Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 4660 ggr
Kerstina-61
2008-01-17 21:31

healing-psykiskt skadligt?

Har en undran. Jag gav en nära vän reikihealing. Innan mådde hon riktigt dåligt psykiskt och jag fick ovett  för jag var sen att hämta henne (hon fick skjuts både hem till mig och tillbaka) och jag fick ovett för att jag prioriterat en annan vän som fick akut nackvred och behövde snabbt hjälp innan henne, därav min sena ankomst. Ändå så ringde jag och talade om detta, men hon var jätteförbannad.

 Efter reikin så berättade hon att hon mådde riktigt dåligt och hade kännt mycket under healingen som var positivt för henne. Hon gav så att säga en förklaring på det beteende hon hade haft innan reikin.

Nu,,flera månader efter jag gav henne healing så är hon inlagd på en låst psykavdelning. Hon bröt ihop och ville bara inte leva mera.

Nu känner jag en stark oro…tänk om min healing utlöste detta dåliga mående. Jag läste någon stans att det kunde vara farligt att ge healing till en person som mår dåligt psykiskt.

Nu undrar jag hur ni ser på detta, här på Healing i Focus?

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
korseett
2008-01-17 22:36
#1

jag tror inte att du utlöste det hela! För det första så är det flera månader efter och mycket har hänt henne sedan dess och  för det andra som hon verkade vara i humöret och mådde vid tiden för din healing, så har hon mycket bagage som ska packas upp och vridas på, förkastas eller sparas och DET är en mycket jobbig process. Ibland pallar man inte allt själv utan behöver hjälp så det var väl bra för henne att få den hjälpen.

Jag har gett till flera personer som har mått dåligt, alltså som knaprar deppiller och är sjukskrivna, men jag jobbar inte med reiki så jag kan inte uttala mig om den typen, och hittills har det gått bra med alla.

CarolineO
2008-01-18 12:55
#2

Healing är ju kärlek… Så jag tror inte att det kan skada ngn….
Men det är bara vad jag tror

[trumman]
2008-01-18 14:22
#3

Jag tror som så att vet man inte vad man gör helt och hållet kan mycket gå snett.

 Spec då man jobbar med folk som mår psykiskt dåligt (eller är sjuka rent) är det viktigt att veta vad man gör, och att man FÖLJER UPP i behandlingen, och inte bara är där och lovebombar och sen släpper det hela.

 Som botare har man ett ansvar gentemot människan man jobbar med, och man bör vara klar över att det jag gör FÅR EFFEKT, på många olika plan. Därför tror jag det är viktigt att först bestämma sig för VAD som ska göras, och att man VET vilka följder en sån healing/bot kan innebära för just den människan.

 Att ta reda på vad människan har för socialt skyddsnät är en annan viktig del av behandling. Har h*n folk i sin närhet som förstår det här med healing och vad som kan lösas upp av det? Har h*n nära och kära h*n kan vända sig till och få stöd och hjälp hos när känslostormarna kommer, eller då det lösgörs en massa skit efter healingen?

Sånna frågor är viktiga att ha svar på.

 Jag tycker det, vad folk än säger, är rätt oansvarligt att bara förlita sig på att "healingen hittar dit den ska" och att man skyller ifrån sig med att "man bara är en kanal" och så vidare.. man har ALLTID ett (stort!) ansvar då man är inne och jobbar på en människa för bot & bättring.

Reiki är energimanipulation; och det är lika lätt att skada med reiki som att bota med det. Vet man inte helt vad man gör, behövs det väldigt lite för att styra kin fel eller blockera den. Detta pga att det är enklare att vara destruktiv än uppbyggande. Lättare att slå ngn på käften än att bli dess äkta vän, lättare riva hus än att bygga dom etc. Tyvärr.

 Mvh, T

Detta var ingen direkt kommentar på ditt arbete Kerstina! Eftersom jag inte känner dig, vet vad du kan, eller ens har träffat dig så kan jag ju omöjligen kommentera på det -- kanske onödigt att skriva en dylik brasklapp kan tyckas, men erfarenheten säger att det är lika bra eftersom många tar åt sig nå jävulskt så fort man skriver ngt :)

korseett
2008-01-18 15:40
#4

Självklart har man ett ansvar och framförallt så måste man ju ha kontakt med klienten efteråt och ha informerat före vad som kan hända så den är förberedd. Mina healingbehandlingar brukar vara om minst tre ggr med nån veckas mellanrum eller efter behovet, med uppföljning även efter sista omgången. 

Jag kan styra healingen men jag är fortfarande bara en kanal för jag tar ju inte av min egen energi utan av universums energi.

Ayena_old
2008-01-18 16:34
#5

Denna fråga väcker en annan fråga hos mig.

Om jag går till doktorn så frågar ju han/hon vad jag söker för. Därefter sker en diagnos/bedömning och sedan eventuell behandling.

Jag har blivit erbjuden healing några gånger men har aldrig fått frågan vad jag har för problem, om dessa är fysiska eller psykiska.

Behöver man inte veta vad som är problemen?

Ja, detta var en fråga som jag skulle vilja ha svar på!

korseett
2008-01-18 17:52
#6

Jag erbjuder inte healing som behandling utan att veta vad klienten söker för. Men sedan är det ju upp till klienterna att berätta och det kanske inte alla gör men hur ska man veta det?

Mina klienter för jag journal över.

Men behöver man veta allt? nej jag tror faktiskt inte det. Jag brukar be om att få veta vad som först ska göras av mina guider och att känsliga klienter inte ska få häftiga utrensningar. Oftast kan jag få se stopp i kroppens energier som ska lösas upp och vilken färg jag ska fylla på med. Jag kan även få upp känslor som jag sedan beskriver för klienten. Det kan få tungbandet att lossna på dem så man får reda på mer.

Sedan så är ju människan så finurligt funtad så hon kan glömma saker som sedan kommer upp till ytan och som inte varit färdigbearbetat.

ja så ser jag det iallafall

Annons:
Ayena_old
2008-01-18 18:01
#7

#6 - Jag har varit på healing här i stan 1997. Det var några medium som en gång i veckan hade en mottagning. Själva healingen varade i tio minuter. Alltid innan så frågade vederbörande medium vad det var för problem. Efter healingen så berättade man om upplevelsen och mediet berättade om sin upplevelse.

Vad jag avser är dessa distanshealingar som sker här på detta forum. Det sker ju också healing en gång i veckan som man kan anmäla sig till. Jag har förut också träffat på de som utför reikihealing utan att de har frågat vad som varit problem. Så nog väcker detta lite frågeställningar!

korseett
2008-01-18 18:13
#8

men vid anmälan för distanshealingen här på forumet brukar det ju också stå lite extra om varför men inte på alla. ja det väcker frågor.

Men det kan ju vara så att de som inte frågar något alls om orsak kanske bara har det som hobby och ingen vårdbakgrund(alternativ eller trad)? Jag bara spekulerar nu.

Ayena_old
2008-01-18 18:20
#9

Hmm…………frågan är om man ska låta sig få healing av någon som bara har detta som hobby.

Efter vad Trumman skriver här så blir man ju lite betänksam!

MariaJ
2008-01-19 00:56
#10

Det är inte ditt fel att denna kvinnan ligger på psyket, det kan du släppa med en gång. Att gå och bära sådana bördor skapar bara med bördor.. Du har säkert lärt dig otroligt mycket av denna händelsen, så ta med det som en lärdom istället, och gå in i alla andra möjligheter som kommer. 

Jag tycker absolut att man har ett ansvar, det har man i alla situationer. Jag kan inte lova mina klienter att de ska bli bra , heller inte berätta för alla vad och hur jag gör för då skulle jag behöva lägga mycket mer tid på varje klient för att beskriva hur jag ser på människan i helhet.. (chakra-aura-energier osv)

När de söker för healing, så finns det en bakomliggande faktor, och som jag ser på det så är det undermedveten eller en medveten handling då man tar kontakt med någon healer. Det kan vara att man vill prova behandlingar för en kompis har gjort det och då har det hjälpt, man är kanske så insatt i det själv så man vill endast ha alternativa behandlingar, man är kanske nyfiken på hur det fungerar ect..

När man kommer in på healing.ifokus och skriver upp sig på listan så finns det ju en anledning till varför man vill ha healingen. Det kan vara orkeslös, smärta, oro eller bara av ren avslappning. Det finns många som upplever en reikibehandling underbart avkopplande, de tar sig kanske inte den tiden själv till att slappna av, så en energipåfyllning är vad de vill ha.

Om klienter söker för smärta, då går jag direkt på stället. Jag har löst upp blockeringar i ryggen, magen, halsen med omedelbar verkan.. Kan man förklara det ?? Nä.. men det händer saker i kroppen. Man tillför energi och då känner kroppen själv in hur den ska balansers…Den vet hur den ska komma i balans man bara hjälper den på traven. Det skapas en process, som löser upp smärtan..Underbart !!

Vänligen MariaJ

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Kerstina-61
2008-01-19 01:15
#11

Jag är initierad med reikihealing 1 och 2, men har inte jobbat jätteaktivt än. Då väninnan kom och jag kände hur dåligt hur hon mådde var ju min tanke att jag skulle hjälpa henne att må bättre. Om detta sa jag ingenting utan rekomenderade detta tidigare som en avslappning.

Nu ringde hon och bad att få reikihealing och då jag började känna på henne blev jag totalt matt och svart. Det blev bättre och böttre efter hand och då jag var klar så låg hon kvar en lång stund och hon berätade en massa saker om hur dåligt hon mådde, ,en efter healingen kände hon sig mycket lättare.

Då blev jag förståss glad för hennes skull, men då detta hände med psykinläggningen, då blev jag iskall och tänkte att, jösses, va det mitt fel??

Nu har jag fått många intressanta inlägg som jag tar till mig
Jag vill gärna höra mer Glad

Ikväll åkte jag 16 mil för att hälsa på min väninna och de verkar ta hand om henne bra, men jag blev lite rädd då jag såg ur mycket piller de gav henne. En hel hand FULL av pillerLedsen

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

MariaJ
2008-01-20 15:10
#12

# 11..Kerstina_61

Ja, tyvärr är det så vår sjukvård ser ut i dag.. Massor med piller. Jag har inte något emot vår kvalitet med piller, för ibland kan de vara livsavgörande.. men jag är absolut emot att läkare ordinerar gång på gång under långa perioder. Att man kan öka upp sin livskraft genom att tillföra piller under en tid är en sak, men inte att äta dem år ut och år in.. Då blir det inte bra enligt mitt tyckande. Jag kan tilläga att jag själv ätit tabletter då jag rasade ihop i utbrändhet år 2001.. men slutade själv med dem för ett antal år sen.. Jag tillförde istället healing och meditation, det har stärkt mig och min resa vidare. 

Jag är glad att du inte tar på dig din väns mående, utan finns där som en vän till henne istället. Det är ett fantastiskt fint sätt att visa henne att du finns där.. genom att åka 16 mil till henne för att stödja och finnas där. Härligt !! :-)

kram och ljus till dig !! MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Renate
2008-01-23 18:48
#13

Läste med stort intresse denna insändare, då jag är intresserad av reiki och precis gått en kurs i reiki, jag gick in på en sida som heter www.kundalini.se  och döm av min förvåning vad jag läste där. Tydligen så kan det ge både psykologiska och kroppsliga problem.  Nu vet jag inte vad jag skall tro. ???????

Renate

Annons:
Ayena_old
2008-01-23 20:15
#14

Jag kan intyga detta med verkningarna! Min Kundalini väcktes 1996 och jag blev informerad om detta under tiden. Man måste alltid vara mycket försiktig när man sätter igång energierna!

[trumman]
2008-01-23 20:34
#15

Det här med healing, reiki och annan energipåverkan kan liknas med en kniv. Den är jättebra att använda om man vet vad man gör, man kan tälja vackra figurer med den, eller skära bröd eller rensa nyfångad öring - men man kan ju OCKSÅ skära ut bitar ur folks armar, sticka ut ett öga eller sprätta upp magar med den.

 Det beror helt på hur det används alltså. Ta reiki som exempel, där styr man om, dirigerar om flödet av ki (livskraften enl japansk filosofi) - man kanske löser upp blockeringar i energin, eller liknande.

 Vill man skada är det bara att reversera det man nyss gjorde för att hela. Stoppa, blockera flödet, få energierna att gå i annan svängning, störa och kanske helt slå ut en meridian t ex så att flödet omdirigeras till en annan del av kroppen som då får för MYCKET dynga och kan, vid svåra fall, kanske utveckla cancer.

Samma ki - men olika sätt att använda tekniken (kniven) som styr den.

 På samma sätt som en okunnig, otränad figursnidare kan slinta med kniven och drämma in den i sin lärares lår, så kan den oerfarne reikiutövaren/healern etc göra saker som skadar. Av misstag givetvis. Eller av okunnighet - man kanske inte helt förstår VARFÖR handen är helt stel och krampad, löser man bara upp handen, kanske ngt annat falerar! Ngt som man borde fixat INNAN handen etc.

 Det är svårt att bota folk och jag tycker inte man ska ta lättvindigt på det och bara rycka på axlarna och hoppas att ngn "högre makt" styr alla "energier" rätt.

Detta är ett ämne jag klurat på och studerat i många år (det här med hur man botar alltså) det är därför jag går på och pekar med hela handen. Jag har sett SÅ MYCKET fall där folk som inte vetat vad de gjort "healat sönder" folk :(

Renate
2008-01-23 21:59
#16

kan du förklara lite mer för mej vad som hände när din kundalini väcktes är väldigt intresserad av detta.

Renate

Ayena_old
2008-01-23 22:28
#17

Det hände i samband med att mitt andliga uppvaknande satte igång. Detta skedde våren 1996, så jag gick på en konstnärsutbildning. Denna process sattes igång av sig själv. Jag har alltid varit medial och nyfiken på det andliga.

På våren 1996 var jag på en New Age Mässa i Malmö och träffade där på en kvinna som hade planer på att starta en meditationskurs. Vi var fem-sex kvinnor som träffades varje söndag hemma hos denna kvinna där vi fick lära oss att meditera och möta vår andliga guide. Det var då allting satte igång.

Jag fick psykoser och en massa mycket skrämmande psykiska upplevelser. Fick också en massa skrämmande fysiska upplevelser. Inom två år så hade jag ändrat personlighet totalt, brutit med mina vänner och min levnadsstil. Jag gick i väggen och fick värk i kroppen. Jag fick veta att detta var Kundalini, och sökte information genom böcker. Bla a så hittade jag Dr B S Goels bok "Tredje Ögat och Kundalini".

Ayena

Renate
2008-01-23 22:38
#18

Jag blir faktiskt lite rädd när jag nu hör från olika håll om bieffekterna av t ex meditationen, Hur skall man då hantera detta för att inte råka ut för det som t e x du råkade ut för.

 Hur handerade du detta, och tycker du att du idag är ditt gamla jag igen?

Om du inte vill svara här kan du kanske maijla mej på info@letscopy.se.

Hälsningar Renate

+

Ayena_old
2008-01-23 22:57
#19

Jag svarar gärna här om där finns fler som är intresserade.

Det har tagit mig elva år att hitta mig själv, den jag verkligen är. Under tiden från 2003 till förra sommaren stängde jag totalt av alla kanaler. Detta var en process som var nödvändig. Jag har dock inte börjat meditera ännu på samma sätt eftersom jag fortfarande är osäker på vilka krafter som släpps loss.

Den som påstår att det endast finns kärleksenergier vet inte vad de pratar om. Det finns energier av annan sort också som man måste vara mycket försiktig med innan man börjar handskas med dem.

satori
2008-01-24 10:55
#20

Kan man inte jämföra lite med vanlig kroppslig massage som t.ex shiatzu. Om man har mycket kroppsliga besvär som stelhet och värk och får en massageomgång så sätter det igång en process där du måste renas. Dagen/dagarna efter kan du blir riktigt magsjuk. Det är för att kroppen gör sig av med slaggprodukter, det är tufft, men EFTER den reningen mår du bättre än nånsin.

Tror att det kan vara samma med den själsliga biten. Om du har mycket psykiskt i bagaget och får reiki så måste även själen renas och göra sig av med "slagget", du kan då hamna in i ett ännu värre tillstånd t.ex psykos. Själen tar längre tid på sig att läka än kroppen, därför kan du ha/få psykiska problem under lång tid, men som sagt även här så blir du en ny människa efter att du har rensats ut. Därför är det klart bra att ta det väldigt försiktigt och inte brådska på om man inte vill gå den "hårda vägen".

Annons:
[trumman]
2008-01-24 11:35
#21

#20 Hai so desu. Japp, så kan det också vara.

Renate
2008-01-24 11:54
#22

Det är nog inte så enkelt som det låter, som jag skrev innan har jag varit och kollat på www.kundlini.se  gå gärna in och se vad olika läkare och folk som har varit med om kundalini har skrivit.

Jag känner mej som sagt helt förvirrad efter alla olika synpunkter en säger att det är helt ofarligt nästa säger att man ska vara försiktig och tredje säger att man skall hålla sig helt ifrån detta????

Renate

Renate
2008-01-24 12:08
#23

En sak jag glömnde , om man nu skall ta det varligt vad menas med det?

Jag har mediterat i 8 år och hållit på med yoga lika länge, men börjat med reikin precis. Läst andlig literatur i snart 30 år. Har under den tiden alldrig själv upplevt något negativt men anser dock att man måste se saker ofärgat sätt. Vad är för fort??

Jag kan bara säga att jag vill inte under några som helst villkor uppleva vad dessa människor har upplevt som beskriver sin kundaliniupplevelse på ovan nämnda sida.

Tycker att det är väldigt svårt att få saklig information,

eftersom den som håller på med dom olika grenarna och inte har upplevt något negativt naturligtvis tycker att det är helt ofarligt, medan den som då har upplevt olika problem med det hela ser det i ett helt annat ljus.

Är det någon som kan rekomendera en sida eller literatur där man får skalig vetenskaplig information så är jag tacksam.

Jag vill bara klargöra att jag på inga villkor har några som helst  åsikter på dom som utför olika reiki, healing mm.

 Renate

satori
2008-01-24 12:20
#24

Med att ta det lugnt menar jag att man som hel nybörjare inte behöver kasta sig in på kundaliniresning med en gång. Utan börja med avslappning, sen meditation osv. Men å andra sidan har du oxå rätt för det kan vara svårt att kontrollera hur mycket man öppnar upp sig och därmed blir mer mottaglig för. Jag själv är en väldigt känslig person och mina chakran kan plötsligt "flyga upp på vid gavel" bara jag kommer i närheten av vissa människor. Man måste lära sig att bli medveten om detta och skydda sig genom att stänga ner dem när man känner såhär annars är man ju helt öppen för alla möjliga energier att tränga in.

Jag har ju tänkt att läsa Reiki nu och ramlade in på kundalinisidan av en slump och blev minst sagt livrädd. Att man kan bli psykotisk av en initiering osv. Jag får ibland obehagskänslor av något negativt när jag spontant öppnat upp t.ex på kvällarna och ibland har energierna utifrån varit så starka att jag helt enkelt inte förmår stänga ner mig,  då har man inte kontroll över det hela och bör inte medvetet gå vidare.

Renate
2008-01-24 12:28
#25

Tack för din information.

Jag känner ju av kundalini energin när jag mediterar det är som om hela min kropp vibrerar och jag får en känsla av att jag gungar, har ju inte tänkt så mycket på de innan förrän jag var inne o kollade på reiki och kundalini.  Detta har ja ju känt av innan jag blev initierad, så nu vet jag inte om jag vågar fortsätta.

Renate

Ayena_old
2008-01-24 12:37
#26

Jag har lagt upp en ny tråd där vi enbart kan diskutera Kundalini!

Mandra
2008-01-25 12:13
#27

Hej!

Först vill jag gärna hålla med Thomas och andra som påpekar att allt andligt faktiskt kan vara skadligt i den här tråden.

Det är nog så VIKTIGT att veta. :D

Själv jobbar jag med shamanism och en lära som heter Eldens Lära (vilket inte är en shamansk lära, utan det är bara jag som tycker det går utmärkt att kombinera dessa båda).

Hela poängen med Eldens Lära är att man ska lära känna sig själv. Man menar att alla människor är OLIKA och att de därför har olika behov!
Det här gäller även på den själsligt/andliga sidan.
I klartext betyder det att vissa andliga övningar är bra för vissa människor, men skadliga för andra och tvärtom.
För att inte råka illa ut när man praktiserar t ex meditation - bör man först ta reda på om det passar just en sjlv att meditera.
Gör det det så är risken liten att man råkar illa ut. Gör det inte det är risken stor.

Med undantag för kundalini-meditation - vilket jag inte tycker att NÅGON ska utöva. En kundalini-resning är något som ska ske spontant, när man är mogen för det. Inget man ska försöka resa medvetet. Kan kanske skriva mer om det i kundalini-tråden.

Mandra

Annons:
Mandra
2008-01-25 12:18
#28

Vad det gäller om det är bra för dig att meditera - kan du läsa på sajten för min senaste bok:

Att spegla sitt inre själv

Klickas på länken: Bör jag meditera?

 På samma sätt kan man ta reda på om andra andliga övningar är bra för en (men de här tabellerna gäller bara meditation).

Mandra

[Mariann]
2008-01-25 13:53
#29

Läser man då denna  tabell… så ser man i slutet att det handlar om att tanke meditation… dvs en mental meditation och den bör man då enligt denna tabell inte göra om man är född si eller så… om det vet jag inget…

men jag vet att:

En mental meditation medför inte andlig utveckling, den skapar bara en viss frid och harmoni, men ingen utveckling.

Söker man andlig utveckling är det (som jag ser det) hjärte meditation som ska till, dvs meditationer som ej är personlighetsrelaterade.

Kundalini meditation av alla slag ska man inte göra, kundalinin reser sig av sig självt när det är dags, och ska inte på konstgjord väg resas.

Glad Mariann

Mandra
2008-01-25 14:04
#30

Du får gärna förklara för mig vad begreppet hjärtemeditation betyder. Jag har aldrig hört det förut. Och vad skulle det vara för skillnad menar du?

Sen är det nog så att ALLTING som är bra för en viss person faktiskt är andligt utvecklande - oavsett vad det är! Det finns inte någon sådan konstlad skillnad mellan personlig utveckling, mental utvecklig, känslomässig utveckling eller andlig utveckling. Alltihop hänger samman.

Eller har jag missat något? :D

Mandra
2008-01-25 14:06
#31

Du skriver så här:
meditationer som ej är personlighetsrelaterade.

Enligt Elden så finns det INGENTING som inte är personlighetsrelaterat. (Och enligt mig själv är det mest bara något som många andliga rörelser/metoder försöker "sälja" för då får de mer anhängare).

[Mariann]
2008-01-25 14:14
#32

Hejsan! Glad

Självklart hänger allt ihop också!!! ALLT är en helhet, men ändå kan man dela upp det, visst är det fantastiskt! Glad

Självklart, att sådant som är bra för en person är utvecklande, jag menade det inte som det lät. Men den räcker inte hela vägen fram bara, det var så jag skulle skrivit. Glad

Jag kan tydligt se att det finna fler sätt att utöva meditation, den kan vara mkt mental (transcedental) och ha sitt fokus i 3 ögat, stilla sina tankar mm

Men den kan också ha som sitt fokus att utveckla hjärtat, att komma mer o mer i samklang med universums hjärta, och det är en HIMMELSVID skillnad!

Glad Mariann

[Mariann]
2008-01-25 14:18
#33

#31 Så du menar man får fler anhängare för att man mer inriktar sig på tjänst  och ej personlighetsrelaterad meditation. Det hade jag önskat, höll jag på att säga Flört.

Nej det är tvärtom. Det som människor upplever som personlig utveckling, det som gör mig lycklig, harmonisk osv det söker man sig till… kommer man in på att tjäna, att vara självuppoffrande… då får många fnatt… Oskyldig

Nu vet ju iofs inte jag vilka andliga rörelser/metoder du syftar på.

Mandra
2008-01-25 15:18
#34

Jag kan inte svara riktigt. Jag vet fortfarande inte vad du menar med meditation ifrån hjärtat. :) VAd är det? HUR gör man det?

Annons:
[Mariann]
2008-01-25 16:51
#35

Att man går in i hjärtat och ber och påkallar därifrån. Glad

[trumman]
2008-01-25 17:15
#36

Mandra
2008-01-26 21:14
#37

Ave-Solis.

Jag vet inte varför du kallar det meditation.

För mig verkar det som det är bön du talar om.

Blir aningen förvirrande eftersom det väl ändå inte är samma sak. :)

[Mariann]
2008-01-26 23:39
#38

Jag kallar det meditation för det  Är det.

Det finns ju inte bara ett sätt att meditera på…

När ens hela väsen och hjärta blir ett med/smälter samman med ljusströmmen/Gud, så är det meditation för mig.

Glad Mariann

Mandra
2008-01-27 09:48
#39

Du får ursäkta mig, men jag blir lite trött på den här new-age-branschen ibland.
Mig veterligen är det enda "branch" där alla envisas med att få ha en alldeles egen definition på alla ord.

Mkt trist tycker jag - eftersom det gör det omöjligt att diskutera saker. Ingen förstår vad den andra säger.

Just ordet meditation är det näst mest missbrukade och urvattnade ordet som finns i new-age idag. Det betyder faktiskt ingenting längre - eller allt, precis vad som helst.
Ta en promenad i skogen, doppa tån i vattnet från bryggan, ta en tupplur i hänhmattan - bara några få ex på definitioner jag hört på detta ord. Som sagt - helt omöjligt att förstå och diskutera.

För 35 år sedan, när jag började studera andliga saker, fanns en klart avgränsad definition på vad meditation är. Den löd så här:

Meditation = andlig teknik som syftar till att transcendera sinnet (tankarna)

Den definitionen använder jag än (och vägrar faktiskt att godta andra def) - helt enkelt för att det inte går att tala om saker när man inte har en klar def av orden.l

Tjurig säger dom att jag är - men det bjuder jag på. :D

Mandra

[Mariann]
2008-01-27 10:05
#40

Du får använda vilka definitioner som du vill.. alla har ett val, även du! Glad

Men eftersom meditation har använts genom  många många hundratals år inom klostrens olika murar. Så är mångas definition om vad meditation är vidare än så…. den definitionen du väljer att använda är den österlänska traditionen av förståelsen av meditation, och denna som jag mer använder mig av, är den västerländska förståelsen.

Sedan har man här i väst och i synnerhet omkring 60 talet och framåt plockat in den österländska formen och förståelsen av meditation och i sin naivitet trott att det är den enda rätta, det största syftet det hade, det att öppna oss för österländska traditioner, ligger i att öst o väst ska förenas…

Men det har låååångt innan där (60 talet) funnits en tradition av meditation även här hos oss!! Där man inom klostren haft mer utgångspunkten i hjärtats meditation som är långt mkt annorlunda än huvudets meditation.

Det finns ett orsspråk som jag översatt..

"Alla vägar som leder utanför hjärtat är återvändsgränder"

"Alle veje uden om hjertet ender blindt" Ole Wivel

Glad Mariann

Mandra
2008-01-27 10:46
#41

Jo, jag vet. Det finns ju också det i Norden använda begreppet "kura skymmning".

Jag var inne på Utomjordiskt och läste en beskrivning av den här "meditationen" som du kallar det.

Men som jag fattar det, så inbegriper det här många olika tekniker såsom; healing, affirmation, visualisering mm. Så jag skulle ändå inte rakt av kalla det för meditation. Men jag vet inte vad det skulle kallas heller.

Annons:
Hoppfull
2008-01-27 11:40
#42

Jag blir lite förvånad över förväntningen att det ska finnas en enhetlig definition av ett ord, något man gör/upplever individuellt som ska vara universellt för alla!

Det måste ju göra det hopplöst att diskutera i stort sett allt! Säg demokrati och du får en hel rad liknande men ändå olika definitioner… likaså jämlikhet, politik, rättvisa mm mm, allt beroende på egna upplevelser och erfarenheter. Kanske är det snarare den förhoppningen som skapar motsättningar än vad var och en lägger i själva orden. Att vara ödmjuk och låta var och en gå sin egen väg utan att någon ska tala om vad som är rätt eller fel enligt någons "regel" känns som det allra viktigaste inom själslig opch personlig utveckling, åtminstone för mig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[upstairs_to_heaven]
2015-03-10 21:08
#43

Jag har gått igenom flertalet healingsessioner. Jag avråder människor som har psykiska besvär såsom depression osv att gå på healing och man måste vara noga med hälsan. I första hand medicin och gå aldrig på oseriösa sidor. Det finns olika energier och om du går igenom en utrensning så måste du kunna hantera det. Det som blir fel är att om man får inget omhändertagande av läkaren eller psykolog om man aldrig säger sanningen så kan man må väldigt dåligt. Allt handlar om hur man hanterar olika människor och healing är ett känsligt ämne. Vad som än händer så är det viktigt att vara medveten om att utövaren kan ha fel energi eller vara olämplig.

Upp till toppen
Annons: