Jag kommer just tillbaka från första delen i en 1-årig hypno- och regressionsterapiutbildning. Det har varit en mycket spännande uppstart på kursen. Denna del handlade bara om hypnoterapi. Vi har gjort alla övningar på varandra och därför känner jag mig extra upprymd och stark just nu!
Vad är då hypnoterapi?
Jo, det är en terapiform där man arbetar med "klienten" under djup avslappning och berabetar olika typer av i första hand psykiska åkommor. Detta är exempel på det jag nu kommer att kunna hjälpa till med:
• Skapa tillit/förtroende till andra
• Minska stress
• Sömnproblem
• Bli av med laster, t.ex. rökning, och nagelbitning
• Viktproblem
• Hjälp med att bygga upp självförtroende inför t.ex. prov, intervjuer och olika typer av presentationer
• Stärka dina prestationer inom olika typer av sport/idrott
Så nu ska jag ut och försöka leta reda på personer att öva på under handledning, så att jag kan bli godkänd på första delen av kursen. Det ska bli så spännande och jag ser verkligen fram emot detta!
De kommande delarna kommer att vara inriktade på regression och den terapiformen har ett betydligt bredare behandlingsområde. Förutom de ovan nämda områdena så kan denna terapiform gå på djupet vid behandling av t.ex.
• Orsaker till olika former av fysisk smärta t.ex. migrän och kronisk muskelvärk
• Psykiska problem t.ex. fobier, rädslor, depressioner, tillit och viktproblem
Hoppas att jag genom mitt inlägg får fler intresserade av dessa former av terapi. Jag själv känner att det kommer att bli något som jag vill arbeta med så mycket som jag bara kan.