Annons:
Etikettofftopic
Läst 866 ggr
Andina
4/27/13, 6:45 PM

Laga mat

Jag blir bortskämd idag - jag behöver inte laga mat idag! Det gör andra åt mig och jag behöver bara luta mig tillbaka och bli serverad. *Lyxigt!*

Men - varför lagar vi maten?? Den är ju inte sönder… Nå'n som vet varför vi lagar mat/en anrättning…? Laga en klocka, laga bilen och annat som är trasigt, det förstår jag. Men laga maten… ;) Någon av er som har en teori?

(Bara lösryckta och vilsna tankar som kommer till mig, som vanligt…😉)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
tlover
4/27/13, 6:51 PM
#1

Min man gissar att det endast är en förkortning på att "tillaga" mat

l'm back

Andina
4/27/13, 6:54 PM
#2

:)) Jag tror din man har rätt, tlover! Hade inte en tanke på det! Men det är nog precis så det är. 😃 Tacka din man! 🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

frodig
4/27/13, 7:48 PM
#3

jaja 😉, såna där tankar kan man lyxa till sig med när man bara behöver sitta och rulla tummarna, hihi😃.

Ha en trevlig måltid och kväll Andina. Och jag tror du är riktigt mycket värd att få bli lite ompysslad 🌺

Amandla
4/27/13, 8:40 PM
#4

Precis den frågan har rätt nyss avhandlats inne på språk.ifokus 😉(minns inte rubriken men det är någon av de översta trådarna).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
4/27/13, 8:55 PM
#5

Jahmenh.,.. varför tittade jag inte in där?! Så länge se'n jag var där inne så jag hade inte en tanke på det… 

Men kul är det att klura lite ibland på varför vi benämner saker o ting som vi gör…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaF]
4/27/13, 9:09 PM
#6

Jaa, det borde komma från tillagad.

Annons:
[Ravenna]
4/28/13, 1:19 PM
#7

Man kan ju också se det som att det är olika delar som ska lagas samman till en helhet. Med andra ord: du skapar något (ett sammanhang) av delarna/ingredienserna.

Tillagas: du lägger till ingredienser till det som ska lagas samman.

Andina
4/28/13, 1:56 PM
#8

:) Ja, så är det ju förstås, som ni beskriver ovan. Men ibland är det kul att fnurla lite på varför vi säger som vi gör…  😉

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Ravenna]
4/28/13, 6:10 PM
#9

Det är ju det jag gör, jag också. Jag gillar ord och funderar ofta på var ord och uttryck kommer ifrån.😎

Upp till toppen
Annons: