Annons:
Etikettmat-för-själen
Läst 4397 ggr
Indiania
4/27/12, 10:56 AM

Laga sallad för en vecka

Vill dela med mig av detta goda och nyttiga salladsrecept som står sig en vecka i kylen.

Sallad

1kg morötter

2 st paprikor

1/4 vitkålshuvud

1/2 salladshuvud

1 bit purjolök

Strimlas

Koka en lag av

1/2 dl socker

1 dl olja

1dl äppelcidervinäger

Slås över blandningen

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
Andina
4/27/12, 11:16 AM
#1

Det låter som en fräsch och god sallad. Tack för inspirationen! Härligt med våriga mattips! Inspiration till lätt, fräscht och gott ätbart uppskattas i allra högsta grad här! Kyss

Jag använder mig mycket av de ingredienserna till sallader. Utom sockret då, det får jag byta ut till Sukrin, när jag nu väl tar mig för att köpa hem det…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

plutopellis
4/27/12, 11:43 AM
#2

Tack! Ska testas Glad

frodig
4/27/12, 12:07 PM
#3

Sån här mat gillar jag också(minus socker här också), göra mycket och ha i flera dar Glad, de passar mig så bra för jag gör hällre andra saker än lagar mat.

De blir alltid extraportioner gjorda så att jag ska ha till sen Cool! En bekvämlighetsådra jag har.

Indiania
4/27/12, 12:10 PM
#4

Ja det är skönt att bara ställa fram fixat och klart.

Glömde skriva att salladen blir godare om den får stå några timmar innan man äter. Men det kanske ni förstår ändå! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

tin-tin68
4/27/12, 12:28 PM
#5

Visst är den god. Fick receptet av mamma men nu var det ett tag sedan jag gjorde den. Tack för påminnelsen nu måste jag bara göra en sats igen.Skrattande

Indiania
4/27/12, 12:42 PM
#6

#5 Bra Tin-Tin att bli påmind ibland och visst är salladen god! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
Andina
4/27/12, 12:44 PM
#7

Nu måste jag ju ut och handla grönsaker idag! Får prova om lite stevia i fungerar… Jag blir ju hur hungrig som helst av denna tråd! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Indiania
4/27/12, 12:51 PM
#8

Vet inte men jag tror att sockret gör att den håller sig bättre men kanske stevia har den funktionen också? ( jag har slutat med LCHF, blev stenhård i magen )

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
4/27/12, 12:57 PM
#9

Tack för receptet. Ska testas!Kyss

Andina
4/27/12, 1:04 PM
#10

Nej, Stevian har nog inte den funktionen alls, det tror jag inte. Och jag kan inte koka stevian med lagen, utan får tillsätta lite efteråt, för smakens skull.

Men jag kommer nog inte låta salladen stå och vänta i kylen en vecka i alla fall… ;)) Gluffffss & Mums!

*

Det är lätt att man blir hård i magen i början av LCHF - väldigt ofta beror det på att man äter hårdost (men självklart inte alltid). När jag drog ner på hårdost gick det hur bra som helst. Men, lchf passar inte alla - men mig passar den väldigt bra.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Indiania
4/27/12, 1:10 PM
#11

Ja, jag är ett sån´t där typiskt undantag Andina men jag höll på i 8 månader tror jag det var.

Skönt att den passar dig! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

majlar
4/27/12, 1:15 PM
#12

Mums fillibaba, den här ska jag prova. Älskar sallader med vitkål. Tack för det Indiania.

Indiania
4/27/12, 1:31 PM
#13

#12 Varsågod Majlar och ni andra jag glömt ge respons! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
[Chakra]
4/27/12, 1:41 PM
#14

Tack Indiania!

Låter riktigt gott, och den verkar passa mig perfekt!

Salladen blir inte brun då på en vecka?

Indiania
4/27/12, 1:49 PM
#15

#14 Nej det kan jag inte tänka mig att den blir, har bara haft den i två dagar nu.Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

solvinge
4/27/12, 5:49 PM
#16

Det låter gott och bra, den måste jag prova. Tack! Skrattande

Indiania
4/27/12, 6:30 PM
#17

#16 Jag kan bjuda dig på salladen när du kommer! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

solvinge
4/28/12, 8:09 AM
#18

Gärna tack! Det ska bli så roligt att träffas. Nu ska jag snart åka iväg på Kanaliseringskursen, spännande. Jag önskar er alla en trevlig helg Glad

Indiania
4/28/12, 11:56 AM
#19

Ja det skall bli kul!Ha det bra på kanaliseringskursen! FlörtTrevlig helg till dig också! Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

[C Stark]
4/28/12, 9:18 PM
#20

Å - tack för påminnelsen. Superenkelt och supergott!
Det är en familjetradition hos oss.
Dock kallar vi den för "3-veckors sallad". Flört

Annons:
Indiania
4/29/12, 10:02 AM
#21

#20 Ja visst är den god, menar du att den står sig i tre veckor?

" Var nära naturen - var när dig själv "

[C Stark]
4/29/12, 11:12 AM
#22

#21 Det sägs så, men det vet jag faktiskt inte - den har aldrig räckt så länge! Haha… Flört

Indiania
4/29/12, 11:26 AM
#23

#22 Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Shamanwolf]
4/30/12, 4:28 PM
#24

Det här låter som en god och saftig sallad den måste provas.Tack för tips Indiania Cool

Indiania
4/30/12, 6:20 PM
#25

Varsågod och trevlig Valborg! Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

liawilson
5/1/12, 8:02 PM
#26

Tusen tack för det receptet.. Billigt & det lät även gott!

*Kärlek & lycka*

Indiania
5/1/12, 8:42 PM
#27

#26 Varsågod Liawilson! FlörtHoppas du tycker om salladen.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
liawilson
5/1/12, 9:12 PM
#28

Tack indiania! <3

*Kärlek & lycka*

[Shamanwolf]
5/2/12, 3:01 AM
#29

Provad och uppäten men nån vecka fick den då inte stå, det var den alldeles för god för så den tog slut med en gång SkämsCool

Göttinamnam kommer jag att bjuda folk på framöver,vitkålen mummmmms Tungan ute

Andina
5/2/12, 8:48 AM
#30

Har ännu inte gjort salladen - men idag står ingredienserna på inköpslistan. Blir ju bara mer och mer sugen på salladen ju mer jag läser i tråden! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[rore]
5/2/12, 9:06 AM
#31

MUMS!!!

Tack IndianiaKyss

Indiania
5/2/12, 9:18 AM
#32

#29 Så nu har du provsmakat och mått gott Shamanwolf och snart är det dags för dig Andina! SkrattandeFlört

Varsågod Rore! Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

Nattuggla
5/2/12, 3:23 PM
#33

Viktväktarsallad kallar mamma den - har ätit den mycket och tycker den är god! Glad

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Indiania
5/2/12, 5:25 PM
#34

#33 För mig är denna salladen helt ny! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
majlar
5/7/12, 9:13 PM
#35

10 poäng till Indianias goa sallad. Mumsat i två dagar nu.

Indiania
5/7/12, 9:42 PM
#36

Kul att du tyckte om den Majlar! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
5/8/12, 9:59 AM
#37

Har provat salladen. Och - försvinnande god! :)) Jättegott!

Tack för tipset, Indiania. Denna kommer att bli inspiration för många varianter också.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Indiania
5/8/12, 10:01 AM
#38

Tack Andina och berätta gärna om varianterna! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
5/8/12, 10:09 AM
#39

#38 - Igår gjorde jag en enkel på finstrimlad morot, vitkål, paprika och purjo + lite småbladssallad. Dressing (kall) på olivolja, mycket av mörk balsamvinäger (som jag älskar), kryddat med "Vitlök & Örter", Ingefära (pulver), peppar o nå'n droppe koncentrerad limejuice.
(Den modellen av dressing använder jag ofta - ibland med lite, ibland med mycket pressad vitlök i, ibland utan vitlök.)

Jag gör inga portioner som får stå i kylen - ju större portioner jag gör desto mer äter jag av salladen. :)) Så det får bli sallader 'lagoma' för dagens måltid!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Indiania
5/8/12, 10:13 AM
#40

Tack för tips Andina! GladIbland har jag små äpplebitar i salladen det är gott till kött och grillat.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
5/8/12, 10:19 AM
#41

Ja, äpple i sallader är goda. Det var länge se'n jag hade det nu, eftersom jag äter lchf. Men ska nog smyga in lite småbitar endera da'n i alla fall. Jag har ju äpplen hemma alltid - p g a papegojan… Gissar att det blir nå't så'nt idag :)) Tack för all inspiration, Indiania! Jag älskar sallad! :))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Indiania
5/8/12, 10:25 AM
#42

Tack själv! Glad Visst är sallad gott!

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Chakra]
5/8/12, 4:03 PM
#43

Tänker ta med receptet till jobbet, och prova därGladHar själv inte gjort salladen än, men det ska bli.

Indiania
5/8/12, 7:32 PM
#44

Vad trevligt det låter Chakra! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Chakra]
6/18/12, 2:39 PM
#45

Nu hittade jag den gamla fina salladstrådenGlad

Idag som först har jag lagat till salladen, och den var såååå god! Lagen man kokar ihop är pricken över i:et. Jag tog i frysta sojabönor, och dom kanske inte håller sig fräscha en vecka, men jag gjorde en mindre sats.

Indiania
6/19/12, 10:36 AM
#46

#45 Det låter gott med bönor i salladen Chakra!Glad Härligt att det smakade Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

[yodhe]
6/19/12, 10:05 PM
#47

Fint tips indiania..

Den där har jag gjort och ätit i många år och i omgångar..den fungerar bra om man inte har känslighet för magsår eller katarr..vilket jag fick…

Men…man går faktiskt ner i vikt om man äter den…det är äppelcidervinägern som sätter fart på ämnesomsättningen..och det är den man kan bli överkänslig emot också…

vill nu inte vara negativ..för den är enormt good..och ju längre den får stå dessto bättre blir den..som en pizza sallad..var bara försiktiga..me magen…Glad

Upp till toppen
Annons: