Johnsson

#9 Kunde inte sagt det bättre själv, precis så känner jag för reiki och healing över huvud taget.
Kram Lisa-E

Catarina ja keep it simple var det…men tanken är ju samma.
Vi är ju så olika, en del vill läsa massor med Reikiböcker när de gått kurser. Risken är att bli förvirrad eftersom lärarna säkert har olika åsikter om en del…men grunden är samma. Jag läste massor men hade ingen att prata Reiki med eller byta behandlingar med. Idag läser jag ibland när jag vill bli inspirerad…
ljus Rose

Ja, det är nog så Rose att det som är viktigt kan vara at ha ngn att diskutera saker man läser.. Man blir ganska kofunderad över allt som står skrivit och som finns att läsa…
Kram
catarina
jag har gått Reiki 1 men har inte behandlat någon på länge i början höll jag på lite kan man bli svagare om man inte ger till någon på ett tag?
Allting är möjligt

Om jag förstår dig rätt så frågar du efter om reikienergin blir svagare om man har långa uppehåll mellan gångerna som man ger reiki?
Isf är svaret nej men som med allt annat så är det övning som ger färdighet. Ju mer du jobbar med att ge reiki desto "känsligare" blir du för energierna.

Läste lite om Gold Reiki och det jag reagerade emot var att det står att efter 3-5 minuter känner man sig dränerad eller lite trött, energin slutar komma. Stämmer inte riktigt med Reiki tycker jag
Är det någon som testat Gold varianten?
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#17 Jag får väl jobba lite då och erbjuda mina tjänster men är nog lite feg och fråga tror jag får ta mig i kragen för jag ser många som jag känner som skulle behöva.
Allting är möjligt

# 19.. klart att du ska fråga..
Eller precis som du säger.. Gör folk uppmärksamma på att du utför reiki. Du kan börja på dina närmaste, då känns det lite lättare sen att göra det på ng arbetskamrat eller ng väns bekans osv….
Lycka till dolla.. du kan mer än du tror:-)
Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson