Annons:
Etiketthealingmetoder
Läst 1487 ggr
evalottaka
5/12/13, 5:51 PM

Healin enligt den toltekisk/mexika traditionen

Jag tänkte här skriva om en spännande tradition och healing metod som jag tycker har en intressant och väldigt helhetlig syn på helande och alltet. Metoden kommer från Mexiko och lärs ut av flera lärare men internationellt främst av Sergio Magaña, Ocelocoyotl (detta är hans nahuatl namn, nahuatl är ett av Mexikos gamla språk).

Det som slog mig först med den Toltekiska/Mexika/Aztekiska traditionen som Sergio lär ut är att här finns det pusselbitar som jag hade saknat. Jag har jobbat med energihealing metoder som kan skifta mycket med det jag har saknat var hur man kommer åt det ofattbara inom det undermedvetna som styr våra liv både psykologiskt och helt energetiskt. Frustrationen av att gräva i ämnen och traumata om och om igen men aldrig komma till botten, eller så tror man att det verkligen har skiftat och helats och sen kommer igen ett återfall… Roten till problemet ligger välgömt i det undermedvetnas mörka hörn. Man kan bli smått frustrerad av den långdansen!

Jag läste Sergios bok, The Dawn of the Sixth Sun, och började göra en genomgående andningsövning, som enligt traditionens ”heliga matematik” för in universums rytm och renar ”skuggan”, det undermedvetna. Jag har tidagare kännt mig ganska skeptisk till tekniker som är struktuerade och rituella, men den här gången tänkte jag bara pröva på och se vad som händer. Jag blev helt fast. Bara den här tekniken är otroligt effektiv! Man andas in solens helande energi och räknar till 13 (13 relaterar till solen) och andas ut en bestämd aspekt av det undermedvetna och räknar till 9 (detta tal relaterar till ”skuggan”, det undermedvetna), detta upprepas 8 gånger tills man har gått igenom alla 8 skuggaspekter som finns beskrivna i boken. Denna övning genomför man sedan dagligen i 13 dagar, sedan vilar man i 8 dagar, därefter 13 dagar med övningen, 8 dagar vila osv. För att rena hela skuggan behöver man ta sig igenom 8 övningsperioder och det skall enligt traditionen genomföras minst fyra gånger under ens liv. Rytmen i övningarna och visualiseringarna  man gör mellan andningssekvenserna för en in i universums egen rytm, så att man kan transformeras tillsammans och i harmoni med universum.

Nu är jag nästan igenom de första 8 övningsperioder, och jag måste medge att jag knappast kommer ihåg vad jag hade för problem i början, jag känner mig så förnyad och ser på livet med nya ögon!

Detta är bara en av övningarna som lärs ut i boken. En annan sak som fick mig att bli nyfiken på den här traditionen var deras sätt att jobba med drömmar. Jag har hela mitt liv varit mycket nyfiken på drömmedvetandet, redan som barn har jag haft kraftfulla drömmer och delvis klardrömmar, så när jag hörde om det toltekiska sättet att jobba med drömmer kändes det som att här kom äntligen förklarningar till mina upplevelser i nattdrömmarna. I Toltektradionen, den linjen som Sergio tillhör kallas Tol och jobbar speciellt med drömmedvetandet, anser man att vi har två slags medvetanden, till och med två slags ”identiteter”: Tonal och Nagual. Tonal är vakenmedvetandet och Nagual drömmedvetandet som vi lever när vi sover. Och man anser att Nagual har mångfaldig större makt över våra liv än Tonal. Därför går denna traditions metoder ut på att bli medveten i drömmen och kunna förändra ens drömmer, så konstruktiva drömmer och annulera destruktiva drömmer. Till det används olika rytmiska andningstekniker, eller till exempel obsidianspegeln (jag berätter gärna mera en annan gång). Allt baserar sig på universums egen rytm, som finns speglat i Aztekkalendern. Just nu befinner vi oss i en fantastiskt tid för transformation. Enligt Aztekkalendern som kallar olika tidsålder ”solar” så har den nya solen, den sjätte, tagit överhand nu. Den femte solen håller på att gå ned, tills 2021, sedan styr den sjätte solens energier ensamt vår värld. Den femte solen var en sol som handlade om yttre plan, vi sökte utanför, den sjätte handlar om inre plan, inom oss finns allt. Metoderna som Sergio Magaña lär ut skall hjälpa oss igenom detta skifte. Min personliga upplevelse är att de är mycket kraftfulla och värdefulla.

Vill ni veta mera fråga mig här eller på min blogg, jag svarar gärna så gott jag kan! J

Passionerad intresserad av energivärlden, healing och personlig utveckling.
Blogg: http://livingflowing.blogspot.fi/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
evalottaka
5/12/13, 6:11 PM
#2

Min blogg finns på: http://livingflowing.blogspot.fi/

Passionerad intresserad av energivärlden, healing och personlig utveckling.
Blogg: http://livingflowing.blogspot.fi/

Denna kommentar har tagits bort.
Andina
5/12/13, 6:53 PM
#4

Det låter som en intressant bok, tack för tipset och beskrivningen av övningen! 

Jag kan känna igen en del av det du beskriver från Inkatraditionen också (samt även en del gamla qigongmetoder). Det tycker jag är spännande, att se hur mycket gemensamt de ändå har, de olika kulturerna och traditionerna världen över - allt i universum måste vara 'universellt'. ;)

Övningen som du beskriver tror jag att jag ska prova på också! 🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

evalottaka
5/12/13, 7:15 PM
#5

Ja, det är härligt att se likheterna! Jag tycker att då vet man att där finns en universell sanning som har överlevt på många olika håll i världen😊. I traditionen som Sergio lär ut jobbar man också med dans och taichi liknande rörelser, vilket påminner om qi-gong. Jag har också tittat in i inkatraditionen, den är underbar :).

Passionerad intresserad av energivärlden, healing och personlig utveckling.
Blogg: http://livingflowing.blogspot.fi/

Andina
5/12/13, 7:25 PM
#6

Ja, jag kan bara hålla med! Det är härliga gamla kunskaper som vi får provsmaker på, från alla traditioner. Känner också igen rörelser och andning som påminner en del om tai chi o qigong, från inkas. 

Jag tränade lite med en Aztek från Mexico vid några tillfällen också (men vid de tillfällena sa's ingenting om just det du beskriver här). 

Och visst är det 'gamla sanningar' som går igen. Akupunkter o meridianer hittar vi ju t ex också i flera traditioner, bl a inkas, aboriginernas och även i samernas traditioner. Säkert i de flesta ursprungstraditioner. De har bara andra "namn".

Kul att du vill berätta lite för oss om Sergio och det han lär ut! Tack! 🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[GunillaF]
5/13/13, 10:26 AM
#7

Tack för att du berättar om detta evalottaka.

Intressant andningsövning som jag ska prova. Tack 🙂

evalottaka
5/13/13, 11:26 AM
#8

Till alla som vill prova på andningsövningen, här kommer lite till förklaringar, som är viktiga för övningen:

Jag rekommenderar att ni skaffar boken, för övningen går så djup med alla intentioner och visualiseringar so hör till. På förlagets hemsida finns det en video som tar en igenom övningen, den är väldig praktisk för att det kan vara knepig att hålla både intentionerna och inte tappa räkningen när man är ovan. Jag har ingenting att göra med bokförsäljningen, bara så ni vet ;).

En kortfattat genomgång av övningens steg kommer här:

1. Andas in solens energi (vänd mot öster)  genom näsan och andas ut genom munnen, den här gången "din idé om dig själv". Andas in, räkna till 13, ut räkna till 9. Upprepas 8 gånger.

Därefter visualiserar du hur din "grotta", ditt undermedvetna helas i universums kollektiva, universums energier kommer in i din grotta.

2. Samma andningsteknik, men nu andas du ut "dina historier som håller dig ifrån förändringen, förklaringarna om dig själv".

Därefter låter du universums energier komma in i din kropp och gå igenom ditt skelett, alla ben renas från förtätade, tunga energier.

3. Samma andningsteknik, nu andas du ut den delen av dig som "gör dig osäker och kritiserar och förlöjligar dig".

Låt solens energi komma in i ditt blod så ditt blod kan bli din medicin som sprids i hela kroppen och helar dig.

4. Samma andningsteknik, andas ut disharmonin i hur du uttrycker dig i världen och i din sexualitet.

Visualiserar efter andningssekvensen hur en energetisk eldorm kommer in i dig och skiftar och helar all tung energi som du har samlat på dig i drömmen, i sömnen. Hela din Nagual. Efter det planterar man en nu dröm. Visualisera att du hittar nånting underbart värdefullt, den energin tar du in genom tredje ögat och låt den strömma ner i jorden så att Moder Jord får veta om din dröm och kan drömma tillsammans med dig.

5. Samma andningsteknik som förut, solenergi in men den här gången andas du ut din inre fiende.

Nu sträcker du händerna mot jorden och låter Moder Jords kraft strömma in i dig. Sen sätter du ihop händerna och använder din intention att skicka helande till dig eller nån annan.

6. Samman andningsteknik, andas ut dina konflikter och din bitterhet gentemot andra.

Nu tar du in universums rytm som kommer till dig uppifrån genom helig matematik som finns i talen: 6625, 260, 104, 52, 13, 9, 8, 4, 2, 1. Hela du kommer i harmoni med universums rytm.

7. Samma andningsteknik, andas ut den delen av dig som får dig att falla för svagheter och frestelser.

Be dualismen bli ett och att manifestera din intention enligt följande: Visualisera två ormar krocka över ditt huvud, en från vänster, den andra från höger, ormarna blir ett och kommer ner genom din kropp där du bär din intention, din dröm. Ormenergin bär intentionen ner i jorden. Därifrån kommer energin tillbaka i dina händer så att du kan känna energin, kraften att förverkliga din dröm.

8. En sista gång: samma andningsteknik. Nu andas du ut ditt ego.

Be universums energi komma från alla 8 riktningar in i ditt hjärta och känn hur din skugga transformeras.

Säg fyra gånger: Ometeotl, ometeotl, ometeotl, ometeotl. 

Som sagt, detta är bara en kort sammanfattning, i boken finns mycket mera. Där finns också dom namnen på dom olika skuggaspekterna på Nahuatl, dom bär var sin distinkta energi, vilket jag upplever som värdefull i övningen. Men boken finns bara på engelska, spanska och italienska, så för den som inte kan läsa på ett av nämnda språken så finns här nu instruktioner på svenska :).

Börja övningen helst omkring nymåne, gör den på morgonen och som ovan beskriven i 13 dagar, sedan 8 dagar vila. Åtta gånger, det tar cirka ett halvt år att gå igenom den en gång helt och det då fyra gånger under livet rekommenderas enligt traditionen.

Passionerad intresserad av energivärlden, healing och personlig utveckling.
Blogg: http://livingflowing.blogspot.fi/

evalottaka
7/9/13, 6:59 PM
#9

Jag vill puffa lite denna tråd för att den är aktuell i och med att det nu finns en chans att lära sig mera direkt från källan. Läs mera på ….

                           *********************

Den som vill läsa mer får titta på TS sida och följa länk därifrån eftersom reklam i tråden inte är godkänd. Se sajtens regler.

/Sajtvärden

Passionerad intresserad av energivärlden, healing och personlig utveckling.
Blogg: http://livingflowing.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: