Annons:
Etikettofftopic
Läst 2216 ggr
Andina
2012-12-03 18:44

Stickad jul i granen i år!

Det ska vara stickade kulor i år

Arne och Carlos gör succé Gammeldags design är hett igen. Norska designerparet Arne och Carlos stickbeskrivningar sprids nu över världen

Några timmar norr om Oslo i bergen bor Arne Nerjordet och Carlos Zachrison. Sedan några år tillbaka har de inga problem med att försörja sig på att sticka och ge ut böcker med stickningsmönster.

Kolla in klippet med designerparet, från Svt.se

Jag kanske ska ta fram lite garn och stickor och se om jag lyckas få ihop lite julgranskulor i alla fall?! Fast jag har ingen inomhusgran… Men det går ju att hänga upp dem utomhus också… kanske… eller…? Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
majlar
2012-12-03 20:13
#1

Va pilligt, dom är så små. Men väldigt söta. Man kan göra hjärtan av gamla tidningar. Klipp bara ut två hjärtan och lägg i lite fyllning, sen limmar du ihop. Och så syr du upp och ner med en röd tråd runt om. Hokus pokus så har du fina grandekorationer, nästan helt gratis.

Tarotstollan
2012-12-03 21:01
#2

Jättefina kulor. Sådana skulle dock nog ses som leksaker av mina katter.

#0.Andina, risken om du hänger kulorna utomhus kan vara att fåglarna tror att det är mat och kanske hackar i dom och får trådar i sig.

Annars hade det ju varit jättefint att ha hängande i utegranen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Andina
2012-12-03 21:05
#3

Tarotstollan! Tack för din tanke! Kyss Jag har faktiskt tänkt likadant, även när det gäller katten här hemma (en svald tråd kan få svåra konsekvenser för en katt också), så jag lär nog inte hänga upp några så'na julgranskulor utomhus heller.

Men jag kan tänka mig att hänga upp lite så'na högt uppe i dörrposter, gardiner o s v… blev lite inspirerad…! Tyvärr är jag ingen hejare på praktiska göromål, inkl stickning… hmmm… Men kul är det. Kanske kan jag få min mamma att göra eller lära mig.. ;))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Tarotstollan
2012-12-03 21:34
#4

# 3. Skönt att du inte blev arg för att jag påpekade det, ibland kan ju folk bli väldigt arga när man påpekar saker.

Du har så rätt om katter och garn, det kan hända fruktansvärda saker med det. 
Vi som har djur och gillar djur tänker ju lite annorlunda än de som inte har djur omkring sig och ibland kan det ju bli fel även om de menar väl.

Tänk bara på alla dessa nätmatsbollar som folk hänger upp under vintern, men sen när de är tomma hänger de ju kvar och många plockas ju inte ner. Det är många fåglar (och även andra djur) som fastnar i dem och inte kommer loss alls eller med skador som gör att de inte överlever. Jag plockar ner sådana så fort jag ser att de är tomma och plockar upp dem i naturen när jag springer på sådana.

Jag gillar din Avatar på Katten Bastet tror jag det är, är det en bild på en ljusstake du har eller nedladdad från nätet?
Om du äger den varifrån har du köpt den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Andina
2012-12-03 21:48
#5

Jaa, Tarotstollan, jag tycker det är bra att du tar upp detta också! Jag tänkte men slog bort det i hastigheten… det är typiskt mig. Så det är bara bra om någon annan reagerar med förnuftet!

Talgbollar brukar jag smula ner o blanda ner i fröblandningen jag ger, för det mesta. Hänger jag upp talgbollar (i nät) ändå, så gör jag precis som du, håller koll på dem.

Ja, det är Bastet i form av en ljusstake. Avataren har jag pusslat ihop. Men jag har faktiskt en Bastet i form av ljusstake (för värmeljus) som ser ut som denna och som jag har köpt ifrån en webshop i USA. Jag ska se om jag hittar webbshoppen - minns inte nu varifrån jag köpte den. Den väcker många känslor i mig, vilket kattdjur alltid har gjort.

Återkommer om och när jag hittar webbshoppen jag kölpte den ifrån!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-12-03 22:34
#6

Här, Tarotstollan, på Luckymojo.com hittade jag den Bastet jag ville ha. ;)

Och den ser inte ut som den på bilden i 'artikeln' utan som den i min Avatar - förutom att det är ett värmeljus istället för ett 'vanligt stearinljus'.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[GunillaF]
2012-12-03 22:36
#7

#0 Jättefina kulor. Tänk om man hade tid ändå…. Flört

Tarotstollan
2012-12-03 22:47
#8

#6. Tack för tråden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Indiania
2012-12-03 22:54
#9

#0 Har tittat på länken! Vilka fina julgranskulor Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

inisklo
2012-12-04 06:58
#10

Rynkar på näsan….nej såna gillar jag int.Int heller virkat bakelse osv..NEJ YSTungan ute

Tarotstollan
2012-12-04 20:17
#11

Andina, röda äpplen kan man ju lägga i granen ute, det gillar ju djuren och ingen blir skadad och fint blir det också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

frodig
2012-12-06 19:08
#12

#0 Wow, jag gillar Svt-klippet Andina Glad. …"koseligt"!

Jag skulle gärna göra några såna kulor, fast det verkar pillrigt. Men kanske ändå nån gång.

Lynxx
2012-12-07 00:47
#13

Ja tycker granar kan stickas - rätt rejält! ;-)

/L

Annons:
Upp till toppen
Annons: