Vad är detta för blomma?
Fick dessa av mina barns gammelfarmor idag, hon hade inte tänkt köpa blommor men sprang på dessa och kände att hon var tvungen att köpa dom till mig…?
Jag frågade vad dom hette men hon hade ingen aning.
Dom är väldigt vackra iaf 😍
Ni kanske vet? 😃
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
Åh jag känner så väl igen blommorna, har haft rosa sådana för några år sedan men kommer inte ihåg vad de heter. Dom vill ha mycket vatten i alla fall!🙂
" Var nära naturen - var när dig själv "
Rosalee nu vet jag vad blomman heter Curcuma "tulpanmeja".
Sökte på IKEAS krukväxter och hittade den! 😃
" Var nära naturen - var när dig själv "
Kanonfin blomma du fått Rosalee och jag försökte tappert googla men nope blommor lyckas jag aldrig komma på vad dom heter ☺️men fick lära mig nåt nytt av dig Indiania,Curcuma så nu gäller det att lägga denna blomma på minnet och komma ihåg om jag ser den nån gång 😎
Otroligt fin är den 🌺
Ja, en jättefin blomma är det! Kul att få namnet på den också!
Curcuma - det betyder väl Gurkmeja det (om jag nu inte är felinformerad)… Så undrar om den är, eller släkt med, växten som man tar fram Gurkmeja från…
Indiska/Asiatiska rätter med curcuma = rätter med gurkmeja… hmmm
Spännis!
Edit: Jodå, de är släkt med varandra. Och Curcuma hör tydligen till Ingefära-släktet också. Har bara snabbläst träffarna - hinner inte titta noga. Skulle ju va' kul om man kan ta fram egen gurkmeja ur växter från Ikea… ;))
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Härligt med gammelfarmor. Och fin blomma.
Vilken fin blomma du fått. Jag har aldrig sett den tidigare.