Annons:
Etiketterkurserföredragmässorträffar
Läst 2845 ggr
Sameli
8/10/13, 1:58 PM

Healingkurs

Är det någon som har tips på en bra healingkurs? 😃Jag kan tänka mig att åka en bit med bil så länge det finns boende.

Vad har Ni gått för kurser?

Skulle vilja bli en cert. healer men det kostar ju så himla mycket 😭

Kan man gå en kurs (hos vem som) och sen tillgodoräkna denna när man till gå till ett annat ställe för certifiering efter en viss tid ?

Är det någon som har något bra tips? 🌺

"Man måste ge lite mer än man tar"

Annons:
[GunillaF]
8/10/13, 3:34 PM
#1

Jag tror inte att du kan tillgodoräkna dig något hos en annan kursarrangör. De brukar vilja följa en hela vägen så att säga.

Jag gick hos Änglaporten.  Ser att hon ska ha en kurs i Härnösand nu i September.

Englagård har många kurser.

Titta även i vårt länkregister om du ser någon lämplig där.

Sameli
8/10/13, 8:24 PM
#2

Oj tack för tips! Kursen hos änglaportalen lät ju jättebra! :) Jag har kollat igenom länkarna där förut och nån av dem fungerar inte heller.. Tack !

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Bettanbop]
8/11/13, 11:41 AM
#3

Jag går en distanskurs  i heealing för Anna-Lena Vikström  http://www.anna-lena.se/artiklar.html

Skall även på en utbildningsdag i healing för http://sinnligkunskap.se/

tarotlasse
8/12/13, 3:57 PM
#4

Jag tror inte heller att någon vill tillgodo räkna dig en annan kurs utbildning vid en certfiering jag hoppas ialla fall att ingen gör det. 

För Healing är väldigt indviduell och inte beroende på hur många  healing kurser man gått. 

Finns de som varit redo för ett certifikat redan vid första kurs tillfället  och andra inte fören efter 5e kurstillfället.  Är även beronde på  tiden inte säkert den som gått  5 kurser  på  2 månader utvecklats lika mycket som den som gått 2 kurser på ett år. 

Så  det går inte säga att att efter 1 kurs eller efter 10 kurser ger man certifikat uta väldigt individuellt. 

Vissa personer är inte lämpliga att arbeta med healing även om de kan ge healing och då måste jag även kunna säga det till personen.    

Healing kurserna är så mycket mer en bara att ge Healing och hur effektiv healing som ges.  

För det behöver ingen gå en kurs för eftersom alla människor kan ge healing inget någon behöver en utbildning för. 

Som  arbetande Healer har man dels lagen om alternativvårds lagen att följa. du har tystnadsplikt lagen och även lagen om journalföring och hantering av journaler. 

Vett och etikett, bemötande vad får du säga och vad får du inte säga och hur man hanterar olika situationer. 

Kroppens grundläggande anatomi mm 

Så det är en omfattande utbildning och en seriös healing utbildning certifierar inte eleverna efter en enda Healingkurs. 

En elev som arbetat inom sjukvården i flera år och har en sjukvårds utbildning i grunden har oftast så mycket kunskap och patient erfarenhet så kan i vissa fall räcka med en helg kurs.  

Men som lärare vill jag ändå se eleven vid ett tillfälle till lämna referenser på behandlingar och göra både de praktiska och teoretiska provet. 

Vad jag vill se innan jag certifierar en elev är att se hur eleven hanterar  sin klient  både i bemötande och hur den ger healingen. 

Jag vill själv få healing av eleven och känna energien av healingen och höra vad eleven får fram om min hälsa och mående. 

Att få känna energien från healingen och höra vad eleven fått till sig om min hälsa säger mig mer en vad det teoretiska provet som jag också kräver att eleven ska göra för att bli certfierad. 

Så de har den teoretiska kunskapen om människokroppen och om våra lagar . 

För  jag vill inte mina elever ska behöva skaka galler för de inte har kunskapen om vad man får eller inte får göra som healer. 

För att ge healing till personer med vissa diagnoser kan ge 3 månaders fängelse o det oavsett om man tar betalt eller inte för sin healing.

Jag vill även ha 10 st referenser från klienter som eleven gett Healing. har ett färdigt dokement som klienten kan fylla i om behandlingen. 

Av de 10 referenserna vill jag att minst 3st av dem är fallbeskrivningar där man gett minst 3 behandlingar och att man fört journal som klienten  godkänt att jag får läsa och klientens egen berättelse om dessa behandlingar. 

Det finns andra utbildningar som ger certifikat eller intiering efter en helgkurs.  

Andra utbildningar ställer högre krav en vad jag göra andra ställer mindre krav. 

Det finns inga gemensama riktlinjer eller regler eller på vem som får ge   eller inte ge certifikat. 

Tidigare fanns det en internationell medium orginisation där man hade fastställda regler för vad som krävdes för internationella certifikat  både som medium och Healer. 

Men de har tagit bort dessa regler i dag. Många följer dessa riktlinjer fortfarande andra inte.  

Jag har en  1 dags kurs i Healing för att prova på och lära sig grunderna den 20 aug i Helsingborg. 

Men det är ingen certifierings kurs. 

Lasse

tarotlasse
8/12/13, 5:47 PM
#5

Det finns i dag ett flertal länder i dag som godkänt Healingen som en godkänd vårdform. Där man i dag har anställda Healers inom den offentliga sjukvården . 

Både på vårdcentraler och sjukhus i England  finns det över 8000  registrerade Healer inom den offentliga vården. Ännu fler finns inom den privatavården. 

Men i England, Holland, Begien så ingår det nu mer Healing i vårdutbildningarna  b.la  utbildningen för sjuksköterskor. 

Vi behöver inte gå så långt för att hitta healingen som en godkänd vårdform. Danmark, Norge och Island har också godkänt healingen som en vårdform och finns i dag på en del ställe inom den offnetliga vården.

Även om inte Healingen är en godkänd vårdform i Sverige så finns den i dag inom den offentliga sjukvården på vissa ställen. 

Flera Hospice erbjuder i dag Healing  av utbildade sjuksköterskor. 

Jag läste i Dagens Medicin  att man infört healingbehandlingar på Karolinska sjukhusets akutmotagning. Men kallar det då för vårdande beröring.

En av mina elever berättade att hon i dag får Healingbehandlingar på sjukhuset i våran stad. 

Men Healingen ges då av utbildad sjukvårdspersonal. 

Mina lärare jag hade på vårdutbildningen jag gick på  höll på att utbilda sig till Reiki Healers. 

Så jag fick en förfrågan om att hålla en föreläsning om Healing för eleverna och lärare.  Tidigare har jag även blivit inbjuden av högskolan för att föreläsa om Healing.    

Jag vet också att man på vårdskolan i Borås infört Reikihealing på schemat. 

Reiki Healing är i dag godkänt som friskvård och är avdragsgill för företag i Sverige men  den är inte godkänd som en vårdform ännu.

Men endast utbildade Reiki Healers som har tecknat en ansvar o patient försäkring som är godkända för denna friskvård.

Svensk sjukvård har ändrat sin inställning till Healing rätt så radikalt de senaste 5 åren vill jag säga.

Eftersom man tagit in Healingen inom den Svenska sjukvården i dag så misstänker jag att det kommer bli en förändring i regel systemet  inom de närmaste åren.

Jag misstänker själv att det i framtiden även i Sverige kommer krävas utbildad sjukvårds personal för att kunna ge en godkänd Healing.

Lasse

Sameli
8/12/13, 8:02 PM
#6

Tack för tipsen Bettanbop! :) har kollat in länkarna. Och tack Lasse för dina tankar och erfarenheter kring detta! Det jag har tagit till mig mest är att en certifiering inte bara handlar om att kunna förmedla en så effektiv healing som möjligt utan att det handlar väldigt mycket om att kunna ge ett tryggt och bra bemötande till klienten! Har själv påbörjat en utbildning (men hoppade av) och har erfarenheter inom hälsovård och kan hålla med om hur viktigt det är med tystnadsplikt, klientbemötande, lagar och riktelser. (Anatomi,fysiologi mm) Jag förstår nu att det kan vara mycket individuellt när man är redo för en certifiering och att det är mycket upp till kursledaren att avgöra när denne tycker att det är lämpligt att utdela cert till sin elev! Set är kanonbra att healing blir mer uppmärksammat i samhället,även om jag inte vet hur det ska gå att kombinera medicinlära med andlig lära på en statlig nivå utan att det blir kallat "vårdande beröring" och dylikt så hoppas jag att man kan, allt mer,acceptera ett alternativt sätt att beröra och läka en människa utan fysisk kontakt. Och om man inte pratar statlig vård så skulle jag kunna tänka mig att det vore bra att starta en healingförening. Där hade man kunnat skapa ett kompendium med sånna här tankar om healingutbildning och kurser. Det hade inte behövt varit riktlinjer ens, utan bara samlade tankar och erfarenheter kring utbildning och hur det skulle kunna gå till. Inte för lärarens info, utan för den framtida elevens rätt att kunna göra ett bra val av utbildning :)

"Man måste ge lite mer än man tar"

Annons:
tarotlasse
8/12/13, 8:37 PM
#7

#6 

Ja håller med dig men det är en annan syn inom Svensk sjukvård i dag.

Under mina egna utbildningar i både Reiki Healing och spirituell Healing.  Så har övervägande delen av eleverna kommit från den offentliga vården.    Jag har haft 5 st kurskamrater som är legitmerade läkare inom den offentliga vården. 

Jag har däremot inte själv haft någon läkare på mina egna healingkurser vad jag vet. 

Men legitmerade  psykologer sjuksköterskor undersköterskor och annan vårdpersonal är i majoritet på kurserna. 

När det gäller Healingförening så är det oerhört viktigt. 

Vi har ett så tydligt exempel på detta med  Svenska Reikiförbundet. 

Som har arbetat intensivt med att informera myndigheter och andra om Healingen som presenterar och publicerar de gokända forsknings  rapporterna i världen som görs om Healing. 

Så ingen tillfällighet att det är just Reikihealingen som enda healingform blivit godkänd som friskvård. Att det är Reikihealing man lär ut på Borås vårdskola och det är Reikihealing man sysslar med inom vården.  

Reikihealing är varken bättre eller sämre en någon annan healingform. 

Men de är organiserade och de arbetar aktivt med information till myndigheterna  om Reikihealing det visar tydligt hur vikitigt det är med att organisera sig och hur man kan öka acceptansen för just reiki.  

Bara synd att de inte släpper in och organiserar andra Healing former också för är samma energie vi alla arbetar med oavsett healingform. 

Men också smart för vill man bli godkänd healer  och tillhöra friskvårds systemet ja då måste man gå en Reikiutbildning och vara medlem i  Svenska Reikiförbundet.

Även om min Spirituella healing utbildning var betydligt mer omfattande och längre  en vad min Reikiutbildning var. Så kan jag inte bli godkänd som Spirituell healer. 

Jag vill poäntera att det var absolut inget fel på Reiki kurserna jag gått.  

Men detta visar tydligt på  hur viktigt det är med en  fungerande organisation för att bli accepterad. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: