Annons:
Etikettermeditationavslappning
Läst 4933 ggr
alkisvanten
2014-09-09 22:15

Meditations Psykos

Hej. Är ny här på forumet, så det här är mitt första inlägg.

Det är nämligen så att jag har drabbats av någon form av meditations psykos. Är nämligen manodepressiv och lider av drog utlöst schizofreni.  Började nämligen att meditera för ca 1 är sedan och har mediterat 4-8 timmar per dag sedan dess. Och har nu väldigt konstiga upplevelser.  Hade visserligen röster i huvudet när jag började meditera men dom har blivit mycket mer avancerade. Jag har upplevt någon form av egodöd också tillsammans med meditationen och ett högre medvetande. Det ihop med röster i huvudet blev inte bra alls. Är det någon som vet om det går att bli av med rösterna i huvudet och meditations psykosen? Bör jag fortsätta meditera eller ska jag sluta tycker ni?

MVH Chrille

Annons:
Amandla
2014-09-09 22:41
#1

Jag har aldrig hört talas om någon som mediterar så mycket. Om du är i psykisk obalans bör du låta bli att meditera helt, jag rekommenderar dig att prata med din läkare istället.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
alkisvanten
2014-09-09 23:17
#2

Okej, men nu har jag ju börjat meditera och har mått väldigt bra av det i övrigt. Det ska tydligen läka manodepressivitet helt och hållet har jag läst, kan länka om du vill. Och minska schizofreni.  Till och med läka det helt om man får tro vissa sidor. Har till exempel satt ut max dosen av 2 antidepressiva som jag hade samtidigt och satt ut 1 av mina 2 antipsykotiska mediciner. får nämligen sådan fruktansvärd spännings huvudvärk av att äta antipsykotiska mediciner. annars hade jag börjat med medicinen igen. Anledningen till att jag mediterar så mycket är att rösterna i huvudet minskar helt och hållet när sitter i meditation och det har läkt såpas bra i huvudet av det. det jag ville veta var egentligen om röster och dom andra konstsiga symptomen kommer läka helt och hållet eller om det bara kommer att bli knäppare och knäppare med tiden.

Marr
2014-09-09 23:29
#3

Väldigt mycket meditationstimmar per dag. Kanske inte det är så bra innan drogerna är ur systemet? Inte vet jag men att meditera så mycket med den diagnos du har kanske inte är att rekommendera?

Vet inte vad du menar med egodöd. Medicinerar du? Har hört att droger inte påverkar meditation…men för mig så känns det inte bra om droger är inblandade. Hur ska man då kunna falla på plats med vad som är sunt, sant eller ej?

Hur ser du skillnaden mellan meditationspsykos och vanlig psykos? Har aldrig hört talas om en meditationspsykos förut. Eller jo kanske, det var ett drama någonstans i  norra Sverige  för länge sedan med mord pg av en Tm meditation med drogpåverkade personer.

Tror ej man ska meditera när man har dessa röster inom sig, för då är det svårt att hålla isär det hela. Tror för egen del att droger ej lämpar sig i samband med meditation.

Hallucinogena droger har kanske gurus kunnat använda sig utav. Men är inget för en outvecklad västerlänning. Kanske inte outvecklad men med de problem som vi västerlänningar verkar ha, behöver mer insikt än övriga?

Annars tänker jag att meditation borde kunna hjälpa en missbrukare att vilja släppa drogintresset. Men har ingen erfarenhet av ämnet.

Manodepressivitet vet jag ha hjälpt andra med meditation, men det finns ju olika grader. När mediterar du? När du är manisk eller down under? Kanske det är bäst när du är i ett mellanläge? Du kanske mediterar för maniskt eller för depressivt?

 Hoppas och önskar någon har mer erfarenhet och kunskap än jag och kan ge dig ett sunt svar. Jag har bara ventilerat tankar inom det hela.

Kram på dig och önskar du tillfullo kan få njuta av meditation som det ska vara, på rätt sätt vännen !❤️

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

alkisvanten
2014-09-10 00:15
#4

Hej marr. Tack för inlägget. Det värmde 😎💟💟💟💟💟💟💟💟💞💙💟:) om du googlar egodöd och meditations psykos så hittar du mycket om det. Sen vet jag inte vad jag ska göra med alla mina humörsvängningar. Orkar inte må så dåligt som jag gör ibland. Och om meditationen kommer att läka min hjärna helt och hållet känns det ju onödigt med mediciner ju.

[rara]
2014-09-10 10:01
#5

Kanske killarna här kan hjälpa dig? Tänker att de har mer erfarenhet av meditation än någon annanstans.

http://buddhist.se/smf/

zab
2014-09-15 16:23
#6

Eftersom du har hört/läst att meditation kan läka din manodepressivitet tycker jag det känns som en bra ide att kontakta de som ligger bakom påståendena. Kanske har de haft liknande upplevelser och kan hjälpa dig att hantera dem?

Det finns ju olika typer av meditation också. Kanske är det så att en del typer passar bättre än andra?

Jag tycker inte du ska ta råd av människor i ett forum som det här. Utan prata med andra som haft liknande erfarenheter och försök hitta en psykolog som är intresserad av att arbeta med meditation som en väg för att hjälpa dig att må bättre.

Att meditera mycket kan enligt vad jag har läst väcka kundaliniflödet i kroppen. Vilket i sig kan utlösa psykoser, och även ge upplevelser som egodöd och kontakt med ett högre medvetande. Även fysiska symptom som värme/kyla i kroppen verkar vanligt. Känner du igen dig i det är brukar rekommendationen vara att sluta med alla former av andliga övningar och att spendera mycket tid ute i naturen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: