Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 7267 ggr
zab
5/15/13, 1:48 PM

Negativa effekter av healing

Jag har funderat en del kring healing där man kanaliserar krafter av olika slag. T.ex. reiki, reconnective healing, änglahealing och allt vad det nu kan heta. 

I praktiken fungerar det ju så att man kanaliserar en energi som man inte vet varifrån den kommer och utan att veta hur den kommer att påverka personen. Hela teorien för dom här healingformerna bygger ju på att någon universell kraft styr flödet så att mottagaren får precis det som behövs.

Finns det inte en risk att man kanaliserar negativa krafter istället för positiva? Bara för att man upplever något som positivt behöver det ju inte vara det. 

Jag har en känsla av att en del som arbetar med healing egentligen inte mår bra. Det kan ju såklart vara så att människor som inte mår bra söker sig till healing i större utsträckning. Kanske väljer man då healing som en snabbfix utan att ta tag i orsaken till sina problem. Då tror jag man kan hamna i en loop där healingen ger en tillfällig välbehagskänsla, men eftersom orsaken finns kvar måste man hela tiden få ny healing för att må bra. I så fall kommer ju healingen göra att man stannar i en negativ energi istället för att ta sig ur den. Man skulle kunna säga att personen fastnar i ett healingberoende som gör att hen står stilla i sin utveckling. 

Frågan är väl egentligen, hur vet man att det är en bra energi man förmedlar?

Annons:
[GunillaF]
5/15/13, 6:07 PM
#1

Om det är positiva och kärleksfulla energier man ber att få vara kanal för, så är det ju det mottagaren får. Så anser jag iaf.

"Jag har en känsla av att en del som arbetar med healing egentligen inte mår bra."

Hur menar du då och varför tror du det?

Jag har absolut inte den känslan - snarare tvärtom. Jag har bara träffat på healers som varit väldigt stabila personer som mått bra. Nu känner jag inte alla, eller ha haft kontakt med alla healers så klart (det har nog ingen) så visst kan det finnas någon som inte mår bra, men det gör det överallt. 

 "Det kan ju såklart vara så att människor som inte mår bra söker sig till healing i större utsträckning. Kanske väljer man då healing som en snabbfix utan att ta tag i orsaken till sina problem".

Varför skulle en healer välja att bli just healer som en snabbfix?

zab
5/15/13, 6:40 PM
#2

Jag tror heller att alla som är intresserade av healing är det för att dom mår dåligt. Men jag tror att den gruppen finns, och att dom i så fall har en större risk att få problem och möjligen dra till sig negativa energier istället för positiva. Min tanke är att man, om man inte mår bra, omedvetet skulle kunna dra till sig negativa energier även om man uttalar en önskan om positiva.

Jag ska inte påstå att jag känner eller har haft kontakt med många som arbetar med healing, och majoriteten av dom verkar må bra. Så jag är inte på något sätt ute efter att healing generellt skulle vara dåligt, utan bara intresserad av om det kan vara det.

Säg att man befinner sig i någon form av depression där man med hjälp av healingen "håller sig flytande". Då vore det kanske bättre att tillfälligt må ännu sämre för att kunna få ut det negativa ur sig och gå vidare. På så sätt menar jag att healing kan hålla någon fast i en negativ situation.

Att man väljer en snabbfix var en dålig formulering. Utan man kanske söker sig till healingen av något skäl, men fastnar i en cirkel enligt ovan, där man ger sig själv healing som inte är tillräcklig för att man ska komma vidare, men tillräcklig för att man inte ska må så dåligt att man söker hjälp heller.

zab
5/15/13, 7:47 PM
#3

missade ett inte i första meningen ser jag.. "Jag tror inte heller att…" ska det vara.

Amandla
5/15/13, 10:57 PM
#4

Som jag lärt mig om healing, och mina erfarenheter stärker den kunskapen, är att healingen går mycket djupare än så, den rensar ur från grunden och kan även gå dit den bäst behövs, det kan vara ett område man inte väntat sig. I ditt exempel med depression kanske det bottnar i att man är ensam, då kan healingen göra att man får större lust att ge sig ut bland människor och chansen ökar att man får nya vänner. 

Man måste inte alltid ner till "rock bottom" för att därefter börja klättra uppåt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Rainbowarrior
5/16/13, 12:06 PM
#5

Håller helt med amandla här ovan :) 

#2 Du skriver:

"Finns det inte en risk att man kanaliserar negativa krafter istället för positiva? Bara för att man upplever något som positivt behöver det ju inte vara det. "

Jag anser att om du känner en kärleksfull positiv känsla och energi så är det ju goda "krafter" du får. Din kropp ljuger inte :)

Testa att göra healing på dig själv och utforska vad du känner.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

zab
5/16/13, 12:49 PM
#6

Jag tycker att det känns lite naivt att tro att kroppen inte ljuger. När det t.ex. gäller vad vi fysiskt stoppar i oss få får ju godis och skräpmat toppbetyg av kroppen om man ser det kortsiktigt. Många får ju healingkraften plötsligt genom en initiering, och då har man kanske inte utvecklat intuitionen så att man känner vad som är bra eller dåligt.

Jag gör healing på mig själv och upplever inga problem, men det här är ändå något jag har funderat över och som jag tycker det är intressant att få lite synpunkter på.

Annons:
Amandla
5/16/13, 12:55 PM
#7

Men det med folk som inte är mogna för en initiering är en annan diskussion tycker jag. Det är ju den som initierar som ska avgöra om "eleven" är mogen för det, och det är nog inte alla som törs säga nej till någon som varit med på en kurs till exempel.

För mig har reikin gjort att jag mår mycket bättre mot innan (det har gått sexton år sen jag initierades i ettan och tvåan). Jag har helt slutat med alkohol (även om jag inte var direkt förtjust innan heller), jag har förbättrat mina matvanor väldigt, jag har rensat i bekantskapskretsen så att jag numera bara omger mig med personer som jag har ett positivt utbyte med. Jag har blivit mycket mindre rädd av mig, sover bättre och har väldigt sällan mardrömmar. Jag har lagt en hel del energi på mitt hem och har inrett det bra mycket trevligare mot hur det var innan, jag tillbringar så mycket tid hemma och vet nu hur viktigt det är för mig att omge mig med saker jag tycker om. Ifall något inte passar in så känner jag det tydligt och då kan jag ta bort den saken/möbeln. Jag har fått betydligt mer givande intressen som fört med sig många nya vänner. Jag litar helt och hållet på att den healing jag ger både mig själv och andra kommer ifrån ljuset.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: