Annons:
Etikettreiki
Läst 3355 ggr
Anaid
2012-03-05 21:16

När kallas man Reiki healer?

Hej alla!
Jag har anmält mej till Reiki I och ser mycket fram emot det, det är nånting jag väldigt länge har velat göra. Jag undrar när man får kalla sej för Reiki healer? Är det efter Reiki I eller Reiki II?

h. Anaid

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Annons:
[GunillaF]
2012-03-05 22:40
#1

Hej och välkommen Anaid!

Vad härligt med kurs. Jag gillar att vara med på kurser och förkovra mig.

Jag har ingen reikiutbildning så jag vet inte när man får kalla sig Reikihealer, men jag gissar att det är som på andra utbildningar, när man uppnått en viss nivå av kunskap. Efter vissa prov och tester både skriftliga och praktiska. Så var det upplagt under min utbildning till spirituell healer.

Det kommer säkert någon som gått reikiutbildningar och kan svara på det.

(Står det inget i kursinformationen?)

[GunillaF]
2012-03-05 23:07
#2

Lycka till med kursen !Skrattande

ThreeStars
2012-03-05 23:42
#3

Min far är en Reiki healer - nivå 3 - så jag vet liite :)

Inom Reiki finns det som sagt olika nivåer, men du är ju reiki healer redan efter första nivån. De har olika namn, kommer dock inte ihåg  ad de heter. har för mig att 3:an är något i stil med "Reiki master teacher" och då är man helt fullärd och kan själv lära ut.

Märker att det var längesen jag spanade in farsans diplomObestämd

walkinbeauti
2012-03-06 07:57
#4

Intressant fråga och redan första kursen så finns ju en liten ritual där man initsieras och så fort man fått den då är man reiki healer Glad

Initsieringarna tycker jag var dom absolut bästa med kurserna.Lycka till Cool

Indiania
2012-03-06 09:07
#5

Hej Anaid och välkommen!

Själv har jag gått Reiki 1 och Reiki 2 men kallar mig forfarande inte för Reikihealer, fråga mig inte varför?

#4 Håller med dig WB att initsieringarna på kurserna var det bästa.Då fick jag värmen i mina händer.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Elpida
2012-03-06 09:40
#6

Du får kalla dig Reiki healer efter första steget. I steg 2 jobbar man med symboler och att skicka på distans, i steg 3 blir man som NeonNea skrev Reiki master med rätt att utbilda och initiera andra.

Värmen i mina händer hade jag innan, däremot kallar jag mig inte heller Reiki healer - och jag vet faktiskt inte heller varför. Kanske för att jag inte har det som officiellt yrke och tar betalt? Eller så beror det på vårt dåliga självförtroende Indiania - skärpning till oss isåfallCool.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
tin-tin68
2012-03-06 09:47
#7

#5 Indiania måste få fråga dej om värmen kände du att den ökad i styrka eller att den kom då du fick initsieringarna.

Frågar då jag upplever en otrolig värme från mina händer i mellan åt.Jag har inte gått någon kurs alls.En kollega frågade om jag hade värme plattor i händernaFörvånad Jag som är en fryslort om händerna i vanliga fall.Men jag förstår ju att värmen i händerna ökat sedan jag intresserat mig för healing.

walkinbeauti
2012-03-06 09:49
#8

# 5 Jag är så fjollig att jag gick kurserna flera gånger bara för jag ville bli initsierad igen så härliga är dom Cool

Kallar inte mig för reiki healer men tror det har att göra med att jag utövar det Shamanska både med healing och andarbete,reikin för mig är stark på alla vis men inte mitt sätt att jobba på så jag använder den ytterst sällan,nästan aldrig numer.Kanske det är orsaken att jag inte kallar mig för reiki healer.

Elpida
2012-03-06 09:55
#9

#7 Inget konstigt alls, en del har det bara i händerna och det är jättevanligt att det börjar värma och sticka i händerna bara man tänker ordet healing. Så har jag haft det. När jag fick initieringen fick jag värmeströmmar i hela kroppen, ända ner i benen och fötterna. En fantastisk känsla!!! Det pulserar i hela kroppen - i alla fall så var det så för mig. Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Indiania
2012-03-06 09:59
#10

#7 Den ökade betydligt i styrka så det kändes väl att det " hände något " likaså kan jag känna denna värme i händerna tex när jag läser en bok som betyder mycket för mig.

Oftast kommer denna värme i händerna när jag ger någon healing.

Blev du något klokare? Annars får du fråga mera.

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

Indiania
2012-03-06 10:02
#11

#6 och #8 Tror det beror på att håller på med Reiki på mer som en hobby utan att ta betalt. Har även gått kurs i andling healing.

" Var nära naturen - var när dig själv "

tin-tin68
2012-03-06 10:28
#12

#9 Är jag på jobbet så kan det börja sticka alledens otroligt i händerna men jag tolkar det som att behovet av healing finns så påtagligt nära då jag jobbar som uska.

#7 Härligt det låter. Värme ökning i händerna känner jag också då jag gett healing till någon.Ska ju börja en cirkel nu så får se om den leder vidare mot någon healing kurs så småning om.

Indiania
2012-03-06 10:37
#13

Tin - Tin Säkert är behovet stor för healing då du arbetar som uska.

Så var det för mig också när jag arbetade i vården.

Lycka till med din cirkel och din fortsättning! Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
crikarlshamn
2012-03-06 11:43
#14

Hej,

Jag arbetade med ljuset/healing och gick senare kurs för reiki träning till den sk master nivàn, rakt översatt - lärare.

Det var för mig en bra övning och lärdom men det jag lärde mig mest var att förenkla allt igen och gà tillbaka till det jag gjorde fràn början :o)

Symbolerna är inte magiska, de är endast symboler för att hjälpa till. Usui, grundaren, använde inte symboler i början, men när han sàg att vissa elever inte litade pà sig själva gav han dessa.  De kan vara bra att ha men inte nödvändiga.

I länken finns allt om de olika etapperna och lärdommen om reiki.  Det är dock bara teorin, den bästa läraren är fortfarande den fysiska som ger kunskapen och praktiken.

Reiki
http://www.threshold.ca/reiki/levels.html

[Chakra]
2012-03-06 11:44
#15

Jag har gått Reiki steg 1 och 2 och en kurs som kallades avancerad Reiki.
Däremot har jag Masterkursen kvar, och den vill jag gå någon gång.

Upplever att värmen i händerna blev starkare efter initieringarna.Tyckte dom var väldigt kraftfulla. Minns dom med glädje.

Jag känner inte att jag behöver kalla mig något, men som flera skrivit kan man kalla sig Reiki Healer efter steg 1.

Ger behandlingar också.

[GunillaF]
2012-03-06 11:48
#16

#14 Tack för ditt inlägg och bra förklaring Glad

Jag har faktiskt funderat varför min healing verkar funka lika bra som t.ex reiki med alla symboler och vad det är….

Dessa symboler har väl samma betydelse/stöd som t.ex pendel och pekare har. Dessa två är egentligen bara en förlängning av handen/armen/medvetandet.  Och för att ögat ska kunna registrera det som händer.Flört

majlar
2012-03-06 12:54
#17

Har också diplom i Reiki 1 och 2. Har inte gått Reiki Master teacher. Har inte för avsikt att utbilda någon, jag gick dom här kurserna mest för min egen skull.  Jag kallar mig inte för Reiki healer heller. Det är väl det kända, Du ska inte tro att du är någotsyndromet som står ivägen. För min del. Värmen i händerna har jag haft så långt tillbaka jag kan minnas.

#8 Jag håller med dig WB. Initieringen var helt magisk, det skulle jag inte tveka till, om jag fick gå igenom en gång till. Det var en stund som tog andan ur en.

Är bara med här och hjälper till,  och ger mina nära och kära om dom behöver och om dom ber om det.

crikarlshamn
2012-03-06 13:04
#18

Gunilla,

Ja, Flört jag pendlar utan penel, en avslappnad arm och en handled som fungerar är allt som behövs…

Chakra,

I lärar kursen lär man sig (traditionellt sett) endast hur man lär ut reiki och reiju/initierings ceremonin.  Men fràga din lärare om annat material finns med som du vill ha tillgàng till.

De olika nivàerna bra förklarade:
http://www.threshold.ca/reiki/levels.html

Jag läste mycket pà nätet samtidigt som jag gick som "lärling" hos en fysisk lärare,  vissa siter finns fortfarande kvar (början/mitten utav 90 talet) - mycket finns gratis:

http://pjentoft.com/0Reiki.html

Reiki 1
http://pjentoft.com/Reikione-manual.html
http://pjentoft.com/REIKIONE.pdf

Reiki 2
http://www.pjentoft.com/reikievel2.html
http://www.pjentoft.com/REIKITWO.pdf

Reiki 3
http://www.pjentoft.com/ReikiMaster.html
http://pjentoft.com/REIKIMASTER.pdf

Innehàller bland annat antekningar fràn en klass med Mrs Takata
http://xtrememind.com/ReikiPressEbook.pdf

Usui's instruktions bok fanns även den.

Anaid
2012-03-06 14:42
#20

Tack för välkomnandet och tack så hjärtligt för era svar! Glad Och Tack, crikarlshamn, för alla fina Länkar!

Jag kommer nog inte att ge reiki åt nån annan än mej själv, min familj och mina vänner och om nån annan absolut vill prova på att få det men det känns ändå roligt att få kalla mej själv för Reikihealer även om jag inte kommer att lägga det på min CV.

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Annons:
Elpida
2012-03-06 14:44
#21

#20 Det tycker jag absolut att du ska göra!Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

crikarlshamn
2012-03-06 14:52
#22

Huvudsaken är inte vad man kallar sig men vad man gör med kunskapen.  Gällande mig själv, det är inte jag som ger eller har den läkande kraften.  Den finns där tillgänglig för alla som vill.

[Chakra]
2012-03-06 16:10
#23

#18 Tack för alla Länkar! Alltid intressant att läsa och lära mer.

#0 Anaid, Lycka till på din resa med healing och personlig utvecklingGlad

Elpida
2012-03-06 16:10
#24

#22 Så där tänker jag oxå .. men ibland blir jag oxå lite trött på det. Det finns så många andra som kallar sig healers som bara är buffel och båg men som slänger sig med titlar hit och dit. Själv vill jag inte kalla mig det eftersom jag känner att jag inte jobbar med det i företagsform.  Vi VET ju att det inte är vi som ger egentligen, att det inte är vi som besitter kraften.  Men OM man nu gått utbildningen så kan man väl få titla sig OM man vill - utan att bli nedvärderad för det. Känner man att det är lite kul att man fixat utbildningen, känner sig stolt så vad fanken - go for it!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

crikarlshamn
2012-03-06 16:38
#25

Oh, ABSOLUT! Det var inte sà jag menade. Alla kan kalla sig för en healer i min mening sà snart man är intresserad och har kännt av en läkande kraft. Att känna av kraften/värmen etc betyder att man är medveten om kraften och kan använda sig utav den. En healer behöver inte ha gàtt nàgon kurs eller ha ett diplom ens en gàng.  Till vissa kommer denna kraft spontant och de lär sig använda den läkande kraften. I ordlistan: Healer: heal·er (hlr) n. One that heals or attempts to heal, especially a faith healer. Dà är den som läker eller försöker att läka en healer.

tin-tin68
2012-03-06 17:46
#26

#13 Tack!

Kram!

Andina
2012-03-06 18:46
#27

Intressant tråd! Och välkommen önskar jag dig också Anaid!

Jag har inget att tillägga egentligen, du har fått så bra svar och tankar från alla här.

Själv har jag gått Reiki 1,2 och Master. Men faktum är att jag inte använder mig av Reiki längre. Healing som sådan, ja, men inte symbolerna som är specifikt för Reiki. Så jag tror i ärlighetens namn att jag inte längre minns symbolerna helt heller.

Men definitivt, initieringarna var härliga! :))

Har du gått utbildningar i healing, då tycker jag också att du gott kan kalla dig för Healer! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Anaid
2012-03-07 06:40
#28

Ja, alltså tanken var ju inte att strutta omkring och kalla mej Reikihealer (men visst kommer jag att vara jätteglad och stolt och visa det åt främst mina närmaste), utan jag undrade om man alltså ÄR en Reikihelaer redan efter I:an. Min bekant har I och II och hon sa att hon är en Reikihealer så därför började jag undra om man kan kalla sej det redan efter I:an. Min bekanta går nog inte heller omkring och titulerar sej Reikihelaer, det är bara om nån frågar henne. Jag ska inte ta emot människor, Reiki ska jag använda på mej själv och mina närmaste men jag tänker kalla mej Reikihealer för det Flört

Tack så hjärtligt för era svar och välkomnandet! Glad

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Elpida
2012-03-07 08:29
#29

#25 Jag håller helt med digFlört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Muju 7
2012-05-07 13:24
#30

#28

Du kan gott kalla dej reikihealer Glad

Jag själv är Angelic reiki Master ( har även gott usui reiki steg 1) , men träffar oftast på människor som kanske inte är så insatta i ämnet, och reiki bara är ett vagt begrepp de hört i olika sammanhang.. Så jag brukar oftast säger "att jag kan ge reiki" eller healing och förklara lite runt det..

steg 1 i usui reiki verkade mest för självhjälp och tillnära och kära

likaså inom Angelic reiki steg 1-2

Munay

//F

Helande och utveckling http://www.muju7.se

Upp till toppen
Annons: