Healing iFokus

Healing

Etiketthealing-allmänt
Läst 685 ggr
undrarens
0

olyckor som kan hända

de hände nåt annat i fjol i min vardag än vad tråden "hjärnskakning" blev blev drabbad av , så förstår verkligen hur  hemskt det nog kan kännas.

(iofs kan man ju aldrig totalt känna som den som råkat ut för nåt va inte det jag menade, utan bara känna medlidande om hur illa dennes kropp just kan må, var bara de jag ville få skrivet)

min mors sambo  halkade av ett hustak (i sommarstugan en massa mil bort ifrån där jag nu bor)i fjol typ damp ner 2.5-3m ner på en massa skifferplattor(och tuppade av) och hamna på sjukhus i ca ett år och hamnade på annan orts sjukhus.

sen blev han förflyttat till sjukhuset här lokalt(blev lättare med reseriet och besökandet  och så… var typ 14 mil till första sjukhuset, typ 2 och en halv månad).

man var och besökte han flera ggr per vecka under hela året.

dels för att han hade ju jobb(och jag hade ju mitt..blev knepigt värre) och  han(mkt mer driven än vad jag är) hade ju åtagit sig en massa arbeten åt en massa folk och kapital låg ute och saker som han nu inte kunde göra(vem skulle göra dom …??).

en stor oväntat inte angenäm soppa nu då jag tänker efter och fått lite distans till det hela, är väl fortfarande inte så bra efter det hela men bättre är det än för ett halvår sen.

allt folk som hade haft förhoppningar om allt möjligt som han lovat gick helt plötsligt inte att utföras utan fick skjutas på framtiden.(jag menar så kan det ju bli då nåt oväntat händer).

personligen blev det mest min mor som fick ta största smällen av det hela.

jag blev ju drabbad fast på andra vis , var bara det jag ville belysa.

men de är ju jobbigt och se att närtidsminnet(han glömmer ju ofta bort vad han gjort och lagt saker, eller tror de han gjort har försvunnit då han inte vet med sig (ibland)(det är det värsta man ser på han att han mår ibland så himmels illa över att han inte minns…jag menar minnet innan händelsen var ju enormt mkt bättre).

visserligen är han snart i "normal" pensionsålder men han hade ju helt andra planer mkt planer för framtiden då detta elände istället inträffade.

men nu är det bara att glömma dels att värk och fysiskt inte orkar med och så vart det de här med minnesproblemen , upplever risk med vissa saker som han totalt förr varit orädd inför. 

bara ett exempel att köra och hyra bil utomlands , han tar inte den risken numera…hur gärna än han skulle vilja men inser sina begränsningar.

personligen tror jag som i det skick han var innan hade vågat kört bil och liknande  typ minst 7-10 år till kanske längre. 

fast man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden, har man ju förstått iom detta…

på hemmaplan går det ju bättre att köra där är ju inte så mkt nyttGlad.

jag menar hjärnan orkar med alla intryck.

man vet hur han var innan det hela hände…

dels för att se om han skulle få hjärnverksamheten tillbaks som den va innan det hela hände. 

de blev tvungen att skära upp skallbenet (inte bara en gång utan 2 för att få stopp på nya blödningar som uppstod efter nån vecka) för att få ut blödningarna som hade bildats i hjärnan . 

man(jag) har insett efter såna saker finns inga garantier att livet blir som förr vad än man nu råkar ut för allvarligare skada på sin kropp.

men som tur är det bättre för han idag massor har kommit tillbaks förutom det där med vissa delar av närminnet.

det slog sig(skadan blev…) nog på den biten av hjärnan, har man nu intuitivt förstått.

de finns massor av episoder men de kommer kanske nån annan gång…

min tanke var bara att olyckor kan förändra så mkt… fast jag i min lilla värld inte trodde de skulle innebära så mkt.

beror ju självklart vad man nu lever(skapat sig) för invecklad tillvaro…

jag  har kommit åter igen på att vi alla bara har en kropp i detta liv vi just nu lever i nuet och vad som helst kan hända om man inte sköter om den eller har otur och råkar ut för oväntade olyckor.

så de är fritt fram att delge era historier ni vart med om i era liv och vardagar.

ingen historia är sämre eller bättre än nån annans….så är det ju❤️

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[GunillaF]
1

Ja fy och usch vad livet kan förändras inom loppet av några sekunder. Man ska aldrig ta något eller någon för givet att det alltid ska fortsätta som det alltid har gjort. Men man ska för den skull inte gå omkring och vara rädd hela  tiden, för vad blir det för slags liv.

Men en sak är säker; Skjut inte upp det där besöket man känner ska göras.

Skjut inte upp den där kramen man vill ge.

Skjut inte upp att tala om för de man älskar att man gör det.

Osv osv.

Jag miste en son då han var 32 år, i en arbetsplatsolycka. Vi träffades ofta eftersom vi bor på samma ort, men ändå kommer tankarna att nog borde vi ha träffats oftare, nog borde….. osv osv. De här tankarna hade jag säkert haft även om vi träffats två gånger per dag, men…

Tack för att du delade med dig av din berättelse "Undrarens".

undrarens
0

nä jag bara kände jag behövde skriva av mig👍 att få fram som det man känt länge men inte delgett till någon .

då jag såg vad rosalee skrivit i "hjärnskakning" vad hon hade råkat ut för.

inte samma sak i sig(som jag varit med om) det som hon nu upplever och lever i, men iom att man delger ens syn på nåt öppnas ju nya dörrar till förträngda känslor😕(iaf vad jag känner just nu) hur man upplevt sitt liv.

rosalee verkar ju verkligen behöva stöd nu som det ser ut för henne i vad hon råkat ut för, va bara så jag menade🌊☀️.

skrift som bearbetning kanske det kallas på psykologspråk…äh jag vet inte, det bara kom ur min nu på förmiddagen.

ja just de nu fattar jag☝️  de här är ju en sorts healning att "skriva av sig"😃❤️.

#1 ja tänk om  man bara kunde klippa bort vissa minnen och aldrig mer bli påmind om dom, aldrig nånsin.

bort med allt snyfteriskräp man samlat på sig, tar till en svordom ,vill helst inte göra de, -men åt fanders med allt sånt..(jag tror ni förstår hur jag menar och syftar om rent generellt som fenomen som jag ser det som att man har "kvar" minnen nånstans).

vad det skulle underlätta ofta i ens liv😕.

de kanske är den negativa karmasidan…allt ska ju rymmas i den "säcken" vare sig man vill eller inte…

☝️är rätt bra att inte minnas allt för mkt alltför ofta👍.

terapi i sig 😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[GunillaF]
0

Men att minnas, tänka, skriva om och tala om jobbiga saker hjälper till att bearbeta det jobbiga. Så är det då för mig iaf.

undrarens
0

ursäkta jag tänkte nu förståss lite "fel" tänkte ju inte på det där med att man vill hedra vissa minnen , var mest ute efter at utplåna som otrevliga man minns va så jag menade👍.

ja precis skriva och tala(är dålig på det fast man kanske inte tror det utiifrån vad jag skriver… men övar varje dag iaf att förbättra mig  att tala inför och med  folk) hjälper till i ens inre bearbetning gäller bara att ha verktygen sen att kunna "tackla" de inre man har.

sånt kan jag iaf va lite halvjobbigt ibland om man inte "jobbar" med såna saker rent profesionellt.

då har mer erfarenhet om vilka "verktyg" som  man känner intuitivt(de här kan hjälpa mig nu i den situation jag befinner mig i) vad man "kan" ta till för att bearbeta blockeringar  eller hinder man kanske byggt upp/ är på gång att byggas upp😕 , då är det ju till viss del lättare eller kanske en lättnad(styrka) man känner inom sig.

🥵 vad kom dom tankar jag nu plötsligt skriver ner…inte likt mig att va så halvklok…(brukar oftast va mer spontan(och kanske inte tänka efter så mkt) 😃 normalt sett, brist  eller styrka , upp i betraktarens medvetande och bedöma).

äh får skingra tankarna men nåt  annat tills nåt annat dyker upp att fundera över 👍