Annons:
Etikettnäring-för-själen
Läst 1095 ggr
allhealing
2014-11-14 11:38

Varför kommunikation skapar friktion

Det enda vi med säkerhet vet är att vi inte vet allt. Därmed kan vi fastställa att definitionen av det människan klarar av att ta till sig ryms inom ett begränsat spektrum. När vi utgår från förståelsen att människan inte vet allt blir det enklare att greppa det vi definierar som verklighet. Verklighet är inte allt som är, verklighet är det människan klarar av att ta till sig i informationsväg.

Information är inte begränsat till det människan definierar som verklighet. Information sträcker sig bortom det människan idag definierar som verklighet. Information är även allting vi idag inte vet och fortfarande har att lära. Såväl inom det spektrum människan definierar som verklighet som bortom den förståelsen.

Därmed blir det möjligt att besvara den uråldriga frågan, det måste finnas någonting mer. Det finns någonting mer och detta mer ligger bortom det människan idag definierar som verklighet. Verklighet är inte allt som är. Verklighet är ett begrepp människan använder sig av för att skapa en plattform att utgå från när hon definierar verklighet baserat på det hon klarar av att ta till sig i informationsväg. Och därefter baserat på den informationen fastställa vad verklighet är.

Verklighet är därför inte allt som är. Verklighet är det informationsflöde människan klarar av att ta observera.

Det är när människan börjar observera och likställa det hon observerar med det hon definierar som verklighet som det vi kallar separation blir möjligt att uppleva.

Där separation i det här fallet är separationen från allt som är. Eftersom observationen av det människan kallar verklighet inte är likställt med allt som är. Definitionen av verklighet är istället likstället med det människan klarar av att observera.

Det är viktigt att förstå att det är i det här skedet delningen sker. Delningen mellan det vissa förlitar sig på och utgår från när de definierar vad verklighet är. I motsats till det andra personer intuitivt vet, nämligen att det finns någonting mer. Någonting bortom det människan idag klarar av att greppa. Ändå finns det där.

Det råder därför inget motsatsförhållande mellan dessa två sätt att greppa verkligheten. Problemet uppstår när ordet verklighet innefattar två olika innebörder. Det är helt enkelt ett missförstånd. Där bägge sidorna talar om samma sak men observationen av de de talar om inte sker från samma perspektiv. Därför uppstår det friktion i kommunikationen när de två sidorna försöker tala med varandra.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[rore]
2014-11-19 09:52
#1

Allhealing!

_Med andra ord. Det som Är! Är alltid det som Är. ( Om jag tar en liten bit av detta stora )
_

Det är mina egna föreställningar i tanken om ditten eller datten som skapar avståndet/ separationen till den inneboende lösningen på alla problem.

_Jag tänker att det är:
_

När jag är villig att stanna upp mitt i en inre känsloreaktion och betrakta det som sker. Som jag utifrån ett neutralt perspektiv  kan iaktta mina egna känsloreaktioner och korrigera det vanemönster som skapats i mig.

Verkligheten visar sig och vi reagerar på den med våra känslor. Allt som oftast genom motstånd över det som Är,, eller kanske mer rätt att skriva:

Det som vi uppfattar i verkligheten. Men Verkligheten är i själva verket neutral.

Den inlärda verkligheten kan vara svår att se igenom, eftersom vi kanske inte ens ifrågasätter den. Våra känsloreaktioner är den inre motorväg som ligger i våra ryggmärgs reflexer.

Den som gör att vi upprepar livet. Om och om igen. I olika livs situationer. Men med andra människor på andra platser i olika tidsintervaller i våra liv.

Det finns allt som oftast en röd tråd som hela tiden går tillbaka till ett luddigt igenkännande inom oss, som kan tyckas svårt att sätta fingret på.

Egentligen skulle "man" kanske kunna säga att det finns lika många verkligheter som det finns människor.

För vi kan bara uppfatta verkligheten Där vi är, så länge vi inte stannar upp och iakttar de reaktioner som sköljer över oss i vissa stunder.

Tack!

Upp till toppen
Annons: