Annons:
Etikettofftopic
Läst 4184 ggr
[GunillaF]
2013-06-26 22:44

Höger hjärnhalva

Det här skrev jag som artikel på en sajt för 3-4 år sedan. Tänkte att jag kan ta in den här också eftersom det skrivits lite om hjärnhalvorna härinne tidigare.

                                 ***********

Den högra hjärnhalvan är mycket känslig, när det gäller att uppfatta intuition, inspiration och uppenbarelse.

Människans hjärna är uppdelad i en vänster- och en högerhalva. De liknar varandra men har helt olika funktioner. På den vänstra sidan finns logik, matematik, språk, tal och förnuftsmässigt tänkande.

Den högra hjärnhalvan har upplevelsen av känslor, uppfattningen av litteratur, musik och konst. På denna sida förekommer andliga upplevelser. Man upplever en verklighet som är lika verklig som den som uppfattas av sinnena.

Den högra sidan är mycket känslig, när det gäller att uppfatta intuition, inspiration och uppenbarelse. Ett geni är en person med starkt "sökarljus" (intuition) på höger sida och stor förmåga av vänster hjärnhalva att förstå vad han förut bara anat.

Intuition är något som alla människor har, medvetet eller omedvetet. Man känner på sig vem det är som ringer eller träffar på någon som man just gick och tänkte på. Oavsett hur bra eller dålig Du tycker att Din intuition är så kan Du alltid träna Dig till en bättre intuition.

Det är höger hjärnhalva som står för det intuitiva tänkandet och vänster hjärnhalva står för det logiska tänkandet. Ofta låter vi vänster hjärnhalva dominera och lyssnar inte riktigt på vår högra hjärnhalva. (Detta har ingenting med att göra om man är höger- eller vänsterhänt.)

Men vi kan lära oss att lyssna mer på vår högra hjärnhalva. Det kommer vi ofta att få nytta av. När man väl har lärt sig att utnyttja intuitionen så förstår man inte hur man kunde klara sig tidigare.

Något som kan vara svårt i början är att man lätt blandar ihop intuition med rädslor och förutfattade meningar. Men om man börjar träna på enkla och ej så viktiga saker så kommer man efter ett tag underfund med och kan sålla bort det som inte är intuition.

Ett exempel: Telefonen ringer! Vänster hjärnhalva tänker: "svara" eller "titta på nummerpresentatören". Höger hjärnhalva tänker: "undrar vem det kan vara" och känner efter lite och kommer fram till "det är mamma".

Ofta stannar vi inte upp och lyssnar på vår högra hjärnhalva utan vi svarar helt enkelt bara i telefonen. Om Du vill börja träna och känner Dig osäker inför att använda intuitionen inför stora beslut (tex "ska jag flytta eller byta jobb") så rekommenderas det att Du börjar med telefonen.

Varje gång det ringer, känn då efter vem Du tror att det kan vara, det behöver inte ta mer än 2 sekunder, kommer Du inte fram till något så svara som vanligt och försök igen nästa gång telefonen ringer.

Det kan också hända att vänster hjärnhalva försöker "ta över" genom att tänka logiskt "vid den här tiden på kvällen kan det nog bara vara brorsan". Naturligtvis är den reflektionen också viktig, men om det är intuitionen vi vill träna så måste vi försöka hålla vänster hjärnhalva neutral medan höger hjärnhalva arbetar.

Så småningom kommer Du förmodligen att märka att Du har lättare för att "gissa rätt" på vem det är och då kommer Du också att känna dig säkrare att börja träna på svårare saker.

Annons:
[GunillaF]
2013-06-26 22:49
#1

2010-01-11 15:36

Spinnande kvinna Om du ser kvinnan spinna klockvis så betyder det att att du använder högersidan av din hjärna. Spinner kvinnan åt andra hållet så använder du vänstra hjärnhalvan.

Vissa, likt jag kan se kvinnan spinna åt båda hållen (titta ett par sekunder på hennes fötter). Enligt Universitet Yale i USA som genomfört en studie på 5 år kan bara 14% av det amerikanska folket se kvinnan spinna åt båda håll.

allhealing
2013-06-26 23:03
#2

Nu kan jag medvetet styra vilket håll jag vill att den ska snurra, det har tagit några år att träna fram den förmågan. Dvs jag kan skifta mitt fokus från ett avslappnat tillstånd(höger hjärnhalva) där kvinnan snurrar medsols till det motsatta hållet där jag tappar avslappningen och går in i ett tänkande och analyserande tillstånd och sedan åter till det avslappnade tillståndet igen. Häftigt må jag säga =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[GunillaF]
2013-06-26 23:24
#3

Jag kan också medvetet styra åt det håll jag vill numera.

Men i början (för några år sedan) snurrade hon bara åt höger (som klockan) men så kom jag på att om jag fokuserade strax under bilden så fick jag henne att snurra vänstervarv. Sedan flyttade jag upp blicken lite i taget och hon fortsatte att snurra åt vänster.

Det är en träningssak och det går.

Amandla
2013-06-26 23:30
#4

Jag kan också få henne att byta håll. Mest naturligt svänger hon medurs för mig, men jag klarar att vända så hon svänger åt andra hållet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Indiania
2013-06-27 09:30
#5

Jag ser henne styra åt båda håll, det sker automatiskt!

" Var nära naturen - var när dig själv "

TezzD
2013-06-27 10:19
#6

Jag ser bara ett håll jag! Så jag behöver träning :)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
TezzD
2013-06-27 10:21
#7

jag lyckades!!!! 😃 Höll blicken på texten till höger 😃

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
2013-06-27 10:26
#8

Testade flera gånger :) Varje gång jag tog blicken mot texten och tänkte på just texten så började hon snurra motsols… jag kunde även sedan kolla rakt på henne och hon fortsatte att snurra motsols… när jag sedan slappnade av och fortsatte att kolla på henne så bytte hon håll och snurrade medsols.. gjorde detta om och om igen, till slut snurrade hon med och mot om vartannat. 
Häftigt! Är det så man gör för att byta "hjärnhalvetänkandet" ? :)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Kattuggla]
2013-06-27 11:02
#9

Ser henne också från båda hållen. Genom att titta allra längst ner på skuggan kan jag byta håll. :) Det är ju en mycket bra övning om man vill träna sitt fokus. Tack för tipset!

majlar
2013-06-27 11:23
#10

Hon snurrar åt båda hållen för mig också.

J-Artur-K
2013-06-27 14:15
#11

Båda hållen 🙂, skuggan hjälper bra 🙂

Ny dag nya möjligheter

TezzD
2013-06-27 16:17
#12

Konstigt att alla kan se åt båda hållen när dom ni kollar på skuggan för det kan verkligen inte jag! Men när jag kollar på texten vid sidan däremot! 😎

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Amandla
2013-06-28 12:04
#13

Tror det handlar om att släppa fokus på hur hon snurrar, och då är vi väl lite olika 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Melodica]
2013-06-28 12:27
#14

Vad intressant med de olika hjärnhalvorna. Jag har migrän som alltid är på höger sida…vad kan det betyda tror ni? När jag tittar på den snurrande kvinnan så snurrar hon bara medsols för mig.

Toyan
2013-06-28 12:44
#15

Jag ser henne snurra från båda hållen och kan få henne att byta.

Fjäril
2013-06-28 20:19
#16

Jag läser mycket om hjärnor (och nervsystemet) nu och det är väldigt intressant det här!

Jag har testat att fokusera på den ena (hjärn)sidan när jag ska tänka logiskt och den andra när jag ska arbeta intuitivt, att jag visualiserar hur den del jag ska arbeta med "lyser" upp - och det fungerar faktiskt 👍

Sajtvärd på Övernaturligt

J-Artur-K
2013-06-28 20:22
#17

#16 Ja hjärnan är väldigt intressant att läsa om o så 🙂 Man förstår ju mera om livet o så. När man vet mera. o hur saker fungera som o så. 🙂 Man bruka väll säga att vi bara använder 20 procent av hjärnans kapasitet. Så det är ju lite roligt det 🙂

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
2013-06-28 20:24
#18

Tycker hjärnan är som en datamaskin på sätt o vis. På datorn kan man göra det mesta. o med hjärnan kan man göra det mesta om man verkligen vill 🙂

Ny dag nya möjligheter

Fjäril
2013-06-28 20:28
#19

Vad gäller den "snurrande" kvinnan har jag testat det där tidigare. Det första som händer är att hon snurrar åt klockans håll (höger sida) men när jag börjar tänka, byter hon varv.

Nu testade jag igen och hon snurrade som vanligt åt höger, för att sedan byta åt vänster - men så tänkte jag i "andliga tankar" och då bytte hon till höger igen. För att få henne att byta till vänster började jag räkna mattematik i huvudet - och det fungerade också, hon bytte håll 🙂

#17

Ja, det är mycket intressant! Nervsystemet och hela dess funktion, mycket, mycket intressant!

Sajtvärd på Övernaturligt

allhealing
2013-06-28 22:55
#20

#14 Melodica,

mitt förslag är att du startar en ny tråd om du önskar den frågan besvarad =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[GunillaF]
2013-06-28 23:06
#21

#20 Tack Kent. Jag håller med dig. Hade inte sett frågan tidigare.

Älvan
2013-06-28 23:31
#22

verkar som alla här kan se åt båda hållen. Jag kan växla medvetet, men det är lättare att då fokusera på fötter, text eller skugga. Det går dock utan. Om jag vill att hon ska snurra motsols tänker jag språkligt " nu vill jag att hon ska snurra moysols ( logiska hjärnhalvan ) Om jag vill tvärtom slappnar jag av. Det ät kul när jag kan byta bara med kvart varvs mellanrum alltså rätt snabbt fram o tillbaka. Jag blev rätt tagen av bilden och fattar inte hur den är gjord. Alltså hur man kan tekna / animera så den kan snurra åt båda håll samtidigt. Känns omöjligt på något sätt.

Lynxx
2013-06-29 00:12
#23

Denna kan kanske göra det enklare - den snurrar inte lika fort.

https://www.youtube.com/watch?v=BpdiVcmoZ5k&list=PL4E2EAD7C793CB4F5

---

Samma sak - fast med en katt:

https://www.youtube.com/watch?v=KtSHsMTFfVg

---

En annan - lättare test: Snurrar den med- elr moturs?

https://www.youtube.com/watch?v=0S09GImDB5Y

/L

Upp till toppen
Annons: