Annons:
Etikettdjurkommunikation
Läst 760 ggr
Sagha1233
11/6/12, 8:08 PM

Hur ska jag förklara för dem?

Hej hej!

Vi har två ute kaniner som är lite vilda av sig. Ena kaninen är äldre än den andra och är kaxig och vill bestämma över allt. A ndra kaninen är snart ett halvår, men har nästan blivit lika vild. Det kan ibland se ut som om den äldre lär den yngre att vara villd. Det som jag tycker är lite jobbigt är när man ska klappa den lite eller sätta på den en sele, rättare sagt, när man går in i buren.

Först så sitter de och glor på mig, sedan rusar de runt i ute hägnet och in i deras lilla hus. Det händer nästan varje gång.

När jag ska ge dom mat så brukar jag passa på att sträcka fram handen till dem.Oftast så är det den äldsta som kommer fram, men när hon gör det så river hon mig nästan.

Jag vill bara att dem inte ska vara rädda för mig, för det ser ut som dom är de.

Finns det något sätt att prata med dem. Jag är inte så bra på Djurkommunikation, men jag önskar att jag var. Finns det något tips?Glad

Annons:
frodig
11/7/12, 9:22 PM
#1

Hej hej Sagha!

Det här är tyvär inget svar på din fråga, men jag ville bara inte attt din fråga skulle stå helt obesvarad här i tråden Kyss.

Jag förstår att det är tråkigt och ledsamt om dom verkar vara rädda. Jag har inte haft kaniner så jag vet inte hur dom brukar bete sig.

Jag hoppas någon här inne med kaninvana hör av sig till dig här i tråden. Kanske finns det något att ändra på eller tänka på som du inte prövat ännu.

Själva djurkommunicerandet är jag inte heller nån hejare på. Men det som slår mig nu är att jag tror jag skulle prova att sitta ner nära deras hägn. Fast om dom då börjar springa omkring skulle jag nog prova att flytta lite längre bort. Skulle dom kunna vänja sig på det sättet tro?

Jag tänker att jag också skulle vilja sitta i lugn och ro, lite då och då, och titta på dom när dom inte är uppjagade, för att känna in dom och se deras beteende, och kanske i det upptäcka vad dom "menar" med det dom gör.

Jag hoppas någon som är van Djurkommunikation kommer in här och kan vara dig till hjälp.

Lycka till och kram på dig!

[GunillaF]
11/7/12, 11:19 PM
#2

Hej Sagha1233.

Kanske du kan fråga inne på Kanin iFokus. De vet nog hur kaniner funkar.

Om jag skulle ge ett tips så sitt bara vid deras bur, lungt och fint och låt dem vänja sig vid dig. Tala med dem "inne i ditt huvud" och se om de reagerar.

Andina
11/8/12, 2:40 PM
#3

Jag tycker också att du ska vara i lugn och ro kring hägnet långa stunder. Så att de får vänja sig vid dig. Och om det är något de är speciellt förtjusta i att äta, kan du en stund innan du serverar dem sin mat, locka genom att lägga fram detta godis i hägnet, nära där du kommer att sitta t ex. Och gradvis, allt efter som de vänjer sig vid dig och börjar komma fram för att hämta sitt godis, kan du så småningom locka med att hålla godiset i din hand.

Försök inte att klappa dem förrän de känner sig trygga med dig. För så länge de är lite rädda så vet de inte vad det är du ska göra med handen.

Kanske är det den lilla "vildingen" som du ska försöka få 'kontakt' med först.

Och precis som skrivits ovan - tänk och försök att visualisera hur du vill att det ska vara, så kommer de säkert att "snappa" upp dina tankar och så småningom våga sig närmare dig.

Så tänker jag…

Lycka till i alla fall!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sagha1233
11/8/12, 4:02 PM
#4

Ok, ska försöka :)

vresrosen92
11/8/12, 10:23 PM
#5

Jag har haft en del kaniner och jag håller med de föregående talarna :) Sitt lugnt vid buren, kanske locka med lite mat, men framför allt ta det lugnt och tvinga inte fram något. Den unga kaninen är förmodligen lättast att "tämja".

Vilka raser har kaninerna?
Går de tillsammans i en bur?

Don´t worry, Be happy!

frodig
11/9/12, 8:28 AM
#6

Hej igen Sagha Glad! Så bra att du fått flera "kloktankar" här, och att idéerna är dom samma om hur att prova sig fram med dina kaniner, och nu när även du Vresrosen är inne på den linjen.

Nu önskar jag dig Sagha ett stort lycka till med din träning tillsammans med dina kaniner, och kanske om du vill att du berättar framöver hur det går för er Kyss.

Och tänk så spännande om du också börjar uppfatta en och annan önskan och tanke från dina kära vänner Flört.

Ha det gott nu!

Annons:
Sagha1233
11/9/12, 1:49 PM
#7

Tack så mycket. Den äldsta är en svart hel vädur, den yngsta är dvärg vädur.Båda går i samma bur. Vi köpte den lilla för att vädurens polare hade dött. Bara för att hon inte skulle vara ensam

Upp till toppen
Annons: