Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 5209 ggr
intressant
11/19/09, 11:49 PM

att klippa sk "band"

en healer sa att jag kunde göra det till negativa sidor av mig själv och negativa personer och egenskaper….

är det verkligen vettigt att göra det -känns skumt nu

ska man inte tillåta allting allting får väl finnas???

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
[rore]
11/20/09, 8:07 AM
#1

Hej Intressant!

Jag förstår inte riktigt tankebanan du har runt detta.

Vidareutveckla det gärna.

Loet_old
11/20/09, 9:13 AM
#2

Jag förstår inte heller hur du menar,,,, Klippa band!

korseett
11/20/09, 9:43 AM
#3

om jag fattat det rätt så menar healern och du att man klipper sina band till det negativa för att inte låta det påverka dig och ditt liv. Jag har själv klippt band till personer när jag var i hypnoanalys. Jag klippte de negativa trådarna till personer som jag fortfarande och livet ut har en relation med. Jag valde att endast ha kvar de banden som gynnar mig- de positiva banden- alla de andra klipptes.

Det kändes faktiskt bra

intressant
11/20/09, 2:10 PM
#4

ja korseeett så menar hon säkert fast

hon var lite halvbra på att förklara för mig

jag är en person som är praktisk jag vill veta lite Hur….

jag har mailat dig lite info….

om man har varit ihop med en våldtäktskvinna så kanske man bör klippa det negativa energibandet det som påverkar mig negativt

IDAG…denne kan ju faktiskt nära sig på en fortfarande i det omedvetna….

klipp kära medresenärer klipp!!!

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Hoppfull
11/20/09, 2:14 PM
#5

#4 Jag har oxå klippt en massa trådar och band och det är både viktigt och enormt befriande att göra. Så lycka till med att bli av med dina energivampyrer!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[yodhe]
11/20/09, 3:39 PM
#6

Det är bra att klippa sina negativa band, inte bara med individer, även de personliga egenskaper man inte tycker är bra ska man klippa…

Det viktigaste är att man bör vara redo, så att säga, man har upplevt det negativa färdigt, har också med vår karma att göra, vilket är viktigt att påpeka…

Annons:
[Tunridan]
11/20/09, 3:40 PM
#7

Klipper numera ganska regelbundet, eftersom jag har förstått att det bildas nya energiband hela tiden, de existerar verkligen och jag kan känna dem numera, det kunde jag inte tidigare.
Ibland är det jag som bildar dem till andra genon min rädsla eller negativitet, ibland andra som bildar dem till mig av samma anledning.

Det hjälper att klippa och jag kan känna hur energin förändras i solarplexus/magtrakten, där energibanden verkar bildas enligt min erfarenhet.

Energibanden är egentligen som "rör" eller "slangar" på ett energiplan, genom vilka energi kan tillföras mig från någon annan eller ges ut från mig. Man kan ju tänka sig det som en navelsträng.

Jag tror att det är oundvikligt att såna här band bildas eftersom allt trots allt är ett, sammankopplat, och det görs ju oftast omedvetet, genom negativitet och rädsla.

[yodhe]
11/20/09, 9:44 PM
#8

# 7 Kan bara hålla med, precis så upplever jag det..

Väldigt bra beskrivet…Glad

allhealing
11/20/09, 10:13 PM
#9

Det finns flera plan här.

I den dualistiska världen finns det bättre och sämre osv…. När man klipper band här så gör man sig av med det som stoppar en i sin egen utveckling mot ett mer obegränsat liv.

I den förenade världen så behöver ingenting klippas eftersom allting hör ihop där.

Därför så går det att ställa frågan från olika perspektiv.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

liwa
11/20/09, 11:48 PM
#10

En liten fråga bara.

Ska man verkligen klippa alla band med det som inte är bra för en?

Ska man inte försöka lösa det och acceptera att alla människor är olika och att de oxå går igenom en "fas" i livet.

Skulle aldrig klippa banden mellan mig och andra människor oavsätt om dom ger mig dålig energi eller inte.

Känns lite som att det är en ganska enkel utväg att klippa banden och gå vidare istället för att lösa situationen.

Vill gärna höra era tankar om det här för för mig gäller det att älska. Alltid älska oavsätt vad personen gjort eller gör.

liwa
11/20/09, 11:50 PM
#11

Kan absolut hålla med om att man ska klippa banden mellan sig själv och sina "dåliga" sidor. Som negativa tankar.

korseett
11/21/09, 1:13 AM
#12

du klipper ju inte banden fysiskt om du inte vill det. Det du gör är att du klipper av den delen av en relation som du anser tjyvar på din energi så att säga. Du talar om för ditt undermedvetna att du inte kan påverkas negativt längre av en viss person. Din fysiska relation kan fortgå men du kommer att märka att det blir betydligt lättare att ha den relationen till den du klippt de negativa banden till.  Det du gör är att omprogrammera ditt undermedvetna till att enbart ta till dig de positiva sidorna av relationen

liwa
11/21/09, 9:22 AM
#13

#12 jaha då förstår jag. Jag trodde ni menade att man skulle klippa alla band med den personen som omgav en med dålig energi.

Tack för förklaringen :)

Annons:
allhealing
11/21/09, 10:18 AM
#14

#13

Själva grundorsaken till att man klipper ett dåligt band som man upplever sig ha till en annan person har naturligtvis en än djupare orsak. Den orsaken står att finna bortanför det som vi kallar medvetande, dvs det plan från vilket vi tar våra beslut.

I det undermedvetna planterar vi diverse frön av hur verkligheten fungerar genom hela vårt liv. Vissa av dessa frön vattnar vi sedan med våra ständiga återbesök av vår egen tanke.

Under dessa återbesök så växer fröet och kan bli riktigt stort och tom kanske växer upp till ett känslomässigt tanketräd som vi kan greppa tag i.

Eftersom vi härmar andras beteenden så är det sedan bekvämt att skapa ett tanketräd som ger mig rätten att lägga över sådant som jag själv inte önskar ta tag i i det undermedvetna och flytta över detta ansvaret på en annan person.

Det som då blir negativt dvs det som separationen i oss väljer att uppleva som just separation från oss själva gör att negativt och positivt kan existera som ett mätverktyg.

Det är därför enkelt att ge någon annan skulden helt enkelt för att jag som person valt att dela upp världen i rätt eller fel. Eller rättare sagt, jag har kopierat detta separerade tillstånd från andra personer under min uppväxt och för att inte uppleva mig själv som separerad från den övriga världen så gör jag här ett val och väljer att offra den kunskap som finns inom oss alla nämligen att vi alla är förenade och aldrig någonsin kan bli separerade.

När jag då väljer att bortse från denna för alltid inneboende sanning så väljer jag i samma stund att mer fokuserat förena mig med det som vi kallar för världen av idag. Den separerade världen. Där behovet av att klippa band är en del av den sanningen.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[GunillaR]
11/21/09, 1:52 PM
#15

Kan man klippa ett band till en avliden person? Jag menar ett band som representerar min egen känsla och upplevelser av vad denna person gjort mig då hon levde.

Detta blev kanske lite utanför tråden, men det skulle vara intressant att diskutera.

[rore]
11/21/09, 3:34 PM
#16

#15

Vet inte om det går att klippa dessa band.

Men kanske kan vi gå igenom denna episod i vårt liv och känna efter vilka känslor som döljer sig inom oss,,, och där efter göra någon form av  avslut,,,,,

Genom att skriva ett personligt brev till personen ifråga. Där våra känslor får komma till uttryck,,,,

Där vi öppnar upp vårt hjärta och skriver precis som vi känner och inte bryr oss om hur vi formulerar oss,,,,,,,,,,,,

Många gånger så handlar det om att vi själva behöver komma till insikt om vari smärtan ligger,,,,,

Så tänker jag.

Hoppfull
11/21/09, 3:40 PM
#17

#15 Jag är övertygad om att det går. Eftersom banden är våre egna som jag ser det, det är ju mina band, det är jag som fortfarande "läcker" energi. Den andra parten är ju aldrig den som ser till att det blir så utan det är ju min känslomässiga status som skapar de här energiläckagen. Tror jag alltså.

Därför är jag alldeles säker på att du kan kapa bort dina känslor för att slippa gå och må dåligt över något gammalt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaR]
11/21/09, 4:06 PM
#18

Även om det gäller en förälder…….?

Hoppfull
11/21/09, 4:08 PM
#19

#18 Ja det tror jag i alla fall. Eftersom känslorna är dina så är ju tråden din s.a.s. och då bör du kunna klippa den om du vill.

Jag har ju klippt med min syster, hon lever visserligen men ändå. Jag var tvungen eftersom jag inte klarade av de känslomässiga påfrestningar vår relation innebar.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaR]
11/21/09, 4:56 PM
#20

# 19 - Det inger mig hopp. Jag bröt kontakten med min mor när hon levde men jag tror aldrig hon förstod varför, även om jag förklarade detta många gånger.

Jag har gått igenom väldigt mycket i mitt liv och fått förklarat varför vissa händelser skedde och varför jag själv reagerade på dessa. Så det mesta är "uppklarat" men det finns en bit kvar i mina känslor som jag vill göra mig av med.

Annons:
allhealing
11/21/09, 7:06 PM
#21

#15

Du kan absolut klippa bandet till en avliden person. Det finns egentligen ingen begränsning för vad du kan göra när det gäller energier. Förutom rent ofysiska möjligheter som backa tiden och göra nuet ogjort eftersom nuet redan inträffat.

Däremot så är det fullt möjligt att ta en energi ifrån det förgångna och ändra sitt förhållningssätt till den energin. Därmed förändrar du även energin så som du uppfattar den till din mor.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Howliten
11/22/09, 12:11 PM
#22

Vet inte om jag förstått det hela rätt så jag frågar.

Är det här en speciell form av healing? Eller kan man via speciell mediation "klippa banden"?

Jag är glad. Är du?

allhealing
11/22/09, 12:57 PM
#23

#22

Det går utmärkt att klippa banden i en meditation.

När jag arbetar med detta så använder jag en annan teknik.

Det finns inga fel sätt att göra det på.

Jämför det med utspädd saft. Det blir olika resultat beroende på hur det görs. Vissa är inte redo för att dricka super koncentrerad saft helt enkelt. Det är inte bättre eller sämre för att man dricker kraftigt utspädd saft, man dricker den saft som för tillfället är bäst anpassad och kalibrerade för just den personen det till tillfället och det bandet som ska klippas.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[GunillaR]
11/22/09, 2:33 PM
#24

Jag hänger på # 22:s fråga om vilken metod man ska använda sig av,

[Tunridan]
11/22/09, 3:37 PM
#25

#8 Tack. Glad

Morgaine; jag är också av den åsikten att man kan klippa energiband även till en avliden person. Allting är ju energi och energi kan vi förändra, t ex genom att "klippa band".

#22 och #24
Jag har själv provat två sätt att klippa energiband på, för att jämföra och se ifall det ena funkar och det andra inte, o s v.
Det intressanta var att båda funkade lika väl, jag fick samma fysiska känsla av att energin i solarplexus/magtrakten förändrades vid båda sätten och samma resultat.

Det första sättet:
Jag sätter mig ner i lugn och ro, tar några djupa andetag så jag blir fokuserad och närvarande och kallar på Ärkeängel Mikael:

"Ärkeängel Mikael, jag kallar på dig. Var snäll och klipp alla band av negativitet och rädsla som dränerar min energi och vitalitet. Tack."

Sen är jag helt tyst och andas långsamma, djupa andetag. Känner då energin i magen och hur den förändras. När det är klart så bara vet jag, det känns.

Det andra:
Jag sätter mig ner i lugn och ro, tar några djupa andetag så jag blir fokuserad och närvarande och med hjälp av min Vilja och Intention så säger jag bestämt tre gånger:
"Jag klipper alla energiband av negativitet och rädsla som dränerar min energi och vitalitet."
Efter den sista gången avslutar jag med (kraftfullt); "Må så ske!"

Samma resultat och upplevelse alltså, oavsett om jag kallar på Ärkeängel Mikael eller inte…

Detta var bara ett par tips, jag tror på att man ska pröva sig fram till det som funkar och känns bra för en själv förstås.

Howliten
11/22/09, 10:19 PM
#26

Tackar Allhealing och Tunridan. Ska verkligen prova Mikaels hjälp när jag mediterar. Blir det mer verkningsfullt om jag tänker på personen/personerna det gäller? Att jag ber Mikael klippa just de specifika banden? I och för sig, kan man klippa ALLA energidränerande band man har så är ju det naturligtvis ännu bättre! Glad

Jag är glad. Är du?

allhealing
11/22/09, 10:27 PM
#27

#26

Det som gör att du kan komma i kontakt med dina känslor istället för bara dina tankar gör att det blir betydligt mer effektfullt eftersom känslor når djupare ner in i oss själva.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Howliten
11/22/09, 10:37 PM
#28

#27 Ok, låter ju helt logiskt!  Läser min egen fråga i #26 och undrar om hissen mellanlandade någonstans på sin väg upp när jag skrev den frågan… SkämsSkrattandeFlört

Jag är glad. Är du?

snoflinga
11/22/09, 10:38 PM
#29

Men om man inte känner att man tror på änglar med namn, finns det något annat sätt man kan göra det på? För mig känns det konstigt med att be en ängel med namn Mikael och även om jag kanske kan komma på att jag tror på det längre fram, vill jag gärna prova klippa lite band redan nu, vet flera stycken jag behöver klippa (egna band som är mest akuta faktiskt) och det vore nog bra för min sambo om jag kunde göra det - och jag har ju försökt på mitt egna lilla vis, men en sorts teknik att så fort jag börjat hamna i ett visst tankesätt så ska jag byta tanke, men oftast är jag inte stark nog och fastnar i alla fall i det dumma tankesättet som absolut inte tillför någonting till vår relation utan endast förstör, och jag vill absolut inte förstöra vår relation!

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

[GunillaR]
11/22/09, 11:07 PM
#30

# 25 - Tack Tunridan! Det andra sättet du presenterar känns mycket bra för mig.

snoflinga
11/22/09, 11:11 PM
#31

Morgaine: Tack för tipset *rodnar* det var så mycket text och många inlägg att jag missade en del - skummar oftast i långa trådar och då blir det såhär, så om jag svarar/frågar konstigt i andra trådar är det pga det Skäms

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

mayolica
11/22/09, 11:54 PM
#32

Jag är lite osäker,men måste man alltid klippa banden. Jag fick lära mej att man kan hela karmiska band .Obestämd

~ mayolica ~

korseett
11/22/09, 11:58 PM
#33

i hypnoanalysen jag gjorde fick jag klippa band occh det kändes i magen på ig när jag klippte av. Inte behöver man ha änglar till hjälp för att klippa

allhealing
11/23/09, 12:49 AM
#34

#29

snoflinga,
Ett tips är att man helt enkelt gör sin egen meditation.

Sätt dig ner och slut ögonen. Om du aldrig har mediterat förr så kan det ta ett antal gånger innan det blir lugnt och stilla i tankarna som gärna tar ett antal varv runt i huvudet innan de stilla sig.

Bygg helt enkelt en motorväg som gör att dina tankar får köra iväg bort ur ditt huvud och vidare bort ur din kropp. Om du kommer på att bygga en rondell så är det endast ok att köra max tre varv i den rondellen sedan ske tanken skickas vidare ut på motorvägen och bort från din kropp. Det är inte heller tillåtet att bygga ett parkeringshus där dina tankar smyger sig in och stannar kvar i ditt huvud. De ska helt enkelt ut på motorvägen.

När du kommit hit till detta lugn där tankarna upphör mer och mer så är det läge att ställa frågan som du vill få svar på. Vänta sedan på svaret. När man är ny så kan det dröja veckor och ibland månader innan de pågående tankarna lugnat ner sig så pass mycket att detta betydligt mer subtila svar når igenom den bullermatta som våra ständigt pågående tankar skapar.

Nästa fälla som de pågående tankar kommer att gillra för dig är när svaret kommer på frågan som du ställde. Du kommer då att förnimma svaret som en blixt från klar himmel. Detta är svaret på din fråga. Det som därefter händer sker även det blixtsnabbt, inom ett par sekunder. Den sanning som du precis fick till dig i svaret kommer omedelbart att attackeras av dina tankar, svaret du fick ses som en fiende och ska nu logiskt bortförklaras av det som kallas logik.

Eftersom vi som människor blivit så drillade att logik och förnuft är den enda rådande sanningen som existerar så har vi blivit programmerade under många år att blint tro att det verkligen är så.

Men om nu logik vore så intelligent, varför har vi då inte all kunskap redan idag? Vad är det som vi är i avsaknad av som gör att vi med logik behöver skapa en verklighet som vi med så vassa metoder tror oss vara i behov av att försvara?

Det är när du förstår att det svar du fått och den logik som försöker komma med en logisk förklaring som du för första gången får två olika sanningar presenterade för dig på en och samma fråga. När du väl inser att det helt plötsligt existerar två olika svar på samma fråga som en betydligt djupare process ges tillträde i din logiska värld. Helt plötsligt ges du en betydligt mer expanderade plattform utifrån vilken du kan observera sig själv.

Om man med tiden utvecklar denna förmåga än mer så kommer denna expanderade verklighet att vara som att hela tiden kunna ösa ur en guldgruva. Den innehåller oändliga tillgångar av överflöd som långt övergår det vi idag tror är möjligt att genomföra när vi begränsar oss själva med det som kallas för logik och vetenskap.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[GunillaR]
11/23/09, 1:11 AM
#35

Jag kommer att gå utomhus och arbeta med vindarna. De ska hjälpa mig. Må så bli!

Hoppfull
11/23/09, 12:16 PM
#36

Jag har arbetat med ritualer när jag jobbat med detta. I mitt fall förlåtelseritualer. Jag har en mall som jag använder och läser högt ifrån. För mig har det fungerat så att jag liksom läker det som är trasigt hos mig, jag förlåter det jag mått dåligt av och släpper och går vidare. Jag har även inbakat omtanke och kärlek till den /de som orsakat mig smärtan (inklusive mig själv då förstås).

Det här har varit oerhört kraftfullt för mig men idag smärtar det mig inte längre att tänka på de svårigheter som plågade mig och sög energi ur mig förr.

Jag har skrivit en artikel om det som finns på beroenden iFokus, den heter Att läka trasiga känslor.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

intressant
11/23/09, 4:52 PM
#37

#20 att bryta kontakten totalt med en annan person går inte tror jag

men att klippa den negativa tråden den negativa känslan du har till en annan det går

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[GunillaR]
11/23/09, 4:58 PM
#38

# 37 - Varför skulle inte gå att bryta kontakten med en person?

Hoppfull
11/23/09, 5:11 PM
#39

Man kan ju alltid bryta kontakten med en person men tricket är nog att läka sina känslor. För att bryta kontakten blir ju mer som att hålla problemet ifrån sig.

Läker man det som gått sönder så är man ju hel sen och det är en enorm skillnad. Dessutom innebär det att man skapar en acceptans för den andra personen och dess handlingar vilket är oerhört viktigt för att  man ska kunna bli hel igen.

Men det här är mina tankar kring detta och alldeles säkert finns det flera sätt och tankar kring hur man kan göra detta på ett bra sätt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaR]
11/23/09, 6:30 PM
#40

# 39 - Jo det är väl så att man inte ska bestå i vreden, i de känslor som rår när separationen sker. När väl de akuta känslorna lagt sig så måste man börja bearbeta sig själv och förstå dels sina egna känslor och förhoppningsvis även den andras.

Hoppfull
11/23/09, 6:48 PM
#41

Ja så tror jag med.

Det är en jobbig och smärtsam process att bara acceptera den andra personen och det som hänt, men när man väl är igenom den är det värt varenda sekund! Eller så har det varit för mig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
snoflinga
11/23/09, 11:26 PM
#42

Allhealing:

Tusen tack för svaret, ska spara det och läsa i lugn och ro och göra ett (eller flera) ordentliga försök Glad Just nu känns det som att jag blir bombarderad med olika saker jag vill prova, och det är SÅ spännande! Men, jag har fått lägga in flera trådar som bokmärken så jag kan gå tillbaks och memorera och läsa på.

Hälsningar från en snöflinga…

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

allhealing
11/23/09, 11:34 PM
#43

#42

Tack snälla,

metoden som jag beskrev fungerar även för den som vill komma i kontakt med sin mediala sida eftersom det även är det som jag beskriver i den meditationen här ovan.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Tunridan]
11/24/09, 11:33 AM
#44

#26 Varsågod Howliten.

#30 Varsågod, vad bra!

#34 Jag vill också tacka dig Allhealing för denna jättefina förklaring och bra tips på meditation, det där med motorvägen var ju en bra bild!

korseett
11/24/09, 11:47 AM
#45

kom ihåg alla att acceptans inte är samma sak som förlåtelse.

att be om ursäkt är inte samma sak som att bli förlåten

Howliten
11/24/09, 9:10 PM
#46

#45 kan du fördjupa vad du menar. Menar du att man inte ska lura sig själv? Man kan få en känsla av att det är ok men att det inte är det egentligen? Glad

Jag är glad. Är du?

snoflinga
11/24/09, 10:34 PM
#47

#46 Jag tolkar det korseett skriver såhär:

Jag kan acceptera att min sambo gjort en sak mot mig, men bara för det är det inte säkert att jag kan förlåta honom - det är två skilda saker… (och ja, han har gjort många saker jag måste både acceptera och förlåta… Och likaså har jag gjort mina tabbar mot honom… Ingen är perfekt)

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

intressant
11/24/09, 10:50 PM
#48

om du accepterar någon så har du inte förlåtit

bättre förlåta än bara acceptera kan jag tänka…

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
Howliten
11/24/09, 10:52 PM
#49

#47 Okej, tack.Glad

Om jag förstått er rätt. Förlåtelse är alltså ytterligare ett steg, Att man accepterar en handling eller ord och att man förstår orsakerna bakom är en sak och att det slutliga, det lilla extra, är förlåtelsen. Därefter kommer frid

Jag är glad. Är du?

korseett
11/25/09, 10:58 AM
#50

för att kunna förlåta måste du acceptera att det har hänt. Du behöver inte acceptera personen som gjort utan det är handlingen som behöver accepteras för att kunna gå vidare till en förlåtelse.

När man ber om ursäkt ska man inte förvänta sig att man blir förlåten men man kan vänta sig att ursäkten godtas=accepteras om den som ber om förlåtelse har en äkta mening bakom det. Samtidigt ska den som ber om förlåtelse inse att den inte kanske kan bli förlåten i det närmaste rappet men att det startats upp en process hos den andre

Hoppfull
11/25/09, 12:08 PM
#51

Ja jag håller helt med Karin här. Man behöver som jag ser det inte acceptera handlingen i sig heller, men acceptera att den skett… -så här blev det och det går inte att ändra.

Sedan är nästa steg att förlåta personen som utförde handlingen, förlåta och inse att personen ifråga gjorde sitt bästa (även om det bara blev skit för mig) och kunde inte bättre än så. Förlåta och dessutom tänka varma tankar om den andre, för den gjorde ju sitt bästa (även om det blev skit för mig).

Det här är ingen lätt sak, för mig var det nästan ogenomförbart då hela min fysiska kropp gjorde motstånd. Men jag gjorde det ändå och jag är sååå glad att jag gjorde det. Idag är jag fri.

Ska även tillägga att ingen av de förlåtelseprocesser jag jobbat med har berört den andra personen fysiskt. Jag har gjort detta själv, ensam i mitt hem och det räcker alldeles utmärkt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
11/25/09, 1:57 PM
#52

Ja jag håller helt med Karin här. Man behöver som jag ser det inte acceptera handlingen i sig heller, men acceptera att den skett… -så här blev det och det går inte att ändra.

Tack hoppis! det är ju så jag menar!

Hoppfull
11/25/09, 2:13 PM
#53

Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Branneli
11/25/09, 5:58 PM
#54

Detta är intressanta tankar…som jag behöver läsa flertal gånger, för att smälta & ta in Obestämd.

Tack Tungan ute

intressant
11/25/09, 8:44 PM
#55

du har en kropp du är inte kroppen

du har tankar du är inte tankarna

du har känslor du är inte känslorna

avidentifiering !!!

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
korseett
11/25/09, 9:08 PM
#56

kan fortsätta med

du är sjuk men du är inte sjukdomen. Något som väldigt många människor idag gör är att identifiera sig med sin sjukdom. Liksom hej jag heter karin och jag har en massa värk i kroppen osv

snoflinga
11/25/09, 9:41 PM
#57

#56 - är "rätt" tankesätt istället, -Jag har en kropp och den har värk?

Jag tyckte det där med att avidentifiera lät väldigt svårt, särskilt känslor eftersom jag är en extremt känslosam person!

En annan liten tanke om det här med sjukdom och annat: Jag är glutenintolerant, men jag ser inte det som en sjukdom utan bara som ett tecken på att min kropp inte vill ha gluten, och det tycker inte jag känns konstigt alls. Evolutionen tar oss framåt och det gör den genom att experimentera. T ex så kan man se det som så, att jag är glutenintolerant men blir aldrig sjuk i kräksjuka (typ maginfluensa, vinterkräksjuka osv). Tycker det är lite intressant att spåna om sådant :) även om det nog inte är så att alla glutenintoleranta är immuna mot kräksjukdomar, så är det ju variationen som gör att människan överlever.

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

[Tunridan]
11/26/09, 2:03 PM
#58

#57 Ja, att "avidentifiera" är svårt. Men varför är det svårt? För att det sitter så djupt i oss, vi har ju lärt oss redan som mycket små att identifiera oss med tankar, känslor, kroppen o s v. Vi har gjort det hela livet och ingen kan ju begära att man bara sen ska kunna avidentifera sig på ett kick.

Men det måste man ju inte heller, man behöver bara öppna upp sig för det hela, att möjligheten finns att jag inte är mina tankar, känslor o s v. En möjlighet är alltid lättare att ta till sig och låta växa inom sig, än ett definitivt uttalande som man bara ska "tro" på om du förstår.

Så man kan börja lite smått med att ställa frågor istället för att ge sig själv definitiva slutsatser. Så, istället för att intala eller säga till sig själv att man inte är sina känslor, för att man kanske har hört det sägas någonstans av någon annan, så frågar man sig själv;

"Tänk om..tänk om det är så att jag inte är mina känslor, att jag är så mycket mer än det jag känner i stunden?.."

När vi ställer oss frågor på detta sätt, som vi sen släpper taget om och låter sjunka in och mogna inom oss, så kan djupare insikter komma av sig själv. Och insikten av att vi inte är våra tankar, känslor, sjukdom, kropp o s v är en helt annan sak än att tro något intellektuellt. Glad

Hoppfull
11/26/09, 2:25 PM
#59

#55 Det tycker jag med är intressant! Det var faktiskt nästan det allra viktigaste min psykiater lärde mig under min terapi, nämligen att mina känslor är inte jag. Alltså mina känslor känns men de kan aldrig skada mig… jag kan bli rädd så hela kroppen knyter ihop sig, men det är bara en känsla, inget som kan skada mig…

Det var superviktigt för mig att börja tänka så eftersom min kropp hade så starka rädslor som dånade igång innan jag ens hann blinka och slog ut all tankeverksamhet och allt annat vett ur mig Flört och gjorde mig till ett försvarslöst villebråd som vem som helst kunde sopa mattan med. Men NÄR jag klarade att börja tänka så kunde jag oxå i mycket långsam takt börja ifrågasätta mina känslor och sedan även kontrollera dem.

#56 Håller helt med dig! Har haft sådana bekant som lever genom sin sjukdom. De har använt sin sjukdom för att slippa ta tag i jobbiga saker i livet. Det var enklare att bara vara sin sjukdom…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

snoflinga
11/26/09, 3:32 PM
#60

Men en vidarefundering då - jag kan acceptera att mina känslor inte är jag (och det vet jag innerst inne) men det betyder väl inte att jag kan ta bort dem? Känslor måste väl få finnas och få utlopp? Hur mycket kan man egentligen ändra på sina känslor och sina reaktioner, och sin personlighet? Ibland känns det mer som att man måste acceptera dem? Jag har även fått säga till min sambo att han måste acceptera dem också, för jag kan inte ändra på dem utan det är sådan jag är. Sedan att min själ inte är sådan, det verkar inte spela så stor roll?

Och visst är det våra själar som passar ihop - sambon och jag är väldigt väldigt olika och det gör att vi ibland har problem, men samtidigt är det på något vis så att vi hör ihop vilket jag tolkar som att våra själar hör ihop men våra personligheter krockar???

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Hoppfull
11/26/09, 3:39 PM
#61

Nej sina känslor kan man väl inte ta bort… inte alla, men de känslor som enbart skapar obehag, rädsla, ångest osv är ju ingen nackdel att dämpa till ett absolut minimum som jag ser det. Glädje är ju oxå en känsla… den vill man väl ha kvar?

Det man menar är väl att känslor som enbart dränerar oss på energi är inte känslor vi behöver ha tror inte jag. De känslorna kan man gott bearbeta bort så mycket det bara går. Och en del i det är väl just acceptans.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

intressant
12/8/09, 12:12 AM
#62

ja det räcker inte att tro det intellektuellt att man inte är sina känslor

men man kan avdramatisera sina känslor med det det här med avidentifiering

jag kan vara arg på en kille tex men om jag avidentifierar mig ifrån min

ilska så blir inte ilskan negativ för mig

alla mina känslor är ju vänner i grund och botten

när du gör motstånd mot dina känslor då blir det riktigt jobbigt….

det är egentligen MOTSTÅNDET mot dina negativa känslor som ilska,vrede,skuld som är det smärtsamma inte själva känslan i sig

en "negativ" känsla vill visa att nåt är fel så den är inte negativ

den är egentligen positiv

tex är jag rädd nu för en person men vetskapen att jag inte är min rädsla

får mig stärkt istället för ett offer

ni som förtränger er rädsla gör er själva bara en otjänst

kram fr hjärtat

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
Rosenvial
12/9/09, 3:40 AM
#63

Intressant att läsa ,funderar på det här med motståndet som finns lite då och då i olika situationer.Vad är motståndet varför finns det motståndet har ju någon funktion iomed att det finns,behöver vi det eller inte egentligen.

korseett
12/9/09, 12:21 PM
#64

motståndet är kroppens försvar har jag fattat det som. Kroppen kan försvara även för felaktiga och rentav skadliga uppfattningar. Så motstånd kan vara bra och det kan vara riktigt dåligt

[Tunridan]
12/9/09, 4:29 PM
#65

#60 "Men en vidarefundering då - jag kan acceptera att mina känslor inte är jag (och det vet jag innerst inne) men det betyder väl inte att jag kan ta bort dem?"

Det är inte meningen heller. Att veta om att man inte är sina känslor o s v, innebär "bara" att man ser det från ett annat perspektiv än innan. Som att man tagit ett steg tillbaka och ser mer än tidigare.

Så känslor och tankar finns förstås kvar. De är inget som är fel. Det är inte meningen att vi ska bli något annat än det vi är. Vi behöver bara vakna upp och se detta, se att vi redan är hela i Nuet.

Men för att ens kunna uppleva något i Livet så behövs Yin och Yang - Mörker och Ljus. Dualitet, det som kompletterar varandra.
Alltså alla våra upplevelser, alla våra tankar och känslor av alla de sorter.
För hur ska vi kunna känna kärlek eller glädje om vi inte känt dess komplementära motsats? Vi skulle inte veta vad kärlek eller glädje var, vi skulle inte känna igen den känslan…om inte vintern fanns skulle vi inte se våren komma.

Om inte allt detta som vi upplever fanns, skulle Cirkeln som omsluter Yin och Yang (dvs det Enda Livet) vara helt tom på innehåll och inget skulle existera som vi upplever som liv och död o s v. Det behövs ett subjekt och ett objekt för att något ska kunna upplevas vara, existera.

Är min beskrivning begriplig? Hoppas det, bara den inte tas bokstavligt. Skrattande

Angående att klippa band utifrån den här beskrivningen, så ger jag en metafor:

Ett träd låter sina löv falla till marken om hösten, för det vet att det är så naturen är. Trädet behöver fälla sina löv för att nya ska kunna växa och för att marken behöver de gamla löven som näring.

Trädet skulle aldrig motsätta sig den naturliga utveckling som livet är, det skulle inte säga att det inte vill släppa löven till marken och försöka hålla fast dem istället.

Trädet säger inte att löven som det låter falla är fel eller negativa och det fäller dem inte av rädsla eller avsky. Nej, det vet helt enkelt att dessa löv inte längre tjänar trädet och att tiden är inne att säga adjö och låta marken få ta emot sin näring.

Så är det när vi klipper banden till det vi inte längre behöver, som inte tjänar oss längre. Jag ger energin till Jorden, som näring för det nya att komma. Jorden tar tacksamt emot den tunga energin och transformerar den. Yin och Yang. Glad

Indiania
12/9/09, 4:58 PM
#66

#65 Tack för din fina inlägg Tunridan! Glad Jag tyckte så mycket om det och har ungefär samma tankebanor.

Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Tunridan]
12/9/09, 8:10 PM
#67

#66 Tack goa Indiania, vad roligt att höra! Kram. Glad

Ps. Gillar din signatur i dina inlägg. Flört

snoflinga
12/15/09, 10:43 AM
#68

#65 - vilken jättebra beskrivning med trädet! Så lugnt och fridfullt accepterande! TACK :)

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

korseett
12/15/09, 10:46 AM
#69

#65 precis det där tog min terapeut med mig nu. Jag använder trädet i qi gongen men jag kan även göra den som meditation

Annons:
allhealing
4/12/17, 9:44 PM
#70

Riktigt kul att läsa en gammal tråd man skrivit i.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[NeferNefer]
4/13/17, 8:28 AM
#71

Oj, vilken intressant tråd, med så mycket att lära sig i! Tack för att du puttade upp den 🌺

Choklad
4/13/17, 10:01 AM
#72

Vilken bra tråd, varför har jag inte hittat denna innan? 

Bokmärker den 👍

U R us

Nettis!
4/13/17, 11:39 AM
#73

Mycket intressant tråd

Upp till toppen
Annons: