Det är inte första gången som denna fråga dyker upp och jag har full förståelse för denna fråga och är lika frågande själv.
Även om svaret är väldigt logiskt att bli Initierad oavsett om det har med reiki eller någon annan healing form att göra är det dels ett bevis på genomförd kurs kan lika gärna ge personen ett diplom i stället för en Initiering.
Det är precis det samma enligt mig.
Jag är själv utbildad reiki healer men även diplomerad spirituell healer och har även syslat med shamansk healing och provat andra healingformer och absolut ingen skillnad oavsett Initiering eller inte.
Det är precis det samma med Reconection Healing att man ska genomgå en reconection för att få tillgång till den nya energien som är så mycket effektivare en någon annan healing på marknaden.
Hur kan folk vara så naiva och enfaldiga och tro att andevärlden eller en universiell energie vad man nu tror på skulle ge en person en healingförmåga utöver det vanliga bara för att man betalar in pengar på en speciell persons konto.
Andevärlden eller denna universella energie gör inte någon skillnad överhuvudtaget på vilken skola healern gått alla arbetar med samma energie oavsett vilken healingform man ger.
Alla healing kommer från samma källa oavsett vems konto man betalat in på eller vem man fått sininitiering från.
Du behöver inte gå någon kurs för att kunna ge healing alla kan ge healing oavsett Initiering eller inte.
Men jag rekomederar alla att gå dessa healing utbildningar oavsett Initiering.
För det är så mycket mer man behöver kunna för att ge utomstående personer healing.
Jag tycker att man i alla fall sak ha en grundläggande kunskap om anatomi och en grundläggande vård utbildning.
Hur man hanterar personer med olika sjukdommar och om bemötande vad man delger en person och vad för diagnoser man remiterar vidare till den ordinarie sjukvården. Oftast räcker inte healingen till för ett botande även om det kan bota i undantags fall precis det samma inom den offentliga sjukvården så kan inte de garantera ett botande vilket inte vi heller kan. Inte heller alltid enbart sjukvården räcker till liksom inte enbart healingen räcker till men kombinationen med båda delar kan göra underverk.
Vi har även en lagstiftning i Sverige alternativvårds lagen och vi får inte enligt lag ge healing till vissa diagnoser gör vi det så kan det innebära
3 månaders fängelse.
Så rent förnuft att ha en ordentlig utbildning om man nu ska ge healing till folk utanför familjekretsen.
Vill säga rent oansvarigt att arbeta med mäniskors hälsa utan att ha en ordentlig utbildning i detta även om man kan ge healing utan denna utbildning.
Det är precis det samma med andra yrken jag kan uta´n problem slå i en spik med en hammare men inte kan jag kalla mig snickare för det. För krävs så mycket mer kunskap för detta.
Så jag rekomenderar dig att gå en kurs i Healing oavsett Initiering eller inte.
Jag själv var mycket nöjd med den Reiki utbildning jag gick och ,ed den läraren ännu nöjdare var jag med utbildningen i Spiritualistisk Healing och den läraren.
För att den spirituella healingens arbets sätt passade mig bättre en Reiki healingen.
Men båda utbildningarna innehöll det jag tycker att en Healing utbildning ska innehålla.
I dag ser jag att de flesta reiki Healer inte arbetar på det shema lagda sätt som man får lära sig på kurserna. Utan att även de lyssnar på sitt inre och följer sin egen intuition och sina guiders vägledning.
Så vill säga att vi arbetar på exakt samma sätt även om vi har olika utbildningar eller Initiering.
Alla healingformer är lika bra och effektiva finns ingen som är effektivare en något annat vi arbetar alla med samma energie oavsett så vad du nu väljer har absolut ingen betydelse. Utan välj det arbets sätt som passar dig bäst inte på vem som ger Initiering eller inte.
Lasse