Annons:
Etiketterdagens-trådhälsningargratulationer
Läst 908 ggr
[GunillaF]
2013-02-11 23:54

12:e Februari-Fettisdagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon på er.

I dag är det fettisdag och alla som inte redan tjuvstartat semmelätandet kan festa loss på sin första… och andra…och tredje.. Ja självklart kan vi tjuvstartare också festa loss på en eller flera.

Minns när jag var liten vilket kalas man tyckte det var. Det var inga tjuvstarter då inte. På fettisdagen vankades både semlor och bruna bönor med fläsk.

Vi brukade även plocka in fastlagsris och ställa i en vas på köksbordet. Några dunvippor brukade vi fästa i riset också.

Det såg/ser antagligen lite olika ut i landet, vad man äter och gör på fettisdagen. Vad smaskar ni på för gott den här dagen?

                                  ********

Fettisdagen är den sista dagen i fastlagen – den period om tre dagar som ligger precis före den kristna påskfastan. Fettisdagen är alltså den sista dagen att fira rejält innan man påbörjar den fyrtio dagar långa fastan innan Påskhelgen.

                                  ********

Ha en riktigt fin Fettisdag alla Healers!

               

Annons:
Andina
2013-02-12 06:48
#1

Go'Morron alla Semmelfirare!

Det låter mysigt med de gamla traditionerna! Med mat, semlor och ris med vippor!

Hos oss firade vi inte Fettisdagen över huvud taget, så den dagen har "passerat obemärkt" för mig. Dessutom är jag inte särskilt glad i semlor, trots att de ser jätteläckra ut! 
Ris o vippor älskade jag dock, men de plockades in inför påsken, påskris.

En riktigt gottig Semmeldag önskar jag er allihop! 

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

majlar
2013-02-12 07:07
#2

God morgon alla. Här har det fuskats med semlor sedan länge. Vem kan låta bli att smaska i sig en när dom står där i affären och ropar. Ta mig, ta mig.

När jag var liten åt vi semlor med varm mjölk. Idag när min vilja är fri, så väljer jag att äta den neutral. Först locket och sen grädden och sist det godaste, själva bullen.

Ha en fin dag alla och var rädda om varann.

Toyan
2013-02-12 07:33
#3

God morgon till er alla.

Inga semlor för mig, om jag inte gör själv förstås, överkänslig mot laktos.

Dunvippor i ris blir det till Påsk

Semlor eller inte, ha en riktigt fin dag alla healers

[Chakra]
2013-02-12 08:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Godmorgon!

Ja, nog vattnas det i munnen när jag ser de goda semlorna. Och det liksom pöser grädde ut ur öronen när man äter
Minns att jag skrev ett kåseri om semlor en gång i tiden!

Roligt med traditioner!
När jag var barn gjorde mamma alltid hemmagjorda semlor, och det blev mer än en var.

Får besök imorgon kväll så jag ska göra en dajmtårta; en liten
Har tränat mycket så vecken måste slätas ut

Ha en fin dag!

Skogshumblan
2013-02-12 08:15
#5

God morgon! Semlor-ja tack! Här är en som gärna äter semlor oavsett vad traditionen säger. Men inte innan julen städats ut, där går min gräns! Min laktosintollerans motar jag med en tablett man köper på apotek och först locket som man skedar i sig grädden med och sist bullen. Mmmm Idag är det min tur att ha stängningsdag på fritids så jag börjar sent. Brukar vara en vuxen och 3-4 barn kvar efter 16.30 så då får man verkligen kvalitetstid med barnen som är kvar! Önskar er alla en fin dag!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[rore]
2013-02-12 08:43
#6

Hej och godmorgon på er alla. *vinkar*

Semlor är ju smaskiga. Tyvärr så avstår jag från smaskandet eftersom jag är lite överkänslig mot mandelmassan.

Idag blir det en stillsam dag eftersom jag känner mig aningen skruttig.

Annons:
[Navahowolf]
2013-02-12 09:00
#7

Goder Morgon !

Men nu skäms jag riktigt har helt missat fettisdagen men tur jag läste tråden för nu åker en deg i bunken och sen blir det semlor kan jag lova.

Tjuvstarta brukar jag göra men nu har nog gammern satt in ordentligt när jag inte ens är med på noterna att det är fettisdagen 

Härligt med traditioner och som barn var den här dagen en riktig fest,vi barn klädde ut oss och mina föräldrar serverade semlan i ett fat med uppvärmd mjölk.Skulle tro det sättet var något man gjorde förr och gottinamnam var det.

Ha en fin dag på er nu ska här bakas semlor och vilken attans tur jag har mandelmassa hemma för det är inte ofta jag har men nu så 

frodig
2013-02-12 09:10
#8

God Fettisdag på er allesammans, med eller utan semlor!

Fina sockor på fötterna Rore, kanske kan du dra på dig några riktigt gosiga du också, kura lite och ta hand om dig nu när du känner dig skruttig. Sänder en varm kram till dig 

Temat fötter värkar följa med idag också som en fortsättning på gårdagens morgontråd, ett extragodmorgon till dig Majlar, och en extrakram förstås 

Jag önskar er alla en bra dag!

Indiania
2013-02-12 10:47
#9

Godmorgon alla!

Visst är det gott med en semla till kaffet nå´n gång ibland och jag äter dom som ni gör Majlar och Skogshumblan!

#6 Jag tänkte på dig i går Rore och undrade hur du hade det och så dyker du upp i dag. Krya på dig!

Ha det bra hela dan!

" Var nära naturen - var när dig själv "

[rore]
2013-02-12 11:12
#10

#8 Frodig!

O ja, jag har mys sockorna på och har precis avslutat boken: Alefe skriven av Coelho. Den varma kramen emottogs tacksamt och gavs tillbaka

#9 Indiania! Tack det ska jag göra

signemo
2013-02-12 19:37
#11

Gokväll allesamman. Har helt glömt bort att det är semmeldag idag. Men det kommer ju fler dagar.

Ha en go kväll

Var rädda om varandra

snoflinga
2013-02-12 20:13
#12

Godkväller alla fina ifokushealingare  Här blir det äppelpaj i stället för semlor i kväll, hembakt på våra egna äpplen (tänk att de har varat ända till nu! ).

Önskar er alla en fin kväll

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

signemo
2013-02-12 20:17
#13

Nu blev jag sugen på äppelpaj, synd att jag inte har äpplen hemma

Var rädda om varandra

Annons:
Upp till toppen
Annons: