Annons:
Etikettdoftessenser
Läst 3658 ggr
LisaL
2007-04-09 22:26

Eterisk olja!

Eftersom det inte blivit så många svar om de eteriska oljorna dag för dag. Så har jag funderat istället på en artikel om eteriska oljor samt skriva lite om de vanligaste sorterna.

Är det någon speciell olja ni känner mycket för eller undrar över får ni jättegärna fråga så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

Jag vill tillägga att jag inte är utbildad i området men har starka funderingar på att göra det. Än så länge är det bara ett intresse.

Mvh LisaL

Annons:
emee
2007-05-20 17:48
#1

hej jag undrar hur mycket man behöver blanda ut eterisk olja i tex badolja?

…jag tycker att en sån artikel skulle vara intressant för jag är intresserad av eteriska oljor Glad

LisaL
2007-05-20 21:26
#2

Hej emee!

De äkta eteriska oljorna är så starka så du behöver endast ett par droppar i badet. Det är ju själva energin från den olja du väljer som påverkar dig, så det behövs inga mängder. Däremot bör du fundera på vad som passar för tillfället samt att du inte är allegisk eller gravid. Det är ju vissa oljor som inte är bra för gravida och vissa oljor du bör se upp med om du är allergisk eller överkänslig mot något.

Vissa andra oljor sen som avslappninmgsoljor och så är ju oftast utan risk så det tycker jag absolut att du ska unna dig. Ha det skönt!

Mvh LisaL

Millex
2007-08-14 01:40
#3

Ett par droppar i ett helt bad är en otroligt låg dosering. Det bästa är att blanda ut mellan 5-15 droppar i en msk honung för att den eteriska oljan ska blanda sig med vattnet.

Etersik olja är ej vatten löslig och kan vara väldigt hudirriterande.

När det gäller eteriska oljor och graviditet så är det egentligen ofarligt så länge doseringen är låg 5 dr. i ett bad.

så en härligt bad med eterisk olja kan t ex vara 5-8 dr lavendel, 3-5 dr mandarin och 1-2 dr patchoulie. Blanda dessa med 15 ml Flytande honung. Ett härligt avslappnande bad blir detta.

Vargflickan
2008-12-21 20:27
#4

#3: Jag vill påstå att vissa eteriska oljor faktiskt kan vara farligt om man är gravid, så som #2 också nämner. Det finns vissa ämnen som kan framkalla olika reaktioner som i sin tur kan utlösa fara för mor och barn!

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Millex
2009-02-16 18:25
#5

#4 Då tycker jag att du ska förklara vilka av de eteriska oljor som man använder i bad som är så farliga att de vid en dosering på 5dr = 1/7 ml i ett badkar på ca 150 liter att man ska undvika.

Upp till toppen
Annons: