Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 706 ggr
Anna1988
2013-11-13 22:53

Gåva eller betala?

Jag skulle vilja utveckla mig inom healing. Jag samtalade med en person som själv håller på med Reiki och han menade att healing ska man lära sig genom att någon vill ge bort denna kunskap som en gåva. Betalningen blir att jag sedan i min tur ska föra vidare kunskapen. Vad anser ni om detta? Hur hittar man någon som är seriös? Bör man betala och vad är isåfall rimligt?

Annons:
Timmorn
2013-11-13 23:02
#1

Erbjöd inte han sig? Och vem är han hehe ;) 
Det här tycker jag är supersvårt. Jag betalade för att lära mig, däremot kan man ju alltid lära sig mer. Önskedrömmen är ju att hitta någon som lär en gratis ;) Men samtidigt, om det är ens levebröd eller om man inte har så gott betalt, hur överlever man då i denna värld som är väldigt pengacentrerad? Så länge man inte lever som en munk, som man borde. 
Fast det jag lärde mig inom reiki 1 och 2 var att man får utföra healing. Och att lära ut får man ju göra först vid masternivån?
 Och att mästarna såg att healingen kom fram bättre vid ge och få. Att klienten ger något oavsett om det är en bakad kaka, honung eller det vanligaste pengar, och jag ger healing. Det tycker jag låter ganska rimligt för när vi ger och får tillbaka till exempel goda gärningar/snällhet/vänskap osv. så känns det ju optimalt. Även fast när man bara ger en god gärning så känns det ju också bra. 

jag betalade 3750 kr för reiki 1 och 2. Jag tog beslutet med magkänslan att hon och jag hör ihop :P blir jag lurad blir jag lurad. Men den kraften som kom igenom mig vid initieringen, tror jag inte att jag blev det.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

allhealing
2013-11-13 23:08
#2

Det finns två läger när det gäller gåvor eller betalningar. Om du skulle arbeta hos ett annat företag. Skulle du nöja dig med att de kunder du där har valde om det skulle ge dig del av din månadslön i gåvoform eller inte? Och i så fall, hur ska den du köper ditt boende, din mat, allting som kostar pengar om du inte får in pengar i tillräckligt stor omfattning få sin betalning?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Anna1988
2013-11-13 23:17
#3

#2 nej det gjorde han inte, men han sa att när det är dags så kommer det komma till mig, vilket jag iofs tror på. Vad får man lära sig på nivå 1 och 2? Jag har läst lite här om initiering, är detta något som är nödvändigt för att kunna ge healing? Åsikterna verkar aningen delade. Vilka olika typer av healing finns det? Jag samtalade också med min vän som är kristen. Vi pratade healing och hon var totalt emot det och menade att det är farligt i längden. Att det är djävulen som är förklädd i ljus. Vad anser ni om detta? Mycket frågor blev det, men jag är väldigt nyfiken på detta och känner att jag vill utvecklas och hjälpa andra med detsamma.

Timmorn
2013-11-13 23:18
#4

#2 fast gåvor/betalningar båda är ju en form av ja utbyte, jag får gåva/betalning du får healing för att det ska fungera bättre. Det är väl det att pengar är det som fungerar bäst idag eftersom att som du säger man ska betala mat, hyra etc. Men det viktiga är just utbytet gåva/betalning mot healing. 

Skulle jag arbeta med det heltid/deltid osv så skulle jag ju behöva ha betalt i pengar för att ja överleva i dagens samhälle.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

allhealing
2013-11-14 00:03
#5

#3

det jag menar med två läger är att en del är för gåvor medan andra är för betalning i pengar. Givetvis finns det ett tredje läger som inte har någon uppfattning i frågan eller som är neutral i frågan.

Det har således ingenting med två olika healingnivåer att göra.

Däremot finns det som du skriver olika initieringsnivåer inom åtminstone som jag känner till det en healingmetod som kallas reiki. Där blir man initierad i olika steg. Du kan googla reiki, det finns mängder med information. Min känsla är att du ska använda dig av youtube, det faller dig i smaken =)

Det finns en mängd olika healingformer. Som sagt, läs böcker, googla, osv. Lyssna mycket på vad du själv känner känns rätt för dig. Lita inte på att andra vet mer än dig. De vet det de vet från sitt eget sätt att se världen. Du är precis lika viktig när du ser det från ditt perspektiv. Glöm aldrig bort det.

Att det inom varje religion finns en mängd olika uppfattningar hur den religionen ska tolkas, är just det, en tolkningsfråga. Om hon väljer att se världen som en verklighet där gott och ont existerar. Då är det just hennes sätt att uppfatta det på det sättet.

Jag har läst en bokserie som heter "Samtal med Gud". Den serien handlar inte om någon religiös riktning. Den behöver läsas för att förstås. Om du känner motstånd inom dig för titeln. Förstå att det är ett inlärt sätt som du använder dig av när du "re-agerar" på boktiteln. Det kan vara så att du känner att det finns en massa värderingar i bokens titel. Ibland är det bra att låta en bok komma till dig längre fram. Nu vet du att den existerar.

När jag fick tipset om den här boken första gången blev jag arg inombords. Skulle jag läsa en bok om gud? Jo tjena tänkte jag. Det tog mig flera år innan jag en dag gick in i bokhandeln och där dtod boken på hyllan framför mig. Kaxig som jag då var gick jag fram till bokhyllan, stannade upp, tänkte följde: Prata med gud, jo tjena. Jag ska ge boken en chans. Jag ska ta ut den ur hyllan, blunda, slå upp en sida slumpmässig och läsa ett stycke. Det finns inte en chans att gud kan övertyga mig med bara ett stycke. Jag tänker ett tag till, förresten det är ändå gud. Jag ska läsa en mening, haha, jag vann. Tänkte jag stolt och sträckte mig efter boken. Jag blundade och öppnade boken, satt mitt finger på höger sida tror jag mig minnas, och läser följande text. Det är ingen slump att du läser det här.

Sen var det inte kul längre. Nästa dag går jag tillbaka till bokhandeln och köper boken, elva dagar senare har jag läst klart alla tre. Det tog mig 18 månader att förstå vad det var jag hade läst. Idag har det gått 11 år sedan jag läste böckerna. Jag vet inte än idag om meningen ens existerar i boken, men det var den meningen jag läste, eller väldigt lik den innehållsmässigt. Om det är någon som vet vilken av Neal Donald Walsch böcker som har den här texten. i Vilket kapitel och på vilken sida. Jag vill väldigt gärna vet det tack, och skulle behöva er hjälp för att ta reda på det.

Det är en bra inkörsport som hjälper den som läser boken att släppa mängder med inlärda tankar kring vad som är rätt och fel. Boken hjälper dig att hitta tillbaka till ett neutralt förhållningssätt till allting runt omkring dig.

Precis som det förklaras i boken handlar alla rädslor om avsaknaden av ett större perspektiv. Där rädsla kan existera i form av en upplevelse kallad satan. Vad som menas med det kan du läsa mer om i böckerna jag rekommenderade.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[GunillaF]
2013-11-14 00:05
#6

#3 Jag samtalade också med min vän som är kristen. Vi pratade healing och hon var totalt emot det och menade att det är farligt i längden. Att det är djävulen som är förklädd i ljus. Vad anser ni om detta?

Konstiga tankar om healing av en kristen, tycker jag.

Jesus utförde healing.

Jag har en vän som är präst i Svenska kyrkan och hon talar mycket om healing och helande i sina predikningar. Tror inte ett dugg på påståendet och tron din vän har.

Annons:
[Bettanbop]
2013-11-14 00:23
#7

Det är svår det där, men du kommer att känna när du har hittat rätt. du ska inte ta någon lärare bara för att du vill lära dig NU, utan läs så mycket du kan på nätet så länge, finns massor om Reiki, det gjorde jag.

Reiki 1 grund får man lära sig just grunderna, tekniker, hitta energi känslan och våra sju Chakra, att hela sig själv, några meditationer och lite annat smått och gott.

Reiki 2 fortsättning handlar om distanshealing på olika sätt o vis, och kraft symbolerna, plus lite extra smått o gott.

Initieringen behöver man inte om man inte vill. Jag var lite rädd för den först, men läste och frågade om den överallt, tillslut kände jag mig mogen att ta emot den. Jag personligen tyckte inte det var så läskigt och jobbigt som man kan läsa att andra tyckt, men har man läst på ordentligt och kan känna sig lugn, och vet vad som händer i kroppen då blir det nog inte så kraftiga reaktioner, till skillnad om man går och spänner sig och är rädd o orolig.

*skulle vilja veta varför vissa kristna tror att det är djävulens kraft….medans andra kristna tycker att det är helt okej, för healing var ju något även Jesus gav till folket.

Upp till toppen
Annons: