Annons:
Etikettofftopic
Läst 2015 ggr
Andina
6/30/12, 11:03 AM

Är du Galen?

"Galen" eller kreativ?

"Gränsen mellan nyttig förmåga att ”tänka utanför boxen” och psykisk sjukdom kan vara hårfin. Nu bevisar svenska forskare att myten är sann: Hjärnans arbete hos kreativa personer påminner om människor som lider av psykisk sjukdom.

Samband mellan ”galenskap” och briljans är inget nytt tema. Forskning har tidigare visat att hög kreativ förmåga är vanligare hos människor med anlag för psykisk sjukdom. Samma sak gäller förmåga att göra ”bisarra” associationer. Kopplingen har setts som mer skröna än fakta."

(Hela artikeln på SvD här.)

Förvånad

Och visst är det så att många kreativa konstnärer o författare t ex, anses lite 'galna'… Se bara på Strindberg. Och för att inte tala om kreativa forskare o vetenskapsmän - Einstein är ju ett exempel…

Tur kanske då, att jag inte känner mig särskilt kreativ just nu… Fast jag längtar efter att få fart på kreativiteten igen - för hur galet det än är så är det vansinnigt roligt att vara kreativ!

Och som jag säger:  Kreativitet - är Andlighet (inre o andlig utveckling) - är Du!

_Är du 'galen'?

Skrattande_

Crazy

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[GunillaF]
6/30/12, 11:04 AM
#1

Jag hoppas jag har en stor portion galenskap och kreativitet i mig.Cool Och August Strindberg finns i min släkttavlaTungan ute

Andina
6/30/12, 11:07 AM
#2

#1 - Oj, då har du nå't att brås på Gunilla! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaF]
6/30/12, 11:15 AM
#3

#2 Ja, det är jag glad och tacksam för! Det är på min morfars sida Skrattande

[Chakra]
6/30/12, 12:35 PM
#4

Tack för artikeln!

Det här är intressant, och något jag tänkt påGlad

[rore]
6/30/12, 12:49 PM
#5

Verkligen intressant. Tack för artikeln Andina.Glad

[rore]
7/2/12, 7:03 AM
#6

Mmm, nog är jag allt lite "galen" alltid. För hur skulle jag annars ha klarat mig här i världen?Tungan ute

Skämt och sido!

Jag tycker denna artikel är både jättebra och mycket tänkvärd. För rädslan att verka vara galen,udda, eller *hujedanmig* Onormal är så överhängande i vårt samhälle. Allt för få människor vågar vara så som de skulle vilja vara och istället följer de den tysta normen för det som antas vara normalt.

Annons:
Indiania
7/2/12, 10:26 AM
#7

Tack för artikeln Andina! En del att tänka på där.

Visst är jag lite galen, hellre det än bara följa med strömmen!

Men önskar ännu mera kreavitet, det kanske kommer Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
7/2/12, 10:32 AM
#8

Jag tycker om att människor vågar vara "lite galna"! Så toka er gärna ordentligt, folks! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Indiania
7/2/12, 10:34 AM
#9

#8 SkrattandeFlört

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
7/2/12, 10:42 AM
#10

#6 - Sant, Rore, jag håller med dig i vad du säger! "… som antas vara normalt…" För mig är "normalt" att vara det unikum man är! Allt annat är onormalt.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
7/5/12, 9:43 PM
#11

Och när jag ser denna tråd nu igen, så undrar jag;

Vad är normalt???

För mig är det normalt att vara det unikum vi är och experimentera och utforska baserat på det unika inom oss själva. Och detta ger oss våra unika, men normala, lärdomar…

Jag är som jag är - människor har ofta åsikter om det - men om de lär känna mig så är det "normalt" - för att vara jag… FlörtSkrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
11/28/12, 5:57 PM
#12

Jag har inte varit galen nog på ett tag ännu. Jag längtar efter att plocka fram mitt galna jag igen! Hur är det, är du galen fortfarande? Flört

Jag blev inspirerad när jag råkade på denna tråd nu igen… tror jag ska satsa på lite galenskap den närmaste framtiden…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Cristine
11/28/12, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer en helgalen tant flygandes, mej går det inte att bota det är alldeles för sent och det är jag glad för  för jag trivs med mitt golv på väggarna och badrumsväggarna på bordet, mitt flängande på min 4-hjuling osv…Förresten finns det inget som är normalt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[Chakra]
11/29/12, 3:41 AM
#14

#13 Jag tror jag skrattar ihjäl mig, Cristine!Skrattande
Vilken underbar bild!

Känner så väl igen det här med galenskap och kreativitet. Sån är jag!Glad

Cristine
11/29/12, 4:39 AM
#15

Skrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Chakra]
11/29/12, 6:20 AM
#16

#15 Du ser ut som en påskkäring som valde traktorn istället för kvastenSkrattande
Var har du katten?

Cristine
11/29/12, 6:28 AM
#17

#15 Uppe i trädet!Flört

Den vågar inte vara nere näär jag är i farten

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

inisklo
11/29/12, 7:24 AM
#18

#8 tack det ska jag göra mer än nånsin.SkrattandeTack för uppmuntran.Känns redan bätre,att förstå,att jag int är så "tokig"som jag trodde utan,int vet jag…

en av er Tungan uteIntresant läsning #0 TACK

Andina
5/11/13, 1:31 PM
#19

#13 - Helt underbart, Cristine! 😃❤️😍 Nog är du lite galen, allt! Men så är du både kreativ och andlig också!

Så många trådar som jag har missat och försöker läsa ikapp nu emellan 'papprandet'. Har inte sett denna tråd på länge.

#18 - Tack själv - för att du är lite tossig också! ❤️

###

Nå'n mer som känner sig lite 'galen'?

_

Skrattande

_

Crazy

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Skogshumblan
5/11/13, 1:42 PM
#20

Jag säger som såhär, jag är förmodligen inte som man ska men det är roligare såhär, för er och mig! ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Upp till toppen
Annons: