Annons:
Etiketterifokussajten
Läst 1137 ggr
Andina
9/3/13, 10:46 AM

Tillägg till regler om Bildrättigheter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den nålade tråden "Bilder i inlägg, upphovsrättslagen" har följande tillägg gjorts i första inlägget (#0):

Användning av bilder på Healing

När du lägger in en bild på Healing ska fotografens namn framgå och om du hämtat en bild från en sajt som tillåter användning av bilden ska även sajtens namn (url/adress) framgå. 

Fotograf och sajt ska antingen framgå som läsbar text i själva bilden, eller i inlägget direkt knutet till bilden. Skriver du i inlägget och har hämtat en bild från nätet, länka helst till bilden du hämtat också.

Lägger du upp en egen bild; kan du skriva ditt namn eller "egen bild" eller motsvarande.

*

Detta för att undvika att otillåtna bilder används, vilket kan leda till dyra konsekvenser för sajtvärden. 

Så, när du använder dig av andras bilder kolla noggrant upp att du har rätt att, och hur, du får använda bilden samt om du får lägga ut den på andra sajter på internet. På bildstocksajter (se tips på sajter i bildrättstråden) - finns användarvillkor, ofta kan de variera för respektive bild, så det gäller att läsa villkoren för just den bilden man vill använda.

*

Bilder är härliga! Så jag ser fram emot att se många, många fler bilder framöver. Rätt använda. 😉

(-ienni- = min egen bild)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[GunillaF]
9/3/13, 11:11 AM
#1

Tack Andina! 🌺

[rore]
9/5/13, 8:19 AM
#2

Tack för påminnelsen 🌺

[GunillaF]
9/9/13, 11:03 AM
#3

Det är bra om alla som lägger in bilder i trådarna läser det här. 😉

majlar
9/9/13, 11:11 AM
#4

Ska bättra mig. Lovar☺️

[GunillaF]
9/9/13, 11:15 AM
#5

😉

[Sol69]
9/9/13, 10:55 PM
#6

Har ju tänkt att om jag använder mina egna bilder som jag själv har tagit behöver jag inte skriva något.. 🤔Men ska försöka att skriva att det är mina egna bilder.. 🤔

Annons:
[GunillaF]
9/9/13, 11:08 PM
#7

#6 Tänkte lite så jag också förut. Men bara för att jag vet att bilden är min så vet ju inte de andra. Och det går snabbt att skriva var bilden kommer från när man fått in rutinen  😉

Många tror att bara för att en bild finns och kanske ha delats av några andra, att den liksom är "lovlig", men så är det inte. Man måste ha tillåtelse och bara för den skull kan det vara bra att ha skrivit vem som är fotograf om någon skulle vilja fråga om de får använda sig av bilden.

Många tänker att "mina bilder får de gärna sprida", men hur veta vem som inte vill det det inte framgår någonstans. Så därför är det en bra regel. Så tänker jag.😃

Upp till toppen
Annons: