Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 3616 ggr
Fredrik1
10/27/11, 9:17 AM

Ta betalt för healing ?

SkrattandeAlla behandlingar är bra och dedikeringen är viktigast.

Som healer, måste man fråga sig

- Varför gör jag det här ?

- För vem gör jag det ?

- Vad önskar jag själv få ut av det ?

Den sista frågan är den kontroversiella. Ska man ta ersättning för healingen eller endast få almosor ?

När jag började som reiki-healer tog jag alltid betalt för tiden jag la ner på arbetet. Numera låter jag klienten ge mig en gåva, om dom så önskar. Det är upp till den som får behandling, tycker jag.

Samtidigt, varför är det "fult" att ta betalt för healing egentligen undrar jag ?

Läkare tar betalt för sitt arbete, som ju även det är en form av "fysisk" healing.

Vad tycker ni andra där ute ?

Vill gärna starta en seriös diskussion om detta.

Varmt välkomna att börja!Flört

Vänliga hälsningar,

Fredrik Magnusson

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Sara-N
10/27/11, 10:10 AM
#1

det här är en jättesvår fråga, tycker jag och jag utövar ju inte healing proffesionellt heller så jag vet inte riktigt vart jag står…

jag tycker absolut att man kan ta betalt för sin tid man lägger ner och om man väljer att göra det med gåvor elelr timpeng spelar inte så stor roll. fast jag gillar idén med att byta saker och tjänster med varandra.

man utvecklas ju oxå själv när man healar och man får ju själv healing samtidigt så att ta betalt för själva healingen vet jag inte vad jag tycker om.

jag kan bli lite misstänksam när priserna blir höga.

fast å andra sidan så tar ju massörer bra betalt för sitt arbete och andra terapiformer. men då kanske det är för tiden dom lägger ner… dyr tid.

jag är klyven!

svår fråga… man behöver ju försörja sig oxå. tänk om det är någon som har en massa människor som vill komma till den, då måste man ju börja ta betalt, hur ska man annars hinna jobba till försörning? men om det är någon enstaka då och då så är väl en tjänst eller sak i utbyte superbra!

jag följer min intuition och livet säger Ja till mig

 

[walkinbeauti]
10/27/11, 10:27 AM
#2

Jag vill inte påsta det är "fult" att ta betalt utan det handlar nog mer om tro och kultur.Jag tar aldrig betalt för någon form av andlighet men så lever jag helt efter Navajos filosofi och utövar Shamanismen flitigt.

Men fult skulle jag inte vilja säga det är vi är olika och min egen värdering är att det andevärdlen ger mig gratis det ska jag inte ta betalt för medans andra resonerar på ett helt annat sätt.Men i min värld vill jag varken ha allmosor eller betalt för det jag gör och vill nån absolut ge något ber jag dom skänka en slant till den hjälpverksamhet jag är engagerad  i Navajos indianreservat.På så sätt får en person känna att den får ge samtidigt som det går till välgörande ändamål och hjälper fattiga gamla indianer.

Nu tänker ni säkert,hmmm en seriös organisation hur vet man det jo genom eget volontärarbete på både plats och distans,dom familjer som där släppt in mig i sitt hjärta är beviset för att här fungerar det seiöst.

Det viktigaste är att utgå från sig själv vad är rätt och vad är fel.För mig går aldrig andlighet och pengar ihop medans det för andra är en självklarhet.Följ hjärtat så blir det rätt  sen vad andra tycker och tänker hör inte hit,lyssnar vi  på vårt inre då blir det också bra Glad

Andina
10/27/11, 10:46 AM
#3

En fråga som diskuterats "i alla tider".

Själv är jag av åsikten att om man lägger ner en massa tid på att försöka hjälpa någon så är det helt ok, för mig, att ta betalt. Om man vill det. Vill man det inte så är det lika ok. Jag använder mig av både och!

Varför ska jag få ta betalt för min akupressur, massage eller samtal men inte för det vi kallar för healing?
Varför ska annan 'vårdande personal' få ta betalt men inte andra? Bara för att vetenskapen ännu inte kunnat bevisa vad som sker? För mig är det viktiga att det sker.

För mig är det ju också som så, att allt hör ihop, att hjälpa någon att må bättre är healing, för vilken metod vi än använder så sätter energierna igång att jobba så länge vi har "dedikationen" (eller intentionen!) att vilja hjälpa till bättring.

För min det blir det oftast att jag använder flera 'metoder, ibland 'allt' - d v s, samtal, "fysisk behandling" (som t ex akupressur) och healing, allt i ett - under en och samma 'session'. 
Så det skulle bli väldigt konstigt för mig att dela upp det… kostnadsmässigt.

Att anse att man får ta betalt för vissa 'vård- och hjälpande' metoder men inte för andra, är för mig att värdera metoderna olika. Själv värderar jag all hjälp som bra och likvärdiga 'metoder'. (Ingen metod har högre status än den andra.)

Så ser 'bara jag' på det hela…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[kvasthilda1972]
10/27/11, 10:50 AM
#4

att inte få betalt betyder att man sätter någon annan i karmaskuld vilket inte är så trevligt och jobbar man med detta så behöver man ha pengar till mat och tak överhuvudet, detta är min åsikt om ämnet…

Andina
10/27/11, 10:50 AM
#5

Vad det gäller prissättningen - så är ju Ockerpriser aldrig något bra i någon som helst bransch… …

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sara-N
10/27/11, 11:01 AM
#6

kvasthilda, intressant tanke! hur blir det karmaskuld? hur ser du på karma?

jag tror att det man sänder ut får man tillbaka, om inte av den ena så av den andra, om inte på det ena så på det andra sättet. jag tror att karma blir vad vi gör den till. men hur funkar det för dig när du healar? känner du att du oxå får healing då? funkar det isåfall på samma sätt vad gäller karman elelr ha du då fått tillbaka? eller blir den som får ta emot healingen från just dig iallafall skuldsatt på något vis? jag tycker det här med karma är superintresant! har ändrat tankar kring det många gånger…

genom att hjälpa andra, hjälper jag mig själv för allt hör ihop, enligt mig. jag önskar att det tillslut blev en enda lång kedja och fred på jorden hahaha men men :)

jag följer min intuition och livet säger Ja till mig

 

Annons:
[kvasthilda1972]
10/27/11, 11:07 AM
#7

att inte betala eller göra något likvärdigt tlllbaka ställer oss i en skuld som kan ta sig olika vägar när den ska balanseras och vi vill ju bli fri från dessa så vi kan vara fria människor…

Jag brukar försöka ge ersättning på något vis när någon gör något gratis för mig som jag bett om tex betala eller ge av mina tjänster tillbaka…

Man vill göra rätt för sig…

Annat blir det när någon erbjuder sig en tjänst, det gör jag själv många gånger och då ska inget betalas när man ger av sitt goda hjärta.

Andina
10/27/11, 11:09 AM
#8

#6 - (Jag brukar säga, som den kände dr Phil ska ha sagt, människan gör ingenting utan att få ut något av det, ingenting. T o m när vi sover, gör vi det för att få ut något av det. Vi tänker bara inte medvetet på det alltid. Så - ja, för mig hör allt ihop på det sättet också.) :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[NeferNefer]
10/27/11, 11:52 AM
#9

#8: och tvärtom, det man får gratis uppskattar man inte på samma sätt som det man får betala för. Men oskäliga priser tycker jag är jättefel.

För flera år sen gav jag healing till folk gratis. Först till vänner, och då var det i form av utbyte. Sen började deras vänner vilja ha också, och jag tänkte att varför inte. Men det blev så att folk började kräva att jag skulle ge healing, och de blev arga och gnälliga när jag inte kunde komma till dem när de ville. Så jag tröttnade och sa att från och med nu ska jag ha betalt. Lustigt nog ville de inte ha healing längre då, men jag fick vad jag ville: lugn och ro.

Jag tycker alltså att en rimlig summa ska man kunna ta, men inte oskälig. Själv ger jag numera bara healing åt enstaka personer när mitt hjärta säger åt mig att göra det, och då gratis. Jag går inte heller runt och berättar vad jag håller på med (magi, healing, etc) för folk jag inte känner bra. Jag håller en låg profil. De som ska veta, de vet.

[GunillaF]
10/27/11, 1:01 PM
#10

Om jag erbjuder healing till en person så tar jag aldrig betalt. Men när människor hör av sig till mig och beställer en tid, då tar jag en liten summa för tiden jag  lägger ner.

Det skulle aldrig falla mig in att beställa tid hos någon och tro att jag skulle få något gratis heller. Hur skulle hårfrisören reagera om jag opponerade mig mot det h_n vill ha för en klippning. Eller skräddaren, eller…

Så jag både tar betalt och ger gratis kan jag svara med bara några ord.

[NeferNefer]
10/27/11, 1:04 PM
#11

#10: det du säger ska jag ta åt mig och göra själv, tack för det! När jag erbjuder (för att mitt hjärta säger det), då gör jag det gratis. Men om någon bokar tid med mig, då tar jag betalt. Mycket bra! Kyss

[GunillaF]
10/27/11, 1:07 PM
#12

#11 Glad

Sara-N
10/27/11, 1:09 PM
#13

ja det var väl bra tycker jag med! att ta betalt när någon bokar. men jag tror som några här ovan att det som känns rätt i hjärtat är rätt. och jag har svårt att tro att dessa människor som tar hutlösa priser verkligen känner att det känns helt rätt i hjärtat men kanske febrilt försöker legitimera det på olika sätt.

att ta betalt på något vis för tid är ju helt på sin plats speciellt när man blir så poppis att folk ber om att få tider :)

men jag tror inte att det blir någon karmaobalans om den person som får healing utan att betala ger vidare den på något annat sätt till någon annan, vilket borde bli en naturlig följd (ringar på vattnet, attraktionslagen osv) men däremot om det är någon som utnytjar någon så är det klart det tar på karman :)

så tror jag.

jag följer min intuition och livet säger Ja till mig

 

Annons:
Andina
10/27/11, 1:11 PM
#14

#10 - Så fungerar det hos mig också. Bokningar betalas, 'väntjänster' går självklart utan kostnad. Även bokningar blir kostnadsfria ibland eller vansinnigt lååånga - p g a lång samtalstid oftast - men jag tar aldrig mer betalt än den bokade tiden. Oavsett vilken typ av 'tjänst' jag utför, behandlingar, healing, samtal, vägledninge eller vad. (Jag har förstått att det finns de som gör dock - men det passar inte mig. Jag vill inte komma med oväntade - och obehagliga - överraskningar i efterhand.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaF]
10/27/11, 1:11 PM
#15

#13 jag håller med dig helt och fullt i det du skriver.Glad

Sara-N
10/27/11, 1:13 PM
#16

#13 Skrattande

jag följer min intuition och livet säger Ja till mig

 

[GunillaF]
10/27/11, 1:14 PM
#17

#14 Samma här. Jag tar inte mer för det som tar två timmar. Den personen behövde den tiden, medan det räcker med 45 minuter för en annan.

[Sol69]
8/27/13, 10:22 AM
#18

Tycker att det är upp till var och en om man vill ta betalt för att använda din mediala förmåga och hjälpa andra med den. 🙂

Om man gör det självmant för att man erbjuder sig att hjälpa andra gratis eller om de kommer och ber om hjälp och man tar betalt.

Som jag personligen känner det just nu så tar jag inte betalt för varken healing eller tarot etc, utan jag erbjuder det när jag känner att jag har tid och ork att hjälpa en annan person. 

Men då har jag det ju inte som en inkomstkälla utan jag arbetar för att få en inkomst och hjälper andra på min fritid. Och har i dagens läge inga planer på att sluta arbeta.

Fast skulle jag arbeta med det och ha det som inkomstkälla var jag ju tvungen att ta betalt för att själv kunna överleva. 

Men det jag funderar på är ni som tar betalt för att ni ger healing etc eller hjälper ger vägledning på något sätt.. Hur mycket brukar ni ta betalt?? 🤔

Och vad tycker ni som går för att få hjälp med healing eller vägledning är en okej summa att betala för hjälpen??? 🤔

[Melodica]
8/27/13, 10:29 AM
#19

När jag sätter priser på medial vägledning så känner jag efter länge och noga vad som känns rätt. Det är viktigt att hitta balansen mellan att värdesätta det man faktiskt kan och har lagt ner tid energi och pengar på (kurser, böcker etc) och att inte "ta för mycket" så att prestationen och egot tar över. Svaret på vad man ska ta betalt finns inom en och hos sina guider, tror jag. Och det förändras medan man själv utvecklas. Så att våga följa med i det också. Och jag har firma så i priset måste man kunna lägga in momsen och skatterna och utgå från "det som blir kvar i plånboken".

[GunillaF]
8/27/13, 10:30 AM
#20

Att diskutera hurvida man kan/ska ta betalt är en sak, men att diskutera prissättning osv har vi som regel här inne att inte ta upp. Vill ni veta hur mycket andra tar betalt eller berätta om vad ni tar så får ni PM:a varandra.

Priser raderas direkt i öppna trådar.

Annons:
[Sol69]
8/27/13, 10:42 AM
#21

Förlåt! 😊

Hade inte ens en tanke på att man inte fick fråga om det. Utan jag va bara nyfiken på vad andra tänker 🙂

[GunillaF]
8/27/13, 10:44 AM
#22

#21 Det är ok. Man kan ju inte minnas allt hela tiden.😉

Upp till toppen
Annons: