Annons:
Etikettreiki
Läst 9320 ggr
[Camia7]
2013-03-26 22:08

reiki initiering?

Hej det är något jag inte förstår och det är varför man måste få initiering och av vem? Kan jag inte göra det på mig själv? Kostar det att få det? Måste man gå en kurs för att få det? Får jag lära mig att göra det på andra? Tack för svar:)

Annons:
[GunillaF]
2013-03-26 22:40
#1

Reiki är något jag aldrig satt mig in i, men jag hoppas att någon som kan detta ser din fråga och kan svara på den. 🙂

pepsan
2013-03-27 00:11
#2

Jag fick det av hon som höll reiki kursen, hon är  reiki master och det är dom som kan göra det.

[Camia7]
2013-03-27 04:36
#3

Okej. Någon som vet om man kan bli sjuk/galen av att hålla på med reiki? Har läst på nätet att någon har blivit helt knäpp av det och kan typ inte leva ett normalt liv?? Låter läskigt men i böcker som jag har läst så står det att inget dåligt kan hända?

[leWolf]
2013-03-27 07:11
#4

Som # 2 skrev är det mastern som gör initieringarna och orsaken till dessa är att man helt enkelt öppnar upp för just reiki energi/healing.Har du en gång blivit initierad lämnar aldrig förmågan dig att kunna ge reiki oavsett hur många år du har ett uppehåll med att utöva reiki.

Däremot kan kanalerna krympa men förmågan och reiki energi/healing lämnar oss aldrig väl vi fått initieringarna.Ju mer man använder sig av reiki detso starkre kommer reiki energierna att strömma ur dina händer.

När man får initsieringar så öppnar man upp både för energier och hjälpare från andra sidan som sen bistår oss vid vårt arbete,reiki guider helt enkelt.

Initiering kan ske både på plats och distans och ingår i kursens kostnad 🙂

[GunillaF]
2013-03-27 07:14
#5

#3 Det låter konstigt. Måste vara en skröna.

Den personen som ev. blivit "galen" skulle nog blivit det även om h_n inte hållit på med reiki. 😉

[leWolf]
2013-03-27 07:27
#6

Förlåt Camia glömde ju svara på det sista du skrev.Galen knappast men som med all healing påbörjas en ut rensning vilken kan bli jobbig för en del och dom kanske tror dom flippat ur.

Efter initieringarna så pågår den energin i oss ett par tre veckor efteråt och en sak man bör undvika är tex alkohol när man är ny initierad.En av kurs deltagarna som jag gick med för många år sedan skulle samma kväll gå till en bekant och äta middag,hon tog endast ett glas rött och somnar med huvudet i talriken.

Så knäpp och galen absolut inte men vi har med enorma krafter och energier att göra och det blir en ut rensning utan dess like för en del.

Minns en kurs så var jag helt knäckt i två veckor efteråt.Jag bara grät och allt kändes förtvivlat men det var den pågående ut rensningen och sen efteråt mådde jag hur bra som helst,faktum var jag hade aldrig mått bättre än då när jag fått en rejäl ut rensning.

Tyvärr finns dom som förstorar upp sånt här och man talar alltid om under utbildning att utrensning kan ske och hur olika vi reagerar.Så det du läst kan vara nån som lät sig skrämmas men ut rensning är så viktig.Vi behöver göra oss av med vår egen gamla skit för att kunna ge ren healing till andra och vi reagerar så oerhört olika på ut rensningen.

Jag reagerar alltid superstarkt på healing medan andra kanske inte märker ett endaste dugg.Men galen,absolut inte bara fullt naturligt av vår kropp och själ att göra sig av med gammalt skräp för att sen kunna läka vilket är healingens mål,välmående.

Annons:
[Camia7]
2013-03-27 08:08
#7

Men har läst att man kan ge reikihealing fast man inte fått utrensningen…? Nu är jag väldigt förvirrad:s

Amandla
2013-03-27 10:01
#8

#7 Alla känner inte så mycket av utrensningen, men har de fått initieringen av en reiki master så kan de ge reiki. Man ska också veta att en reiki master har stort ansvar att bara initiera dem som klarar av det, misstänker mastern att någon inte skulle må bra av det (som någon som redan är i psykologisk obalans) så ska det inte göras.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Camia7]
2013-03-27 12:45
#9

Kan jag lära mig reiki hemma nu? Utan att ha träffat en master och fått utrensning???

[leWolf]
2013-03-27 12:59
#10

Klart du kan lära dig Reiki varför inte men med initieringar kommer så mycket mer men lära dig kan du utan tvekan 😎

Går du igenom initieringar nån gång så kommer du att förstå hur viktiga dom är men sända healing kan vi ju allihop bara just den här biten med olika öppningar att bli invigda i exempelvis Reiki innebär så enormt mycket 🙂

Bra du tog upp det Amandla för ibland ska man helt enkelt inte initieras av just dom skäl som du nämner,för just reaktioner och där har masters ett stort ansvar.

[Camia7]
2013-03-27 14:04
#11

Ja nu kommer jag inte våga göra det för vill inte bli psyksjuk som en blev:/

SuperMegaNova
2013-04-09 09:40
#12

#11
som sagt, blev personen psyksjuk av reiki så var hen med all säkerhet psyksjuk även innan.
Reikin helar och släpper fram och man rensas.

Och kanske är det så att man kan känna sig lite konstig, men därför är det viktigt att du tar kontakt med någon seriös reiki master som kan finnas där för dig, och svara på alla frågor etc.

Reiki i sig är inget farligt, utan det är en underbar healing form❤️

[Sol69]
2013-04-09 09:45
#13

Håller med ovanstående. Om någon blev sjuk pga av reikin så hade den blivit det ändå sjukdomen kan ligga latent i kroppen länge och sen händer något som får den att bryta ut. Så det hade hänt ändå.

Annons:
sinnligkunskap
2013-05-23 15:08
#14

Reiki är livsenergi, ki energi, en initiering innebär att man aktiverar ett minne genom att läraren gör en energiöverföring, initiering till eleven. Genom detta så aktiveras livsenergiflödet hos elever själv. Ungefär som när man stämmer en gitarr som spelar falskt. Läraren hjälper sedan eleven och visar hur man praktiskt kan använda det flöde av livsenergi, reiki desto mer man använder flödet desto starkare blir det. Alla människor har ett naturligt helande med sig och alla människor kan ge Reiki. Men som med allt annat i samhället så behöver vi lärare som lär oss hur vi ska använda det. Tyvärr har människan tappat denna förmåga. För mig är Reiki väldigt stort eftersom man inte får den genom någon ande  tex. Reikienergin, livsenergin finns runt oss hela tiden och genom att lära sig Reiki så lär man sig att börja kanalisera in mer livsenergi. När man går lärarkursen får man lära sig att aktivera Reiki på andra.  Kan man lära sig själv? Man kan läsa sig till läkarkunskaper, man kan läsa sig till journalistiska kunskaper, man kan läsa sig till det mesta. Men som alla vet lär man sig som bäst om man har en duktig lärare som berättar hur man ska göra, svarar på frågor därför rekommenderar jag att man tar hjälp av en lärare. Reiki kan inte skada för livsenergi kan inte skada oss. Det finns många illusioner om Reiki.

Universum ger oss en dröm när vi föds, sedan är det upp till oss att göra den verklig.

www.sinnligkunskap.se

sinnligkunskap
2013-05-23 15:10
#15

I början av juni kommer det första numret av Reikitidningen ut. Jag kan varmt rekommendera den som vill veta mer om Reiki att läsa den.

Den är gratis och digital

www.reikitidningen.se

Universum ger oss en dröm när vi föds, sedan är det upp till oss att göra den verklig.

www.sinnligkunskap.se

zab
2013-05-23 17:19
#16

Nu är väl inte Reiki något man lär sig eftersom initieringen aktiverar energiflödet oavsett kunskapsnivå? Vad händer om man aktiverar dom energierna hos någon som inte är redo? 

Även om det verkar extremt ovanligt så verkar det ändå hända att en del får livslånga problem efter att ha initierats, och jag tror det vore bättre för alla om man tog de fallen på allvar för att försöka få en förståelse för vad som händer och varför initieringen inte är lyckad på alla. Genom att dra lärdomar kan man undvika liknande händelser i framtiden.

Om det är så att man har någon sjukdom latent är det inte säkert att den skulle ha brutit ut förr eller senare. Det kan mycket väl vara healing/initiering som är den utlösande faktorn och att den aldrig skulle ha brutit ut annars. Att ignorera det är naivt och oansvarigt.

camia7. Jag tycker du ska leta upp en seriös master som kan se om du är redo, och som kan hjälpa dig att bli det om du inte är det nu. Lita också på din egen magkänsla/intuition det är bästa sättet att känna vad som är rätt för dig.

Amandla
2013-05-23 17:33
#17

#16 Jag rekommenderar dig (och andra) att klicka på länken till Reikitidningen i #15, där finns bra och tydlig information om precis det du tar upp. 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
tarotlasse
2013-05-24 17:52
#18

Det är inte första gången som denna fråga dyker upp och jag har full förståelse för denna fråga och är lika frågande själv. 

Även om svaret är väldigt logiskt att bli Initierad oavsett om det har med reiki eller någon annan healing form att göra är det dels ett bevis på genomförd kurs kan lika gärna ge personen ett diplom i stället för en Initiering. 

Det är precis det samma enligt mig. 

Jag är själv utbildad reiki healer men även diplomerad spirituell healer och har även syslat med shamansk healing och provat andra healingformer  och absolut ingen skillnad oavsett Initiering eller inte. 

Det är precis det samma med Reconection Healing att man ska genomgå en reconection för att få tillgång till den nya energien som är så mycket effektivare en någon annan healing på marknaden. 

Hur kan folk vara så naiva och enfaldiga och tro att andevärlden eller en  universiell energie vad man nu tror på skulle ge en person en healingförmåga utöver det vanliga bara för att man betalar in pengar på en speciell persons konto. 

Andevärlden eller denna universella energie gör inte någon skillnad överhuvudtaget på vilken skola healern gått  alla arbetar med samma energie oavsett vilken healingform man ger.

Alla healing kommer från samma källa oavsett vems konto man betalat in på eller vem man fått sininitiering från. 

Du behöver inte gå någon kurs för att kunna ge healing alla kan ge healing oavsett Initiering eller inte. 

Men jag rekomederar alla att gå dessa healing utbildningar oavsett Initiering. 

För det är så mycket mer man behöver kunna för att ge utomstående personer healing. 

Jag tycker att man i alla fall sak ha en grundläggande kunskap om anatomi och en grundläggande vård utbildning. 

Hur man hanterar personer med olika sjukdommar och om bemötande  vad man delger en person och vad för diagnoser man remiterar vidare till den ordinarie sjukvården. Oftast räcker inte healingen till för ett botande även om det kan bota i undantags fall precis det samma inom den offentliga sjukvården så kan inte de garantera ett botande vilket inte vi heller kan.  Inte heller alltid  enbart sjukvården räcker till liksom inte enbart healingen räcker till men kombinationen med båda delar kan göra underverk. 

Vi har även en lagstiftning i Sverige alternativvårds lagen och vi får inte enligt lag ge healing till vissa diagnoser gör vi det så kan det innebära

3 månaders fängelse.

Så rent förnuft att ha en  ordentlig utbildning om man nu ska ge healing till folk utanför familjekretsen.

Vill säga rent oansvarigt att arbeta med mäniskors hälsa utan att ha en ordentlig utbildning i detta även om man kan ge healing utan denna utbildning. 

Det är precis det samma med andra yrken jag kan uta´n problem slå i en spik med en hammare men inte kan jag kalla mig snickare för det. För krävs så mycket mer kunskap för detta. 

Så jag rekomenderar dig att gå en kurs i Healing oavsett Initiering eller inte.  

Jag själv var mycket nöjd med den Reiki utbildning jag gick och  ,ed den läraren ännu nöjdare var jag med utbildningen i Spiritualistisk Healing och den läraren. 

För att den spirituella healingens arbets sätt passade mig bättre  en Reiki healingen.

Men båda utbildningarna innehöll det jag tycker att en Healing utbildning ska innehålla.  

I dag ser jag att de flesta reiki Healer inte arbetar på det shema lagda sätt  som man får lära sig på kurserna. Utan att även de lyssnar på sitt inre och följer sin egen intuition och sina guiders vägledning. 

Så vill säga att vi arbetar på exakt samma sätt även om vi har olika utbildningar eller Initiering.

Alla healingformer är lika bra och effektiva  finns ingen som är effektivare en något annat vi arbetar alla med samma energie oavsett så vad du  nu väljer har absolut ingen betydelse. Utan välj det arbets sätt som passar dig bäst inte på vem som ger Initiering eller inte. 

Lasse

[GunillaF]
2013-05-24 18:07
#19

#18 Bra inlägg Lasse. Jag håller med dig i det du skriver och jag känner att jag är mycket tryggare i och med att jag har en undersköterskeutbildning (om än gammal) i bagaget än om jag inte haft det i mitt utövand av healing och har större möjlighet att förstå vad som felas  klienterna och kan hänvisa dem till ungefär rätt ställe i vården om det skulle behövas.

Etik, lagar mm får man lära sig om under utbildningarna och visst… det kanske man kan ta reda på själv om man inte går någon utbildning, men det är skönt att ha en utbildare/lärare att bolla olika frågor med.

Upp till toppen
Annons: