Annons:
Etiketterstenarkristaller
Läst 15232 ggr
molly57
9/1/07, 11:45 PM

Månsten!!

Jag köpte i dag,en mycke vacker månsten.Den är formad som ett hjärta (hals smycke ) Kände direkt att "den måste jag ha"

Har tittat i ett par böcker hemma (plus kristallrummet) men det står lite olika ang månstenen.Är någon här inne duktig på stenar/kristaller?

Det kändes väldigt kraftfullt,när jag satt på minsmycket! Så jag "vet" att den är bra för mig just nu.Och det är ju, det som räknas trots allt.Anväder mig själv av Kristaller vid healing,men har då flera Kristaller som samverkar.kompleterar varandra så att säga.Så jag anväder kristallerna på ett "annat sätt då".

Kram//molly

Annons:
FiaH
9/2/07, 7:53 PM
#1

Hej Molly!

Det jag vet om månsten är följande.

I indien kallas den för drömsten, och används för drömmar, frid och stillhet. Den skänker en mildare form av passion i kärlekssammanhang och kan ges som gåva till någon man älskar och vill beskydda. Den lyfter fram den kvinnliga aspekten hos både män och kvinnor. Bär du månsten som ring,lockar den till dig själsfränder..

Detta var lite vad jag hittade om just månsten, men som sagt, att gå på sin egen känsla är nog det bästa. Lycka till kram Fia

Clary
9/2/07, 8:52 PM
#2

Då fyller jag på lite.

Månstenen är som FiaH säger en mycket feminin sten, förutom att plocka fram den kvinnliga aspekten kan den användas vid hormoniell obalans och välsignar med fruktsamhet!

Finns också en del som säger att man ska lägga den under tungan för att öppna upp kanalerna. Den är knuten till halschakrat, en andligt utvidgande sten.

Månstenens energi ger kvinnor styrka att ta tag i sina känslor, sina liv och sätta gränser.

Kram

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

molly57
9/3/07, 1:15 AM
#3

 Tack för era svar.De sist nämda stog även i min bok,och vad jag själv kände till om månsten.Det är en mild sten (milda och mjuka energier) Har alltid tyckt om den,framför allt den mjölkvita.Det FiaH skrev var däremot lite nytt,för mig.Men intressant!!

Stenar/kristaller har ju också lite olika betydelse,för olika folkslag eller kulturer.Jag anväder mig ofta av månsten,under healingen men alltid tillsammans med andra Kristaller..

Kram//molly

KundaliniNyckeln
2/18/08, 9:38 AM
#4

Hej Molly

Det finns flera olika månstenar, T.ex vit, grå, blå, rosa/persika, grön, regnbåge. Ursprunget kan vara varianter på både Orthoklas och Albit.

Hur ser den månsten ut som du köpte? Är det en vit som du har köpt?

Hör av dig så ska jag hjälpa dig.

Jag är just i färd med att släppa den bok om Stenar, Kristaller, Mineraler och deras magiska kraft.
Där finns över 700 olika inklusive bilder på allt.

Jag önskar dig en underbar dag
Marie

Tusss
12/26/09, 1:00 AM
#5

snubblade in här då jag sökte på nätet angående just månstenar. Och jag har en lite lustig känsla med månstenar.. det känns som att de passar mig så himla bra. Som att det är "min" sten så at säga..

kan det finnas någon bra förklaring till det?

Rosenvial
12/26/09, 2:27 AM
#6

Ja vet ju inget heller något om stenar..men brosan..pratar hela tiden om någon sten..typ smaragd eller nåt som han gillar..jag förstår inte det där riktigt…för han gör ju aldrig någonting åt det.vimssar bara runt med stenpåsen hela tiden…nä förstår inte riktigt men det verkar ha en betydelse för honom ibland.

Annons:
korseett
12/26/09, 12:21 PM
#7

Jag har den uppfattningen att om du dras till en viss sorts sten så är den bra för dig- den finns där av en orsak.

[Amethyst]
12/26/09, 2:54 PM
#8

#6 Man brukar bära stenar med sig för att de är bra för en. Man påverkas av stenarnas olika energier på olika sätt Glad Ibland kanske man bär på en och ibland på flera.

Rosenvial
12/26/09, 10:14 PM
#9

Ja det är nog så..men funderar på varför stenarna skulle ge olika energier,sten som sten varför skulle tex en röd sten ge en annorlunda energi en låt säga en blå

korseett
12/26/09, 11:36 PM
#10

jag tror det hör ihop med sammansättningen av stenen. Vilka mineraler som finns i den osv

[Amethyst]
12/27/09, 12:08 AM
#11

Som Karin säger har det med sammansättningen att göra då olika energier tar form som stenar och mineraler skulle man kunna säga. Det finns olika böcker där man kan läsa om det Glad

Det är förståss det jag har fått lära mig.

Rosenvial
12/27/09, 12:39 AM
#12

Men är det då i grunden helt olika mineraler i varje sten,eller är det samma uppbygnad av mineraler med tillsatta så kallade färgämnen för färgens skull

Röd små mänger krom tex blå järn och titan då

Hur känner man skillnaden på energin,låt säga att du blundar och inte vet vilken sten du tar i din hand…känner man som "tränad "vilken sten det är, och energin är den då uppdelad i olika områden,tex du tar en citrin..ingen energi går till benen då eller hur är det egentligen?

korseett
12/27/09, 1:16 AM
#13

det första kan jag svara dig på. Alla stenar är riktiga stenar, det enda som görs är att de kanske trumlas(blir blanka och får avslipade kanter) eller slipas som en diamant om de inte är som kluster som de finns naturligt i naturen. Det är olika mineraler som ger färgerna och olika sätt som stenar skapas på- allt från höga temperaturer och höga tryck till sedimenterade bergarter. Hur de olika skapas kan du läsa mer om i böcker om geologi och mineraler.

Annons:
Rosenvial
12/27/09, 1:30 AM
#14

Jag tycker det känns tryggt att alla stenar är riktiga stenar det är viktigt det känns bra att du säger det…men nu kanske du också kan förklara lite av stenarnas energier för mig..om du vill såklart :)

korseett
12/27/09, 1:36 AM
#15

Det finns en hel artikelserie om stenar och Kristaller som du kan börja med att läsa och så ser vi hur långt du kommer med det, förhoppningsvis finner du svar på en del frågor.

Här är länken

[

](http://healing.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e0e403c1-9482-4d69-8266-584ae2bdd067)

Rosenvial
12/27/09, 2:22 AM
#16

No jag kom ingen vart med detta..tyvärr så tråkigt kanske berodet på att jag undrade över någoting annat…hur man kände energin av tex en ja vi tar väl en citrin…och dom dåliga energierna  som hoppar på dem ja vem har svar på det…om man tror

korseett
12/27/09, 3:29 PM
#17

ja jag är själv inte så fullt bevandrad i stenarnas värld. Nu är det helger också så många kunniga har kanske inte möjlighet att titta in och besvara men vi får hoppas på att någon som kan mer kan ge ut någon tolkning på hur det kan fungera

Tarzan88
12/27/09, 7:39 PM
#18

# 0  när ja köpte min pendel förra veckan,stod ja å höll i en månsten för den va så vacker,skulle köpa de men ja ångra mej,men hon som äger butiken sa att det är en kvinnlig sten,att de handlar om att den ger  kvinnlig kraft ,ja typ nått sånt…ska leta upp de i min stora sten bok…jag har en jätte stor bok som heter minerThe magic Power of stones crystals & minnerals en bok av marie Nilsson  haha om nån va intresserad alltså…Oskyldigska se va de står om månsten!

( månsten Kallas även för Ortoklas )

Månsten (Ortoklas)

I den asiatiska traditionen betyder namnet "inga tårar". Månstenen är en variant av Ortoklas som är opalescent med ett blått eller vitt skimmer som liknar månens sken. Skimret orsakas av ljusreflektion från den inre strukturen som består av en växelvis sammanväxning av Albit och Ortoklasfältspat. Tunna lager av Albit ger den vacker blå färg; tjocka lager ger ett vitt skimmer. Stenarna är stora, men Månsten av bra kvalitet är sällsynt.

Månstenen drar till sig kärlek och ger tur och vänskaper. Hos älskande par skapar den ömhet och passion. Månstenar är högt ansedda gåvor till älskande. Det sägs att om två älskande tillsammans håller en månsten i fullmånens sken kan de se in i sin gemensamma framtid. Bra i relationsproblem den läker själsliga sår och neutraliserar negativiteter. Den ger inre frid och harmoni, och ökar medialitet och andlighet. Samt skyddar vårt undermedvetna och hjälper oss att dra till oss saker och ting i rätt ordning. Nattens sten. För att njuta nattens gåvor; skuggor, drömmar, stillhet. Skyddar vid resor över vatten.

Den indiska traditionen ser månstenen som en symbol för det tredje ögat. Den underlättar utveckling psykiska förmågor och arbete med drömmar. Om du har den i munnen under en fullmåne, ger den dig förmåga att förutsäga framtiden (en annan variant är att detta bara fungerar om det utförs av ett kärlekspar).

Om du vill ändra dina ätvanor, ska du bära en månsten för att underlätta detta.

Stjärntecknet Tvillingarnas ädelsten, representerar den rikedom som flödar ur harmonin mellan två som är ett. Månstenen associeras med vår modersenergi och Rubinen med vår fadersenergi

Vid healing: ger lindrigare menstruation, förlossning och klimakterieproblem. Vid bamlöshet används i övrigt Apachetårar. Månstenen hjälper mot magbesvär, huvudvärk, näsblod, epilepsi och solsting.

Chakra: Alla, men vanligast från naveln till hjärtat Energi: Yin Nyckelord: Gudinne-energi och Harmoni

Månsten, grön

Modersbindningar. Förmågan att kanalisera. Slita sig loss från sitt ego, frigöra sig från sina modersbindningar

Vid healing: Bra mot obalans i underlivet Chakra: Hjärt, hals och kron

Hoppas de är till lite hjälp!!!Skrattande

Rosenvial
12/30/09, 12:46 AM
#19

"17 Tack för dina svar ialla fall snällt..jag söker vidare på alla frågor som finns….tankar funderingar om allt är öppet för alla nyfikna,ja menar så mycket som finns… Gott nytt År till Dig

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: