Annons:
Etikettmat-för-själen
Läst 2510 ggr
TezzD
6/11/13, 8:43 PM

Fler bananer åt folket!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! 

Detta är intressant. Efter att ha läst detta ser du aldrig på en banan på samma sätt igen.

Bananer innehåller tre naturliga socker - sackaros, fruktos och glukos tillsammans med fiber. En banan ger en omedelbar, varaktig och betydande ökning av energi.

Forskning har visat att bara två bananer ge tillräckligt med energi för en ansträngande 90 minuters träning. Inte undra på att banan är frukten nummer ett för världens ledande idrottsmän.

Men energin är inte det enda sättet en banan kan hjälpa oss hålla formen. Den kan också bidra till att lösa eller förebygga ett stort antal sjukdomar och förhållanden, vilket gör den till ett måste att lägga till i vår dagliga kost.

DEPRESSION:
Enligt en färsk undersökning från MIND bland personer som lider av depression, kände många sig mycket bättre efter att ha ätit en banan. Detta beror på att bananer innehåller tryptofan, en typ av protein som i kroppen omvandlas till serotonin, känd för att göra dig avslappnad, förbättra ditt humör och allmänt få dig att känna dig gladare.

PMS:
Glöm piller - ät en banan. Vitamin B6 som den innehåller reglerar blodsockret, vilket kan påverka ditt humör.

ANEMI:
Hög järnhalt, bananer kan stimulera produktionen av hemoglobin i blodet och på så vis hjälpa vid anemi.

BLODTRYCK:
Denna unika tropiska frukt har extremt hög kaliumhalt men låg salthalt, vilket gör den perfekt att sänka blodtrycket. På grund därav så har amerikanska Food and Drug Administration tillåtit bara bananindustrin att göra officiella påståenden om bananers förmåga att minska risken för högt blodtryck och stroke.

HJÄRNKAPACITET:
200 elever på en Twickenham-skola (England) har hjälpt sig att klara sina tentor i år genom att äta bananer till frukost, rast och lunch i ett försök att öka sin hjärnkapacitet. Forskning har visat att kalium-packad frukt kan hjälpa lärandet genom att göra eleverna mer alerta.

FÖRSTOPPNING:
Hög fiberhalt, bananer i kosten kan även bidra till att återställa normala tarmfunktioner, bidra till att lösa problemet utan att ta till laxermedel.

BAKSMÄLLA:
Ett av de snabbaste sätten att bota en baksmälla är att göra en banan-milkshake, sötad med honung. Bananen lugnar magen, och med hjälp av honung bygger upp utarmade blodsockernivåer, medan mjölk lugnar och återfuktar ditt system.

HALSBRÄNNA:
Bananer har en naturlig basisk effekt i kroppen, så om du lider av halsbränna, försök äta en banan för att få lugnande lättnad.

GRAVIDITETS-ILLAMÅENDE:
Småäta på bananer mellan måltiderna hjälper till att hålla blodsockernivån uppe och undvika graviditets-illamående.

MYGGBETT:
Innan du letar efter insektssalvan, försök gnugga det drabbade området med insidan av ett bananskal. Många människor tycker att det är otroligt bra på att minska svullnad och irritation.

NERVER:
Bananer har hög halt av B-vitaminer som hjälper att lugna nervsystemet. Övervikt och på jobbet? Studier vid Institute of Psychology i Österrike fann att press på jobbet leder till att snaska på lättmat som choklad och chips. Genom att titta på 5.000 sjukhuspatienter, fann forskarna att de mest överviktiga var mer sysselsatta med ett pressande jobb. I rapporten dras slutsatsen att, för att undvika panikfrmakallt matsug, så måste vi kontrollera våra blodsockernivåer genom att småäta på kolhydratrik mat varannan timme för att hålla nivåerna stadiga.

SÅR:
Bananen används som dietmat mot störningar i grovtarmen på grund av dess mjuka konsistens och jämnhet. Det är den enda råa frukt som kan ätas utan störningar i tarmarna. Den neutraliserar också hög syra och minskar irritation genom att belägga slemhinnan i magen.

TEMPERATURKONTROLL:
Många andra kulturer ser bananer som en "avkylande" frukt som kan sänka både den fysiska och emotionella temperaturen hos blivande mödrar. I Thailand till exempel, äter gravida kvinnor bananer för att säkerställa att deras barn föds med en sval temperatur. Så en banan är egentligen ett naturligt botemedel mot många sjukdomar. När du jämför den med ett äpple, har den fyra gånger mer protein, dubbelt med kolhydrater, tre gånger fosfor, fem gånger vitamin A och järn, och två gånger andra vitaminer och mineraler. Den är också rik på kalium och är en av de mest prisvärda livsmedlen. Så kanske det är dags att ändra på det välkända uttrycket så att vi säger, 

"en banan om dagen håller doktorn borta!"

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
:')
6/11/13, 8:45 PM
#1

Intressant! :D

Tarotstollan
6/11/13, 8:46 PM
#2

Läste just ditt inlägg på en annan sajt. Låter toppen tycker jag. Skall börja äta mera bananer nu, innan kanske jag åt 3-5 i månaden!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emmetem
6/11/13, 8:49 PM
#3

Utmärkt text!👍

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

:')
6/11/13, 8:51 PM
#4

Gick och tog en banan haha 😃

TezzD
6/11/13, 8:55 PM
#5

👍 Finns på 3 siter nu. VÄRT att dela anser jag! 😃

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Älvan
6/11/13, 9:29 PM
#6

Jag tackar dig Du Allsmäktige Banan! 😂

Annons:
[Torahzen]
6/11/13, 10:04 PM
#7

Mycket intressant!!! Tack för detta.

[NeferNefer]
6/11/13, 10:51 PM
#8

Här ska köpas bananer! KRAV-märkta, såklart 👍

[GunillaF]
6/11/13, 10:59 PM
#9

Ska testa mot myggbett. Tack för tipsen! 😃

Indiania
6/11/13, 11:07 PM
#10

Tack för bra tips! 🙂Skall bokmärka detta!

" Var nära naturen - var när dig själv "

majlar
6/12/13, 9:29 AM
#11

🍌🍌🍌

TezzD
6/12/13, 9:55 AM
#12

Jag tog mig en till kvällsfika igår iaf 😉 blev så godissugen, men det funkade faktiskt 😃

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Marr
6/12/13, 11:35 AM
#13

Men vilken bra information! Har sparat detta jag med, visst ska dom vara ekologiska. Ska handla hem, äter alldeles för lite bananer förstår jag ju nu…🙂

Tusen tack!👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[Torahzen]
6/12/13, 3:03 PM
#14

Nu har jag köpt KRAV-märkta bananer och det är dags för fruktstund!

[NeferNefer]
6/12/13, 3:26 PM
#15

Jag har också köpt KRAV-märkta bananer! En har redan mystiskt försvunnit … 😃

[Torahzen]
6/12/13, 4:16 PM
#16

Jag köpte 5 stycken, nu är det bara tre… 😉

[GunillaF]
6/12/13, 4:28 PM
#17

Hahahaha.. Kan inte låta bli att lägga in den här bananlåten…

[Torahzen]
6/12/13, 7:43 PM
#18

Med Electric Banana band! (fast de hette kanske inte så då…)

Upp till toppen
Annons: