Annons:
Etikettalternativbehandling
Läst 2332 ggr
klampan
2014-11-07 20:31

Hur funkar healing?

Hej jag undrar hur healing funkar. Ni som kan ge healing, varifrån får ni eran "kraft" eller hur man ska säga? Är det en högre makt eller har ni bara gått nån kurs och sen kan ni ge healing?

Annons:
fridelfina
2014-11-07 21:14
#1

Nu går jag inte runt och kallar jag mig för healer/helerska, men kanske jag är det, vad vet jag? Men tänkte skriva vad jag tänker mig att healing är.

Healing är för mig något jag intuitivt pysslat med sen jag var liten, fast då visste jag inget om healing. När någon i min närhet har ont/är spänd brukar mina händer bli varma, den jag lägger händerna mot känner denna värme och det känns bra för personen. Själv tror jag att jag är extremt observant utan att anstränga mig för att "se" på folks kroppsspråk och att jag får som en automatisk respons på det i min egen kropp utan att jag är dirket medveten om det. 

Att det känns bra för mottagaren tror jag är en fysiologisk reaktion på beröring, dvs att beröring av huden ger en signal till nervsystemet som frisläpper oxyticin (ett måbrahormon) eller nåt liknande….. Sen finns säkert en sorts placeboeffekt av beröring, den som blir berörd känner sig omtyckt, beröring ärju ett av våra grundbehov.

Sen tänker jag att resultatet av healingen/beröringen också beror på mottagaren, vad beröringen betyder för denne. Om mottagaren tror på att beröringen ska ge lindring gör den det, sk placeboeffekt.

Så för att svara på din fråga mer konkret, nej jag har inte gått kurs för att "lära" mig detta och nej jag tror inte att en "högre makt" ger mig möjligheten att påverka andra människor (och mig själv då) att känna lindring.

Vad säger ni andra? Jag är också nyfiken precis som klampan! :)

 
 

klampan
2014-11-07 21:23
#2

Jag förstår att beröring kan ge olika effekter som känns bra, men healing på distans finns ju också, det tycker jag låter jättekonstigt, utan att ens röra personen hur kan healing då hjälpa flera mil ifrån?

fridelfina
2014-11-07 21:29
#3

Nu får du ta det från en som är lekman här… :) men jag tror att det beror på mottagaren som förväntar sig känslan av beröring som då stimulerar nervstystemet till samma respons. Gissar att alla människor har blivit berörda någongång och huden har minne, precis som hjärnan. 

Jag kan tex återuppleva smällen min kropp tog emot 1976 när jag blev påkörd av en bil på 90-väg, jag var 11 år då.

 
 

fridelfina
2014-11-07 21:32
#4

Ber om ursäkt för om nån uppfattar mig som motståndare eller skeptiker till fenomenet healing, det är inte så det är, jag vet att det funkar!

 
 

[GunillaF]
2014-11-08 15:31
#5

Klampan, det finns mycket skrivet om healing i artikelarkivet. Klicka på "Artiklar" uppe i listen så finner du en hel skatt med info.

För ett par år sedan skrev jag en kort artikel om det du frågar efter:

http://healing.ifokus.se/articles/50a8e7dad3b4fd288e0024b3-fragor-kring-healing?articles-1

allhealing
2014-11-08 21:16
#6

Healing betyder hel. Det handlar helt enkelt om att återskapa helheten hos det som för tillfället tappat det fokuset.

Om nu allting är ett skulle healing kunna vara ett verktyg som fungerar enligt den principen. Dvs att allting hör samman och därför alltid är i balans med sig själv.

Det är när vi upplever verkligheten som tudelad från sig själv som separation blir möjligt att uppleva. Där separation ger oss möjligheten att uppleva hur obalans fungerar respektive hur balans fungerar.

Om polaritet är kompassen vi använder oss av när vi lär oss var rädsla respektive kärlek är. 

Riktar vi kompassen mot rädslans domän när obalans är upplevelsen vi önskar.

Riktar vi kompassen mot kärleks domän när balans är upplevelsen vi önskar.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Jane-Lyzell
2014-11-10 13:03
#7

Klampan som jag ser det öser vi alla från healing källans livsenergi när vår intention är att hela - oavsett teknik som man oftast lär sig på olika kurshållares kurser…..

Man blir alltså en mottagare av healing kraften för att sedan föra den vidare till klienten  i spiritualistiskt healing går stegen Från den stora Anden igenom anden till anden- alltså ifrån källan igenom healern till klienten.

Distans healing fungerar precis lika bra som vanlig kontakt healing - det är då tanke intentionen som skapar länken för healingen att nå fram- både klient och mottagare bör vara aktivt med i prosessen.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: