Annons:
Etikettreiki
Läst 3212 ggr
MariaJ
2/5/08, 10:14 AM

Vad Tror ni ...... ????

Vad tror ni om initeringar ?? Eftersom jag själv är ett levande bevis på att jag faktiskt redan innan initeringen fått till mig vissa av reikins symboler, så undrar jag om ni tror att man kan initeras av sina vägledare eller direkt från reikimastern ? Dessa symboler kommer jag ihåg att jag sett redan som liten ibland då jag blundade, och för mig låter det mycket märkligt.

Kan det vara så att jag är ämnad att jobba med healingen, och att jag även har dem med mig från tidigare liv..

Är det någon här som varit med om liknande eller kan ge mig lite feedback på detta..Vore intressant att höra era historier om just era upplevelser kring initeringen..(Vissa vill ha det som en egen upplevelse och det respekterar jag naturligtvis) Jag har upplevt mastern och han kommer även igenom i drömmarna.. Inatt drömde jag om honom, så det är väl just därför jag nu vill skriva detta..

Kram och ljus till alla // MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Annons:
MariaJ
2/5/08, 10:16 AM
#1

Jag har idag reiki 2.. men vill även gå in i Master nivå nu i vår… Ska känna in när jag är redo för det :-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

korseett
2/5/08, 11:18 AM
#2

jo jag tror att många behöver väckas upp av en initiering. Jag skulle aldrig själv ha kommit så långt på egen hand. Jag har inte reiki och så fort jag har tänkt att jag ska gå det så blir det inte av. Det verkar som om jag inte ska använda mig av reikihealing utan den som jag jobbar med nu och som blivit utökad på egen hand.

Men uppväckningen i form av en initiering och med vägledning av en master som kan berätta och stödja när processerna sätter igång tror jag är viktig. Många är inte starka nog att klara det själv.

Du och några fler kanske har mycket speciella uppgifter i livet och därför kan du redan som barn fått till dig symboler och vägledning så att du inte skulle "falla av banan" i förtid.

[trumman]
2/5/08, 1:58 PM
#3

Jag är reiki grandmaster och har fått alla mina initieringar av en människa. Därimot har jag fått andra slags initieringar via andra kanaler, eller vad tusan man ska kalla det.

 Jag jobbar ju mycket med naturandar (får jag väl kalla dom när merparten här inne läser "ande" som synonymt med spöke, men det är alltså inte spöke jag menar) och vet att de i många fall kan initiera människor på vägen.. vare sig det innebär att bara öppna upp, eller att ha regelrätta ceremonier i andevärlden.

 Har hört, och läst, om många olika sådana exempel.

Mvh, T

natur
2/5/08, 10:08 PM
#4

MariaJ

redigerat inlägg….

Denna kommentar har tagits bort.
[trumman]
2/5/08, 11:12 PM
#6

#5 Och du vattnar ogräset du…

Annons:
missperfekt
3/6/08, 5:54 PM
#7

jag har själv aldrig fått någon initiering och känner mig heller inte vara i behov av någon…. Healing förmågan har man ändå utan att någon annan ska lägga över den på mig. Funderar över vad som sagts tidigare i denna debatt och kan tolka det som att man måste vara väldigt stark för att kunna heala utan att bli "uppväckt" av att bli initierad. Skulle det då innebära att alla med inriktining Reiki healing är lite "svagare" eftersom de inte kan känna kraften inom sig själva utan måste ha input av en master? Eller hur var det menat? Många healers arbetar heller inte  med symboler för att förstärka healingen, ska man tolka det som att de som är svagare och inte litar på sin förmåga får redskap att jobba med för att lättare kunna tro på det de gör eller?

Jag skulle kunna jämföra det med att bara för att jag får ett trollspö och en trollformel i min hand så kan jag kalla mig trollkarl och utöva mina "trix" på första bästa försökskanin. Många verkar tydligen tro att det funkar på det sättet…. Själv är jag av den åsikten att alla kan ge healing men det är stor skillnad på till hemmabruksbehov och på att ge en proffesionell behandling. Rätta mig om jag har fel.

Tjingeling…

MariaJ
3/7/08, 9:54 AM
#8

#7.. Jag skulle vilja berätta hur det varit för mig. Jag har i hela mitt liv använt mina händer att heala med, och jag ser mig själv som en healer. Jag har healat människar, djur, växter ..ja, allt levande redan innan jag gick reiki. Jag måste dock ändå säga att efter att jag blev initerad så fick jag en djupare syn på healingen, och det medförde både ett bättre flöde och att jag hela tiden endast jobbar som en kanal. Vi kan i vissa fall behöva lära oss tekniker och få ett begrepp om hela människan då vi utför healing i proffessionellt syfte. Att heala och ge healing är också ett ansvar.

Jag är övertygad om att man ska gå på sin egen känsla. Om man inte vill gå reiki eller ng annan form av utbildning så ska man heller inte göra det. man ska själv känna vilken väg man ska gå. reikin är inget måste för att ge healing, men det ger en väldigt bra insikt och kunskap om hela människan.

Vänligen MariaJ

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

missperfekt
3/7/08, 6:41 PM
#9

Jag är också övertygad om att man ska gå på sin egen känsla, problemet som jag ser det är att vissa har väldigt svårt för det och då verkar det som (jag har ju själv aldrig gått någon reikikurs) att en hel del osäkra stackare helt plötsligt KAN HUR MYCKET SOM HELST för att de blivit initierad, så ursäkta mig om jag verkar lite anti…

Som sagt vissa har gåvan och vissa kan utveckla den men enligt min mening bör de flesta som gapar och skriker att de blivit initierade hålla sig till hemmapraktik. Och då menar jag inte de som gått reiki och seriöst vill utöva det utan den skaran som på en helgkurs är färdigutbildade och kan precis allt och dessutom lärt sig skryta om det.

Jag har själv fått höra av många mediala att jag haft gåvan att heala sen födseln och vem vet det kanske är rena rama "fantasierna" men innan jag skulle dra upp det för var och varannan människa man stöter på och framhäva mig som bättre och kunnigare än andra. 

Det är viktigt att man inom alternativa behandlingsformer vet vad man påstår sig kunna och sen kanske det även vore bra att titta på sin egen spegelbild ibland för att förstå vem man är och varför. Att ge en behandling med healing är inte bara att lägga händerna på och balansera chakran, ta bort blockeringar och fylla upp med energi. Det är ju bra att kunna ta reda på det man startar upp i en annan människa ioch med den behandling man gett. Hur många lär sig det på en helgkurs med reiki? Det är då inget som jag någonsin hört någon reikianhängare prata om. Läser man något ämne som kompleterar själva healingen eller går man det på egen hand innan eller efter den kursen i reiki? Typ socionom, terapeut, sjukvårdare eller likvärdiga kurser?

Jag vet att reiki inte är ett måste för att ge healing men det jag vill poängtera är att ett ganska stort antal tror att man endast kan ge healing för att man fått den initierad till sig, vilket är rena rama gallimatias…. Jag skulle tro att vi tar kraften till att heala på samma ställe men att reikiutövare har sin initiering och sina symboler som ritualer för att klara av att utföra sin healing. Och självklart att de får ha det men lite ödmjukhet skulle vissa helt klart behöva en kurs för. Vad egentligen lär man sig på en reiki kurs för nybörjare? Och på vilket sätt är det sen tänkt att man utövar det man lärt sig? Själv är jag av den åsikten att man kanske bör praktisera hemma på vänner och bekanta innan man säger sig ha den kunskapen och vanan att behandla proffesionellt.

Ja det är väl min syn på saken….. kom gärna med åsikter om vad ni tycker.

Tjingeling

MariaJ
3/8/08, 11:20 PM
#10

Jag håller helt med dig.. Det finns säkert flera som fått initering, men som inte har förståelsen för hur kroppens energi fungerar. Det finns inga 100% regler, men om man är med i reikiförbundet så finns det givna regler på hur man ska jobba, samt att man även ska följadet som rekikförbundet står för. Där jobbar man efter givna regler både vid behandling och med bemötande, sin egna personliga utveckling mm…

Att skryta med vad man kan, är ganska lågt i mina ögon. Det finns ett ordspråk som jag tycker är klockrent..

Ju mer du lärt dig, desto mer förstår du hur lite du vet !!

Vänligen MariaJ

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

missperfekt
3/10/08, 1:43 PM
#11

Låter vettigt med givna regler och så…. men hur mycket eller hur många kurser går man för att behandla kunder om jag säger så? Gör folk det efter en helgkurs i reiki? Visst måste det väl ändå vara så att man bör behandla "närmast sörjande" ett bra tag först eller? Finns det någon reiki sida man kan kolla in och se vad som gäller kurser och hur man jobbar, som jag kan komma in på alltså?

Kan vara intressant att se vad som skiljer våra utbildningar åt…

tjingling…

KalleN
3/11/08, 1:21 AM
#12

min äldsta dotter pratar faktiskt om reiki och om symboler fast hon gör det enkelt och säjer reiki på och reki av, hon är åtta så hon är redan invigt eller har den kanalen och kontakten

britt-mari
3/18/08, 7:40 PM
#13

Jag har gått steg 1 i Reiki Healing och alltså fått en första initiering. Kursen varade endast en dag.

Det skulle aldrig falla mej in att säga, att nu kan jag ge healing. Tyvärr kan jag inte säga att jag känner något speciellt, varken för eller efter kursen. Vi fick inte heller några symboler eller liknande att arbeta med, endast att upprepa ordet Reiki 3 ggr, och be om beskydd för oss själva och för den som behandlas, så skulle kraften sätta in.

 Det jag känner är möjligtvis en svagt pirrande känsla i handflatorna när jag tänker på Reiki och den känslan har jag haft sen jag blev initierad, men känner ingen speciell värme. Jag är ofta väldigt kall om min händer.

Måste väl krypa till korset och erkänna att jag inte har övat på särskilt många heller. Det känns lite "pinsamt" och skrytigt att säja att nu kan jag ge healing. Jag har ju inte en aning om ifall det fungerar eller inte.

hälsningar från en som är mycket osäker :)

Annons:
[Vintersaga]
3/21/08, 12:34 AM
#14

Jag minns min första och andra kurs mycket väl trots att det är 10 år sedan nu. Jag minns att jag blev överraskad över de resultat jag fick efter första kursen och jag började utveckla min gryende healingförmåga genom att träna på familjen, vänner och arbetskamrater, så träning kan jag verkligen rekommendera (och att ha tillit till det man gör)! Förvånad

Efter att jag gick andra kursen hände flera märkliga saker - en som verkligen gav mig trygghet i att jag faktiskt hade kunskapen. Vi fick lära oss de tre första symbolerna först på andra kursen - så det behövdes en del träning där också för att få det att bli naturligt för mig. En av dessa symboler användes för att skicka healing på distans…

Jag skrev ett brev till en vän och berättade bland annat om kursen. Sen åkte jag och postade brevet och på vägen hem slog det mig att jag skulle ha använt healing på det (för att experimentera med healingförmågan). Nu var det dock för sent… tills jag kom på att jag ju hade lärt mig skicka healing på distans…

Jag kom hem och satte mig ner för att skicka healing till brevet i brevlådan - med en önskan om att mottagaren skulle få en positiv upplevelse av healing när brevet kom fram. Döm om min förvåning när min vän skrev i sitt svarsbrev att hon undrade om jag gjort något med brevet…? Hon hade nämligen blivit frisk ifrån en långvarig förkylning när hon fick brevet…….

Jag vill med detta bara säga att vi säkert har healinggåvan inom oss alla - men att initieringarna som t.ex. reikin har kan ge oss kunskap och verktyg om hur vi ska kunna använda oss av healing. För mig betydde det att jag med mitt analytiska och kritiska sinne fick en aha-upplevelse som gjorde att jag sen dess har litat på att jag kan förmedla healing!

[BigMama]
3/21/08, 8:39 PM
#15

Masternivå, är det detsamma som reiki 3?

[Vintersaga]
3/22/08, 12:10 AM
#16

#15 - Det stämmer. Fast man brukar dela upp det i flera steg - ART och sedan lärarnivån. När man går ART får man tillgång till mästarsymbolen - sen behöver man gå nästa steg för att också kunna bli en reikilärare, en som initierar andra. Det är vad jag har för mig gäller inom reikin…

[BigMama]
3/22/08, 12:03 PM
#17

OK, tack!

mayolica
7/8/08, 2:42 PM
#18

man behöver inte vara initierad eller ha gått kurser för att kunna ge reiki och använda symboler om man inte ska jobba profesionelt och kalla sej reiki terapeut.                                   Anna-Lena Vikström   har skrivit tre bra böcker om hur man kan lära sej reiki på egen hand .

~ mayolica ~

Jane-Lyzell
7/11/08, 9:49 PM
#19

Jag är inte för initsieringar av två själ 1. alla kan heala! alla har den förmågan. alltså behövs ingen inetsiering. 

2. att hjälpa till att förstärka någons kanaler som inte är redo  för det - kan få förödande konsekvenser! (svagt psyke). och flippa ur!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

AndraSidansForstaSida
7/12/08, 12:55 AM
#20

#19 Vi här på andra sidans första sida drar slutsatsen att Jane Lyzell blivit initierad.

Den slutsatsen drar vi p.g.a. hennes ovannämnda andra skäl.

Annons:
Soffe
7/12/08, 5:05 PM
#21

#19 Väntar ju svar på PM, men kan skriva lite här så länge.. Jag håller med dig Jane i de 2 anledningar du skriver.. Alla kan heala och jag tror heller inte att det är bra att förstärka kanalen om man inte är i psykisk balans, men ändå finns det många som går healingkurser och en del klarar inte av att ta hand om det som kommer upp, medans andra tydligen gör det.. Vet inte alls hur det där fungerar..

Soffe
7/13/08, 12:12 AM
#22

Men du får gärna berätta mer nästa gång du är inne på den här sidan *S* Väntar med spänning på ditt PM till mig :)

Soffe
7/13/08, 3:40 PM
#23

Hohoo Jane!!! Vart är du??? Ja just det, du är ju på ÖN.. Mig lurar du inte *fniss*

sinnligkunskap
8/20/12, 2:38 PM
#24

Man kan ha initierad sig själv från andra tidperioderOskyldig

Universum ger oss en dröm när vi föds, sedan är det upp till oss att göra den verklig.

www.sinnligkunskap.se

Soffe
8/26/12, 5:10 PM
#25

Hihih.. Kul o se mina gamla inlägg :-D När jag ger healing, så ger jag healing från hjärtat, tänker inte att jag ger reiki eller något annat, utan just healing = kärleksfull energi <3

Upp till toppen
Annons: