Sexuella känslor
Nu undrar alla säkert varför jag skriver om sexuella känslor?
Jo jag har upplevt det ibland när jag ger reiki till det motsatta könet. Oftast helt omedvetet att jag känner sexuella känslor och jag känner mig lite dum, men har tillslut kommit till insikt att även den jag ger till kan påverka sina känslor till mig. Stämmer det???
Eller är det bara jag som känner mina egna??? Pinsamt i så fall *L*

Mycket intressant fråga,
och det är bland annat i dessa situationer man har användning av en utbildning. (Jag har även gått utbildning i att hantera liknande situationer, fast då med människor i annat behandlande syfte.) Att bemöta personen på samma sätt, även om man får till sig dessa känslorna är också viktigt. Det är INTE ofta att personen vet om att du som utövare känner det. I de flesta falla kan jag nog säga så vet inte klienten om det.
Jag anser att det mycket väl kan vara så att vi känner av varandras energier i dessa situationer. Du som utövare kan få till dig sexuella känslor genom att känna av klientens energier. Om man stabiliserar och utövar healing i någon form så är det otroligt viktigt att känna in vad är mitt och vad är klientens. Att alltid sära på den proffissionella behandlingen och ev, känslor som kan komma från klienten. Klienten SKA aldrig få respons på bemötande vid sådana situationer,,, utan man ska behandla som vanligt. :-)
Viktigt är nog också här att tillägga att, visst kan en attraktion uppstå men man måste ändå sära på sitt profesionellt behandlande yrke, och vad man som människa känner för personen. Jag tycker också att detta ska gälla alla som arbetar med människor i behandlande syfte, oavsett om vi är nya eller vi arbetar som proffs.
Jag uppfattade även ditt inlägg som om klienten påverkas av vad du upplever.. och det kan h*n göra om du inte kan hantera det och låta det passera. Då dessa känslorna kommer, så är det viktigt att veta hur man ska hantera dem.
Du kommer ju nu att kunna bemöta dessa situationerna igen, om de skulle komma. Så även om det känns lite obehagligt just då, så är det en mening med att du skulle bemöta det, och utvecklas då också mer.
Detta är min inställning och min erfarenhet i frågan. Kanske har vi flera olika sätt att se på det.. som kan vara bra att ta dela av.
Lycka till !
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Det du säger om att uppfatta sexuella känslor kan nog vara både och tror jag. Det kan vara en obalans i dig själv och det kan vara hos klienten. Du bör nog känna in om det är hos dig för i så fall är det nog något du behöver gå igenom. Är det klientens så är det bara att fortsätta som vanligt.
Det Maria har skrivit i inlägget ovan håller jag med om till fullo. Det är jätteviktigt att känna in och kunna bemöra på ett professionellt sätt.
Detta var en bra tråd du skrev och otroligt viktig för alla!
Mvh LisaL

Hej det här är knivigt, lyckligheten. Jag var tvungen att gå in på din sida och titta lite. Då såg jag att du var man, så min fråga till kvinnliga healers härinne blir, upplever ni detsamma????
Jag gör det inte själv nämligen, uppfylls jag av något så är det av kärlek. Kärlek på det gudomliga viset. Det är energin jag upplever då som strömmar genom mig.
Men jag har hört av flera manliga healers att de får sexuella känslor när de ger eller får healing. Ett brännbart ämne och oerhört känsligt.
Det är så många kvinnor och barn som utnyttjats av manliga healers, massörer och naprapater.
Jag dömer dig inte för din ärlighet lycksaligheten….tycker bara det är bra att det här tas upp. Män är annorlunda än kvinnor och regerar lättare på närhet än vi kvinnor….tror jag. Upplys mig.
ljus Rose
En "knepig" fråga
Har själv aldrig upplevt detta( inte än i alla fall) Men så har jag givet healing, åt mest kvinnor.Har blivet så efter som oftas de' som för det mesta går på healing.Har dock givet healing till några män.,Men har aldrig kännt några sexuella känslor. Om det skulle vara mera manligt eller kvinnligt vet jag dock inte. Kanske hellre så, att det är lite tabu,att man inte talar/skriver om detta. Intressant frågeställning är det i alla fall.
Sedan är det ju synd ,att det har varit en del fall,där kvinnor/barn blivet sexuellt utnyttat.Men detta sker tyvärr över allt i samhäll,säkert en del män också….
Kram//molly

var själv på behandling och där den manlige behandlaren hela tiden jobbade över mina äggstockar, kanske var det välmenat, men jag fick känslor som jag hade svårt att hantera. Kanske är det alltså så att det var behandlarens känslor som överfördes till mig. Skall nog nämna att jag inte går tillbaka dit. Finns ju ingen trygghet kvar, för mig, där.
Kanske detta borde vara en etisk fråga: om kanske kvinnliga behandlare bara skulle ta emot kvinnliga patienter när man väljer att gå så på "djupet"
Jag har personligen aldrig känt sexuella känslor i samband med att jag ger healing men däremot gudomlig kärlek precis som Rosie säger, kan nog vara en skillnad mellan män och kvinnor…intressant! MÄn har nog närmare till just den känslan än vad kvinnor har i det stora hela kanske…
Ljus Carina

Med risk att komma lite från ämnet känner jag att det säkert handlar om våra olikheter som män och kvinnor.
Som kvinna kan jag känna ett behov av att kunna gosa med min partner utan sex. Men alla de män jag haft relationer med har reagerat sexuellt. Det har varit omöjligt att bara ligga i soffan eller sängen, babbla och kramas. Så min erfarenhet är att för män är närhet lika med sex.
Inte för att det är nåt fel med sex, det behöver vi alla. Men vi behöver gos och närhet också. Utan sex….
kram Rose

#7 puh, verkar verkligen vara en bekräftelse på att män INTE skall vara behandlare, då!

Jag tror inte på att gå ut och generallisera alla män. om man har en bra utbildning och förstår vad som är rätt och fel….och kan bemöta dessa känslor proffsigt så agerara man rätt. Att det sen ligger dem närmare precis som Rose skriver i inlägget ovan (#7)att män lättare förknippar närhet med sex… är jag också övertygad om. Men att dra en slutsats om att män inte skulle arbeta som healer eller beahandlare är helt fel enligt mitt tankesätt..
Vi är olika och det finns garantera många underbara manliga healers därute, som aldrig ens skulle tänka tanken om att gå över gränsen om detta skulle drabba dom…
Så tror jag !! Kram och ljus MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Hej män är bra som behandlare och healers såklart. Det handlar ju om proffessionalism här. Hur man bemöter sina kunder helt enkelt. Att skilja på sin yrkesroll och på sin privatroll.
Sånt är viktigt i utbildningarna, oavsett om det handlar om healing, massage eller annat. När man ger healing berör man inte vissa delar på en persons kropp. Oavsett om det är en man eller kvinna man behandlar. Massörer är ju närgångnare av naturliga skäl. Så där är det ändå viktigare att ta hänsyn till klientens integritet.
Men ämnet är intressant så det vore kul att få höra männens åsikter. kram Rose

Ja, jag ger inte healing, eller är utbildad, men ibland vid vissa möten, så har jag också känt av sexuella känslor, och blivit väldigt förvirrad.
Har då fokuserat på annat, och de har klingat av. En gång var det en man som kollade mina chakran, och då kände jag dessa känslor starkt. Var väldigt otrevligt, då jag inte var intresserad ett dugg av honom, så jag blockerade mig helt…Fick reda på i efterhand att han var intresserad av mig.
Det kommer och går, men jag försöker lära mig att hantera det, Det gäller även andra känslor, så som nedstämdhet, lycka, frustrationg etc….

Jag har vid ett tillfälle upplevt en stark känsla av upphetsning, men det var inte vid ett behandlingssyfte utan då en man som ledde meditation. Jag frågade varför jag upplevde det så, och fick då till svar att det kan vara att vårt rotchakra är i obalans, och när energin börjar arbeta där för att stabilisera chakrat så kan känslorna inom oss starta genom sexuell lust och njutning. Det innebär inte att det är just därför vi blir upphetsade, utan vi lägger då ord på det själv och måste ha en förklaring.
Detta svaret tyckte jag då var ett mycket bra svar…så jag tror fortfarande på att det är så det är. Som healer är man en kanal till ljuset, så under tiden vi healar så sänder vi igenom så mycket kraft och energi i vår egen kropp.. och om vi då är i stark obalans där eller om klienten är det så kan det påverka båda parterna.
Rotchakrat är ju bla, underlivets och sexualitetens Chakra.. så om ni vid nästa gångs healing skulle känna av detta, så uppmärksamma även om det finns mycket färg eller andra små detaljer som kan förstärka just denna förklaringen
Kram och ljus MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Hej!
Tack så oerhört mycket för alla era inlägg. Det var mycket givande att läsa. Precis som MariaJ sa så var det ett känsligt ämne. Men jag märker hur oerhört känsligt ämnet är. Det finnsvar någon kvinna som reagerade på mitt inlägg och tyckte att det var typskt en manlig känsla. Som någon kvinna skrev:
:#7 puh, verkar verkligen vara en bekräftelse på att män INTE skall vara behandlare, då! "
Om jag nu ger reiki till en kvinna och känner av hennes känslor allt ifrån svår ångest till sexuella känslor, så innebär väl det att man känner av hela den personen. Inom den andliga världen så är det lite tabu verkar det som om man känner av det sexuella.
Men känslan av villkorslös kärlek är accepterad, men den sexuella energin, upplever jag inte får ta samma plats.
Om man tittar på naturfolket som jobbar inom schamanismen så existerar t.e.x. inte pedofilism. Varför då kan man undra sig,kanske är det så att om man ser det sexuella som något naturligt i det vardaglliga livet och inte skapar usch fy känslor så blir det inga sjuka tankar,.

#1 skriver: att vi kan känna av varandras energier….. det är då så att när mina "slumrande" sexuella känslor väcktes upp under healingen så handlade det kanske om att min manlige behandlare bara överförde sina känslor på mig. Det känns absolut inte tryggt för mig att återgå till den behandlaren. Jag hade inte "bett" om att han skulle behandla mina äggstockar (om det nu är någon här som vet om det finns någon form av Chakra över dom) inte heller om att återfå mina sexuella känslor (lever som asexuell sedan 11 år tillbaka). När JAG bestämmer mig för att ändra på mitt val, då ändrar jag på det. Ingen annan har rätt till att göra det valet åt mig. Det är min gräns.
Jag tycker absolut att detta är en livsviktig diskussion, i synnerhet som det är många personer inne på denna sidan som jobbar med människor eller som kommer i kontakt med andra människor, på vardagligt vis, i alla fall.
SÅ tack för ditt civilkurage, lyckligheten, som tar upp frågan, i första hand som människa och behandlare och i andra hand som man. (minns att övergrepp inte är ett kvinnoproblem utan ett mänskligt problem, bägge könen blir faktiskt utsatta, för detta)
Hej igen!
- Ja mitt inlägg öppnade verkligen upp mycket känslor hos er.
Svaret på frågan till lightseeker så tycker jag att det är oerhört tråkigt att du har levt asexuell sedan 11 år tillbaka. Vad kommer det sig att man är så rädd för de här känslorna. Jag har givit reiki till en kvinna en gång som fick oerhörda smärtor kring äggstockarna, inte konstigt tyckte jag efteråt när hon berättade hur hennes liv såg ut. När man utför healingen där är det viktigt att man inte inkräktar på människors integritet
RotChakrat- Rött
Fysisk påverka: Underliv, nedersta delen av ryggen, benen
+ BALANS: Beslutsamhet, modig och uppriktig
- OBALANS: Primitiv, aggressiv och destruktiv
Händerna ska man ju lägga strax intill blygbenet, därefter vinklar man händerna så att de följer ljumskarna (äggstockarna)
Är man i obalans i Chakra ett och två så kan trötthet, viktproblem, sexuella problem- fysiska /emotionella m.m.

#16, som du beskriver att man skall hålla händerna, höll min behandlare sina händer. Var det alltså rotchakrat som han behandlade på mig då? (han förklarade aldrig någonting om vad han gjorde)
Jag talade om för honom att jag fick ångest av behandlingen för att det väckte upp för mycket känslor i mig och att jag inte skulle återkomma, bla. för att mina fond-pengar (för behandlingarna) nu tagit slut.
Han svarade mig då att han var övertygad om att jag skulle återkomma. Varför säger han någonting sådant? han visste ju att hans behandling drog upp för mycket skit i mig. Eller det kanske det var det som var meningen, för honom. Jag ville ju bara komma i bättre balans och gå mot läkning, till kropp och själv. Jag blir så förvirrad av allt detta och har inte haft någon att fråga om ovanstående. I oktober har det gått ett år och jag har varit superdålig, fysiskt

Hej lightseeker
Jag vet inget om din bakgrund men gissar att pga ditt val med att vara asexuell att det hänt något i ditt liv som lagt sig kroppsligt. När healaren gick in och kände av dina energier så fanns der förmodligen en obalans i ditt rotchakra som han gick in för att behandla. Du skriver själv att du ville komma i bättre balans och troligtvis har du varit i obalans där eftersom han gick in och behandlade där. Jag tror inte det var en sexuell handling som healaren gjorde utan ville bara hjälpa dig att återfå balansen i kropp och själ. Sen kan jag ju tycka att en förklaring ifrån honom hade varit bra pga att du reagerade som du gjorde.
Vill också säga att detta är min tolkning av det du skrivit och jag vill gärna att du rättar mig om jag missuppfattat dig.

Jag är helt öppen med att jag har varit utsatt för sexuella övergrepp, och brukar vara ute och visa film samt informera olika yrkesgrupper om effekterna av sexuella övergrepp.
Detta visste också behandlaren om, samt att jag sökte hjälp pga. svåra ryggsmärtor, sedan 1985.
Om han hade för avsikt att behandla mina sk, sexuella zoner, så borde han ha förberett mig på detta samt vilka känslor, som skulle uppstå. Eller var det som det står längre upp i tråden, behandlarens känslor som överfördes på mig. Jag ville inte ha dom, i alla fall. Men så lätt är ju inte livet, man får inte alltid det som man önskar. Det gjorde och gör fortsatta behandlingar, från män, omöjliga för mig. NÄr skall tilliten komma, hur skall det gå till om man inte kommunicerar med dom man behandlar?

# 19.. Jag förstår att du har svårt att lita på män, även om jag inte blivit sexuellt utnyttjad så har jag svikits av män i hela mitt liv. Som behandlare har man ett stort ansvar och det är för mig helt otroligt att han gått in och gjort en behandling, utan att informera dig om vad han skulle göra. Att vara tillmötesgående och skapa en tillit till sin klient är väl A o O i ett sådant arbete.
När man startar en healingprocess i kroppen genom att tillföra energi, så är det självklart att dessa känslor lossnar som har skapat endel av blockeringen, då måste man enligt mina tankar var även vara utbildad till att hantera detta med sin klient. Man kan inte bara starta processen, utan att avsluta den. Som jag läste ovan, så hade du inte möjlighet till att fortsätta gå dit pga, ekonomin…men då skulle han gett dig verktyg för att hantera din fortsatta balansering anser jag.
För mig låter du som en oerhört stark person, och du har ju använt dina erfarenheter på ett mycket fint sätt. Genom att gå ut och prata om dina egna upplevelser, så har du använt dina egna upplevelser på ett fantastiskt sätt.. 
Kram och ljus till dig /// MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

#0 nu var det ju så att du var osäker på, i din roll som behandlare, om det var den behanlades eller dina egna sexuella känslor, som väcktes upp under behandlingen, så det skulle vara intressant att se om det är fler behandlare, som har några tankar omkring detta.
Jag personligen tror att det är ett såpass laddat ämne, att de flesta människor, hellre sitter i tystnad och åser konversationen, än att tillstå att det berör även dom själva. Men så är det, det krävs ett stort mod och en inre vilja till mognad för att även våga SE sina egna brister och svagheter. Är så tacksam för denna tråd och ser fram emot att fler kvinnor/män, behandlare/behandlade, bidrar med sina egna erfarenheter hit. Detta är verkligen utveckling.

När man före en behandling tonar in sig på klienten så kan man känna de symtom som klienten har. Det är inte ovanligt att man i början kan känna sig osäker på om det är klientens eller de egna känslorna man känner av, speciellt om det är starka känslor eller fysiska symtom.
-----------------------------------------------------------------------
I reiki finns det en handposition som ser ut som beskrivningen i #16.
Det är inte helt ovanligt att det väcks en del olustkänslor under och efter en healingbehandling eftersom kroppen sätter igång en självläkningsprocess under behandlingen. Om olustkänslorna börjar under behandlingen brukar känslorna stabilisera sig och ebba ut om man håller kvar händerna över området som triggade igång känslorna. Kommer olustkänslorna efter avslutad behandling så bör man ta upp det med sin healingterapeut och göra upp om att komma på ett återbesök då det kan vara svårt, för att inte säga omöjligt att själv eller via en annan healingterapeut, reda ut det hela.
Har en healingterapeut däremot medvetet kränkt dina personliga gränser bör du göra honom eller henne uppmärksam på att du inte tolererar detta, göra en polisanmälan och inte gå dit någon mer gång.
Oj oj som ni ser väcker det här ämnet oerhört mycket känslor.
lightseeker som du ser så får du oerhört bra svar fån många här i gruppen. Tanken var väl kanske inte att du skulle behöva berätta allt det här men, kanske var tiden rätt just nu. Jag förstår att du inte har haft en sexuell relation om du har blivit utsatt under sådana hemska omständigheter. Det enda jag verkligen önskar mig är att du träffar människor som fyller dig med så mycket godhet dom bara kan och på den här sidan verkar det ju finnas gott om dem eller hur *L*
Jag tycker att om du ska ta emot mer healing i någon form gör det av en kvinna. Då kan du vara betydligt lugnare och slappna av. Vad mannen som healade dig var att han öppnade upp dina blockeringar, och det kan göra fruktansvärt ont. Jag brukar alltid innan jag ger reiki berätta om vilka positioner jag kommer att hålla händerna. Är det kvinnliga könet så är jag alltid noga med att dom ska känna sig trygga. Är dom inte trygga så blir dom inte heller lika mottagliga.
Jag hoppas verkligen att du kommer få möta även den goda mannen i ditt liv, för jag vet att dom finns. Jag tyckte också det var oerhört starkt av dig att berätta om din erfarenhet.
Lycka till mjuka hälsningar Lyckligheten

Jag håller helt med ovanstående inläggg. Det är oerhört starkt av dig att berätta allt detta. Jag förstår bättre att din reaktion hos healáren blev så stark men jag tror också att han satte igång mycket i din kropp som kanske ställde till det värre eftersom du avbröt behandlingen.
Jag tycker helt klart att han skulle berätta för dig hur han tänkte göra och vad som skulle hända, det är ett stort fel tycker jag. Men du behöver nog gå till någon annan tex. en kvinna för att fortsätta behandlingen och bli fri från dom energierna som fortfarande sitter kvar i din kropp.
Önskar dig verkligen ett stort lycka till med detta. Är också övertygad om att den rätte finns där ute någonstans men just nu behöver du fokusera på dig själv.
Kram LisaL
Håller med Lisa
Mycket bra sagt.
Hur ska jag göra om jag får attraherande känslor när jag healar en man??? Jag lämnar rummet *S* Missförstå mig rätt nu allesammans.
Kram till er alla från lyckligheten

# 23… # 24… Håller med era inlägg. Behöver inte tilläga något just nu
Kram
Carpe Diem
Maria Johnsson

#23 jodå, jag har tom. fött 3 barn, men har valt att ta hand om min själ, så att HELA jag skall vara med, när jag återigen väljer att återuppta en sexuell relation, då önskar jag också att det skall vara en man som är andligt mogen.
Jag tackar alla för omtanken och alla svar, ni är sanna engagerade medmänniskor/behandlare. Nu är det ju inte så att det är första gången som jag talar om detta, eftersom jag sedan flera år åker ut och visar film samt informerar om sexuella övergrepp för olika yrkeskategorier, av vilka även ni som behandlare utgör en kategori. Det är jätteviktigt att för mig som patient, och för er som behandlare att veta att det finns förhållningsorder hur man bemöter patienten vid behandlingar som #22 beskriver. Det hade jag ingen aning om, då.
Det allra viktigaste i denna tråden var det som jag nämde i #21, att jag önskar att vi fortsätter att diskutera grundfrågan i inlägg#0. Hur man vet, som behandlare, vems känslor man känner in. För det var väl just det som är viktigt att kunna skilja på, som BEHANDLARE.

Håller med dig lightseeker.. Återgång till grundfrågan..
Önskar att fler män kom in och diskuterade sin reflektioner på tråden. Vore intressant att höra hur de ser på sin roll som behandlare, och hur de bemöts av olika männiksors reaktioner.
Jag undrar också om hur ni män själv känner att ni skulle bemött dina klienter om de skulle visa en tendes till närmande på behandlaren? Hur skulle ni reagerat ??
Detta med män och kvinnor i yrkesrollen, är ju mycket för att jag tror att övervägande delen av både behandlare och klienter är kvinnor. Vore intressant att höra männens inställning i frågan 
Ha en bra dag !!! Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Tillägg till det jag skrev i #22:
Har man som terapeut kvar obearbetade känslor (=bunden energi) inom något område så kommer detta att komma upp vid ett möte med en klient som bär på samma typ av bunden energi. (Det gäller vid alla typer av terapier även healing.)
Ex. Om en klient har en stark obalans i sexualchakrat så kommer en terapeut som har bundit energi omkring händelser som är förknippade med det området också att känna av obalansen som en tanke/känsla eller fysisk reaktion i sin egen kropp. Hur det yttrar sig är olika från fall till fall. En van terapeut som vet vad detta handlar om kan ändå fortsätta healingbehandlingen och tar hand om sina reaktioner utanför behandlingstillfällena. (Dvs tar reda på vad den egna reaktionen visar på.)
Hur man känner vad som är vad är beroende av hur mycket bunden energi man har kvar och sedan är det förstås också en träningssak.
Om man vill jobba seriöst och professionellt med att ta emot kunder för healing är det viktigare än det går att påpeka att bearbeta händelser och lösa upp bunden energi eftersom denna fungerar som ett filter som vi upplever verkligheten igenom. (Visst kan man ge healing även om man har bunden energi men personen som ger healing kommer alltid att vara färgad av den bundna energin vilket i sin tur påverkar behandlingen och i yrkessammanhang, mötet med klienten.)
Kan vara så att det inte är ens egna känslor som kommer upp, när man healar känner man ju av klienten. Det kan ioförsig bli en laddning mellan men man behöver inte ta steget ut och tramsa till det. Själv har jag alltid haft som regel att tydligt hålla isär sex å healing när det gäller klienter, healingen får så fort dåligt rykte så man får vara seriös…
Jag har arbetat som massör sedan slutet av 70-talet, och enda gången jag upplevt nåt liknande var när en man uppträdde högst olämpligt. Jag bad honom helt enkelt att klä på sig och lämna lokalen! Det är alltid en fråga om gränsdragning, och på den tiden var det en nödvändighet för min fortsatta verksamhet, eftersom massage ofta förknippades med porr: Dåtidens sätt att racka ner på oss alternativbehandlare.
Under mina år som massör har jag haft förmånen att få behandla både elitishockeyspelare, kändisar och överviktiga damer, men aldrig någonsin har jag sett annat än en trött kropp framför mig - och då skall ni veta, att snyggare rumpor än hockeyspelares får man leta efter! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

# 31.. hahahahah ja, det kan jag tänka mig !!
Men det är skillnad att endast betrakta, än att gå in i tankens banor. Då går man över gränsen anser jag.
Carpe Diem
Maria Johnsson

Första gången jag fick aromamassage så reagerade jag, eller rättare sagt min kropp, med sexuella känslor. Det var redan vid de första tagen på ryggen. Jag blev rädd och vet att jag tänkte att det inte "passade" sig i detta sammanhang och tryckte ner känslorna. Idag vet jag att eftersom denna typ av beröring alltid tidigare varit förknippas med sex så reagerade min kropp "som vanligt".
Vid senare tillfälle berättade jag detta för terapeuten ( som idag inte är min terapeut utan en väldigt god vän) och hon kom ihåg att hon hade känt av de känslorna.
/Susanne

Jag tror att det är vanligare än vad man vill säga. Vi har ju kroppar och vi har känslor och vi har en drift inom oss alla som kan startas vid dessa tillfällen. Att bemöta det när det kommer och hantera det på ett proffsigt sätt är dock viktigt som behandlare/ terapuet
Jag tror också att många som kommer inte vet hur de ska reagera, och de är kanske inte alls vana vid den formen av stimuli som massage eller vad andra behandlingar kan ge. Det är ju då enligt mitt tycke viktig att fråga hur kunden/klienten kände eller upplevde behandlingen efteråt. Det är ju också viktigt för att gå vidare med fortsatt behandling.
Att lyssna och förstå är också en del av arbetet.
Carpe Diem
Maria Johnsson

Jag är hemskt glad över att ni, behandlare, här vågar ta upp dessa känslor och frågor och diskutera det såpass öppet här. Fortsätt bara, det är så här som vi kan bygga upp, ett: hälsosammare, tryggare samhälle, för alla medborgare. Ni är en heder för er yrkesgrupp.

Jag har aldrig vare sig tagit emot eller givit healing. Fått reiki på distans och givit healing till min mamma när jag var liten, men aldrig gått till någon främmande människa så. Tror som Susanne säger i #33 att jag också skulle ha väldigt nära till de sexuella känslorna då vår kultur inte innebär så mycket fysisk kontakt som är icke-sexuell. Det gör mig lite nervös inför eventuell sådan behandling. Nakenhet kan jag däremot utan problem se som något osexuellt då jag tecknat kroki mycket.
#34 Vet inte om jag skulle våga säga att jag hade känt så om terapeuten hade frågat efteråt.

# 36.. Det finns många fallgropar och man tror att det är tabu att nämna det för att det inte passar sig just i det sammanhanget,,men det är ju viktigt att alla som blir behandlade och upplever detta också får förståelse för varför det kan komma upp. Det handlar ju inte om ng sexuell lust egentligen, utan en process som startas genom stimuli och energitillförsel.
Du ska inte behöva vara rädd för att gå och få hjälp, men det är däremot viktigt att man känner sig tillfreds med den som gör healingen, eller ng annan behandling. Man ska känna sig trygg och säker då man bli behandlad. Gå på din inre känsla om du skulle vilja göra det. Det finns så otroligt många duktiga människor i vårt land som vet hur detta ska tas emot, så kontakta flera om du känner dig osäker.. Det ska kännas bra för dig oavsett vad !!!
Kram och ljus // MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson