Healing iFokus

Healing

Etikettermeditationavslappning
Läst 4084 ggr
Opal
0

Bergsmeditation

BM är en personlig utveckling och självkännedoms meditation. Den tar upp ditt vardags liv nu, det du har varit med om och det som ska komma. Vi får en kontakt med vår inre källa, ökad förståelse för vem vi innerst inne är, som vi har trängt bort pga olika saker som vi har varit med om i livet. Vi får uppleva många känslor under meditationen som ligger där inne och väntar på att få komma upp till ytan och sedan försvinna från oss. Att kunna acceptera att dom finns där. Vi får upptäcka våra possitiva och negativa sidor, hittar våra förmågor och talanger som vi inte tror att vi har. Vi får se våra rädslor och vad som hindrar oss i livet. Visst ibland är det jättejobbigt att se vad som finns där inne men oj, oj vad skönt det är sedan att man verkligen tog tag i det och vågade se det. Vi får helt enkelt jobba med oss själva på det själsliga planet. Det är ett härligt äventyr när man väl har börjat.

Under meditationen så använder vi vår fantasi för att skapa en bild av vår inre miljö. Vi kan få se bilder, symboler, färger, saker, människor, djur, känna känslor osv i BM. Vi får svar på frågor som vi går och funderar på, vi får budskap till oss. Vi har ju alla svaren inom oss redan.

Under BM ska man följa ett viss ordning (det är olika platser man ska gå till och där ska man känna in en känsla och titta hur det ser ut omkring sig, det är en äng, grind osv,) man får inte avvika ifrån den för då kan man hamna på ställen som man inte vet var man är och det kan bli svårt att komma tillbaka. Det är mycket viktigt att komma ihåg!!! 

När man har gjort hela BM och kommit tillbaka till här och nu så ska man tolka det man har varit med om. Då får man se vad som händer inom en och vad som behövs arbetas med. Detta kan vara svårt ibörjan att tolka själv (man hoppar gärna över jobbiga bitar och vissa saker vill man inte ens erkänna för sig själv) så det är lättare när andra gör det för då får man andra synvinklar om sig själv. Och dom brukar pricka in rätt saker om en.

Om man ska prova denna meditation så rekommenderar jag att prova hos en bergsmeditationsledare eller köpa Terrys cd skiva och följa den plus läsa hans bok Berget. Det är svårt att göra det själv i början men seda när man har provat så kan man göra det hemma.

Jag har blivit en helt ny människa efter 8 ggr plus att jag gör hemma flera gånger. Jag har blivit modigare, vågar säga det jag tycker och tänker, hittat en stryka och kraft inom mig som jag inte visste att jag hade, arbetat bort många rädslor och hinder idag känner jag att jag klarar av allt, att jag ska tro på mig själv, hittat nya sidor och egenskaper hos mig, hittat talanger och förmågor som har legat gömt där inne. Ja, det finns så mycket nytt hos mig nu.

FiaH
0

Tack så mycket för du delade med dig Opal. Detta MÅSTE jag bara prova, låter helt fantastiskt det du skriver. Kan man köpa skivan på vattenman? Som sagt en mycket bra presentation. Kram FiaHSkrattande

MariaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack snälla Opal.. Detta tror jag att väldigt många kan ta till sig och prova. Det låter ju underbart att få rensa upp inom sig på detta sättet.  Detta är något som jag absolut ochså ska prova.. SÅÅÅ  FiaH vad säger du. ska vi köpa skivan tillsammans ??

Tack Opal !!

Kram och ljus MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Opal
0

Du kan gå in på terrys sida och beställa skivan där.

FiaH
0

#2 Ja Maria det tycker jag vi ska göra, ska iväg nu, men vi kollar på det sen. KramGlad

Tuva-Lena
0

Låter inspirerande Opal! Har du adressen till Terrys sida? Är ganska ny du vet, så jag har inte koll på allt ännu. :) Tittade på din bild Maria, och så där satt jag härom dagen på bryggan vid min lilla stuga - vid en insjö som var helt spegelblank… Gissa om jag mådde då..? Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MariaJ
0

Ja, jag tror att vi måste finna vår egen styrka och vår egna rätta väg till balans. Och denna formen med bergsmeditation låter spännande för mig. Jag tror även att jag ska inspirera mina grupper lite genom att vi går ut i naturen mer på våra meditationskvällar.Skrattande

Kram MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Opal
0
Tuva-Lena
0

#7 Tack Opal, jättesnällt! Kram!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

lightseeker
0

jag har väl bara tur som inte har gått vilse ännu då, Har nämligen av egen kraft hittat fram till en liknande metod (eller kanske med hjälp av mina guider) och instämmer med föregående talare om att det är en mycket kraftfull och läkande metod att använda sig av.

molly57
0

Tack opal,att du tog upp BM.Har själv gått på kurs i BM.Tyvärr gick jag inte, hela kursen ut pga  ändrade arbetstider.Men det var väldigt givande att sitta i en grupp.Vi skull alla tolka varandras bilder/symboler,sedan fick man ta tills det som blev sagt eller förkasta det.Men oftas var en eller flera i gruppen,som tolkade "rätt" (man känner att det överstämmer ens egna tolkning/det man fick tills sig under BM) Vi lärde oss lika mkt av att tolka andras upplevelser i BM. JAg fundera starkt att börja igen till hösten igen.Tyckte att det gav så mkt,att just jobba med BM i grupp.Kursledaren är utb av just Terry.

Kram//molly

molly57
0

Tänk vad underligt livet ändå är.JAg skrev att jag fundera att återuppta BM.Att börja i en grupp igen.I går fick jag en inbjudan,att börja igen.Så nu ska jag gå på BM under hösten.Innan Opal gjorde detta inlägg,så hade jag inga tankar på det.Ser det som en fingervisning "att nu är tiden,inne att ta upp BM igen" Och det bästa är, att jag inte behöver hoppa över något kurs tillfälle,för tiden och dagen passar,trots att jag jobbar skift.Visst vad det märkligtFörvånad Att alla bitar passade denna gång!

Kram//molly

MariaJ
0

# 11 Molly57.. Underbart Att allt nu faller på plats. Om du nu har fått en inbjudan, så är det ju meningen att du ska komma igång.. Jätteskoj !!!  Jag önskar dig lycka till nu i höst med BM och jag hoppas du delar med dig.. Är ju lite nyfiken på det !!Skrattande

Kram MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Tarotsanna
0

#11 så härligt det är när det man behöver bara kommer till en så där Skrattande

Opal
0

#10. Underbart för dig att det stämmer med tiderna pga jobbet.  Det finns en mening att du ska gå nu. Vi kanske syns då, har inte bestämt mig än om jag ska gå i höst.

Vibeka
0

Hej!

Jag har använt Bergsmeditation nu i 4 år snart…*Oj vad tiden går* :) Och jag trivs oerhört bra med den. Det som är så givande är att förutom att man kan jobba med den andligt,använder jag den alltid när  jag öppnar upp mig för medialt arbete, så är den oxå personlighets utvecklande! I min utvecklingscirkel så använder vi den alltid innan vi börjar vårt mediala arbete,alla får berätta vad de upplevde under meditationen sen hjälps vi alla åt att tolka dettaGlad

Från start var jag "själv" i meditationen sen varefter har det kommit flera kraftdjur och min ständiga guid. Den är helt underbar!!

Lycka till ni som nu börjar er vandring i ert inre med BM!

Ljus Carina

Opal
0

Jag ska gå BM till hösten ochså har jag bestämt mig för.