Annons:
Etiketterhypnosregressionreinkarnation
Läst 1474 ggr
[waterlilly]
2013-02-04 21:17

Hypnos vid mardömmar m.m?

En vän till mig har blivit utsatt för våldtäkt,hon minns inget men nätterna är fyllda av hemska drömmar då hon vaknar en gång i timmen i panik.Kan man få det att lugna ned sig med tex hypnos? Eller kan hypnos hjälpa henne på något annat sätt i vardagen..Vad tror ni?

Annons:
[GunillaF]
2013-02-04 21:20
#1

Jag vet inte mycket om hypnos, men varför inte prova.

Vad jag undrar över är om hon inte varit hos psykolog eller liknande?

[waterlilly]
2013-02-04 21:44
#2

Jo det har hon men hon tyckte bara det blev jobbigare.

[GunillaF]
2013-02-04 22:28
#3

#2 Ok.

[Navahowolf]
2013-02-05 09:29
#4

Jag vet inte mycket om hypnos mer än vad jag läst och hört.Den kan tydligen vara effektiv och en del psykologer jobbar med bla hypnos för att hjälpa sina patienter.

Att prata med en psykolog kan vara enormt jobbigt men med tiden brukar det bli bättre.Den smärta man bär inom sig både vid våldtäkt och andra traumatiska upplevelser ska rensas ut och då blir det en period som istället känns jobbigare och man ger lätt upp.

Har man uthålligheten lär man sig att leva med smärtan,man kan aldrig ta bort och minnen finns kvar där jämt men i takt med att man får tömma sitt inre,man får prata ur sig alla tankar och känslor då kommer med tiden läkningsprocessen igång och man lär sig leva med smärtan och får en bättre vardag.

Den värsta fienden är att vi stänger in och då växer sig en ångest allt starkare ju längre vi håller smärtan inom oss.Som med din vän där kommer dom instängda smärtorna genom mardröm och att vakna varje timme i panik.

Så mitt råd är att hon inte ska ge upp utan jobba med en psykolog och släppa ut det onda även om det blir en tid som känns värre för på vägen kommer en ljusning fast man inte tror det för stunden.En våldtäkt för med sig mycket skam och våldtäktsoffer känner ofta egen skuld sånt måste dom få göra sig av med och bara det här med att hon inte minns tyder på hur instängt detta är.

Så råd henne att prata med nån som kan hjälpa henne ur så att hon kan få en dräglig vardag igen.Radera minnen kan man aldrig men lära sig att leva med.Be henne också ta upp det här med hypnos hos psykolog och där få råd om vad som är bäst för henne om hon själv är intresserad av att få hypnos.

Jag vill dela med mig ett exempel av min egen erfarenhet att stänga in istället för att släppa ut.I mitt tidigare jobb som tunneltågförare utsattes jag för både hot och våld samt flera som hoppade framför mina tåg för att ta sina liv.Jag stängde in,borstade av mig och skulle vara stark.Med alla minnen efter självmordskandidater,rättegångar om hot och våld mot mig som tjänsteman så sa det en dag bara stopp och jag blev riktigt dålig.

Först när jag började bearbeta och lära mig leva med dessa minnen då först kunde jag få en normal vardag så det är oerhört viktigt att ventilera den smärta som vi bär inom oss om vi inte vill bli riktigt sjuka.

Hoppas din vän är öppen för att ta emot den hjälp som finns att tillgå så hon kan börja leva sitt liv igen.

[Oniq]
2013-02-05 10:16
#5

Hej Waterwilly!

Jag hoppas verkligen att din vän finner rätt behandlingsmetod för att komma över sin traumatiska händelse. Det är ju sorgligt att hon inte vill till en psykolog och jag kan förstå henne om hon tycker, känner mm att det är jobbigt. Ibland så kan det ju bli jobbigare för att sen bli bättre och det är ju kanske då man går igenom upplevelsen igen och det är ju inte konstigt att den smärtar men hon skulle nog få bra verktyg till att hantera smärtan, ångest osv.

Jag tänker och känner som så att om hon har gått hos en psykolog så kanske det är så att hon känner att hon ej får hjälp känslomässigt för det är ju så att man ej helt kan prata eller tänka bort dessa sår utan man kanske får verktyg att kunna hantera smärtan och leva med den på ett eller annat sätt och lära sig tänka nytt och positivare. Lära sig focusera på det som är bra i ens liv osv. Mindfullness.

När det gäller hypnos så kan man ju ta kontakt med en proffesionell som utför det och rådfråga men vem vet det kan vara rätt för henne. Sen finns det ju andra alternativa behandlings former och då menar jag univesrsuell livskraft som Healing som verkligen kan gå ner på djupet och sätta igång kroppens självläknings förmåga samt och reducera eller ta ner alla symtom som är jobbiga för henne. Jag skulle varmt rekommendera henne till att ge denna behandlingform en chans.

Hoppas att hon kommer att känna vad som är rätt för henne.

Massa kram till er och jätte fint att du finns där som stöd.

:)

[Kattuggla]
2013-02-05 10:18
#6

Håller med dig Navahowolf. Känslor måste ut annars kan man t o m bli kroppsligt sjuk om det går för långt.

Jag har provat hypnos. Det känns som mycket djup avslappning/meditation kan man säga. Man är fullt medveten om vad man gör och kan resa på sig när man vill. Däremot kommer man ihåg alla minnen bättre. Jag använde denna tekniken när jag ville lära känna mig själv bättre. Samtidigt tydde jag även mina drömmar. Resultatet blev mycket bra! Rädslor bearbetades under sorg (självklart) och man lär sig att "prata" med människorna i sina minnen. Man säger vad man känner till dem och klarar sedan av att gå vidare på ett helt annat sätt. Självklart kommer rädslorna tillbaka ibland i vardagen men de blir inte lika starka och då kan man stanna upp, känna efter och "blåsa" ut rädslorna. Samtidigt healar man sig själv över hjärtchakrat. Känns jätteskönt! Man kan förstås även fortsätta "prata" med människorna i minnet.

Ville bara tipsa lite! Kram!

Annons:
[Navahowolf]
2013-02-05 11:58
#7

# 5 Absolut jag rekomenderar också healing men i en sån här traumatisk upplevelse måste man ha i åtanke hur svår en utrensning av healing kan bli.Först måste man ta proffsig hjälp för när vi mött såna hemska saker som våldtäkt då kan man som healer inte alltid hantera den utrensning som kan ske och istället ställa till oreda hos en person.

Så först psykolog hjälp för att sen hjälpa till med healing som ju är ett komplement till övrig vård.Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att sätta in healing innan en person balanserat upp sitt inre men som komplement är den suveränt effektiv.Flört

Sen när man återfått balansen kan man göra som Kattuggla skriver ge healing till sitt hjärtchakra.

# 6 Visst är det så man lär sig möta eventuella rädslor pp ett helt annat sätt,kloka tankar du delar med dig av Glad

[Kattuggla]
2013-02-05 12:35
#8

Tack Navahowolf! Bara kul att kunna dela med mig för er som hänger med i "tänket", det här med djup bearbetning. I vardagslivet är det ju inte många som förstår riktigt…

Kramar! Skrattande

[waterlilly]
2013-02-05 22:40
#9

Oh tack alla ni som har svarat.Jag ska fundera över allt som ni har skrivit och framföra en en del till henne.Ska försöka att at lite i taget så är det större chans att hon lyssnar på mig.Ett av problemen tror jag är att hon inte vill prata så mycket om det här eller börja minnas och då blir det som ni säger att det kanske dyker upp i drömmar.Hon stänger nog inne mycket.

Svarar lite snabbt nu för jag ska gå o lägga mig men loggar in en annan dag och svara kanske lite mer på enskilda saker.

Upp till toppen
Annons: