Annons:
Etikettercd-skivorböcker
Läst 1503 ggr
Andina
9/7/11, 10:26 AM

Puffar för e-böcker

Eftersom det finns många här som gärna läser böcker; Ni har väl sett Niklas blogginlägg idag?

En svensk sajt där du kan söka e-böcker att ladda hem, låna elektroniskt från bibliotek o s v.

Visst är det väl positivt med teknisk utveckling ibland ändå? Tänk att vi kan låna digitala böcker på bibliotek numera! Kanske kan detta få mig att komma igång att läsa igen snart…

*

Visst är det mysigast med 'vanliga' tryckta böcker - det tycker jag i alla fall, doftar gott gör de ofta också (kommen ur den grafiska branschen älskar jag den speciella doft av ett tryckt papper). Men med e-böckerna kan vi ju välja och kanske hitta sin bok när inspirationen att läsa en bok sätter in. Dygnet runt kan vi låna, köpa och hämta hem läsbart till vår dator, inga öppettider.

Läsvärt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Amandla
9/7/11, 11:23 AM
#1

Jag lånade faktiskt hem min första e-bok i förrgår! Glad Hade inte haft en tanke på att det gick, men så läste jag på en blogg om det och var tvungen att testa. Fördelar finns det absolut, men nackdelarna är lite jobbiga tycker jag som sitter vid datorn alldeles för mycket ändå och det blir jobbigt att läsa på skärmen till slut…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
9/7/11, 11:38 AM
#2

Ja, framför skärmen befinner man sig lite för mycket ibland… Och jag tycker det är lite "besvärligt" också att läsa långa texter på en skärmen… för kroppen och för ögonen…

Mysfaktorn försvinner med den digitala utvecklingen.

Jag tror att tryckta böcker blir mer av 'rariteter' så småningom, tyvärr. De kommer nog att finnas länge (kanske alltid ?) men de får ett annat 'värde' - allt efter som den digitala världen tar över, inom alla områden. Tryckta böcker är redan nu som "konstverk", tycker jag, och de får nog mer och mer det värdet på sikt.

Men ändå - lättillgängligheten är inte att förakta… Och vad smidigt att låna en bok på det här sättet för att se om den är såpass intressant att man vill köpa en tryckt version. Med möjligheten att låna en e-bok från biblioiteket behöver man inte bara förlita sig på andras recensioner eller baksidestexter på böckerna.

Ja, som du säger Amandla, det finns fördelar och det finns nackdelar!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

stina63
9/7/11, 5:34 PM
#3

Härligt … Tänk att kunna köpa och låna e-böcker. De är häftigt tycker jag. ska kolla in länken AndinaKyss

Indiania
9/7/11, 6:10 PM
#4

Ja det är bra att e-böcker finns men jag läser " vanliga " böcker ". Det känns bäst för mina ögon.Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
9/7/11, 8:36 PM
#5

Man kanske skulle kunna "tjuvkika" i en e-bok och se om boken är värd att köpas.Flört

Jag tror inte mina ögon skulle må bra av att läsa hela böcker på skärmen.

[andtic]
9/8/11, 12:56 PM
#6

Gillar vanliga böcker bäst. För det blir rätt jobbigt efter ett tag att läsa på en skärm.

förövrigt vill jag inte ha med mig datorn i sängen, eller soffan Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: