Annons:
Etikettnäring-för-själen
Läst 434 ggr
Andina
2012-10-24 17:19

Vitaminer är bra!

Ibland är det trevligt att läsa om forskningsresultat! Särskilt när de bekräftar att vitaminer kan bidra till att mota cancer bl a. Att tillskott av vitaminer visst kan påverka vår hälsa positivt, vad än de skeptiska till vitamintillskott (och de är många) kan tänkas tycka.

Ett amerikanskt forskarlag har gjort en långtidsstudie på män över 50 år under 11 år - och kommit fram till att vitamintillskott kan vara rätt!

fruit basket

Photo: SXC/Michaela Kobyakov

_ Artikel från Epochtimes igår:_

Daglig vitamindos skyddade läkare mot cancer

"Ett dagligt tillskott på vitaminer minskar risken att drabbas av cancer, visar en amerikansk långtidsstudie på äldre män.

Forskarlaget granskade  data på 14 641 manliga läkare över 50 år som var med i Physicians’ Health Study.  

Männen lottades slumpmässigt till att antingen få ett dagligt multivitaminpreparat eller placebo. Varken forskarna eller deltagarna själva visste vad de fick för preparat. Deltagarna följdes sedan upp under 11 år.

Alla deltagarna var i stort sett friska, två tredjedelar tränade regelbundet och endast 4 procent var rökare. 

Resultatet visade att de deltagare som hade fått vitaminer minskade risken att få cancer med 8 procent jämfört med dem som fick placebo.

"Det verkar som det kan finnas en blygsam nytta i att förebygga cancer hos män över 50 års ålder", sade Dr J. Michael Gaziano, vid Brigham and Women’s Hospital till Time.

Vitaminer kan inte ses som ett medel mot cancer eller som kompensation för ohälsosamma vanor som exempelvis rökning eller näringsfattig och ensidig kost. 

"En varierad kost är förknippad med minskad risk för cancer, så multivitaminer kan efterlikna de vitaminer och mineraler vi får från den varierade kosten", säger Gaziano.

Studien har presenterats i den vetenskapliga tidskriften Journal of the American Medical Association (JAMA)."

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[GunillaF]
2012-10-25 08:57
#1

"När solen inte skiner

behöver vi vitaminer"

Andina
2012-10-25 09:04
#2

:) Så sant, så sant! Skrattande Och vitaminer, i "naturlig form", kan ju vara så gott också!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

frodig
2012-10-25 10:24
#3

…från solen t.ex. Flört.

[NeferNefer]
2012-10-25 11:53
#4

Jag tar vitamintillskott varje dag. Jag tänker på att våra jordar är så utarmade och förgiftade efter åratal av misshandel med konstgödsel och gifter, så det är nog inte mycket näring i dem längre … Gråter

Indiania
2012-10-25 12:52
#5

Ja vi behöver vitaminer! Jag tar tabletter året runt som innehåller kalcium, magnesium och kalium och under den mörka årstiden D3 vitamin.

Så klart äter jag frukt och grönsaker också och vandrar i solen!Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Upp till toppen
Annons: