Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 1770 ggr
Amandla
2014-02-02 11:44

Gravid och healing?

Jag fick just frågan på en helt annan sajt om healing påverkar graviditet på ett dåligt sätt? Vad har ni för synpunkter på det?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Andina
2014-02-02 11:51
#1

Personligen tror jag nog inte att healing till en gravid kvinna är något som påverkar negativt, inte p g a själva havandeskapet åtminstone. 

Men - det kan vara bra att veta att enligt Patientsäkerhetslagen så är det olagligt att ge healing i samband med havandeskap! 
Se mer i tråden om våra Forumregler.

Däremot går det bra att sända kärlek, ljus o goda tankar! 🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[NeferNefer]
2014-02-02 11:52
#2

Jag kan inte se att det skulle vara farligt. Hur är det om en gravid kvinna är den som ger healing då, någon som har hört något om det?

[GunillaF]
2014-02-02 11:53
#3

Jag skickar inte healing till en gravid. Det är mycket som händer i krippen under en healing och har man otur så kan det gå illa.

Andina
2014-02-02 11:55
#4

#2 - Nej, jag har inte hört något om det ;) Men då är det ju hon som ger (inte får).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2014-02-02 11:56
#5

#2 och #4 Men samtidigt som man ger healing fyller man ju på sig själv med ljus?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
2014-02-02 11:57
#6

#5 - Jag vet, men lagskrivarna har inte tänkt på det… (och det var patientsäkerhetslagen jag tänkte på när jag skrev).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2014-02-02 11:59
#7

#5 - … och… Ljus o Goda Tankar o Kärlek går ju bra att skicka… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2014-02-02 12:01
#8

Men seriöst, visst kan det vara så, som Gunilla skriver, att mycket händer i kroppen vid healing, och ingen vet vad det kan ställa till med! Så, jag sänder inte heller healing till någon som är gravid, för säkerhets skull - däremot kan jag ge andra avslappnande behandlingar.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2014-02-02 12:02
#9

Ja precis. Samtidigt står det ju "SJUKLIGA tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning".


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Indiania
2014-02-02 12:02
#10

Jag har också fått lära mig att man inte skall skicka healing till gravid. Det går ju att göra som Andina skriver, skicka kärlek, ljus och goda tankar men det tycker jag är en slags healing……vart går gränsen?

" Var nära naturen - var när dig själv "

Amandla
2014-02-02 12:04
#11

Ja var går gränsen? Det är nog det svaret jag är ute efter. Bäst jag förtydligar att jag själv bara skickar ljus och goda tankar, skulle inte heller våga ge en "riktig" healing till en gravid.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Indiania
2014-02-02 12:06
#12

Då har vi samma tankegångar Amandla!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
2014-02-02 12:07
#13

#10 - Det är det som är svårt, att veta var gränsen går. Men när det gäller lagen så tror (…) jag att det handlar om att man inte avser att ge just healing. Den lagen är ju flitigt omdiskuterad…

#9 - När det gäller lagtexten så tror jag att det räcker med att någon vill må bättre och ta emot healing, för att det ska 'klassas' som ett sjukligt tillstånd. Om någon ber om att få må bättre… Men det är alltså så som jag tror att de skulle tolka situationen om det skulle bli anmält… 

Jag har sagt nej till healing till gravida kvinnor. Avspänning och avslappnande behandlinglar har jag dock gett. Och kärleksfulla tankar förstås…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[Bettanbop]
2014-02-02 12:24
#14

Jag tänker som ni och ger inte healing till gravida jag heller.

Men är det någon som vet varför man inte får?

Jag tror det är för att man sätter igång så många energier i kroppen så att det kan starta en förlossning för tidigt eller orsaka ett missfall.

Andina
2014-02-02 12:39
#15

#14 - Jag tror att det handlar om att endast den traditionella medicinen o vårdapparaten och till dem godkänd/behörig personal, över huvud taget får ställa diagnoser och behandla sjukdomar. Den alternativa vården får inte "bota" - det får bara legitimerad sjukvårdspersonal syssla med. 
Lika lite som att matprodukter får säga sig bota hjärtsjukdomar o dyl.

Bota får bara de 'behöriga inom den klassiska vården' göra - och därmed är 'sjukdomar' något som vi andra inte får peta i.

Tyvärr, så tror jag att det ligger mycket i det. På både gott och ont! För utan den klassiska (accepterade) vårdapparaten skulle vi nog inte ha en sån välfärd som vi ändå har.  Lite makt och kontroll, med andra ord.

Å andra sidan så bygger allt på natur och kultur - så den alternativa vården har sin givna plats och gör mer nytta än vad många tror, tror jag! 

Jag är övertygad om att vi en dag kommer att ha ett gemensamt samarbete mellan den 'klassiska vården', alternativa vården och kost och näring. Allt kommer att integreras. Men det är ännu långt dit (delvis p g a hur lagen är utformad).

Jag är inte särskilt övertygad om att överheten som skapat lagarna anser att healing över huvud taget hjälper - och därmed finns, i deras ögon, inte "energier som kan åstadkomma' något, i samband med healing.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2014-02-02 12:42
#16

Vi verkar vara överens om att man inte ska ge healing TILL gravida, men det finns en fråga i #2 som inte fått några svar ännu: vad säger ni om att en gravid kvinna GER healing? Kan det påverka havandeskapet?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
2014-02-02 12:46
#17

Rent logiskt, enligt resonemanget om att healing kan få igång en massa energier, så kan jag bara se att samma sak kan ske även för den som ger healing. Det är ju en massa energier som ska flöda och kanaliseras.

Däremot så är det givarens eget ansvar om han eller hon vill ge healing. Men - när vi då ser till lagen - så är det också givarens ansvar (inte lika mycket mottagarens, av någon märklig anledning) om han/hon sätter igång en massa energier i omlopp hos någon annan.

Så det blir en ansvarsfråga. Jag som givare är ansvarig för mig och min kropp (o eventuell graviditet) - men också för mottagaren av min healing.

Och det finns ingen lag för hur jag får självbehandla mig själv eller inte - konstruktivt och givande eller destruktivt och förstörande…
Lagen handlar om 'ansvaret' för vad jag gör mot andra… 

Så, med det resonemanget, borde lagen även gälla barnet som väntas, det är ju också någon annan! Men det ännu ofödda barnet är liveget till 100%, och enbart i moderns "livägo". Det födda barnet blir liveget tills han eller hon blir 18 år, men befinner sig då i både moderns, faderns och myndheternas 'livägo'. Amen.

Så tänker jag…

(Nu är jag inte, och kommer inte att bli, gravid (miraklernas tid är förbi) - men jag personligen har svårt att tro, att jag skulle undvika att ge healing om jag vore gravid och i övrigt kände mig stark och stabil, inte pga healingenergierna.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

tarotlasse
2014-02-02 14:01
#18

Ja lagen kom ju inte tillför att  just Healing skulle vara farligt.

Det är Alternativvårdslagen vi pratar om och lagen gäller all alternativvård och då även Healing.

Det finns ett flertal olika naturläkemedel som kan skapa missfall eller skador på fostret så egentligen inga konstigheter i denna lag kan jag tycka.

Det finns behandlingsformer om kan vara skadliga för gravida  har jag hört  vilka vet jag inte. Men har själv mycket svårt att tro att healing skulle ge några skador. Liksom massage som också är klassat som alternativvård.

När mitt ex väntade sonen fick vi lära oss massage för gravida vilket tydligen är tillåtet. Men skulle mitt ex gå till en massör skulle det helt plötsligt vara olagligt. 

Ja så var sätter man gränsen om jag nu skulle a oturen och göra ngn gravid i gen så kulle jag få ge massage som pappa men inte som massör.  

Lagen kom ju till eftersom det tyvärr då som nu finns en hel del oseriösa personer på marknaden som utnyttjar svårt sjuka personer för ekonomisk vinnings skull.

Är man svårt sjuk i cancer eller kanske får en havandeskaps förgiftning eller annan  graviditets komplikation. 

Så gör man i stort vad som helst eller betalar vad som helst för att bli frisk eller  för att rädda sitt barn.

Vilket tyvärr flera olika oseriösa alternativvårds kliniker utnyttjade och man införde  då en hårdare lagstiftning för oss som arbetar inom alternativvård.

Vilket även drabbar oss som arbetar seriöst och lagen ska ju vara lika för alla så hur ska man då sätta gränsen lagmässigt? 

För otroligt svårt var man ska sätta gränsen på vad som är vad i en domstol.

Lasse

tarotlasse
2014-02-02 15:59
#19

Om jag skulle lägga min hand på min gravida partners mage och ge min kärlek och värme  till henne och bebisen skulle inte en enda domstol i landet döma mig för denna kärlekshandling.

Men skulle jag däremot lägga handen på min gravida partners mage och säga att jag ger healing ja då ger jag en alternativvårds behandling  och därmed begår jag en olaglig handling och kan dömas upp till 1 års fängelse.

Fast det är samma sak så är det två helt skilda saker enligt lagboken.

Så det gäller att veta vad man säger i dessa situationer.  

För oss Healer kan denna alternativvårds lag tyckas vara märklig.

Men tyvärr behövs denna lag eftersom det finns de som utnyttjar svårt sjuka och påstår de är de enda som kan behandla detta med just sin

speciella Healing energie och tar hundratusentals kronor betalt för det.

Vilket tyvärr sker.

Lasse

mayolica
2014-02-04 13:51
#20

 Min Reikilärare var gravid under tiden då jag gick min Reiki-Master utbildning. Hon höll på med healing under hela sin graviditet och har bara positiva erfarenheter. I och för sej kan det kanske vara en viss skillnad med en människa som arbetat med healing i många år och är van med healingenergin ,både ta emot och ge healing och har energiflödet igång, än en som aldrig innan har fått eller gett healing och inte är van med energin?  
 Kanske kan det ha betydelse vilken healingmetod man använder?  Jag har väldigt svårt att tänka mej att Reiki skulle vara skadligt. Andra sorters healing är jag för lite insatt i för att kunna säga uttala mej? 
 Många gånger tror jag att det kan vara vi själva som skapar rädsla i onödan,kanske vi fått höra att det ena och det andra är farligt och tror att det är sant och för det vidare till andra utan att egentligen veta. 

Även om det inte känns fel för mej med healing under graviditet, kan jag tyvärr inte rekommendera att ge healing till gravida med tanke på lagen. Dessutom tar man en risk som healer, eftersom det är väldigt lätt att healingen får skulden om något skulle råka hända, även om det beror på helt andra saker och inte har ett dugg med healingen att göra.

~ mayolica ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: