Annons:
Etikettmat-för-själen
Läst 14936 ggr
Opal
2007-09-19 10:37

Huskurer

Kan vi inte ha en tråd där vi kan skriva in lite huskurs tips till varandra??

Annons:
MariaJ
2007-09-19 10:43
#1

Visst kan vi det opal.. Vi kan använda denna tråden som du nu skapat.. Ser jag fram emot:-)  Mycket bra tips !!Skrattande

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Opal
2007-09-19 10:58
#2

Jag dricker Persiljevatten då och då. Flera dagar i rad.

Koka upp 1 liter vatten. Lägg i 2 dl grovhackad persilja och låt det stå exakt 8 minuter. Sila av och drick.

Det är bra när man vill rensa ut och hela tarmsystemet, njurarna, bra om man samlar på sig vätska. Säkert bra för mycket mera.

Opal
2007-09-19 11:00
#3

Lägg 3-4 plommon i en kopp med vatten. Låt det stå över natten. Drick vattnet och ät upp plommorna.

Det är bra mot trög mage.

LisaL
2007-09-19 11:36
#4

Vid förkylning kan jag rek. färsk ingefära i kokande vatten så det blir som ett te. Riv ingefäran ganska fint så kan ni dricka allt ihopa sen. Glöm inte att låta det stå och dra lite.

Även vitlök är jättebra men det luktar lite värre.

Mvh LisaL

Tarotsanna
2007-09-19 14:55
#5

Jätte intressant tråd! Men just nu så kommer jag inte på något tips… Jo, förresten…

Om det svider när man kissar så kan man ju dricka citronvatten. Jag gör så här att jag tar och pressar saften ur en citron och blandar i 1 l vatten. Sen dricker jag minst 2 l under två dagar.

Vid ont i örat så kan man ta en vitlöksklyfta, vira in den i lite papper eller en gasbinda, lägga den mot det onda örat. Man kan ju ha en mössa eller ett pannband så att löken sitter på plats. Efter några timmar så är det onda borta. Viktigt att INTE lägga löken direkt på huden!

Vid öronsprång så värmer jag lite mjölk och droppar några droppar i det onda örat.

Sanna

carinadenfina
2009-03-27 14:21
#6

jag har i många år druckit åkerfräkenthe mot blåskatarr, dricker även då citronvatten, de hjälper

fick en gång en kraftig urinvägsinflammation, med fruktansvärda smärtor,de var en lördag, och vi hade ganska långt att åka till jouren,

träffade en granne och berättade hur ont jag hade, hon sa att hon hade UVA-e hemma jag tänkte att de kan väl inte hjälpa men tänkte att jag kunde prova, efter 20 min hade jag ingen värk

 helt otroligt slapp att äta penecilin

Annons:
cillaj
2009-03-27 18:10
#7

Salvia avkok som te är bra för förkylning, den är bakteriedödande, man kan även blanda med citronmeliss och mynta.

korseett
2009-09-29 22:34
#8

nu när hösten kommer kan det vara bra att ta till lite kurer för att hålla sig på alerten.

gurgla med whisky har jag gjort de senaste pågångförkylningarna och det har hjälpt. Senaste gången fick jag healing på traven med.

Olivolja och mojsa omkring i munnen ungefär 5 minuter är fint för tandköttet

När du gjort kamomillte kan du lägga påsarna på röda ögon och ögon som har påsar under, fungerar bra

Pysslan
2009-09-30 01:05
#9

8-10 hela vitpepparkorn sväljes hela mot magsjuka. Fungerar bäst innan sjukdomen brutit ut.

(Ska enligt uppgift även fungera mot förkylningar … )

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Pysslan
2009-09-30 01:05
#10

Det blev dubbelt ….

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Rosina1
2009-09-30 12:16
#11

Usch och tviiii… jag kan rekommendera i förebyggande syfte mot "träningsvärk".

Lägg en delad potatis i vatten över dagen eller natten och drick på morgonen eller kvällen, välj själv. Detta gjorde man ofta förr för att många hade så fysiskt krävande arbete. Den som var ovan vid dessa arbeten och i sin begynnelse av ett hårt arbete kunde bli helt stel och orkeslös av arbete som kräver att alla muskler och leder får sig en rejäl omgång.

Hoppfull
2009-09-30 13:24
#12

Vad är öronsprång?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Indiania
2009-09-30 13:32
#13

#12 Kan det vara detsamma som " slå lock för öronen" tro.

Vi får se om någon vet Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
Hoppfull
2009-09-30 13:51
#14

Ja det blir spännande, låter som något mer allvarligt än lock men det kan vara min tolkning bara Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Rosina1
2009-09-30 14:22
#15

#12 Det är helt vanlig öroninflammation, många lät det värka tills trummhinnan sprack. Det sprängvärkte alltså.

Hoppfull
2009-09-30 14:38
#16

Aha, Tack jag förstod inte riktigt eftersom det först stod ett råd för ont i örat, vilket jag tolkade som öroninflammation och sedan ett för öronsprång. Jag förutsatte alltså att det var något annat Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaF]
2011-01-10 14:31
#17

När jag har ont i halsen dricker jag het mjölk med smör och socker i.

[Tobbe-Rutgersson]
2011-02-12 21:55
#18

jag är nästan aldrig förkyld, kan bro på att jag alltid har vitlök imaten.

Vitlök, timjan,  finns det nogot godare.

Andina
2011-02-12 22:54
#19

En tråd som jag absolut kommer att bokmärka!

Jag har inga huskurer till hands just nu, sedan jag börjat med D3-vitamin (i högdoser) har jag inte haft behov av något annat - hittills. Men jag är väldigt nyfiken på björksaven - som ska vara bra för en hel del. Ska läsa på lite mer om det.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Navajolady
2011-02-13 05:41
#20

Tranbär vid urinvägsinfektion ska vara effektivt då man får springa lite extra och kissa så man får ut det onda.Ett tips min mamma alltid kör med men jag fixar själv inte att äta bären eller dricka tranbärsjuicen men för den som kan med smaken på tranbär ska det visst vara effektivt.

Annons:
helenahi
2011-02-13 09:24
#21

koka upp vatten med en halv gul lök, låt det dra några min, sila av söta med honung, jättebra mot hosta.

tro hopp och kärlek...

agge65
2011-02-13 10:50
#22

en tesked honumg om dagen ska vara antiinflammatoriskt.

Yoghurt på brännsår lindrar skönt och får brännmärket att läka snabbare.

Tee Trea (stavas det så?) på fot eller nagelsvamp ska vara bra.

Kanontråd :)

http://enovalkommengast.wordpress.com/

Andina
2011-02-13 12:23
#23

Groblad på brännsår ska vara bra! Hittar du brännässlor (och kanske t o m bränt dig på dem) då hittar du Grobladen också - de växer intill brännässlorna.
Groblad ska också vara bra mot lättare sårskador, eksem m m.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emmyjane
2011-08-29 21:42
#24

när jag har ont i halsen dricker jag varm mjölk med ingefära och honung

stina63
2011-08-29 21:46
#25

Härligt vilken bra tråd,, ska bokmärka den direktKyss

majlar
2011-08-30 10:45
#26

Kanske ingen huskur men ett tips om man har svårt att sova. Om du  lägger tummen mot pekfingret så blir det en liten upphöjning ungefär där vecket som blir, slutar. Om du trycker där med andra pekfingret till du känner en lätt smärta, så håller du kvar där ca 5 minuter. Sen gör du likadant på andra handen.  Fick lära mig det här på en Qigong-kurs. Det är inte bara bra för sömn, man kan trycka där för lite allt möjligt. Huvudvärk, magvärk. Jag använder mig av den när jag har svårt att sova.

stina63
2011-08-30 10:58
#27

Majlar den punkten är toppen punkt som fungerar till det mesta,, Brukar använda trycka när jag har ont i huvudet,

Annons:
majlar
2011-08-30 11:07
#28

Visst är den bra. Billigare också. Hihi

Amandla
2011-08-30 12:59
#29

Om du har klåda i hårbotten så lindrar gurkörtolja och/eller aloe vera. Kolla också om det är natriumbensoat (ett vanligt konserveringsmedel, heter sodium benzoate på engelska) i ditt schampo eller balsam, det är känt för att irritera huden. Byt till produkter utan, eller tvätta håret med ägg istället! Ett ägg blandas med en tsk honung och ett kryddmått citronsyra, håret blir verkligen rent! Om man vill ha det som hårinpackning tillsätter man ett par matskedar balsam (helst utan silikoner och andra mineraloljeprodukter). För fler hårvårdstips se www.lockig.se  src="http://healing.ifokus.se/js/lib/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif" alt="Glad" title="Glad" />

Aloe vera är suveränt mot brännskador! Lägg på en klick på sårt, så snart det torkat in lägg på en ny klick osv. Svalkar, lindrar och läker!

[walkinbeauti]
2011-08-30 13:21
#30

Vilket gott tips Amandla,ska prova Ägg och honung,citronsyra.Måste ju funka även på min stubbade kalufs Glad

Emmyjane
2011-08-30 13:36
#31

Jaa hår tipsen gillade jag. Borde sluta med allt köpes, man kan ju använda bättre ämnen till kroppen.

Jag känner att jag hittade en bra saka tt meditera över: vi lånar bara kroppen den som styr är den som kan läka sig själv genom kloka val.

Andina
2011-08-30 13:47
#32

#26 - Tack för påminnaren, Majlar. Har vetat om denna punkt sedan min akupressurutbildning men i princip aldrig använt mig av den på mig själv.. (korkat…) Skulle ha varit perfekt inatt..

#29 - Måste prova ditt "äggschampo/-balsam" också, Amandla. Har lite problem med hårbotten i perioder. 
Tills jag har inhandlat honung och citronsyra, ska jag prova med ägg + kokosfett + askorbinsyra… Det låter som att det kan ge liknande resultat.

Ska man använda hela ägget, eller bara äggulan?

Förut höll jag lite mer koll på natriumbensoat, vet inte varför jag "tappat bort den kollen" nu.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2011-08-30 13:51
#33

#32, ta hela ägget! Kokosfett passar vissa hår toppen, man kan ta olivolja eller någon annan god olja annars. Eller inte, man får prova sig fram vad som funkar…

Jag tvättar sen snart två år mitt hår enbart med balsam, har ni hört talas om balsammetoden? Läs mer på lockig.se. Vill inte kapa tråden mer än så Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
2011-08-30 14:00
#34

Jag har hört och läst in lite om balsammetoden - började prova, men se'n föll det bort på bekvämlighet (hade för mycket shampoo hemma… ;) )

Tack - jag ska prova med hela ägg ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
fri
2011-08-30 16:11
#35

Jättekul tråd, vill bara tipsa er som har problem med magkatarr eller sår i magsäck och tarm om kamomillte.

Kamomillen har en läkande effekt på alla slemhinnor och man kan använda den som medecin …. Börja dagen med en kopp kamomillte och ta sedan en klunk då och då under dagen.Fungerar bra för de flesta och för mig har kamomillen varit guld !

Låt inte teet dra för länge bara så att det blir beskt, då kan man bli illamående istället, mindre kul !

[GunillaF]
2011-08-30 16:13
#36

Vad superbra tips ni kommer med!Glad

Andina
2011-08-30 16:38
#37

Nu har jag äggtvättat håret! Skrattande Få se hur det känns när det är torrt. ;) Fått ny inspiration igen, tack för det Amandla! Hoppas att jag inte 'faller' ur igen. (Balsammetoden känns inte lika "rätt" för mig.) Har googlat runt lite och fastnat för bikarbonat-tvätt och äppelcidervinägersköljning också… så det ska nog provas så småningom också.

Lustigt, Fri, jag har den senaste veckan känt av lite stressmage och igårkväll ville kroppen ha kamomillté, så blev det. Jag är inte särskilt förtjust i kamomillté, men hade ett hemma och jag måste ju lyssna på vad kroppen säger åt mig.. ;)

Hoppas tråden blir ännu mer fylld av härliga och spännande huskurer!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2011-08-30 16:50
#38

Jag mediterar emellanåt (inte lika ofta som jag "borde" men bättre nångång ibland än inte alls) och häromdagen ställde jag frågan: vad kan jag göra för att hjälpa min kropp med hormonstörningarna (har hormonspiral och problem med blödningar) och fick direkt svaret åkerfräkenthé. Slog upp det i en bok, och mycket riktigt är det helt rätt medicin! Glad Jag kan inte mycket om örtmedicin, och åkerfräken har jag inte provat tidigare. Ska bli intressant att se om det hjälper!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fri
2011-08-30 19:15
#39

                                 Hej igen !

När jag skrev att kamomillte kan användas som medecin för sår i magsäck/ tarm, så menar jag förstås inte istället för medecinsk vård utan som komplement för att skynda på läkningen.
Jag tror ni förstår det men jag vill bara vara på den säkra sidan. Glad

Andina
2011-09-08 08:17
#40

#29 mfl - Nu har jag äggtvättat mitt hår sedan 30 aug. Och jag måste bara få säga att det har varit ett perfekt schampo för mitt hår!

Problemet med hårbotten försvann nästan helt redan efter första tvätten! Både hår och hårbotten mår jättebra!

Det fungerade inte så bra med extra fett (kokosfett/olivolja) i - det gick bara inte att skölja ur bra. Men däremot fungerar det alldeles utmärkt med enbart ägg och askorbinsyra! Plus en sista sköljning med äppelcidervinäger-vatten.

Ägg och askorbinsyra har jag alltid hemma, så praktiskt! Jag behöver inte hålla koll på att jag har hårschampo mer. :)

Tack igen, Amandla, för inspirationen att prova igen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2011-09-08 11:25
#41

Toppen Andina!! Nu blev jag glad, vet ju själv hur gôtt det var när min hårbotten lugnade sig! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Myy2000]
2011-09-08 11:42
#42

Tack för alla bra tips! Alltid roligt med bra huskurer.Glad Här kommer en till…

Om man har torra fötter med förhårdnader, så är det superbra att ta ett fotbad med såpa och vatten. Efter badet går det lätt att fila bort förhårdnaderna, och fötterna blir mjuka också. Men det är viktigt att vara försiktig så man inte filar bort för mycket, så man skadar sig. Jag tror tillockmed att torrsprickor läker bättre efter såpabad.

Andina
2011-09-08 11:51
#43

Vad bra Myy, såpa har jag gott om! Men ingen fotsalt e d. Kanske ska ta en filvända med fötterna idag. :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emmyjane
2011-09-08 12:12
#44

Amanla #38

Kan man använda det när man har hypotyreos? det har ju med hormonerna att göra?

Amandla
2011-09-08 12:49
#45

Hm, har inte tänkt så långt (har också hypothyreos), men det är ju ingen stor dos precis om man dricker några koppar om dagen…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
tin-tin68
2011-09-08 18:49
#46

Toppen bra tråd!

Myy 2000 Håller med såpa är toppen för fötterna men även om man har sår. Vi gav fotbad med såpa till en av våra brukare som hade ett fult sår. Tada det läkte så fint så.

Dum fråga kanske men hur får man ur äggtvätten ur håret.ska man skölja med lite kallare vatten?

Amandla
2011-09-08 18:56
#47

#46, ägg koagulerar i varmt vatten, tror inte du har så hett vatten ändå i hårbotten Flört men om du vill vara säker, så kan du ju skölja med något svalare vatten än du brukar ha. Det är bara skönt för hårbotten.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Acerventus
2011-09-08 19:40
#48

Å vilken bra tråd! Skrattande Ser att många pratar om åkerfräken, som jag också är sugen på. Har dock inte kommit mig för att plocka den än. Man får se upp med den närbesläktade kärrfäken som ser i princip lika dan ut men är giftig. Åkerfräkn ska dock vara full med kisel som är bra för både hår och naglar, och som ni skriver mkt mer.

Här är en liten länk om åkerfräken, där man också kan läsa om kärrfräken och sjöfräken: http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/equiseta/equis/equiarv.html

Annons:
tin-tin68
2011-09-08 22:01
#49

47 amandla Ja jag har fått erfara det liksom och var nyfiken på hur pass kallt vatten man ska ha.

Måste få berätta då att för många år sedan då min syster dotter var lite så vaknade jag av att hon knäckte en massa ägg i mitt huvud.SkrattandeMen det blev inte det lättaste att få bort det.Men man skrattar gott åt det efteråt.

Andina
2011-09-08 22:15
#50

#49Skrattande Jag kan tänka mig att det inte var lätt att skölja bort knäckta ägg i håret. :) Jag kan se det framför mig.

Jag vispar mina ägg (tillsammans med askorbinsyran) och då blir inte konsistensen lika seg - och lättare att skölja av.

Första gången började jag sköljningen med normalvarmt vatten (och det är varmt!) av gammal vana - men kom på mitt i allt att jag måste ju skölja med svalare vatten. Då fanns liiite "kokt äggvita" i håret, men det var lätt att kamma bort.

Men nu kommer jag ihåg (hittills) att jag måste skölja i lite svalare vatten - men inte är det kallt inte… ljummet. Eller skölj i så kallt vatten som du står ut med utan att lida…

Och efteråt sköljer jag håret i kallt vatten (med äppelcidervinägern) i handfatet - för jag är inte förtjust i att duscha kallt…

Nu ska jag läsa in lite om åkerfräken!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bybo
2011-09-08 23:18
#51

*pekar uppåt* Så, nu har jag bestämt mig för att testa :))

#38 Coolt     #26 Ah, den punkten har jag använt mot tandvärk, men gnuggade med en isbit :)) Visste inte att det kunde hjälpa sömnen på traven

Himla bra råd av er alla…har noterat

Andina
2011-09-09 09:28
#52

#51- Är det äggschampo du ska testa? Hoppas ditt hår gillar det också i så fall.

Enligt 'di vise' är det bäst om man shamponerar sitt hår med äggblandningen medan håret är torrt och se'n masserar hårbotten ordentligt en stund innan man sköljer ur. Jag såg att många låter äggschampot sitta i under 15 minuter innan sköljning - men det gör inte jag.  
Här en lång tråd på ett forum om äggschampo, det finns många alternativa tips i också om man orkar läsa…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

evali
2012-10-21 19:48
#53

Nr 26 och 27. Blir väldigt nyfiken på på den punkten som ni skriver om som ska vara bra mot sömnbesvär. Förstår dock inte var punkten är….. kan ni förtydliga så att jag förstår? Tack!

allhealing
2012-10-22 01:17
#54

#53 evali,

som jag förstår det är det pekfingrets kudde te talar dom som sitter på baksidan av pekfingrets nagel.

Känslan jag får när man pressar tummens topp mot pekfingerkudden är att ett energiflöde aktiveras inuti kroppen i hela bålen samt armar och huvud.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

majlar
2012-10-22 09:18
#55

#54 Tack Kent för att du gick in och berättade. Jag såg inte det här förräns nu.

Kyss

Annons:
Andina
2012-11-28 18:04
#56

Hittar lite gamla trådar som jag tycker är kul o intressanta. Lyfter upp denna också, för jag gillar verkligen "gamla huskurer"!!! Kyss

Jag kan berätta att jag inte tvättat mitt hår med hårschampo sedan i slutet av augusti 2011. Numera använder jag endast ägg och liite honung som schampo och balsamvinäger som sköljmedel. Mitt hår, och min hårbotten, trivs alldeles ypperligt fortfarande! Jag har svårt att tänka mig att jag ska återgå till "konstgjort hårschampo med märkliga ingredienser" igen, någonsin…

Till tänderna använder jag bikarbonat, kanel o pepparmintsolja!

Gradvis hittar jag alternativa metoder som jag kan använda mig av och som fungerar "rätt" för mig. Och jag tycker det är så spännande med dessa gamla "bortglömda huskurer"! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

guldstjärna
2013-03-06 23:13
#57

När jag får ont i halsen gurglar jag med saltvatten några gånger. Smakar inte så gott men det hjälper.

Andina
2013-03-07 09:49
#58

Vad kul att denna tråd hittat upp till ljuset igen! 🙂

Gulstjärna - den metoden har jag hört talas om men aldrig provat. Har ytterst sällan haft halsont, peppar, peppar. Bra tips att ha till hands dock!

Tänk vad mycket vi kan göra med mat… 😉

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Choklad
2013-03-07 11:48
#59

# 12

Örsprång är då man inte har öroninflammation, men det gör ont ändå, pga av att snor trycks upp mot örongången och bildar ett tryck. (fick reda på det (för många år sedan) då ett av mina barn hade just öronsprång och jag frågade doktorn vad det var för skillnad på det och öroninflammation)

Väldigt många och bra tips i denna tråden 🙂

En grej som jag gör då det är förkylning och halsontstider, är att jag strör lite lite salt strax ovanför svalget ..antingen på kvällen efter tandborstningen, eller då jag ska gå ut i affären eller annat.

Salter gör så att det blir en miljö i halsen som bakterier och virus inte kan växa i och därför inte trivs

Så brukar jag även göra då jag börjar få halsont, det är effektivt.

Man kan också äta saltlakritsgodis, vanligt salmiakgodis eller eller Lakrisal. Eller såndär "snus" som brukar finnas i visst godis.

Men grejen är att man inte ska dricka direkt efter utan låta saltet ha sin verkan. 

Och får man blåskatarr kan man dra up två eller tre persiljerötter, koka dem och dricka…det är riktigt äckligt, men det gör stor nytta. Ofta räcker det med att man dricker det vid ett tillfälle. (och tur är det)🥵

U R us

Amandla
2013-03-07 13:22
#60

Kokosfett är en väldigt skön hudkräm. Man köper kokosfett med fördel i en hälsokostaffär, det ska vara ekologiskt och kallpressat. Det man köper i mataffären är raffinerat och inte mycket att hurra för. 

Kokosfett smälter redan vid 34 grader (om jag minns det exakta talet), så man tar bara en liten smula i handen och värmer upp och sen smörjer in med.

Å så kan man äta det förstås, men då är vi mer inne på lchf och det finns det en egen sajt för (kolhydrater.ifokus).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
2013-03-07 19:33
#61

Kan bara hålla med Amandla i #60!

Men det finns bra kokosfett i många livsmedelsaffärer nu (de är inte överdrivet dyra heller). BioFood säljer sina bl a på Coop - både med och utan kokossmaken. Kung Markattas kokosfett har jag sett (än så länge endast med smak). De är ekologiskt framställda båda två. 

Det kokosfett som inte är lika bra att äta är Kokosfett i silverpaket (minns inte längre tillverkaren) - men ska enligt vad jag har hört vara lika bra för utvärtes användning. Men som sagt, inte fullt lika bra att förtära. 

Jag vill inte vara nå'n petmaja - men vad jag har förstått är att kokosfett smälter vid 24 grader. Sommartid, när det är varmt här hemma, så har jag flytande kokosfett i mina burkar, men när det inte är lika varmt så är det inte längre flytande.

Kokosfett är bra för huden, invärtes och "överallt". Har alltid kokosfett hemma. Steker i det, ibland tillsammans med smör, har det i thé (för att få i mig de bra ämnena) och smörjer huden ibland. 

(Sorry, Amandla, ❤️ jag vill inte verka som nå'n petmojja eller besserwisser - ville bara nämna så som jag har läst o hört om kokosfettet.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2013-03-07 20:50
#62

Ingen fara Andina, du har ju rätt 😍Såklart det är 24 grader! Vet ju att mitt kokosfett också är flytande under sommaren. Jag skrev hälsokostaffärer eftersom det är där jag sett det här i min stad, förutom Kung Markattas som finns på Ica, men jag ogillar kokossmaken så den köper jag inte igen. Dessutom tycker jag att den var dyr och jag måste vända på slantarna. Biofoods är billigare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Bybo
2013-03-08 11:24
#63

Oj…Glömt denna…SAMT, att jag knappt är inne….är fortfarande typ inne på en site i taget ( vad säger det om mig) Iaf, är detta en toppensite!

P.S Jag har skrivit om att tömma" björken på sav här. Men, nu är jag nollställd i skalla, ja, jag skulle vilja få tips på det enklaste sättet!?

Andina
2013-05-09 21:51
#64

Ja, inte har det blivit tömma björkar på sav här åtminstone, som jag har tänkt att göra i några år nu. Jag är lite kluven till att göra det… vill helst inte borra i de go'a träden… det gör kanske ont… ;)) Få se om jag får till det i år - det börjar ju bli dax för det. 

Jag har för mig att jag sett beskrivning på hur man gör på ett annat forum, få se om jag hittar det…

(Appropå äggschampo - jag kör fortfarande på ägg m honung som shampo och balsamvinäger som hårbalsam. Mitt hår trivs toppen med det. I owe u, Amandla! ;))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2013-05-09 21:56
#65

😃❤️


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2013-05-09 22:04
#66

Jag gjorde en hudvårdssalva åt min brorsdotter som har rejäla problem med eksem över rätt stora delar av kroppen. Hon kom hit en dag i vintras och var så narig om händerna att jag rös… så jag rörde ihop ett par msk kokosfett med ett par msk aloe vera-gel (köper så ren sådan som möjligt, köpte på hälsokosten med 98 %) och så kanske 30 droppar avocadoolja. Ett par veckor senare var händerna så fina som de aldrig varit på många år, och tjejen hade även börjat använda salvan på andra delar av kroppen med gott resultat 🙂Jag blev så glad, för det var bara på ren känsla jag gjorde salvan. Ville ha något som smörjde utan att svida, att det skulle lindra och hjälpa huden att läka så jag träffade tydligen väldigt rätt där 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
millam
2013-05-09 22:28
#67

Mot diarre: koka lite ris, tillsätt salt.  Låt det inte koka in helt, utan spara lite vatten i. Häll det i en mugg och drick som den är. Risavkok..

Efter ett litet tag kan man testa att äta lite av det fortfarande något hårda riset..

Fungerar varje gång!

majlar
2013-05-10 08:23
#68

bivax och rosmarin har jag blandat till mina torra fötter. Blev lent och fint efter första natten.

tin-tin68
2013-05-10 19:50
#69

Härligt att tråden har liv fortfarande🙂Här hittar man lite smått och gott bra med påminnelse!!!

Annons:
Bybo
2013-05-10 19:51
#70

Andina: Precis, stackars björkar, I mitt fall, så kan jag ibland hast igenom skogen, utan att tänka på dem…..men se, kan jag minsann, förberadande ev lidande "hujedamig" Meen, bättre dt än allt konstlat och lidande…öööh, sorry OT.

IAF: I år ska jag ta lite sav, Ahhhh, jag frågar och säger tack ;))

vresrosen92
2013-05-11 08:02
#71

Vid sjukdom tex förkylning och influensa, brukar jag tänka mig frisk. Positiva tankar för att påminna kroppen om att bli frisk - inget självömkande "stackars mig jag är sjuk".

Don´t worry, Be happy!

vatteneld
2013-05-11 08:13
#72

Underbar tråd. Jag har i princip bara använt sådant här till mina båda döttrar under deras uppväxt. Bodde i närheten av Vidarkliniken i Järna på den tiden.  Tjejerna är nu 10 och 13 år gamla.

När dom hade hosta så hällde jag kokande vatten över svarta vinbär (färska eller direkt från frysen, självplockade), mosade ut saften och lät det svalna av lite. Sedan både åt dom moset och drack saften och hostan lättade.

Ammijo
2013-05-12 22:10
#73

Jättebra tråd! Ingefära har jag nyligen "upptäckt" och även bikarbonat är mycket användbart.

http://silvertradenloa.blogg.se/

Bybo
2013-05-14 13:38
#74

Sorry, för min analfabetiska svada. Kan bli så, även utan vin ;))

****

#72 Fint tips, tack

#73 Jaaa, jag älskar "min" Bikarbonat. Och, hm…har ej testat ingefära mer, än i mat och under läppen. Läppen?? ;)) jo, när jag drar ner/slutar att snusa, så brukar jag plutta i en ingefärsprilla under läppen ;))

[Whiteout]
2013-05-14 22:10
#75

Förnyttiga och smaksätt kaffet med kardemumma eller kanel-krydda

Sameli
2013-05-15 13:11
#76

#67 Tack för det bra-iga tipset!

Spädde ut risavkoket med lite saft till lill-killen nu när han hade magsjuka👍

"Man måste ge lite mer än man tar"

Annons:
vatteneld
2013-05-18 07:31
#77

Ingefära är bra, har hört att det även kan minska tandfickorna och motvärka tandköttsinflamationer!!

Andina
2013-05-18 09:30
#78

Tack för fler go'a tips! Många ingredienser som jag använder dagligen. Bikarbonat, kanel o pepparmyntsolja som tandkräm t ex, ingefära äter/dricker jag nästan varje dag. 

Toppen med alla 'huskurs-tips' som droppar in! 🌺

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2013-05-18 09:32
#79

#63 - jag vet inte om det är det enklaste sättet, men har bokmärkt denna sida som visar hur man kan tappa sav. Det verkar inte vara så komplicerat…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

millam
2013-05-18 11:46
#80

Egentligen spelr ingen roll, huvudsaken är att man tror på att det fungerar! 😊

Andina
2013-07-14 12:24
#81

Hittade en gammal huskursmetod mot näsblod på internet…:

"Ta en hår tuss bak varje öra och tryck hårt några ggr.
Fungerar inte hårtussen ställ dig på huvudet i ca. fem minuter.
En sista åtgärd Gnid försiktigt med en guldring över näsroten."

från Etiops "Gamla huskurer roligare än nya"

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Choklad
2013-07-14 14:18
#82

# 81

🤔tror inte jag ska ge mig på att ställa mig på huvudet 🤐

För att stoppa näsblod kan man trycka med pekfinger och tumme på näsan på området mellan ögonen.

Eller så kan man äta isbitar och trycka upp dem i gommen så det blir nerkylt.

Man ska inte svälja blodet, utan luta sig framåt så att blodet kan rinna ut.

Sväljer man blodet så kräks man genast upp det igen.

Så fort man märker att man fått näsblod så kan  man ta en bomullstuss eller en bomullspad ( en sådan där rund som man har till att ta bort smink med, vet inte hur det stavas) och rulla ihop till en avlång rulle, doppa den i lite matolja och sedan stoppar man in den i näsan.

Det är inte farligt om blodet även kommer ut genom munnen eller genom ögonen, men det är otäckt. Då bör man ringa ambulans och be om hjälp, för antagligen sitter blodådran högt upp i näsan där man inte kommer åt att hålla för, och det kan vara en stor ådra som har spruckit och då kan den behöva brännas. Den kommer annars inte att sluta blöda  utan åtgärd.

U R us

tarotlasse
2013-07-14 17:08
#83

Nu i sommartider mygg, knott o fästingar så har jag ett riktigt bra tips. Jag fick för några år sedan tips av en hästägare att koka upp torkad rosmarin ca en halv kryddburk rosmarin med en liter vatten. 

Låt detta stå och dra o svalna sila av detta  tillsätt lite ätticks sprit som konserverings medel. 

Spraya sedan detta på sig själv eller på sitt husdjur för att undvika dessa små jobbiga sommar kryp. 

Har själv testat detta som myggmedel och fungerade alldels utmärkt. 

Men jag har mordeniserat receptet ngt och tillsätter även 4 krossade vitlöksklyftor som också skyddar mot fästingar. 

Man provade  för ett par år sedan att ge parkarbetarna i Norrköping vitlökskapslar och de hjälpte markant mot fästingplågan. 

Men det är svårt att ge våra husdjur vitlökskapslar så därför tillsatte jag även vitlök i denna  mixtur.  

Det luktar inget vidare denna blandning men det gör inte heller de kemiska myggmedlen heller. 

Lasse

Annons:
tarotlasse
2013-07-14 17:16
#84

Ytterligare ett sommartips för så lätt att bränna sig i solen, 

För att lindra  brännskadan och svedan så mosa lite  avocado tillsätt lite  matolja föredrar själv olivolja  så det får en smidig konsistens och smörj in den brända huden.

Det är både härligt skönt avsvalkande och läkande för huden, 

Det fungerar även för lindrigare bärnnskador av annat slag också, 

Lasse

Andina
2013-07-14 17:30
#85

Vilka härliga tips ni kommer med! Tack!

Matolja i näsan.. ja, varför inte! ;)

Mygg- o fästingmedlet ska jag nog prova. Mygg har vi inte så mycket av men så fort det regnat kommer de o attackerar en stund. Fästingar har vi dock så att det räcker och blir över - och inte har jag vaccinerat mig heller. Vet inte om jag kan spraya det över katten dock, hon lär bli både ilsk och bitsk själv då (njah, överdriver lite ;)).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Choklad
2013-07-14 21:00
#86

katter hatar ätticka så det passar inte just katter.

U R us

tarotlasse
2013-07-14 21:26
#87

#86 

Jag har inte testat det på katter men de katter jag haft har hatat att man sprayat något på dom oavsett  om det rört sig om helt vanligt vatten eller det varit något  helt annat så de hade nog struntat totalt i ättikan för hade varit lika impopulärt vilket som.

Hunden gick bra och den som gav mig det spraya hästarna med det för knotten.

Man kan ju hoppa över ättickan men  då får  man tänka på att hållbarheten  på mixturen bara blir ett par dagar. 

Jag använde det på mig själv och barnen de sprayade  det på kläderna är vi skulle promenera i skogen och ängarna för att slippa fästingarna. 

För det är enormt mycket fästingar på vårt sommarställe.

Det går inte heller att vistas utomhus på kvällarna på grund av alla knotten.

Men  jag fick stå relativt ostört  även om jag inte klarade mig helt och hållet när när jag sprayat mig.

De andra stod inte ut många minuter innan de rusade in i huset  men om det berodde på knotten elelr på att fisken skulle rensas kan man fundera på.    

Lasse

Acerventus
2013-09-13 12:01
#88

#83 "Men det är svårt att ge våra husdjur vitlökskapslar så därför tillsatte jag även vitlök i denna  mixtur." 
Lök är giftigt för hundar. Så det är direkt farligt att ge dem lök, och vitlök som är ännu starkare… 
Vet inte hur det är med andra djur. Eller om man sprayar det på huden.
I övrigt var det ett väldigt bra tips! :)

Choklad
2013-09-13 12:53
#89

#87

Jag vet att katter hatar ätticka, eftersom det luktar starkt och det är bra att doppa bomull eller papper i ätticka och lägga där katten inte får vara, de går inte dit, jag lovar.

Ätticka är också väldigt bra att tvätta med på ställen där katten har gjort ovälkommet ifrån sig, det tar bort alla lukter.

Men nu blev det O T . 🤐

U R us

tarotlasse
2013-09-13 18:56
#90

#88 

Man sprayar det på huden och på djur pälsen. 

Vi mäniskor kan ta vitlökskapslar men svårt att ge djur detta. 

 jag vet att  gul lök är faligt för hundar jag vet däremot inte hur de reagerar på vitlök för vitlök och gul lök har inte samma egenskaper. 

Men jag skulle  ju inte exprimentera med att testa och ge hunden vitlök. 

Lasse

Annons:
ALPHIRA
2013-09-13 22:09
#91

Hej.

#63 och #64, Bybo och Andina och flera. 

Nu vill jag inte förstöra glädjen för er men till att plågsamt döda björkar på detta sätt krävs markägarens tillstånd. Det finns knappast någon som ger tillstånd.

Om man har björkar på egen tomt så…

Med all välvilja/Marjaana

Andina
2013-09-14 16:41
#92

Tack, Alphira! 
Jag har hört att det inte ska vara skadligt för björken att tappa sav… Nu har jag inte gjort det ännu heller, i alla fall, det gör mig för ont att borra hål i dem… Få se om jag någonsin kommer att prova… 😕

P.S. Jag har en hel del björkar på min egen tomt. 
Men visst är det så, att om man ska göra någon som helst åverkan på träd så måste man ha tillstånd från markägaren.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2014-01-07 20:01
#93

Antingen har SVT upptäckt att det går bra att tvätta håret med bl a ägg istället för schampo. Eller så är det nyhetstorka… 😉

  • Bikarbonat, vinäger, ägg
  • "Vill du vara fin i håret och samtidigt må bra? Fimpa dyra schampon och gå istället till närmaste mataffär, föreslår en rörelse som förespråkar skönhetsvård på helt naturlig väg."
  • "Ägg fungerar som schampo Ett annat alternativ är att blanda äppelcidervinägern med ägg och gnugga in i håret. Dessa procedurer, menar Natashja Blomberg, fungerar minst lika bra som de väldoftande krämerna man köper i skönhetsaffärer."

Läs hela artikeln här.

Alltid lika kul att titta in i dessa 'huskurstrådar'! 😃

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Amandla
2014-01-07 20:03
#94

Se där ja! 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Andina
2014-01-07 20:05
#95

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bybo
2014-01-07 22:42
#96

Nu ska jag testa att tvätta håret i veckan ;))

Rithelo
2014-02-05 11:05
#97

Lägger in dessa tips här efter anmodan i annan tråd :) Ont i örat-tips; "En vitlöksklyfta som du delar eller hackar fint och sveper in i lite tyg, bomull eller gasbinda och stoppar i örat en stund kan verka lindrande. Var försiktig bara så du inte får vitlökssaft på huden, det kan verka irriterande, men ångorna är bra. Det har min mormor lärt mig och jag fick faktiskt bekräftat på sjuksköterskeutbildningen i höstas att man kan se att det har en viss verkan :) Om det är så att ontet kommer från halsen och sen spridit sig till örat via den förbindelsen så kan det vara bra att skölja och gurgla med saltvatten, rejält med salt och gurgla långt bak i halsen några gånger. Lite bakteriedödande och avsvällande så att trycket lättar mot trumhinnan."

~ jag har bytt avatar! den tidigare mer anonyma katten i lime-hjälm är därmed inte kvar :) ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: