Annons:
Etikettupplevelser
Läst 1148 ggr
becca93an
2012-10-29 13:05

Vore tacksam för svar! Läskiga"drömmliknande"saker

Hej! Skulle vilja berätta lite om några upplevelser jag haft när jag " sovit". Så nyfiken ( orolig) vad det kan vara… 

Har länge haft problem med ångest ¨å annat, vet inte om det kan bero på det kanske..

Första gången det hände var när jag var runt 13-14 år. Skulle vila på dagen… Sedan plötsligt när jag låg där ( vet inte hur länge jag hade legat i sängen) så började jag skaka massor. Hörde saker omkring mig ( pappa å mamma som var rummet utanför) Jag kunde inte röra mig och kunde inte skrika. Kände mig förlamad. Kändes som någon stod framför mig ( men kunde inte öppna ögongn) Hörde också som elektrisitet  som strömmade genom kroppen…. Var fruktansvärt ombehagligt. När jag sedan kom ur det där, så såg det ävne ut som att jag hade rört på mig väldig mycket, lakanet var väldigt skrynkligt o.s.v. Var länge sen men minns att jag la märke till lakanet. 

Sen var det under en period speciellt då det hände flera gånger …. Men då kunde jag även öpona ögonen å röra mig lite ( men hörde sedan att armen ramlade ner mot sängräcket igen). Jag tittade omkring i rummet å allting såg konstigt ut. Kändes hemskt och var livrädd. Var säker på att djävulen var i rummet å såg en "död" fågel. 

Sen fortsatte det mer och mer. Kunde vara så att jag först drömde varnligt. Sen hörde jag plötsligt att någon ropade på mig. Å då kom jag in i de där konstiga igen. Öppnade ögonen å såg och hörde saker. Någon som sprang emot mig, men den personen var någon jag kände. MEn sen har även någon som jag känt mig hotat av, sprungit emot mig och försökt göra mig illa. 

Sen var det någomn som sa till mig att jag ska försöka slå tillbaka och "skrämma" den där ( vad det nu är för något) saken. Så jag gjorde det.. Tog i i varenda muskler, försökte skrika å kämpade allt jag hade. Sparkade och skrek "stick här ifrån" . Sedan försvann den bara.. Å sen har jag aldrig haft det här längre……. :P

Dock så fick jag en " liknande" upplevelse igår. Då jag drömde å tror jag även visste att jag drömde… Å sen fick jag den där elektriciteten i kroppen igen, men de gjorde inte riktigt lika ont som det har gjort andra gånger då det har ekat i hela huvudet och känts som att det borrats i bröstet på mig. Kunde lixom nästan " kontrolllera" när jag skulle få den där elektricoiteten genom kroppen och kändes som att jag ville få ut något… Asså jag kontrollera det och använde det som att jag ville få ut något. Kan inte förklara… Men ASkonstigt!! 

Fattar lixom ingenting. Är det här normalt ? är lixom medveten å allting….. Å när jag lyckas komma ur det så är jag sjuuukt trött å brukar inte lyckas att gå upp från sängen utan hamnar där flera gånger…. Då det blöir mer och mer smärtsammare för varje gång., Riktigt ont ( elektrisitetgrejen alltså)

Annons:
Andina
2012-10-29 14:59
#1

Det låter som att du upplever detta 'fenomen' väldigt jobbigt.

Det du upplever är något som kan kallas för sömnparalys. Man vaknar till medan man samtidigt sover. Det är ett väldigt vanligt fenomen vid början till UKU'er, utomkroppsliga upplevelser. När ens icke-fysiska jag träder ut ur den fysiska kroppen.

Det främsta som ditt medvetna jag och ditt undermedvetna bör veta om är att det är absolut ingenting farligt!! Detta brukar försvinna efter en tid.

Många gånger börjar dessa UKU:er just genom drömmarna, man drömmer, vaknar delvis och tar sig medvetet eller omedvetet 'ut ur kroppen'. I det tillståndet kan man fortfarande skapa det som sker, det vill säga precis detsamma som man gör när man drömmer. Därför kan obehagliga "uku-drömmar" skapas också - särskilt om det finns en rädsla med i bilden också.

Själv har jag bara tagit mig till utomkroppsliga upplevelser just genom sömnen och drömmen - andra kan göra det medvetet i vaket tillstånd.

Så nästa gång (om du vaknar till i en uku igen) påminn dig själv om att det inte är något som är farligt - och försök medvetet att antingen "ta dig ut" eller "tillbaka in i kroppen" igen, med tanken, så ska du se att den pirrande elektriciteten försvinner också så småningom.

Pirret/elektriciteten är jättevanlig, många gångar kan man höra surr eller andra ljud också i denna fas (d v s när man är "på väg ut"). Men så småningom försvinner alltså dessa fenomen, allt efter som man får dessa upplevelser flera gånger.

Jag tror att det är så besvärligt och kämpigt för dig just för att det finns en rädsla bakom.

Jag kanske låter mer förvirrande i mitt svar, men det är för att jag har lite bråttom. Jag ska se om jag hittar nå'n bra länk om UKU'er här - jag tror det ska finnas några här på Healing också.

Själv längtar jag till nästa uku-resa jag får göra, jag önskar jag kunde "ta mig ut" medvetet. För det är helt fantastiska upplevelser och "resor" man kan få uppleva.

Lycka till! Och jag hoppas att dina upplevelser blir mer behagliga framöver! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

becca93an
2012-10-29 15:17
#2

ÅÅh tack för ditt svar!!!!! :) Helt ärligt så trodde ajg att det var något fel på mig på något sätt!

Jo, jag är ju alltid rädd, fast ibland kan jag tycka det är lite kul att kunna styra vissa saker å så. Men det är lixom läskigt för att jag kan inte få det att försvinna ( t.ex elektriciteten, när jag kan styra den ). Varje gång när ajg tänker " tänk om jag får jätteont nu" så får jag ju det…. Eller " tänk om någon lägger sig över mig nu" så händer ju det….

Men hur kan man göra det här till positiva upplevelser då ?

ÅÅh tack igen för svaret, blev så lättad :D:D:D

Andina
2012-10-29 15:30
#3

Jag tror att det hjälper långt när du vet att det inte är farligt och att det dessutom är vanligt vid så'na här 'resor'.

Man kan säga som så, att det är i just "ut-trädet", när du precis ska "ta dig ut" som dessa fenomen kan uppstå (och särskilt i början innan kroppen/medvetandet vänjer sig). Det är lite som att vårt ickefysiska jag försöker "tränga sig igenom" den fysiska kroppen, som om den möter 'motstånd' - och att det är då dessa fenomen uppstår. Men när man väl tagit sig ut och man är i ett uku-tillstånd, då försvinner dessa elektricitets-pirr och eventuella surr-/brum-ljud. Och allt efter som kroppen/ens ickefysiska jag "lär sig" att ta sig ut, gör den det också utan att behöva "fastna" i denna fas.

Googla gärna lite på UKU'er så hittar du säkert mycket matnyttig information. (Jag har ännu inte hunnit leta fram nå'n länk.)

Sömnparalys är också något som förklaras vetenskapligt - men då helt utan UKU-tänk. Se här t ex: Wikipedia - Sömnparalys. Då talar man istället om "hypnagoga och hypnopompa hallucinationer".
Men även inom "vetenskapen" vet man att det är ett ofarligt tillstånd.

Utomkroppsliga äventyr kan vara hur härliga som helst - och hur lärande som helst. Men det är när man "fastnar" i fasen innan man helt har 'tagit sig ut' som det kan vara skrämmande när man inte vet vad det är.

Men när du väl blir medveten om att du är utanför kroppen, då kommer du att uppleva många positiva 'resor'.

Som sagt, googla lite, så får du lite mer lugn inombords inför dina resor!

Skönt att du känner dig lättad! Det är ett stort steg till att kunna njuta av dessa UKU-resor!  Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-10-29 15:34
#4

Och det är precis så det fungerar, som du skriver i #2, när man är i en uku, man skapar det man tänker. Tänker du att det ska göra ont, då "skapar" dina tankar en upplevelse av smärta. Tänker du att det är farligt och att det finns något farligt där, ja, då kommer de farliga 'monstrena' precis som man tänkt. De är alltså "tankemonster" - men inte äkta monster. Tankesmärtor - men inte äkta smärtor. Men vi kan uppleva vi dem lika äkta ändå…

Så därför, kan det vara bra, att veta om att det är ofarligt och istället tänka att du är ute ur kroppen, eller att du ska in i kroppen i stället, eller något annat som man tycker är trevligt. ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

becca93an
2012-10-29 16:18
#5

Aaah okej då förstår jag :) Ska försöka!!:) Å nu vet jag ju att det inte är farligt :)

Hur ofta kan det hända dej att du får uku upplevelser?

[GunillaF]
2012-10-29 16:34
#6

#0 Becca, du har redan fått så bra svar av Andina att jag känner att jag har inget att tillägga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: