Annons:
Etiketterstenarkristaller
Läst 9867 ggr
Norwood
10/10/09, 1:53 PM

Nybörjare

Hej!

Jag har sedan länge haft några "healing" stenar som jag inte riktigt vet hur eller man ska använda.

Jag läste något tidigare att de måste renas? Men hur vet jag om de behöver det? Och vart ska jag ha dem? Räcker det om jag har dem på mitt natduksbord?

Och så en fråga till, ganska många av stenarna har sprukit? Vad beror det på?

Ja, som ni kanske förstår är jag inte alls insatt i sånt här…Skäms

MVH

Annons:
nillanb
10/10/09, 2:37 PM
#1

Hej Norwood

Jag renar mina stenar med vatten och mild tvål och och lägger de sedan för att torka på en vit handduk.

Där efter lägger jag dem på ett bergskristalls kluster för att rena stenarna från negativ energi.

Stenar som spruckit har dragit åt sig mycket negativ energi, vilket ju egentligen då är bra att du då fått ur dig. Dessa sprukna stenar har gjort sitt och ska kaseras och ersättas med nya.

Vill du läsa mer finns det en grupp här till vänster som heter :

Stenar och Kristaller

 

Shakti
10/10/09, 2:42 PM
#2

Hej.

För att kunna hjälpa dig mer skulle jag gärna vela veta vilka stenar du har. Om du inte vet vad de heter så kanske du kan lägga upp en bild på dem? De flesta stenar kan man rena med vatten, men inte alla, t.ex. kan hematit börja rosta. Att vissa stenar spricker kan bero på mycket, t.ex. spricker fluorit lätt bara man stöter den lite någonstans. Även temperaturförändringar, t.ex. för kallt vatten när man renar dom kan bidra till de spricker. Tar de upp för mycket negativ energi kan dom också spricka.

Aleethia
10/10/09, 5:55 PM
#3

Det räcker med att du har dem på ditt nattduksbord, på annat ställe nära sängen eller under madrass eller kudde. Men du kan även bära dem med dig under dagen men de ska då vara nära kroppen.
Jag brukar även ladda mina stenar med energi från solen eller månen. Bara att lägga ut dem efter reningen. Tänk även på att ingen annan än du sjäv får röra stenarna då de drar åt sig energierna från andra.

Norwood
10/10/09, 10:28 PM
#4

Hej igen

Jo, jag tror att jag kan namnen på nästan alla stenar som jag har. Rosenkvarts, bergskristall, tigeröga, ametist, citrin, jade, akvamarin, karneol.

Men finns det inget annat sätt att rena stenarna från negativ energi ?  för jag har inget bergskristalls kluster.

Aleethia
10/10/09, 11:37 PM
#5

1) Man kan bädda in kristallerna i torrt salt i en skål av glas eller porslin. Saltet skall vara naturligt havssalt, får ej innehålla kemikalier.

2) Låt stenarna ligga i en skål med saltvatten så länge du anser det lämpligt. (2-4 matskedar till 1 liter ljummet eller varmt vatten, låt det svalna först). Spola sedan under rinnande, rent vatten

3)Man kan även gräva ner kristallerna i jorden, så att dom får laddas av jordenergin.

Det finns många sätt men tar upp dessa tre

Shakti
10/11/09, 1:17 PM
#6

Hej igen.

Att rena stenar från negativa energier gör man med vatten och för det behövs inget bergkristallkluster. Bergkristallklustret har fördelen att den både renar och laddar upp stenar, men för att rena stenar är ett ametistkluster bättre. Men ändå behövs vatten nu och då för att det fastnar svett på stenarna när man hanterar dom. För att ladda upp dom kan man också lägga dom i månsken. Vissa stenar som till exempel bergkristall kan man även lägga i solen. Men då ska det vara direkt efter soluppgången när solen inte är så het. Man kan också rena och ladda upp stenar med reiki.

Sen är stämmer det som Aleethia skrev om saltet. Men då måste man se till att inte hålla dom allt för länge i salt eftersom salt tömmer all energi från stenarna. Det betyder att salt även drar ut stenarnas egna energier. Särskilt efter rengörning med salt måste man ladda upp stenarna efteråt. Sen kan man inte rena alla stenar med salt, som t.ex. malakit, azurit, chrysokoll, turkos osv… Och naturligtvis ska man inte äta saltet som man rengjort stenarna med efteråt utan det bör slängas.

Vill du förresten att jag ska skriva mer om dina stenar, till vad de är bra för och hur man använder dom, eller?

Annons:
korseett
10/11/09, 1:47 PM
#7

Välkommen hit Norwood. Du är väl omhändertagen ser jag. Önskar dig god tur med dina stenar

allhealing
10/11/09, 3:22 PM
#8

#0

Det existerar en för ögat osynlig bro. Denna bro är endast osynlig när man står vid det ena brofästet. På denna sida ser man ingenting av vare sig bron, brofästet eller någonting av den andra sidan.

Om man däremot står vid den andra sidans brofäste så ser man hela bron och allting som finns bortanför den bron.

Allting som finns bortanför denna bron är den verklighet som vi lever i. Den är den verklighet som vi valt att se som den plats som vi hela tiden kallar för verkligheten. Den har blivit verklig just därför att vi hela tiden bekräftar denna verklighet och för att vi hela tiden väljer att leva våra liv inuti denna verklighet på denna sidan av bron.

På den här sidan av bron så lever vi således i en separation ifrån den verklighet som existerar på den andra sidan av bron. Detta i sin tur gör det möjligt att uppleva just separation. Eftersom vi då är separerade och inte ens medvetna om att det finns en bro över till en expanderad verklighet, en verklighet som skulle kunna ge oss en expanderad upplevelse av den vi också är i ett mer expanderat tillstånd.

Det är denna separation som gör att vi hela tiden tror oss vara i avsaknad av någonting. Inte bara för att vi tror oss vara i avsaknad av utan helt enkelt för att vi faktiskt är i avsaknad av den expanderade verklighetsuppfattningen som existerar på den andra sidan av bron.

För att kunna ta steget över bron så behöver vi först förstå att det även finns någonting mer än enbart den verklighet som existerar på den här sidan av bron.

Det som då kommer att tala om för oss att detta inte är möjligt att uppnå är vårt ego. Vårt ego har ingen möjlighet att överleva verkligheten som existerar på den andra sidan av bro. Vårt ego kan endast andas den verklighet som existerar i ett separerat landskap. Vårt ego gör detta av en helt naturlig orsak. Vårt ego har inget egenintresse i att berätta för oss hur vi enklast tar livet av vårt ego.

På andra sidan bron existerar ingen separation och därför kan egot inte heller överleva i en förenad verklighet eftersom egot är synonymt med ordet separation.

Det är denna separation som gör att vi tror att vi behöver rena en sten eller kristall.

Det beror på att vi tror att allting enbart sker och äger rum i verkligheten på den ena sidan bron. Eftersom vi tror så mycket på den verkligheten så måste det onda som lagrats i stenen frigöras så att det goda i stenen för synas. Detta upprätthåller alltså illusionen av att stenen lever enbart på den ena sidan av denna bron precis som de personer som uppmanar dig att utföra denna akt. Även de lever på enbart den ena sidan av bron. Helt enkelt för att de inte vet att de även har en expanderad del av sig själva som bara står och väntar på dom vid det andra brofästet. Men dessa två delar kommer aldrig att kunna träffas förrän vi själva bestämt oss för att se genom denna illusion som eget ständigt matar oss med och som vi själva tillåter oss bli matade av.

Om du istället låter stenen ta sin kraft från den andra sidan av bron, dvs att du själv förstår att det batteri som du själv bär med dig inombords är samma batteri som även stenen får sin kraft genom inte är ändligt utan istället har en oändlig källa av kraft beroende på från vilket ställe du nu väljer att låta kraften som du genomströmmas av komma ifrån. Först då kommer du att kunna observera livet från två helt olika perspektiv. Perspektivet från de två olika brofästena. Då kommer du också att inse att det är du och ingen annan som är den som har kontrollen över att styra ditt eget liv.

Att stenar spricker beror givetvis på att de är av fysisk existens och att även stenar har förmågan att laga energi precis som allt annat som har fysiskt form. Energi har en mängd egenskaper och en av dessa är att energi kan lagras.

När en mängd energi lagrats i tillräckligt stora mängder så kan denna samlade källa även förändra annat i sin omgivning. Som att en sten går sönder.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Shakti
10/11/09, 4:31 PM
#9

 #8

Tror du inte att stenar och Kristaller samlar damm och blir smutsiga? Svett samlas också på stenar. I svett finns alla möjliga salter och energier som sparas i salterna som kroppen gör sig av med. Att stenar lagrar enegi skrev du ju själv. Det är ju  därför man renar dom.

Det som du skriver om „på andra sidan bron", så antar jag att du menar att vi har det gudomliga på ena sidan och vårt ego på andra sidan. Men du glömmer att man ju behöver stenar om man inte befinner sig i den gudomliga harmonin. Skulle vi vara helt i harmoni skulle vi inte behöva några stenar.

Laddar du upp stenar med månens, solens eller stjärnornas ljus är det liksom reiki bara en teknik att använda sig av energin på andra sidan bron.

allhealing
10/11/09, 5:50 PM
#10

#9

Jag tror ingenting.

Jag observerar däremot att personer som befinner sig på den ena sidan av bron väljer att även observera den materiella sanningen i bl.a. sanningar som att dessa även enbart existerar i det tillståndet.

Självklart blir då smuts någonting som är "negativt" ifrån den observationsplatsen.

Detta är varken rätt eller fel, det är enbart ett val som den som befinner sig på den sidan har gjort. Ofta är detta valet helt omedvetet. Valet är dessutom väldigt ofta baserat på den verklighet som andra personer presenterat för en person. Utifrån detta gör sedan personen valet att existera i den verkligheten på den sidan av bron.

Detta är ett helt naturligt val eftersom skillnaden skulle bli att det skulle finnas väldigt få personer att umgås med på den andra sidan av bron.

Självklart leder då detta till att man även observerar världen som negativ eller positiv i allting som sker.

Detta är det som jag har observerat och kommit fram till att det är så som jag förstår att världen fungerar just nu.

Dvs att den inte alls fungerar så som den skulle kunna göra.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Shakti
10/11/09, 6:50 PM
#11

#10

Kul för dig, att du på din sida av bron kan upphäva dom fysiska lagarna. Men för oss som fortfarande lever i den fysiska världen och har en fysisk kropp. Vi måste sköta om kroppen och sköta om omgivningen som vi lever i. Dvs vi måste tvätta våra kroppar, borsta våra tänder, städa våra lägenheter och vi måste också rena våra stenar.

Kan du inte med dina förmågor göra något åt att vatten, luft och miljö förorenas eller funkar det bara på stenar?

allhealing
10/11/09, 7:18 PM
#12

#11

Det finns ingen separation från någon annan på den andra sidan bron. Det är enbart en upplevelse som du tror att du har. Det är därför som du reagerar på mig som separerad från dig.

Om du vill göra dig lustig över mig på detta så är det inte på min bekostnad som detta kommer att ske. Det finns endast ett behov av att framstå som en lustigkurre om man väljer att separera en annan person eller upplevelse från sig själv.

Jag skriver inte den här texten för att påskina att jag är mer värd än någon annan. Jag skriver detta eftersom jag ville delge den som frågade, nämligen nummer #0 min åsikt om hur jag tror att det fungerar.

När det gäller din fråga om vatten, luft och miljö så är det självklart så att det måste åtgärdas. En av mina tankar med mitt svar var att skapa en tanke inom de som läste mitt inlägg att det faktiskt finns att annat perspektiv att observera verkligheten ifrån. När vi sedan väljer att även börja observera våra liv från denna plats så är det då och först då som vi alla tillsammans kan börja att göra nya val om hur vi vill att vår miljö ska se ut i framtiden. Det är omöjligt att göra någonting åt miljön som den ser ut idag om vi försöker göra det från samma plats som vi använde för att förstöra densamma.

Det krävs att man ställer sig utanför den verkligheten och istället observerar den från ett helt nytt perspektiv som även det existerar inom oss alla. Men ingenting går att göra förrän alla befinner sig inom den tankemodellen.

Detta är alltså en helt neutral observation som jag gör i ett helt objektivt tillstånd.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Shakti
10/11/09, 8:07 PM
#13

#12

Egentligen har jag inget behov av att göra mig lustig över dig, men det finns ju så många personer här som anser att dom är något högre eller befinner sig på något högre plan, bland annat inkarnerade änglar och annat. Jag låter var och en ha sin tro, men jag svarar gärna på deras inlägg som om dom vore det som dom hävdar att dom är eller som att dom vore där som dom hävdar att dom är. I bland inser de att det som dom skriver är smörja. Men det kan också hända att dom tror att man gör sig lustig över dom eller att dom blir arga, men då har dom bara valt att separera en annan person eller en annan upplevelse från sig själva.

Ditt inlägg hjälper egentligen inte personen som bara frågade om råd om hur man ska sköta om sina stenar, så du befinner dig helt utanför ämnet.

Annons:
allhealing
10/11/09, 9:42 PM
#14

#13

Nu är det faktiskt just det du gör. Du gör dig lustig över mig för att jag passar in i mallen som du själv beskriver i ditt eget inlägg här ovan. Du drar alltså ett antal personer över samma kam utan att först ta reda på vad varje unik persons orsak är till varför de skriver ett inlägg. Nu vet jag inte om du drar mig över samma kam eller inte men oavsett det så anser du i samma stund som du gör just detta även mot andra och inte enbart mot mig att du har mer rätt än dessa personer. Detta gör att ingen som argumenterar för sin sanning någonsin kommer att kunna ha få i dina ögon.

Detta sätt att observera verkligheten är egots sätt att observera hur någonting fungerar. Det är ett separerat sätt och det är det som egot får sin näring av. Det är inte du utan ditt ego som gör denna typ av observation. Därför förstår jag att det som jag skriver skapar dessa känslor inom ditt ego som nu tar sig uttryck i skrift.

Om du vill ha någon typ av källhänvisning till detta som jag skriver så rekommenderar jag dig att läsa mer i boken som heter "a new earth" av Eckhart Tolle och som beskriver just denna process i denna bok.. Hur den vi är och den vi tror att vi är "nämligen vårt ego". Att han har skrivit en hel bok om detta ämne säger en del om hur grundläggande just detta ämne är och varför det har förmågan att ställa till ett sådant kaos i vår värld.

När det gäller ditt andra svar så är detta min kommentar angående mitt inlägg.

Nu är det din egen bedömning som du baserar detta på. När jag svara på inlägg i detta forum så kopplar jag upp mig medialt för att få fram rätt svar till den som frågar. I detta fallet så var det #0 som frågade och #0 som jag svarade. Om du då tycker att detta svar som jag ger till #0 inte har någonting med #0 fråga att göra så är det din sanning. Sedan väljer du att antaga att mitt svar inte har någonting med stenskötsel att göra. Detta stämmer inte alls, för om det stämde så skulle jag sitta och hitta på svar, varför skulle jag göra det?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Spanaren]
10/12/09, 1:44 PM
#15

Tack allhealing för #8 plus allt annat som du har framlagt här inne.

Klokt, mycket klokt tänkt!

Ska kolla vidare om Eckhart Tolle Flört /kram Spanaren

Aleethia
10/12/09, 1:50 PM
#16

Tack allhealing, har fått en del att fundera på… Ingenting är mer komplicerat än hur man gör det  Obestämd

Shakti
10/12/09, 2:34 PM
#17

#14

Nu projicerar du ditt eget beteende på mig, hela inlägget rakt igenom.

Sen uppfattar du det bara som att jag skulle göra mig lustig över dig för att du separerar dig från mig. Vi andra gav bara råd till Norwood över hur man ska rena och ladda stenar och så kom du och började skriva om den ena och den andra sidan av bron och om vilken sida som du anser att vi andra som skrivit befinner oss på och att Norwood i stället för att lyssna på oss som befinner oss där ska vända sig till den andra sidan, där man enligt dig varken behöver rena eller ladda stenar. Det är alltså du som separerar dig från oss genom att du inte ser oss på samma sida som dig själv. Men det är inte du, utan ditt ego som gör denna typ av observation och det är näring som egot älskar ;)

Det här citatet: Nu vet jag inte om du drar mig över samma kam eller inte men oavsett det så anser du i samma stund som du gör just detta även mot andra och inte enbart mot mig att du har mer rätt än dessa personer."  Bevisar ju att du varken ser mig som det gudomliga i mig eller min personlighet utan det är ett antagande som bara beror på dina rationala föreställningar.  Det syns att det här inte är skrivet av en människa som befinner sig  på den sidan av bron som du anser att du är på, utan att du lever i en illusion.

Sen drar du upp en urgammal historia i nya kläder som du har läst i Tolles bok, som du inte verkar ha fattat för att du skriver om det som om det vore något nytt och du tolkar det på ett mycket lustigt sätt. Redan historian om Adam och Eva beskriver "paradiset", där som det inte finns någon separation, utan bara det gudomliga. I varje religion eller filosofiskt system, t.om. i schamanism finns det en beskrivning av det som du pratar om, bara i andra kläder. För dig kanske något nytt, men för många andra är det något som dom redan har tuggat igenom för länge sen. Du menar att se hur andra separerar, men ser inte att du separerar själv och du vet inte att förståndet inte kan göra något annat än att separera. Därför är separation ingenting som förståndet kan välja eller inte välja, som du skriver "att jag har valt". Bara om du tystar ner förståndet och alla tankar, t.ex. i djup meditation, kan du uppleva det som är på "andra sidan bron", där det inte finns någon separation. Men det ändrar inte på dom fysiska lagarna som kroppen och stenarna befinner sig i. Dvs om din hand är smutsig så är den smutsig oberoende på hur du upplever verkligheten. Det är inget som du kan trolla bort, men dock något som du kan tvätta bort, oberoende på hur du upplever verkligheten ;)

„När jag svara på inlägg i detta forum så kopplar jag upp mig medialt för att få fram rätt svar till den som frågar."

Lite lustigt att  en människa som inte ens är medveten om sig själv och vet var han själv står skriver att han är medial och därför skriver att han vet vad som är rätt för andra.

korseett
10/12/09, 3:54 PM
#18

Shakti och allhealing- nu avslutar vi diskussionen här och vill ni diskutera mera kan ni använda PMfunktionen. Vi är och tänker alla olika, båda kan ha rätt.

kram

Norwood- bli inte förskräckt nu men ibland kan det hetta till lite i inläggen men inte så ofta för vi är ju alla så harmoniska och lugnaFlört

Shakti
10/12/09, 3:56 PM
#19

#18?

Är inte ett forum till för att diskutera om olika åsikter?

korseett
10/12/09, 4:02 PM
#20

ja det är det men det betyder inte att man nedvärderar andras svar på det som frågeställaren önskar ha svar på. Man kan ifrågasätta hur en svarsgivare tänker och få svar på det men ni börjar gå över gränsen båda två.

Annons:
Shakti
10/12/09, 4:16 PM
#21

#20

Men jag skulle ju gärna ha hållit mig till en diskussion med enbart sakliga argumnet, men om allhealing inte kan bättre än att redan i sitt första inlägg skriva att vi andra har fel bara för att vi befinner oss på den ena och sidan av bron medan han befinner sig på den andra sidan där han ser allt och hela sanningen har han ju redan bestämt var han vill ha gränsen. Jag tycker heller inte att det är särskilt kul att diskutera på den nivån, men ändå så tycker jag att man borde få diskutera sig fram till sanningen om hur man behandlar stenar.

korseett
10/12/09, 4:24 PM
#22

ja svårigheten kan ju vara det att det en person tycker är sakligt kan den andre förkasta som inte sakligt och det läget verkar ni båda har kommit till så då är det ju lika bra att avsluta den diskussionen och helt enkelt säga att man inte kommer överens. Jag förstår poängen till viss del i bådas argumentering.

Men hur man behandlar stenar kan det finnas flera sätt/sanningar eller hur? Det finns ju flera sanningar uppradade ovan.

Shakti
10/12/09, 4:31 PM
#23

#22

Visst finns det fler sätt att rena stenar på. Men han skrev ju att vi bara tror att vi behöver rena stenar för att vi befinner oss på den andra sidan bron ;)

korseett
10/12/09, 5:05 PM
#24

#23 Då är det hans sanning men det behöver ju inte vara din sanning

Samjoel
1/16/15, 5:44 PM
#25

Hej Ni som hunnit en bit längre än jag! ;)

Jag har precis fått hem mina bergskristaller, vilket är den sten som mitt högre jag påtalat mig tills jag hörsammade det.
Det är helt nytt för mej och min fråga är: I pendeln som jag fick så är det en spricka i överkant och jag undrar om det den är brukbar ändå!?
Säljstället hävdar i sin presentation av stenarna att i och med att stenar är ett naturmaterial så kan det förekomma: "

Tänk på att bergskristall är en sten och stenar är en produkt av naturen och är inte alltid helt släta eller fria från sprickor. Ibland har bergskristallen inneslutningar av olika slag, små 'dimmoln' eller sprickliknande mönster. Det hör till och det är inte något som är fel på varan eller orsak till reklamation."

andres
1/18/15, 5:43 PM
#26

Kent Asp 👍

Upp till toppen
Annons: